Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Thnx!

Arme stoere rooie is mauwerig en “vocaal geïrriteerd”, maar bereikt nu wel heel erg de grens.
Ik denk dat de nierbekkenontsteking al een tijdje terug is en dat deze vooral reageert op de clavu (zegt de kweek ook altijd). We hebben woe vanwege zijn gedrag weer urine afgenomen en bij de dierenarts de uricult met urine in de stoof gezet, ook meteen op baytril. Vrijdag konden we dan in ieder geval wat weten of er wat op de uricult te zien was (kweek van internist 1,5 week ervoor was nog schoon). En dat was inderdaad zo vrijdag, twee kleine streepjes groei. Dus vrijdag is dat alsnog naar het lab gestuurd om te testen zo ja welke bacterie en welke antibuotica. Zit je weer met dat rotweekend voor de deur. Die uitslag verwachten ze morgen.

Vrijdag gaf ik ook aan dat het gedrag (wat al gestart was die vrijdag ervoor als aanleiding voor de controle dinsdag en urine test woensdag )weer extra ging kantelen, maar besloten dat we baytril een kans willen geven omdat we die pas twee dagen gaven. Het weekend met gekromde tenen aangekeken.

Het gedrag zit echter enorm in toename, arme kerel. En de diarree blijft. Baytril lijkt iets te doen maar niet voor zijn nierbekken gedrag. Dus ik ga zo de dierenarts bellen of we vandaag al wat kunnen doen ipv tot morgen wachten.

Mocht het weer hetzelfde riedeltje zijn dan hoop ik dat we de behandeling nu eens drie maanden kunnen doorzetten, ff rust.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Jeetje wat zielig dit, wat is de reden dat ze steeds stoppen dan?
Ik begrijp wel dat je liever zo min mogelijk en kort mogelijk ab geeft,
maar ze moeten nu toch ook zelf tot de conclusie gekomen zijn dat dit behoorlijk hardnekkig is?
Heb je nog gebeld?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Yes. Morgen ochtend 09.00 afspraak ivm kweek. Er viel vandaag weinig te doen. Ff hier goed over spreken morgen ochtend.
Nouja ze stoppen niet “steeds”.
Er staat 4-6 weken ab voor en die kreeg hij ook, meermaals, daarna is zijn urine schoon. En tussendoor met testen als ik hem verdachte was de urine vaak ook schoon. Hij heeft ook twee x tien dagen gehad. Alles volgens de richtlijnen. Hij volgt alleen zelf niet echt de normale gang van zaken dus wat dat betreft hoop ik nu op langer. Baytril stoppen en clavubactin weer starten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

ah ok dat is duidelijk.
Ik dacht dat ze te snel stopte met de ab.
Nee dat niet volgens het boekje lopen dat ken ik.
Succes morgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

We gaan even klacht afhankelijk behandelen.
Urinekweek schoon gek genoeg.
Dus voor nu even baytril stop, geen clavubactin, en wel voor zijn blaas spasmoglucinol erin. Kijken wat die blaasontspanner doet. Metronidazol kuur mee, starten over een paar dagen als we gezien hebben of de spasmoglucinol wat doet anders weten we niet wat wat is.
En dan kijken we weer verder.

Internist heeft het over pancreatitis/cholangitis/enteritis. Normaliter zou je een endoscopie doen. Maar dat is tricky hoor met zijn nieren, daarom hebben we dat het hele jaar niet gedaan, en wij als baasjes vinden het zeker nu op dit moment het belangrijkste dat er een stabiele periode komt ipv meer testen (en de behandeling wordt er niet heel veel anders van, behalve dat je mogelijk iets specifieker een diagnose kan stellen).

Hij weegt nog steeds 5,1 a 5,2 dus zijn gewicht blijft ondanks de pijn en de diarree gewoon op pijl (als iemand er nog wat van begrijpt roept u maar!).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Ach arme rooie en arme jij. Wat een zorgen toch steeds. Ik hoop echt dat het nu eens beter gaat en het stabiel word voor jullie. Mijn duimen draaien
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Ik denk ook dat ik geen endoscopie zou laten doen als de behandeling hetzelfde is.
Spasmaglucinol werkte bij Oscar goed die bleef ook pijn houden alleen die heeft geen nierbekkenontsteking gehad.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Het is dat hij helaas een kleine blaas had anders had ik echt nog een keer steriel urine laten afnemen.

