Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Ik snap je zorgen en je verdriet. Ik had gehoopt dat Hummel deze waardes had kunnen halen maar dat mocht niet zo zijn.
Je doet wat je kan, laat je zorgen los ( makkelijker gezegd dan gedaan) en probeer te genieten van de tijd die jullie samen nog rest.
Hopelijk slaat het homeopatisch middel aan, ik blijf duimen
Laatst gewijzigd door Anne op 12 jul 2019 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Ik kan me voorstellen dat het je pijn doet en je dit niet wilt.
Dat je toch had gehoopt op betere waarden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Ah Sansan..ik begrijp je verdriet maar ook vermoeidheid zo goed.. ben absoluut blij om te lezen dat je beestje weer op gewicht is en dat het beter gaat, maar oh oh wat een lastige puzzel is het he.. ook wij hebben hetzelfde, al 2 en een half jaar niet op vakantie geweest en dit jaar dachten we weg te kunnen en toen kreeg Simba weer een dip door de warmte dus Mirtazapine zit er weer in, Zantac naar 3 x daags en ook cerenia is weer aanwezig en vind haar nog niet vlot eten :(. Dus weer puzzelen..en die vakantie was oh zo nodig, we zijn echt heel moe en willen opladen, maar kan haar zorg amper overdragen, zit er zelf zo scherp bovenop..

Hoop in elk geval voor jou dat de verbetering zich doorzet..en ja stiekem ook dat je rooie rakker echt de oude wordt.. wij blijven voor jullie duimen! Hoop dat je wat rust in jezelf kan vinden, want wat let je toch goed op en wat ben je goed voor je katjes 🙏🏽
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dankjewel esmeray!

Kunnen we geen oppas-ruil-systeem hanteren :D
Kom Simba maar hier brengen hoor :), voor een vakantie, we hebben een aparte kamer over. We kunnen alles :lol: , prikken pillen vloeistof masseren knuffelen wegen etc etc etc

Lastig he, wij hebben die behoefte ook. Maar een weekje is echt te lang. Worden we ook niet blij van, want we houden veel van onze dieren. Dus liever thuis, dan op vakantie op hete kolen. En ik weet ook niet of ik hem een weekje ergens anders naar toe durf te brengen.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Douraque »

Ik snap het ook helemaal, je gaat dan toch niet lekker op vakantie. Ik ga, ook al is ze op zich in orde (enkel afwijkende waarde), ook niet helemaal gerust weg. Ik weet dat ze goed wordt verzorgt, maar het blijft je kind.

Ben wel blij te horen dat hij in ieder geval op gewicht blijft.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 15 jul 2019 12:00 Dankjewel esmeray!

Kunnen we geen oppas-ruil-systeem hanteren :D
Kom Simba maar hier brengen hoor :), voor een vakantie, we hebben een aparte kamer over. We kunnen alles :lol: , prikken pillen vloeistof masseren knuffelen wegen etc etc etc

Lastig he, wij hebben die behoefte ook. Maar een weekje is echt te lang. Worden we ook niet blij van, want we houden veel van onze dieren. Dus liever thuis, dan op vakantie op hete kolen. En ik weet ook niet of ik hem een weekje ergens anders naar toe durf te brengen.
Haha Sansan, dat zou een topidee zijn!! Helaas is dit huis te klein voor jouw poezebeest, maar misschien is het echt geen gek idee om hier eens over te sparren lol!

Maar ik heb precies hetzelfde, liever thuis, dan op vakantie op hete kolen. Gelukkig hebben we een geweldige, net afgestudeerde paravetinair gevonden die thuis kan komen oppassen en dat is toen voor 2 dagen top gegaan maar zij werkt nu in Amsterdam, dus helaas zijn haar opties vrij beperkt.

Hopelijk knappen onze poezels gewoon lekker op en kunnen we thuis weer zorgeloos van ze genieten 🙏🏽😊
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik hoop het ook!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Nog even wat op een rijtje voor mijzelf en dit topic. Vind het wel verwonderlijk hoe onze kat schommelt, ik vind het dan ook echt balen dat de waardes van twee weken geleden nog steeds hoog zijn.

Terwijl okt-nov ook hoog, en daarna tussen 28 dec-9 april behalve creatinine alle waardes helemaal prima binnen se referentiewaardes! Zal het dan ergens tussen 9 april-28 mei misgelopen zijn vanwege de infarcten (?) en weer nierbekkenontsteking?

13 oktober
Urine vol E-coli, verhoogde creatinine en ureum. Sdma goed. Gewicht 5,7 kilo
Nierbekkenontsteking, 6 weken clavubactin

14 november
Onderbuikgevoel dat het niet goed gaat, zie het aan zijn houding, opgetrokken flanken. Nu 4 van de 6 weken antibiotica gehad. Controle arts. SDMA gestegen (19?)

22 november
Echo nieren: Niermerg wat dun, dus wel kernmerken chronisch. Verder oké kwa echo. Geen infarcten, geen verwijd nierbekken.
Urine: goed. geen eiwit geen bacteriën. Toch blijft dat onderbuikgevoel.

