Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Mogelijk dat de contra indicatie samenhangt met de vertraagde afbouw van medicatie in het lichaam in het geval van nierproblemen. Daardoor heb je sneller stapeling van medicatie wat ongewenste gevolgen kan hebben. Dat daardoor eigenlijk de dosering stapelt waardoor er een overdosering ontstaat
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik heb er hoofdpijn van.
Nierwaarden gestegen.

9 april scheef ik deze waardes:
28 Dec creatinine 232
9 april creatinine 339 (!!!)
Ftli nog steeds afwijkend.
Sdma naar 32 (!!)
Kalium prima
Fosfaat prima
Ureum prima
Bloedwaardes vandaag:
Creatinine: 393
Ureum 23,4
Fosfaat: 3,54
Bun/crea: 15
Kalium te laag
Eosofiniele flink te hoog 1.24 (range 0.10-0.79)

Kak.
Van enkel hoog creatinine naar alles te hoog.
Zou dit grote verschil (deels) door het niet volledig nierdieet kunnen komen (ivm hypoallergeen) en/of die 20 ml convalescence support? We gaan in ieder geval nu weer volledig nier geven. Ik heb afgelopen week al Hills renal tuna brokjes gegeven en dat blijkt zonder diarree te kunnen, dus dat gaan we verder uit bouwen. Kalium moeten we gaan geven.

Verder geen mogelijkheden en infarcten was weinig over te zeggen, bloedverdunners gevaarlijk.

Ben natuurlijk er nog niet klaar mee, met niets kunnen doen verder..
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Kort nachtje, katertje moest nodig knuffelen om 06.00 en sindsdien staat mijn hoofd weer aan. :-(

Kaminox of tumil-k.. wat is jullie ervaring?
Beide vervelend om toe te dienen.. 2 ml 2 x daags of twee x daags 3 capsules :/ zo jammer van de volume, dat het niet in 1 pilletje past. Daarnaast is het een moeilijke eter dus poeder of vloeistof over/door (nat)voer kan ik wel op mijn buik schrijven.

Pronefra verwacht ik ook ubersmerig..

En naast ipakitine als binder kwam ik porus-one tegen gebaseerd op Renaltec.
Kennen jullie dit?
https://tierarzt.porus.one/nl/
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Nee he..wat erg voor jou en je beestje zeg :(. De duimpjes draaien hier..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Ik ken het niet. Tumil-k ben ik wel tegen gekomen op het forum.
Kan je daar niet verder mee helpen maar ik duim wel mee!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dankjewel allebei :)
We gaan er gewoon vol gas tegenaan met binders, kalium etc. Duimen dat over 3 a 4 weken de waardes zijn gedaalt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

He bah wat een rotnieuws :-| Onze duimen draaien voor jou
Pronefra verwacht ik ook ubersmerig
Hier vonden ze de pronefro zo lekker dat in onze afwezigheid de katten ermee aan de haal zijn gegaan en Lola de hond het heeft afgemaakt, ik kwam thuis en vond de inmiddels lege fles in haar bench. Moest naar de da voor een nieuwe
Lola heeft een dag flinke diarree gehad.
Ik heb het hier nog staan, zal ik het naar je opsturen?

Wat een tegenvaller dit, het wakker liggen en malen herken ik, ik sliep heel slecht toen Hummel haar nierwaarden eenmaal bekend waren.

Ik zou je kater alleen nierdieet geven met deze waardes, ik wil je heel veel sterkte wensen, geef je hem nog infuus? Misschien dit gaan ophogen? Ik weet niet of hij het infuus goed toelaat?
Daarnaast is het een moeilijke eter dus poeder of vloeistof over/door (nat)voer kan ik wel op mijn buik schrijven.
Ik deed alles in een plastic spuitje zonder naald en spoot dat in Hummels bekje, is dat een idee?

Sterkte Sansan, weer een hoop (nieuwe) zorgen erbij
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Denk toch dat ons gevoel dat de ontsteking nog niet weg is, is bevestigd.

Hij plast overal op, kleine plasjes, geen plasjes, mauwt en vol bloed. Overal liggen rode druppels. Spoed gebeld.
We gaan hem zo extra veel vocht geven op aanraden dierenarts en morgenochtend weer naar de praktijk en urine op kweek en antibiotica.

Hopelijk is dit ook (deels) de verklaring voor de incontinentie en de verhoogde nierwaardes.

Arme kerel :( voor nu weer pijnstilling. Dierenarts adviseerde metacam maar dat vind ik echt tricky. Nu buprecare gegeven, metacam kan altijd vanavond nog. Wat denken jullie?

Anne, wij geven inderdaad nog steeds infuus, daar stoppen we niet mee. Ook voerde ik hem iedere dag 20 ml spuitje convalescence en hij heeft daar echt een grafhekel aan. Vandaar mijn twijfel tussen poeder of vloeistof maar gezien de hoeveelheid krijgen we ook de poeder nooit in 1 pil. En een spuitje geven of drie of vier pillen geven dat lijkt mij net zo vervelend. 1 a 2 pillen vind hij geen probleem, maar ochtend en avond 4 is wel andere koek.
Ik zou heel graag de pronefra proberen, ontzettend lief! Ik stuur je straks een pb.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Zotvanpoezen »

Arm manneke! Ik hoop dat hij toch ook nog wat kan genieten ondanks al die miserie :-(
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Arme moppie zit zoals wij eigenaren verwacht hadden weer ramvol bacterien.
Duur grapje zo weer 110€.
Voor tien dagen weer clavubactin mee maar reken maar van yes dat ik boos ga worden als we nu niet 4 tot 6 weken vol gaan maken. Arts belt volgende week nog over de kweek, dus dat is vroeg zat. Ben gekkie henkie niet, onze arme kater. Ik wist zeker dat hij nog bacteriën had, dat het een nierbekkenontsteking is. Door de bacteriën, zijn gedrag kwa pijn, het urine lekken, de echo met 1 ietsjes verwijd nierbekken en de gestegen nierwaardes. Maar omdat de urine afname maandag geen bacteriën in het analyse apparaat aangaf... zucht.

Arts gisteren had het aan de lijn over metacam vanwege gewoon een niet-bacteriële blaasontsteking waarschijnlijk door stress. Ja me reet!! Echt niet. Zoals jullie merken ben ik wel wat boos. Ik begrijp echt de richtlijnen van antibiotica gebruik, zeker zeer belangrijk, maar we gaan niet met het leven van ons kattenvriendje spelen als wij eigenaren gewoon de hele zooi herhaald zien worden bij hem. Gefrustreerd vanwege dat ik het ontzettend sneu vind voor hem, en vanwege de kosten. Blijf niet 100-400€ per week afgeven bij ze.

Ik zie wel een klein lichtpuntje: hopelijk als de ontsteking echt weg gaat dat de ureum en fosfaat weer normaliseren. Immers dec-april waren die gewoon prima.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Ik ken de frustratie. Bij Dinky vroeg ik toen gelijk om echo omdat ik het niet vertrouwde en had dat ook aangegeven bij maken van de afspraak. Bleek niet goed doorgekomen en blaas was leeg dus werd toen ook naar huis gestuurd met verhaal 'gewone ordinaire blaasontsteking'. 2 dagen later ging het nog niets beter dus opnieuw heen en nu met echo. Schrokken de dierenartsen omdat de blaas overvol gruis zat en is ze geopereerd. Daarna ging het snel beter en kreeg ik wel keurig excuus van de da dat ze niet naar het onderbuikgevoel van het baasje had geluisterd.

Hoop enorm voor jullie dat het nu onder de duim wordt gekregen want al die te korte ab kuren zijn ook niet bevorderlijk in het kader van resistentie
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Jammer he Sansan dat je tegenwoordig overal zo je harses erbij moet houden. Jij kent je kat het beste en ik vind dat de da best wel naar jou mag luisteren.
Je bent nu goed voorbereid dus het kan nu alleen maar weer beter worden, hopelijk is dit het diepstepunt en klauteren jullie weer spoedig uit deze dal
Heel veel sterkte en een knuffel voor je zieke mannetje, is hij nog steeds zo erg aan het bloeden?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dat is het Dinky en Anne.. ook het gevoel dat je harder je best moet doen anders dan blijft het maar lafjes..

Okt nov algehele verhoogde waardes, dec april alles genormaliseerd behalve creatinine. Dan moet je al alles op alles zetten, waar komt dat toch vandaan etc. Nou dan is er ju toch een enorme drive om de oorzaak voor de verhoogde waardestijging te vinden!! Das toch niet enkel jammer joh chronisch nierfalen.

Ik ben wel door ervaring over de jaren rijker te weten gekomen dat dit wel een goede praktijk is, heb het wel eens slechter getroffen. Ik weet ook dat bij beter je het echt over de zalmen onder de dierenartsen hebt.

Ik vraag me trouwens af of de nierbekkenontsteking wel ooit echt weg is geweest? Als urine “vals” negatief kan zijn (Dan wel in een dag weer een explosie van bacteriën, dan wel negatief maar met klachten)...wie zegt dan dat het goed behandeld is. Nierbekken aanprikken is geen optie, bij de kat sowieso erg moeilijk en met zijn echo beelden moet je überhaupt niks in die nier willen zijn.
Dus het voelt als een beetje tricky gokken met zijn nieren.

Morgen komt er nieuwe voorraad binnen.
RC renal liquid recovery, porus one (Renaltec), kaminox.

De ipakitine probeer ik twee x daags een schep van te voeren bij de liquid/papje. Over of door voer kan niet. Hij eet 24:7 dus ik hoop dat het 2 x daags wel zijn ding doet.

We gaan wel nog ff flink broeden morgen op een schema, zo min mogelijk belastend. Zoveel mogelijk combineren en max drie momenten per dag. Hij heeft nu de antibiotica sowieso weer, en de d-mannose kan mooi bij de kaminox en ipakitine etc.

Raar maar waar, en afkloppen, nog steeds geen diarree!

Die eosinofielen moet ik nog achteraan. Zou hij toxoplasmose in zijn nieren kunnen hebben, of gewoon wormen.

Dinky en Anne, fijn om te lezen dat jullie het helaas herkennen. Super dat ze zelfs excuses maakten. Voelt toch als een beetje verzachting van de machteloosheid over onze beestjes, en dat we dat delen. Zijn urine is vandaag weer helemaal top, de blaaspunctie afname was totaal niet meer rood gelukkig. Dus ik hoop dat we er vanuit kunnen gaan dat het een gesprongen adertje was van het persen!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Oja, alle reviews over kaminox zeggen dat de katten het lekker vinden, laten we het hopen!
Ik eet mijn schoen op als hij kaminox zelf oplikt haha. Geloof er niks van.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Douraque »

Ik blijf nog steeds meelezen en mijn complimenten Sansan hoe jij in de materie zit. Ik ben benieuwd of jouw gevoel klopt tav de nierbekkenontsteking
Plaats reactie