Vertel eens over Oscar? Wat was zijn gedrag? Heb je toen ook meermaals schone urine tests gehad terwijl hij pijn leek te hebben? Hoe lang heeft hij de blaasontspanner gebruikt? Hoe snel zag je effect?

Het lijkt al te werken! Ik merk in ieder geval veel aan zijn “energie”/gedrag. Maar hoe weten we dan zeker dat die nierbekken oké is, ik vind het lastig om gerust gesteld te worden door een blaasontspanner die wat doet, zijn blaas zag er steeds op de echo mooi uit en geen gruis.

Thnx anne!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Oscar was ook een apart verhaal.
Die begon met blaasontsteking, maar na een week ofzo zat hij verstopt.
Alleen was het geen struviet of oxalaat maar het waren zijn eigen huidcellen.
Uiteindelijk hebben ze dat eruit gekregen.
Blijkbaar hield Oscar zijn plas te lang op omdat het pijn deed ( ondanks behandeling)
Toen hij eenmaal weer thuis was begon hij na een paar dagen weer te persen en piepen op de bak.
op de grond, op de bank probeerde hij te plassen duidelijk met pijn,
Dus ik heb toen de spoeddienst gebeld omdat ik dacht dat hij weer verstopt zat maar dat was niet het geval.
Die blaas was heel erg gevoelig.
Die hebben toen blaasontspanners gegeven en toen waren eigenlijk dezelfde dag zijn klachten al minder.
We hebben dat toch wel een tijd gegeven want steeds als we stopten begon de ellende weer.
Bij Oscar zijn er meerdere urine onderzoeken geweest ( via een blaaspunctie)

Sansan dat zijn blaas er goed uit zag en er geen gruis was hoeft niet te betekenen dat zijn blaas geen pijn doet.
Bij Oscar was er eerst blaasontsteking en dat heeft er voor gezorgd dat hij uiteindelijk verstopt raakte.
Bij hem was er toen op de echo niets te zien.
Maar vaak is een blaasontsteking ook niet te zien via de urine,
Wat betreftvde nierbekkenontsteking kan ik je geen antwoord geven,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Bij Oscar was er op de echo niets te zien, toch verstopt geraakt? Wel in urine dus gruis gevonden?

Het blijft toch zoeken, katjes die de richtlijnen overschrijden.

We proberen met alle macht onze rakker er doorheen te trekken. Het is de afgelopen twee weken erg stressvol, eigenlijk vanaf 16 augustus ging het bergafwaarts. Eerst weer urine moeten afwachten, toen tien dagen baytril. We (wij en de artsen) begrijpen er niks van, wat er precies dwars zit. Godzijdank sinds afgelopen dinsdag de truuc met de spasmoglucinol gevonden, wát en wáár het precies iets doet weten we niet geheel. Sinds afgelopen donderdag met metronidazol gestart vanwege de diarree en omdat we niet weer zo’n nijpend horrorweekend vol met onmacht (met een soms brommende en blazende kat) tegemoet wilde gaan heb ik gisteren clavuseptin opgehaald om daar mogelijk dit weekend al mee te starten en we hebben niet langer gewacht en zijn vandaag daarmee begonnen.

Duimen..
Als hij hier op gaat reageren hebben we aanknopingspunten, en anders..dat ligt als een baksteen..

Ik heb deze weken veel snachts bij hem gekeken, toch even checken he “Gaat het nog? Oké, hij ligt rustig”. En dan toch de slaap niet vatten en lezen lezen lezen.

Sinds een paar dagen zie ik hem soms raar kauwen, kopje scheef zodat hij op links eet maar dan hoor ik de kiezen erg over elkaar gaan. Zou er nou nog iets bijgekomen zijn? Oorpijn was ook links, zonder wat te vinden.

Onze Kovu afgelopen week
https://ibb.co/6tXR2Z7
https://ibb.co/SQznCGj
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Dat rare kauwen doet Lizzy ook soms, geen idee wat dat is.
Bij Oscar heb ik dat ook gezien, bij beiden was er niets mis met het gebit.
Naar geluid vind ik het.