22-26 november
Ik vind hem niet stabiel. Duidelijk bergafwaarts, opname start 26 november
Koorts. Pancreatitis? Na opname behandeling thuis voortzetten:
- zantac
- cerenia
- buprecare
- vocht infusen

26 november
Creatinine: 312 (71-212)
Ureum: 19,3 (5,7-12,9)
Fosfaat: 2,46 (1.00-2.42)
SDMA: 14 (0-14)

28 november
Creatinine: 268 (71-212)
Ureum: 16.1 (5,7-12,9)
SDMA: 20 (0-14)
Fpli: abnormaal

28 Dec
creatinine: 232 (71-212)
Ureum: 12 (5,7-12,9) GOED
Fosfaat: 1.54 (1.00-2.42) GOED

Jan, feb, maart, deels april
diarree, geen parasieten. Metronidazol meerdere kuren. Buiten diarree om stabiel in gedrag, eten, vacht, houding. Afbouwen medicijnen en vocht.

9 april
Hier begon de week ervoor dus de dip na 6 weken super (zelfs zonder cerenia en zonder vocht infusen) : start van weer afvallen naar 5 kilo, pijn, overgeven, niet lekker eruit zien. Vandaar bloedtest en die gaf dus alleen een verhoogde creatinine. Zou dit de start zijn van de nierinfarcten, en dus niet pijn van heupen/alvleesklier? Of startte hier al de nierbekkenontsteking?
Creatinine 339 (71-212)
Ureum: prima (5,7-12,9) GOED
Kalium: prima (3.4-5.2) GOED
Fosfaat: prima (1.00-2.42) GOED
Ftli nog steeds afwijkend.
Sdma naar 32


Eind april half mei
dieptepunt gewicht +- 4,8

16 mei
Rare pomp beweging tijdens behoefte op kattenbak, stinkende urine, start verdenking blaas

17 mei
urine vol e-coli, start 10 dagen clavubactin. (Nierbekkenontsteking ipv blaasontsteking ?) Soms nat kontje. Rode urine vlekken.

28 mei:
Creatinine: 393 (71-212)
Ureum: 23,4 (5,7-12,9)
BUN: 15
Fosfaat: 3,54 (1.00-2.42)
Kalium: 3,2 (3.4-5.2)
Eosofinielen 1.24 (range 0.10-0.79)
Echo, met dezelfde conclusies als november plus:
- nierinfarcten gezien
- verwijd nierbekken
- onregelmatige alvleesklier
Urine: goed
Soms nat kontje, urine vlekken.

31 mei
Urine vol e-coli.
Na tien dagen ab gelijk binnen drie dagen weer terug bij af. Bloed plassen. Nierbekkenontsteking. Start 4 weken clavubavtin. Begin incontinentie en soms donkere urine vlekken. Gewicht naar 5.2-5.4. Tijdens antibiotica fleurt hij op, geen diarree, aankomen in gewicht, en ligt weer in houdingen zoals vanouds.

9 Juli:
Creatinine: 346 (71-212)
Ureum: 25,4 (5,7-12,9)
BUN: 18
Fosfaat: 2,60 (1.00-2.42)
Kalium: 5.11 (3.4-5.2)
UPC: 0,21 (vorige week andere praktijk testte de UPC op 0,1)
Urine: goed

9-17 juli
In de dagen na de controle op 9 juli vind ik hem nukkig. Ligt weer minder uitgebreid in allerlei posities. Uiteindelijk breng ik een week later urine ter controle op 17 juli. 5.1 kilo. Urine goed. Diarree.

17-23 juli.
Eet goed, speelt, knuffelt, maar blijft nukkig. Blaast en gromt. Zachte ontlasting blijft. Onderbuikgevoel dat er iets is. Was ik te vroeg met urine inleveren? Blijft 5.0/5.1 kilo.

24 juli
Blaast en gromt bij linker oor. Oorpijn? Blaas?
Laatst gewijzigd door Sansan op 24 jul 2019 15:26, 5 keer totaal gewijzigd.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Zo. Vandaag dus. Komt de aap uit de mouw? (Verklaring nukkigheid)
Last van oor? Linker oortje geeft blaas en grom serenade, rest van lijfje niet. Morgen laat ik het controleren, en gelijk de urine erbij.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Zotvanpoezen »

Succes morgen bij de da!
Ik duim alvast voor je katertje.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Lijkt me een goed plan,
Sterkte morgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Ik blijf duimen, hopelijk goed nieuws
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Er was niets te zien.
Ze zag wel dat hij gevoelig op zijn linker oortje is, maar geen oorzaak te vinden dus ze wilt er geen behandeling voor inzetten. Behalve buprecare geven als we denken dat hij pijn heeft aan zijn oor.. hmm...

We hebben toch weer urine steriel laten afnemen en op kweek. Bij deze dierenarts komt de uitslag dan volgende week woensdag pas.

Ze wilde wel nu antibiotica starten tot de uitslag kweek als wij dat willen.

Dus nog even overleggen of .. je wilt geen ab voor niks geven anderzijds roep ik al een week dat ik benieuwd ben of hij opknapt als we ab zouden geven.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Fijn dat er niks te zien was wat de gevoeligheid rondom zijn oor verklaart.
Spannend de urine uitslag volgende week.
Hmmm wel twijfel over een ab kuur. Wat is het nadeel als je wacht tot volgende week met het geven van een ab kuur?
Ik zou alleen ab geven als het noodzakelijk was, en niet bij twijfel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Aan de ene kant fijn dat er niets te zien is, aan de andere kant reageert hij dus wel degelijk en zijn gedrag is ook anders, dus blijft de vraag waarom en heeft dat niet toch met zijn oor te maken.

Je wilt niet onnodig ab geven, dus ik zou een weekje wachten tenzij dat echt geen optie is.
( nog een weekje wachten)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie