Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Ja, is inderdaad erg sneu. Ik heb het niezen en zielig zijn meegemaakt met onze vorige poes. Die was daar toen ook duidelijk beroerd van zoals een flinke griep.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Gelukkig is het snotteren over Dinky.
Heeft hij nog snel gedaan in zijn conditie vind ik!

Verder blijft hij stabiel.
Ook kwa gewicht: 5,3 a 5,4
Omdat we dat liever wat hoger willen hebben gaven we hem vannochtend 1/8e mirtazapine. Kwa gedrag zag ik direct effect. Veel aandacht zoeken en mauwen. Arme knul. Ben benieuwd of we het aan de weegschaal kunnen gaan zien.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

5,7 kilo yess!
Verder nog hetzelfde, kwa gedrag etc, dus voorzichtig positief.

Hij heeft wel weer diarree.
Zou dat bij katten ook door de mirtazapine kunnen komen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb het nooit gemerkt dat Mirtazipine diaree kan veroorzaken. Het stofje dempt allerlei processen enigszins, dus ik zou denken dat ook de darmen ietsje trager gaan werken, terwijl diaree juist duidt op een te snelle darm-passage. Bij mensen is een mogelijke bijwerking maag-darm klachten, maar of dat na 1/8 pilletje bij katten ook zo is: ik betwijfel het. Maar het zou kunnen.

Als je meteen effect ziet qua gedrag, dan betekent dat hij er behoorlijk gevoelig voor is. Dus mijn advies is om niet meer dan 1/8 pilletje geven, om de 2 dagen (want de halfwaarde tijd van mirtazipine in de kat is circa 30 uur, in een nierpatient oplopend tot 40 uur). En het is ook niet bedoeld om lang achter elkaar te geven - het is meer om de kat door een dipje heen te helpen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ja heftig he!

Voorschrift hier was 1/8e om de 72 uur.
We hebben een extra 24uur gewacht voordat we de tweede x 1/16e gegeven hebben. Dat had minder effect. Toch even kijken hoe of wat. Weegt nu 5,7. Dus echt fantastisch schiet het ook weer niet omhoog. Verder blijft hij stabiel. Al was het echt te merken dat er meer voer doorheen ging, echter met meer activiteit kwa gedrag wordt er ook meer verbrand.

Voor de diarree gaan we nu drie dagen finidiar proberen. Zit aluminium in en dat geven ze frequent als fosfor binder in Amerika, dus hopelijk diarree weg en wat fosfor weggevoerd ;)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Annefleur »

Sansan, ik lees nu net dit topic. Wat een zorg heb jij ook over je kater!
Ik heb niet zoveel ervaring als anderen op dit forum, maar die diarree, kan die niet veroorzaakt worden door de antibiotica die hij voor die nierbekkenontsteking kreeg/krijgt?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Zo, met alle drie de kattenkopjes naar de dierenarts gegaan voor controle.
Voor onze chronische nierkater natuurlijk met de nieren, de ander senior bloedcheck en onze poes ook de nieren.

Vanmiddag horen uitslagen.

Een half jaar geleden was ik met onze senior op gebitscontrole, advies was vanwege de tandsteen over een half jaar nog eens kijken.
Heeft hij nu gewoon twee kiezen met tandresorptie! Sterker nog, een kies was al weg en de ander pijnlijk. Die moet eruit. Dat missende liedje..moet ergens afgelopen week gebeurd zijn, schrikken zeg.

Zo snel mogelijk dus de kies eruit, en gebitsschoonmaak.

Ik heb Frans Knaake gebeld maar hij zit tor half feb vol.

Zouden jullie adviseren toch echt een andere diertandarts te zoeken? Of kan dit bij de dierenarts (doet wel veel tanden).
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Aaaah blij!!

Creatine 238
Ureum binnen de waarden
Fosfor binnen de waarden, 1 nog wat.

Urine wel nog steeds meer verdund. Geen eiwitten, bacteriën etc.

Gewicht stabiel, 5,5-5,7. Waarom zou hij daar niet in bijkomen? Te weinig eiwitten in het nierdieet?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Voor het overzicht, heb uitslagen nu in mijn mail kunnen bekijken, nierwaarden waren nu:

Creatinine: 232
Ureum: 12 (dus net binnen de range, max 12,9)
Fosfaat: 1.54

Fantastisch toch! Wie had dat nou gedacht?
Volgende week worden we nog gebeld hierover over de arts die onze kater continue gezien heeft. Ik wil namelijk wel wat meer weten, welk beleid zetten we nu voort, wanneer weer testen etc.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Dat is wel heel fijn :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is goed nieuws! Met de juiste zorg kan hij hoogstwaarschijnlijk nog een flinke tijd mee :eboohoo:
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

We hebben toch het idee dat pijn een rol speelt.

Vanwege de kosten hebben we nu wat tramadol opgehaald, kijken hoe hij er op reageert. Anders switchen we gewoon weer naar het peperdure buprecare. ( buprecare 4 ml 37€ en tramadol 10 ml voor 9,95€.)
En dan is het wel uitzoeken waar de pijn vandaan komt.

Eerste dosis tramadol zit erin. We gebruiken de oplossing, en spuiten de dosis in een capsule vanwege de ranzige smaak. Makkelijk doseren, met een spuitje wat optrekken. Hopelijk hetzelfde succes zonder bijwerkingen als de buprecare.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb Dalí ook regelmatig tramadol gegeven, meestal reageerde hij daar goed op. Maar ik kwam er wel achter dat ik dat nooit op een nuchtere maag moest doen.... dan stond het arme beestje met schuim rond de mond. Ik heb hem ook een keer een overdosis gegeven omdat ik het flesje niet goed had geschud. Gelukkig had hij wel een aangename trip :grin:.
Goed dat je een capsule gebruikt - ik gaf hem direct de vloeistof, en dat vond hij smerig. Na een tijdje begon hij me zelfs te ontwijken, uit angst voor het smerige goedje. Later was pijnstilling ook niet meer zo nodig, en gaf ik incidenteel buprecare (in de nek).
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Nou heftig spulletje inderdaad erik! (Ps, ik kan niet reageren in je foto topic maar wat een heerlijke foto, twee katten zo klef in een mandje. Liggen ze vaker zo? Lief hoor)

Veel meer gedrags effecten met de tramadol te zien dan bij buprenorphine. We proberen het nog even een paar dagen met de dosis 1 mg/kg ipv 2 mg/kg. Het lijkt wel alsof hij alles met een roze brilletje ziet, zo extreem vrolijk. Ben blij dat we nog niet de volle mep gegeven hebben maar voorzichtig begonnen zijn.

Wel weer vervelend: we zien dus verschil met pijnstilling (naast dat roze brilletje effect). Hij heeft ook nog regelmatig diarree, zou de pancreas nog steeds zeer kunnen doen?

Zijn er katten met chronische pancreatitis die zeer lange tijd (maanden) op een onderhoudsdosering opiaat staan?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Hij blijft stabiel.
We hebben hem op 1 x daags 0,6 mg/kg tramadol, is daarmee mooi zichzelf. Kilo 5,5 gisteren.

Maandag komt de osteopaat, ben benieuwd wat zij van hem vindt. Wat zij opmerkt en kan ondersteunen, en of ze denkt dat hij pijn heeft ergens.

De dierenarts begrijpt namelijk niet waarom de pijnstilling zo nodig blijft.
Plaats reactie