Bij Oscar zeiden ze eerst dat het gruis was, maar toen ik vroeg wat voor gruis zei mijn da dat het geen gruis was maar zijn eigen huidcellen die voor verstopping zorgden.
Dat was een prop geworden.
Op de echo was geen gruis te zien en ook de blaas was verder ok.
Uit het urine onderzoek kwam maar 1x dat het een blaasontsteking was, maar vaak zien ze dat dus niet,
Maar de blaasontstekingen ( en daardoor het te lang ophouden van het plassen) waren dus wel de oorzaak van het loslaten van de huidcellen en dus die verstoppingen.
In zijn geval had speciaal voer dus ook geen zin.

Bij Oscar ging het pas goed met de spasmoglucinol ( wat een naam)

Ik begrijp de slapeloze nachten wat een ellende als het gewoon allemaal niet klopt en je blijft maar zoeken dan.

Mooie Kovu :verliefd:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Zotvanpoezen »

Oooh, eindelijk een naam en een gezichtje. Wat is hij mooi :verliefd:

Dat rare kauwen heb vroeger vaak bij Filou en 1 keer bij Duvel gezien. Ze waren toen wel ziek. Ik heb ernaar gevraagd bij de da maar omdat het al zo lang geleden is ben ik jammer genoeg vergeten waarom ze dat deden. Wel was toen zeker dat ze wel naar hun eetbakje gingen maar niet wilden eten toen er ervoor stonden. Ik denk dus misselijk of pijn.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Wat een knappe Kovu. Sterkte met alle zorgen Sansan, ik heb geen idee wat dat kan betekenen als ze met een kant van het gebit gaan eten. Heb je zijn bekje goed nagekeken? Geen gekke dingen gezien?
Je zou eens eurologist kunnen gebruiken voor zijn blaas, dat zijn chinese kruiden en hebben verder geen nadelige bijwerkingen, alleen maar positieve. Ga er maar eens op googlen
Is zijn oor nu rustig? Hoe ziet de binnekant eruit?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

We gaan hem strak in de gaten houden met kauwen!

Jemig man...het lijkt erop alsof we hem weer voor de dood hebben weggehaald met de amoxiciline-clavulaanzuur (clavuseptin).
Ik durfde de afgelopen weken er nauwelijks over te berichten, een kat die bromt en blaast als je alleen al naar hem kijkt, waar een schuwe zwerfkat een doetje bij lijkt. Het was vreselijk! Iedere dag was het zwaar twijfelen rondom het evenwicht wel/niet meer ethisch verantwoord. Iedere dag de vraag of we hem egoïstisch hielden om te zoeken naar verbetering.

Hij is vandaag duidelijk anders sinds de clavuseptin. Alweer. Hij zoekt weer meer contact, loopt wat meer rond, mauwde zelfs niet bij optillen.

Er is geen enkele aanknopingspunt voor het effect wat deze antibiotica bij hem geeft. Ik voel me schuldig, dat ik dit niet heb doorgepakt, want wie ben ik als eigenaar met maar een gevoel. Op gevoel kun je weinig medisch beslissen, artsen hebben richtlijnen en protocollen. En gevoel kan ook fout zitten, en zijn urine was immers schoon, 5 x (!).
Daarom vind ik het erg belangrijk op dit forum te schrijven. Het zou een nierontsteking kunnen zijn zonder aanwezig in bloed en urine, maar bijvoorbeeld dan wel via bioptie van de nier.

Het is de enige verklaring die ik heb. Baytril is zó ontzettend breed, dus vaak doet dat sowieso wat, wat dus niks gedaan heeft kwa wat wij aan gedrag konden merken. De clavuseptin weer wel binnen 48 uur effect en voorheen kwam met de e-coli in de urine altijd amox-clavu als werkend uit het bacteriogram.

Ik mag echt hopen dat we niet twee weken te laat zijn, dat er niet in de afgelopen twee weken extra snel extra veel nierschade is ontstaan.

We kunnen alleen maar hopen, en iedere dag opnieuw beoordelen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Anne aan oor is nooit wat te zien, heel raar. En eurologist durf ik nu niet. Niet met alle medicatie. En ik vind de pillen zo groot, jullie niet? Die rhemania reageerde hij slecht op, en die pillen zijn bizar groot.

Hij krijgt iedere dag d-mannose. En mocht hij hier doorheen komen dan ga ik cranberry met veel PAC gehalte eraan toevoegen.

Voor nu zijn de pillen en momenten bommetje vol.
Plaats reactie