Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Rik »

Douraque schreef: 19 apr 2019 08:44 Toxoplasmose komt, wat ik kan lezen, door het eten van rauw vlees of prooidieren. Mijn kat eet geen prooidieren en rauw at ze enkel ik de vorm van Applaws blikjes/Applaws brokken. En kan je dat wel rauw noemen?
Nee, blikjes en brokken kun je absoluut niet rauw noemen :)

Rauw is echt vlees (blikjes en brokken zijn nauwelijks vlees te noemen). Dus bijvoorbeeld echt vlees wel of niet fijn gemalen (dus niet bewerkt door verhitting e.d.). Of inderdaad vogeltjes en muizen in de tuin.

Nu is het zo dat al het verse rauwe vlees zoals KVV en barf eerst in de diepvries gaat.
De parasiet overleeft niet bij extreme temperaturen. Verhitten boven de 70 °C of het invriezen van vlees bij -12 °C voor minimaal 2 dagen doodt de parasiet.
Dus dan blijft alleen de prooidieren (die ze zelf in de tuin vangen) over als risicobron.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Douraque »

Vandaar ook mijn vraagteken, rauw is in mijn ogen echt rauw vlees. En dat kreeg zij niet. En prooidieren als binnenkant is praktisch onmogelijk. En bij jou Sansan, is dit bij jullie we een mogelijkheid?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Toxoplasmose kan gewoon buiten in de aarde zitten. Dus het is praktisch mogelijk wat naar binnen mee te nemen aan je voeten/schoenen/handen/kleding/tuinmateriaal, hetzij kleinere kans.

Hier in de voortuin poepen er genoeg katten sowieso.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

De metronidazol werkt weer als een tiet, binnen 2 pillen weer perfecte drollen.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 14 apr 2019 21:35 Dat is echt een end! Wij zitten meer in de buurt van de Wagenrenk.
Maar zo’n iemand moeten we wel hebben.
Hi Sansan,

sorry voor de late reactie maar onze da's raden ook wagenrenk aan voor je. ze konden niet een bepaalde arts noemen maar zeiden wel positieve dingen over die kliniek te horen
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan geef je de vloeibare zantac of pilvorm? zie Simba's topic..
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Pil, huismerk ranitidine van de Kruidvat. Zijn ronde tabletjes dus makkelijk in 4en te splitten.

Marieke kennen we bij de Wagenrenk dus dar zou dan de optie zijn.

Ik lees nu in Amerika veel over:
- ondansetron en cerenia samen omdat dansetron net wat beter tegen misselijkheid werkt en cerenia tegen overgeven en pijn
- budesonide als cortico omdat het weinig wordt opgenomen via het maagdarm kanaal en dus perfect ingezet kan worden voor IBD met net wat minder de pure cortico bijwerkingen en risico’s.

Meneertje weegt nog steeds 5.0 helaas. Hij eet gewoon onvoldoende. Dus daar zit nog een oorzaak aan....
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 22 apr 2019 14:55 Pil, huismerk ranitidine van de Kruidvat. Zijn ronde tabletjes dus makkelijk in 4en te splitten.

Marieke kennen we bij de Wagenrenk dus dar zou dan de optie zijn.

Ik lees nu in Amerika veel over:
- ondansetron en cerenia samen omdat dansetron net wat beter tegen misselijkheid werkt en cerenia tegen overgeven en pijn
- budesonide als cortico omdat het weinig wordt opgenomen via het maagdarm kanaal en dus perfect ingezet kan worden voor IBD met net wat minder de pure cortico bijwerkingen en risico’s.

Meneertje weegt nog steeds 5.0 helaas. Hij eet gewoon onvoldoende. Dus daar zit nog een oorzaak aan....
is het een optie voor je om die vloeibare zantac te proberen? het maakt hier echt een groot verschil in eetlust namelijk..zou te gek zijn als het ook zo werkt bij jouw katje.

ik lees inderdaad hetzelfde over ondansetron, hoop dat je de wonderformule gaat vinden voor die kleine, die zorgen zijn vreselijk. Hoeveel eet hij eigenlijk op een dag?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik ga het zeker bij het lijstje toevoegen. Bedankt voor de tip, jij hebt met frambozensmaak?

Ik heb geen idee hoeveel hij eet want we hebben hier 24/7 eten staan voor alle drie. Ik weet wel dat hij minder eet want de bakjes zijn minder snel leeg dan normaal. Helaas is hij nauwelijks te paaien voor snoep of natvoer, zijn hele leven al, en nu met zijn hypoallergene voer is het erg lastig. Kijk je of hij wat wilt eten van wat dan ook, of niet. Op de ene of andere manier eet hij alleen graag die gevriesdroogde kippenhartjes dus daar ga ik weer van bestellen. Ik heb dit weekend toch even afgestapt van hypoallergeen en hem ander soorten natvoer en brokjes voorgelegd maar helaas.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

inderdaad met frambozensmaak en dat trekt ze goed, toen ik nog zo vaak emeprid gafn was ze er niet blij mee, maar nu zie je dat de smaak best ok is voor haar, ze was bang voor de vieze smaak van Emeprid schijnbaar.
Hoop heel erg dat dit jouw katje ook beter gaat laten eten 🙏 ter info: Simba krijgt nog wel 1 x per dag een halve Cerenia.

quote=Sansan post_id=725698 time=1556012553 user_id=18975]
Ik ga het zeker bij het lijstje toevoegen. Bedankt voor de tip, jij hebt met frambozensmaak?

Ik heb geen idee hoeveel hij eet want we hebben hier 24/7 eten staan voor alle drie. Ik weet wel dat hij minder eet want de bakjes zijn minder snel leeg dan normaal. Helaas is hij nauwelijks te paaien voor snoep of natvoer, zijn hele leven al, en nu met zijn hypoallergene voer is het erg lastig. Kijk je of hij wat wilt eten van wat dan ook, of niet. Op de ene of andere manier eet hij alleen graag die gevriesdroogde kippenhartjes dus daar ga ik weer van bestellen. Ik heb dit weekend toch even afgestapt van hypoallergeen en hem ander soorten natvoer en brokjes voorgelegd maar helaas.
[/quote]
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Hoe gaat het nu met je katje?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ja mwa oké maar nog niet beter.
Ik schaar iets beter ook samen met aankomen, en dat gebeurd niet, mogelijk moet ik dat loslaten.
Hij dipte naar de 4,9 (dan voel ik wel angst zeg..jeetje ) en ik heb er toch nog mirtazapine gegeven aangezien de metronidazol diarree remt bij hem. Hij zit nu op de 5,1.

We gaan eerst weer metronidazol stoppen, voordat er ondansetron en vloeibare ranitidine in gaat. Vooral de vloeibare ranitidine bevat natuurlijk weer best een hoop ingrediënten, en dat kan zijn darmen weer overhoop gooien.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Even geen nieuws onder de horizon, alleen dat gewicht he!! 4,9. Potverdikkeme. Hij had wel net een medium-vaste hoop gelegd waar je u tegen zegt en gisteren wederom zo’n grote nog zachtere hoop... dus hoop morgen weer 5 kilo. Het voelt als zand dat tussen je handen wegglipt.

Verder vrolijk, mooi in de vacht.

Ga vd week nog eens rodi-scharrelkip hamburgers halen, aangezien hij gedroogde kippenhart eet en kan verdragen. Kvv moeten ze nooit, maar wellicht de rodi kvv hamburgers wel... anders is de hond weer blij :)

Verder nu dus:
- RC combi hypoallergeen/renal
- RC hypoallergeen
- Hills Z/D
- Hills Z/D natvoer geblenderd met water

Konijntjes dus met al die granen :icon_shifty:
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Hoop dat die KVV hamburgers voor meer gewicht gaan zorgen! Wel heel blij dat er geen negatief nieuws is!

Groetjes van mij en Simba
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie