Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Zotvanpoezen »

Donkere plas kan zowel van bloed in de urine door nier- of blaasproblemen als van leverproblemen komen (heb ik al meegemaakt).
Ik hoop dat het niet ernstig is, ik volg je katertje regelmatig op en ik ben er eerlijk gezegd een beetje aan gehecht geraakt.
Hoe heet hij trouwens? (Ik ben ook benieuwd hoe hij er uitziet.)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik hoop het ook!
Vind zo hier en daar nog eens een drup of een afdruk van zijn kontje (beetje een gestempelde plek/veeg van zijn vacht). Ik hoop dat we kunnen achterhalen hoe of wat.

Maar jongens... 5,3 kilo!! En harde drolletjes. Wat maakt hij ons blij :) hoop alleen wel dat die hitte hem het niet lastig gaat maken aankomende week.

Ik wilde een beetje anoniem blijven, maar ik ga eerdaags even kijken hoe ik foto’s plaats :)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Situatie onveranderd. Geen diarree, en ongv 5,2-5,4 kilo. Ben benieuwd of we verder in gewicht gaan stijgen!

Rode druppels zijn nu weer minder/weg, blijft wel wat nattig soms bij zn piemel.

Geef trouwens nu iedere dag en ipakitine en PorusOne. Ben benieuwd wat dat doet in zn bloedwaardes :)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 25 jun 2019 11:45 Situatie onveranderd. Geen diarree, en ongv 5,2-5,4 kilo. Ben benieuwd of we verder in gewicht gaan stijgen!

Rode druppels zijn nu weer minder/weg, blijft wel wat nattig soms bij zn piemel.

Geef trouwens nu iedere dag en ipakitine en PorusOne. Ben benieuwd wat dat doet in zn bloedwaardes :)
You go katje! Hoop dat het in een tijgende lijn blijft 🙏🏽🙏🏽 Duim door hier voor je
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ja fijn he! Ik kijk wel met angst en beven naar de antibiotica stoppen...

Heb vanmorgen plasje ingeleverd, ben benieuwd. En morgen ochtend laatste ab pil.

Gisteren toch weer 1 x 0,05 buprecare gegeven omdat hij ondanks dat hij het goed doet ik dan zijn flanken wat vind ingevallen. Zuinig noemen we dat :lol: , dan zeg ik liefkozend wat zie je er een beetje zuinig uit vriend, wat is er met jou. Vind hem er vandaag echt beter voelen, het is een klein vingerspitz gevoel! Net wat gevulder, en net drie vlokjes haar beter gepoetst. Hij zat ke gisteren en vanmorgen met knuffelen heerlijk liefkozend te bijten. Dat doet hij dan bijna zuigend terwijl hij bijt met zijn voortandjes.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Spannend, ik duim dat het goed blijft gaan!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Hoe gaat het?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Anne, stabiel. Blijft 5,2-5,4 kilo.
UPC ratio was goed: 0,1. Geen eiwitverlies dus.
Verbeterd zelfs! Eerst was de UPC 0,2
Je zou toch met verslechtering ook eiwitverlies verwachten?

Volgende week steriele urine afname voor kweek en dan wil ik graag nog eens UPC. Ook dan weer totaal nier-bloed onderzoek.

Ben wel even moe in mijn hoofd van alles merk ik. Aan de hand van hoe hij tegenwoordig weer ligt en hangt in zijn hangmat zie ik echt verschil met afgelopen maanden. Al die keren aangegeven dat hij pijn had, maar niks gevonden werd... ik ga er met de dierenarts hier in het dorp ook nog over spuien. Eigenlijk wil ik dit niet nog eens. Als zijn lig en zit houdingen weer veranderen, wil ik er eigenlijk ook bij een prima urine tests wel antibiotica in.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Ga op je gevoel af Sansan, jij kent je kat het beste!
Hier blijven onze duimen draaien
Super dat hij niet langer afvalt!!!

Sterkte met alle zorgen, kan me voorstellen dat je er doodmoe van word, blijf dicht bij jezelf en volg je gevoel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5169
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Heftig allemaal, ik kan me voorstellen dat je er moe in je hoofd van bent.
Pijn en katten, ze kunnen het goed verbergen en als jij het idee hebt dat hij pijn heeft dan zou ik dat zeker serieus nemen.
Ik duim ook mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Zeker! Ik denk alleen niet dat er meer aan te doen is dan we al doen :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Ik denk dat jij er echt alles aan doet wat maar mogelijk is!
Ik wilde een beetje anoniem blijven, maar ik ga eerdaags even kijken hoe ik foto’s plaats :)
Kom maar op met de fotos ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Heb een afspraak voor dinsdag gemaakt om weer het grote bloedbeeld en de urinekweek te doen. Ik vind het bloed erg spannend, wat de waardes gaan zeggen. En wat de dierenarts vind van de plas-klachten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5169
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Ik kan me voorstellen dat je dat spannend vind.
Ik denk ook dat je er al alles aan doet wat je kunt doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Update.
Goed nieuws an zich, maar de euforie blijft steken op dat ik meer gehoopt had. Je weet het, dat het chronisch nierfalen is geworden bleek wel met de tweede echo..en de waardes geven dat inmiddels ook aan. Hij doet het goed, nog steeds lekker 5,2 kilo, minder ongemak etc etc.

Maar ik ben in een bui dat je gewoon even blijft hangen in “dit wil ik niet”. Ik wil mijn gezonde lieve gespierde stoute rooie terug. Ik wil dat gewoon, punt. Echt dat zit zo diep, puur emotioneel.

Creatinine iets gezakt, fosfaat bijna normaal (dus die krijgen we nog wel lager met ons beleid nu), ureum iets hoger, kalium nu goed dus minderen met kaminox, UPC prima, geen bacteriën nu in urine, bloeddruk ook prima met 160 (dierenarts gaf aan dat 160 gemiddeld is voor katten die gemeten worden op een praktijk).

De waardes:

Eind April:
Creatinine: 393 (71-212)
Ureum: 23,4 (5,7-12,9)
BUN: 15
Fosfaat: 3,54 (1.00-2.42)
Kalium: 3,2 (3.4-5.2)

Begin Juli:
Creatinine: 346
Ureum: 25,4
BUN: 18
Fosfaat: 2,60
Kalium: 5.11
UPC: 0,21 (vorige week andere praktijk testte de UPC op 0,1)

Chloride en BE zijn ook afwijkend in de bloedgassen. Chloride te hoog, BE te laag. pco2 te hoog (hypoventilatie?).


Dus ja.. gaan we die creatinine en ureum nog lager krijgen? Creatinine valt moeilijk te beïnvloeden.. ureum vooral met vocht (verder niks aan te doen lees ik) dus we zouden de infusen kunnen verhogen naar weer dagelijks, en ik ga voor de ureum (baad het niet schaad het niet) het homeopatische middel “Lespedeza Sieboldii” bestellen.

:?:
Plaats reactie