Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Ja de vacht is inderdaad een belangrijk detail.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik vind hem met cerenia echt beter te pas dan zonder.

Hij heeft drie dagen zonder cerenia gedaan en gisteren einde middag heb ik hem 12 mg gegeven.

Echter niet vanwege misselijkheid (denk ik). Hij eet namelijk prima. Ik zag zonder geen enkele symptoom van misselijkheid. Wel was hij dus nukkiger en had diarree. Maar ik denk dus dat de cerenia iets doet vanwege de ontstekingsremmende en pijnstillende werking. Iets anders kan ik iets bedenken, what you see is what you get.. en als ik naar hem kijk is het duidelijk.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Het schijnt dat cerenia toch ook zorgt dat alles beter door loopt, ze dachten eerder van niet.
Dus het kunnen verschillende redenen zijn.
Maar ja als hij het beter doet met cerenia zou ik dat dus gewoon toch geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik kan alleen maar vinden dat cerenia in onderzoeken geen prokinetisch effect laat zien Synemios. Maar ontstekingsremmend en pijnstillend wel, via de substance p en neurokinine 1. Substance P komt vrij/wordt aangemaakt bij de zenuwuitlopers als deze signaal krijgen van weefselschade/ontsteking.

Dierenarts was flink tevreden met knuffelige vrolijke meneer!
Hij heeft geen kik gegeven met bloed prikken. Wat dat betreft kun je duidelijk merken dat het nu beter gaat dan 8 weken geleden met het consult en bloed prikken :). 5.03 kilo. Dat mag wel weer wat omhoog, maar dat is zoeken waar het aan ligt. Kan ook van de paar dagen zonder cerenia zijn, of toch de lagere dosering ranitidine of vetergesic.

Ff afwachten! Vandaag en vrijdag komen de uitslagen. Voor de zekerheid t4 meegepakt.

Als de nierwaarden oké zijn dan kunnen we prednisolon of dexamethason proberen. Terwijl we alle medicatie stabiel houden (dus niets stoppen, echt als aanvulling).
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

De eerste uitslag is er, helaas te weinig bloed om alles te testen dus we gaan zo nog ff terug. Beetje jammer.

28 mei
Creatinine: 393
Ureum: 23,4
Fosfaat: 3,54

9 juli
Creatinine: 346
Ureum: 25,4
Fosfaat: 2,60

13 augustus
Creatinine: 361
Ureum: 25,49
Fosfaat: 2,76

6 september
Creatinine: 280
Ureum: 16,9
Fosfaat: 1,4

5 november
Creatinine: 199
Ureum: 23,1
Fosfaat:

En hij heeft nu licht bloedarmoede. Laag HCt en HGB.
HCT: 0,27 (0,28-49 L/L)
HGB: 5,7 (5,8-9,5 mmol/l)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Mooi dat de waardes zakken!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Alleen die ureum dus hoog :(
Beetje raar.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

He gatsie :cry: Dat had ik over het hoofd gezien :cry: Geef je ook pronefra of iets anders wat de ureum bindt en afvoert?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

ureum kan ook door andere dingen verhoogd zijn, crea ziet er goed uit.
Maar waar komt die bloedarmoede vandaan? en heeft dat iets te maken met de hoge ureum waarde.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Het is wel lichte armoede. Zag dat tanya support vanaf 20% of lager epo adviseert en tot die tijd b-complex en b12 en dat krijgt hij al.

Ureum tesamen met laag HCT zou ook van GI-bloedingen kunnen zijn of van uitdroging, of misschien metabolische accidose? Ik ga de dierenarts vrijdag weer het hemd van het lijf vragen. En dan krijg ik ook de rest, oa calcium, kalium, fosfaat, b12.

Ik had echter niet verwacht dat die creatinine nog zo zou kunnen zakken? Vanaf 200 is nog steeds stage 3, dus heel wereldschokkend anders is het niet. Maar ik vind wel dat hij nog een grote range heeft gehad afgelopen jaar. Dat een chronisch ckd patiënt nog kan switchen van (grof afgerond) 180/200 creatinine naar 385 en weer terug.

We hadden gehoopt dat door de antibiotica de waardes waren gezakt, maar dan met de ureum erbij.
Kwa ureum zit hij eigenlijk afgelopen jaar tussen prima en maximaal 25,5.

