Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Fijn dat hij in ieder geval stabiel blijft :-)
Zou mooi zijn wanneer de osteopaat verder kan helpen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

En sinds zaterdag a zondag vind ik hem weer dippen, vandaag helemaal duidelijk. Vlokkerige vacht, je “ziet het gewoon”.

Ik begrijp het niet.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Het zint me niet voldoende.
Inmiddels blijft hij natte poep houden, soms diarree soms hangt het er tegen aan. En gewicht 5,2. En de tramadol blijft een minder succes dan de buprecare.
Morgen maar weer een afspraak maken voor ergens aankomende week. Nieuw plan van aanpak. Dacht zelf dat een röntgen ook wel interessant is, wellicht heeft hij kanker? Moch dat het niet zijn, dan toch een stevigere aanpak voor IBD en pancreatitis klachten.

Hebben jullie nog tips?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

De osteopaat vond trouwens geen pijn in gewrichten en dergelijke, wel een flinke puinzooi in zijn buik en bekken. Sinds de behandeling ziet hij er wel beter uit, en er staan nog twee nieuwe behandelingen gepland, maar het blijft het gewoon net niet voldoende om de dierenarts uit te stellen voor de zekerheid.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik ben begonnen met synopet.
Geen reactie kwa stoelgang, dus even een week geven. Goed ontstekingsremmend. Vrijdag komt de osteo weer.
Tramadol nu 2 x per dag 4 mg. Lage dosering.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Fijn dat de osteopaat resultaat lijkt te hebben. Hopelijk kom je nu tot een goed behandelplan
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik heb nog wel wat vraagstukken, zouden jullie met me mee willen denken? Ik zal nog even beknopt een overzicht geven:

Aug-okt: kater mauwerig, 6,4 kilo zoals normaal.

Half Okt: nog steeds mauwerig, mooie vacht, verder geen symptomen behalve ineens kokhalzen na kattengras en extreem nekje strekken met slikken: 5,7 kilo, meteen naar de dierenarts. Niks gevonden. Geen schildklier, geen nieren, etc, behalve: ecoli in urine.Geen gruis. Conclusie: blaas/nierbekken ontsteking. 6 weken clavubactin.

Eind okt: twee weken antibiotica van de totaal 6, gedrag was genormaliseerd maar ineens op een dag een 180 graden switch: ik zag aan alles foute boel. Symptomatisch niks te merken, dus wat zag ik? Dierenarts vond hem prima :/ dus eind okt eind nov 4 keer langs geweest tot uiteindelijk 5 dagen opname voor infuus.

Eind okt-eind januari. Nierwaarden verhoogd, fpli verhoogd dus conclusie CIN en pancreatitis. Infuusopname, cerenia, onder narcose in keel gekeken (geen endoscopie) pijnstilling buprecare etc etc. Gewicht ongv 5,4-5,7 met als dieptepunt de dag van opname 5.0 kilo. Na opname flink verbeterd, 5,5 kilo, mooie vacht maar wel op en af diarree. Buprecare was super, samen met cerenia, zantac, panzym, infusen, b12. Getopt naar 5,7 kilo rond de kerst. Dag na jaarwisseling afgevallen waarvan we hoopte dat het de vuurwerk en stress daarvan geweest was. Maar helaas.

Op dit moment:
- panzym
- zantac
- tramadol.

Nu reeds 7 dagen cerenia gestopt. Geen overgeven. Dus geen misselijkheid? Tramadol drastisch verminderd: ik merk ongemak. Wel nog steeds diarree.

Het zit me niet lekker. We krijgen hem niet mooi er bovenop. Hij hangt nu aan de 5 a 5,2 kilo. Ik zie wel een vermindering in gewicht vanaf stop cerenia, hetzij het wisselt tusseb 5,4 en 5,1. Ondanks geen overgeven, lijkt misselijkheid dus een ding. (We wegen dagelijks, dus zo zien we mooi een trend). Of het is de tramadol en moet hij terug op volledige dosering buprecare.

Wat ik me afvraag.
- hij strekt nog steeds soms met kopje bij doorslikken brokjes. Ook kokte/regurteerde hij net de gekauwde brokjes eruit vanuit de slokdarm, ik stond erbij.
- geeft soms pijn aan met optillen buik(sacherijnig)
- pijn staart/bekken
- zeer mager kontje
- vanmorgen zat er weer poep aan zn kont dus dat heb ik weggehaald. Dan moet ik wat worstelen, staartje omhoog etc. Niet leuk. Maar hij blijft te “boos”. Duidelijk ongemak. Pijn staart/bekken?

Wat is nu een goede stap?
Welke opties kan ik nog omhoog gooien bij de dierenarts?
- eosinofiele enteritis/IBD/darmontsteking?
- kanker?
- röntgenfoto?
- antibiotica? (Buik :/ of is dan metronidazol een goede)
- prednison? (Risico Alvleesklier/diabetes brrrrr)
- infecties die zorgen voor bloedarmoede?
https://www.dierenkliniekhugen.nl/patie ... 3&maand=09

Ik ga proberen hoogwaardig eiwit bij te voeren met wat ipakitine erdoorheen. Hij is alleen erg kieskeurig. Tijdens zijn dieptepunt at hij bijna alleen natvoer. Wat dat betreft is hij nu weer de oude: natvoer gaat er nauwelijks in en als hij likt is het de saus of het nat van de mousse-soep die ik maak. Royal canin select is de redding tot nu.

:/

Laatste controle:
- urine 1018 verzadigd
- ureum fosfor prima
- creatinine 238 verhoogd

Afwijkend:
HCT, HGT, MCV verlaagd
RDW verhoogd
PLT verhoogd
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Pyro »

Als ik lees wat jullie allemaal al gedaan hebben en hoeveel verstand jullie er van hebben dan zeg misschien wel heel iets doms hoor maar kan er geen stuk kattegras in zijn keel of slokdarm vastzitten?
Wat een zorgen...sterkte
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Je zou het denken he pyro!!
We hebben toen nadrukkelijk laten kijken, heel eng met een roesje in zijn conditie. Duidelijk dat ze het overbodig vond.. Ze zag niets. Voel je je behoorlijk lullig. Ook vonden ze dat als er nog wat in de keel of neus zou zitten er pus/snot en nog steeds veel hoesten aanwezig moet zijn. Wat er niet is. Maar hij strekt nog steeds wel eens zijn kopje met doorslikken. Erg frustrerend. Wat is er toch!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vindt de conclusie chronisch nierfalen discutabel, creatinine is verhoogd, en de urine is te waterig (snap de term 'verzadigd' niet??), maar fosfaat en ureum zijn binnen de norm. Nu kan dat laatste een momentopname zijn, misschien de dag voor bloedafname nauwelijks wat gegeten? Dus hooguit licht nierfalen, en naar mijn gevoel niet de (enige) oorzaak van de problemen. Inderdaad kan bloedarmoede en aanverwante afwijkingen van de bloedcellen door nierfalen komen, maar daar heb ik toch wel m'n twijfels bij - eerder denk ik dan aan een infectie/ontstekingsreactie ergens in het lijf (maag, darmen, organen).

IBD of (bacteriële) darmontsteking kan je in het bloed aantonen (in ieder geval bij mensen), want dat zou ook nog kunnen.

Ik zou toch een scan laten maken, in ieder geval een X-ray, en wellicht een CT-scan, voordat je op basis van vermoedens zaken zoals prednison en (andere) antibiotica gaat inzetten. En anders een internist raadplegen in Utrecht?

Sterkte!
Erik
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dank Eric.
Kan de fosfor en ureum normalisering niet puur te danken zijn aan vocht therapie? De ureum is wel zo’n week of 4 a 5 verhoogd geweest op zijn dieptepunt. Daarvoor en daarna niet.
Namelijk op 13 oktober en 14 november, 14,9 en 16,1 (max 12,9).
Terwijl 28 december weer 12.

Is dat afwijkende gang van zaken bij chronisch nierfalen, een normaliserende ureum?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

En urine verzadiging, excuus ik bedoel soortelijk gewicht. Maar 1018 is ook wel logisch bij infuustherapie.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, bij onderhuids infuus kan je de ureum als het ware wegspoelen, dat deed ik bij Dalí ook regelmatig als hij zich misselijk voelde door een te hoog ureum. In tegenstelling tot creatinine kan ureum behoorlijk schommelen, dus daar kan zowiezo een variatie van zeker 10% in zitten. Maar 16,1 is wel te hoog - maar de conclusie blijft dacht ik toch wel licht nierfalen.

Bij chronisch nierfalen is ureum niet normaliserend, maar kruipt vaak omhoog omdat de nieren toch steeds iets van hun ureum-klarend vermogen verliezen in de tijd. Door hoogwaardige eiwitten aan te bieden verlicht je de hoeveelheid ureum die de nieren moeten afvoeren.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Oké dus bij chronisch nierfalen met infuustherapie komt de ureum niet meer binnen de normaalwaarden?

Omdat ze de conclusie trekken chronisch nierfalen dus de oude wordt hij toch niet meer, en dan nog die fpli waarde abnormaal.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Best frustrerend dus ik overweeg een overstap naar een andere dierenarts.
Plaats reactie