Ze hadden vannacht wel goed gegeten met zijn drieën. Of hij ook veel had gegeten weet ik niet, maar weet iemand of dat nog effect zou geven op ureum? Gewoon een goede maaltijd nierdieet. Lijkt mij weinig van invloed. Eben terugrekenen, 6 september was hij nog echt zo nukkig in gedrag. Toen was de ureum van 16 ook juist weer een verassing naar de andere kant ;)

En tsja.. prednison.. ik vind het lastig. Ik vind het heel erg eng eigenlijk om daarover te beslissen. De aanleiding om daarover na te denken is het nodig hebben van (lage doseringen) cerenia en buprenorphine. Waar komt die vage buikpijn vandaan. We behandelen volgens het hele rijtje, zowel nier als pancreatitis als ibd. Alleen prednison staat nog over.

Ik vind wel dat hij het waard is kwa hoe hij zich voelt. Katten/honden met artrose of HD staan zover ik lees ook soms jaaaaaren op metacam. Ik denk dat wij er ook vanuit moeten gaan dat onze kater gewoon niet meer van pijnstilling af komt en dat dat prima
Is zolang hij zich daarmee goed voelt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

eiwitrijk eten wel.
https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine

Ik ben ook benieuwd naar zijn schildklierwaarde en benieuwd wat de da over die ureum waarde zegt.
Lizzy had toen ook ineens bloedarmoede ook maar weinig en we weten nog steeds niet waarvan.
Enige wat ik weet is dat ik toen al wel het idee had dat er iets met haar alvleesklier aan de hand was.
Geen idee of dat dan weer met elkaar te maken heeft.
Ik vind die crea waardes ook behoorlijk schelen,

Maar even over die prednison, doet hij het nu goed op de cerenia en buprecare?
Prednison zou je desnoods ook nog kunnen overwegen als hij het daar niet goed op zou doen.
Ik weet dat het geen van beiden ideaal is en je zou het liefst helemaal niets willen geven als het ff kan maar soms is het niet anders.
En met artrose is vaak uiteindelijk toch ook pijnstilling nodig.

Stage 3 is vanaf 250

IRIS 2 (creatinine 140-250 umol/)
IRIS 3 (creatinine 251-440 umol/l)
IRIS 4 (creatinine > 440 umol/l)

Maar ja in welke fase zitten ze dan als ze schommelen?
Dan weer in 2 en dan weer in 3.
Ik heb bij Mickey, Nero en Oscar nooit zulke grote schommelingen gehad.
Alleen bij Lizzy eigenlijk.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

T4 ook nu bekend!
T4 = 26.9 (13.0-52.0)

Ja wel veel verschil hè. inderdaad we dachten stage 3.
Mogelijk dat die creatinine zo extra schommelt vanwege de pancreatitis?

Hij doet het nu goed op de cerenia en buprecare en clavaseptin. Echt geen idee wat er gebeurd als we de clavaseptin stoppen. Mogelijk dat de clavaseptin wel invloed heeft (gehad) op de creatinine door een ontsteking te verhelpen? Daarnaast vraag ik me af of met/door prednisolon er een mogelijke (auto-immuun) ontsteking / laag gradige ontsteking
vermindert waardoor bijv de buprecare niet meer nodig is. (Plus ook het katje van douraque in ogenschouw)

Het is me er eentje!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

T4 is gelukkig goed.

Ja het is lastig, wat ik eerder ook al zei soms kan prednison echt heel goed werken.
auto-immuun ziektes kunnen ook nierfalen veroorzaken, daarbij zou het bij die alvleesklier kunnen helpen en inderdaad dat katje van Douraque deed me ook aan jullie denken.

Ik zou het bij Lizzy als die verslechterd wel doen.

Over de creatinine en de pancreas, schildklier kreeg ik als voorzichtig antwoord van Gent dat ze nog veel niet weten.

Hier nog wat meer leesvoer maar misschien had je het zelf al gevonden

https://www.mcvoordieren.nl/nierfalen-kat-hond
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Hoe gaat het vandaag met je kanjer?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Goed!
Ik was gisteren en vandaag weg, kwam net thuis en er moest meteen flink geknuffeld, gegeten (natvoer) en geplast worden. Plassen zag er ook goed uit, harde straal en weinig knijpen.

Zag net wat waardes in de mail.
Helaas is de fosfaat nu ook weer 2.2
Kalium en calcium prima.

Misschien (hopelijk) zijn de wat gestegen ureum en fosfaat te wijten aan wat snoepgoed en metabolic brokjes . Gaat om een minieme hoeveelheid. Dus geen idee hoe snel iets effect heeft.

Of dus toch iets van een GI zweertje? Hij heeft geen symptomen (braken of zwarte ontlasting).
Plaats reactie