Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

UPC 0,20 is borderline proteïnurie?
Volgens het IRIS classificatiesysteem wordt proteïnurie bij katten ingedeeld in drie groepen. Zo heeft een kat geen proteïnurie wanneer de urinaire eiwit/creatinine ratio (UP/C) < 0.2 is. Ligt de UP/C tussen 0.2 en 0.4 dan spreekt men van “borderline proteïnurie” en een kat met een UP/C > 0.4 heeft proteïnurie (www.iris-kidney.com).
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Mirtazapine echt definitief afgeschreven, zelfs 1/24e geeft diarree, zielig en smerig. Dat is echt ter grootte van een suikerkorreltje. De boel zit nu dus lekker onder en de kat heeft buikkramp arme ziel.

De Terumo ultra thin Wall needles zijn echt fantastisch!! Maakt een heel groot verschil.
Vocht loopt als een tierelier, de Ringer lactaat bevalt ook beter heb het idee dat het toch minder prikt. De naaldjes glijden erin als boter en je ziet dat het sneller doorloopt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Erik, albumine/creatinine ratio in urine, hoe staat dat genoteerd op een lab-uitslag? Als “acr” ofzo? Ik denk namelijk niet dat het vaak getest is op zijn urine... ik zie eigenlijk alleen steeds op het urine blaadje dingen staan als: kleur, soortelijk gewicht, RBC, WBC, struviet of oxalaat en bacteriën.

Wel in november. Maar dat was goed. De waarde die ik zo snel kon vinden is 0,20
Eiwit Creatinine ratio (is wat anders dan Albumine Creatinine Ratio) is UPC, dus inderdaad 0,20 - en dus binnen de referentie. De SDMA waarde zou ik met een flinke korrel zout nemen. Bij Dalí was destijds de SDMA ineens zowat gehalveerd - wat bij een kat met ernstig chronisch nierfalen natuurlijk niet kan. Niet alleen de DA, maar ook IDEXX had daar geen verklaring voor. Maar IDEXX melde wel dat er zo'n 20% spreiding in de SDMA waarde kan zitten: 10% in het dier zelf, 10% in de meting.... Niet bepaald betrouwbaar dus....
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Hij begint weer een beetje de stoute vertrouwde boef te worden :)

Nu we naast de cerenia en de infusen ook buprecare hebben toegevoegd sinds drie dagen zien we hem langzaam opknappen. In gedrag en in weer wat eten. Aankomen in gewicht nog niet. En zijn vacht is weer lekker egaal pluizig ipv vlokken.

Zijn waardes blijven gek he erik. Dit is veel meer dan 20% fluctueren.

We zitten toch aan een internist te denken, maar welke staat goed bekend op het gebied van katten en de nieren/IBD/pancreas?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Douraque »

Mijn goede ervaringen zijn met Barendrecht, specifiek in die kliniek met dierenarts Vester. Zij weet, naar mijn mening, veel van de pancreas en IBD af. Ik vond haar ontzettende kundig en betrokken overkomen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dat is echt een end! Wij zitten meer in de buurt van de Wagenrenk.
Maar zo’n iemand moeten we wel hebben.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Douraque »

Ahh dat is jammer, helaas geheel onbekend in jullie regio. Hopelijk weet iemand anders een kundige internist te vinden in jullie omgeving.

Het kan nooit kwaad om een internist mee te laten kijken/denken. Dat is iets wat ik inmiddels wel heb geleerd.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 14 apr 2019 18:54 Hij begint weer een beetje de stoute vertrouwde boef te worden :)

Nu we naast de cerenia en de infusen ook buprecare hebben toegevoegd sinds drie dagen zien we hem langzaam opknappen. In gedrag en in weer wat eten. Aankomen in gewicht nog niet. En zijn vacht is weer lekker egaal pluizig ipv vlokken.

Zijn waardes blijven gek he erik. Dit is veel meer dan 20% fluctueren.

We zitten toch aan een internist te denken, maar welke staat goed bekend op het gebied van katten en de nieren/IBD/pancreas?
Hey wat tof! Fijn dat hij de oude lijkt te worden! En lees net over de Mirtazapine..ik bedoelde inderdaad een kruimel zoals ik dat doe, maar ook dat wordt dus diarree bij jouw kat :(, balen dit! Gelukkig gaat hij wel goed op buprecare, Simba trekt buprecare weer niet, wordt er mega angstig van..
Ik zal, als ik morgen de da spreek, even navragen of zij toevallig een goede internist in jouw buurt weten.. Hoop dat de verbetering zich goed doorzet!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ja echt kat afhankelijk!
Tramadol is hier bijvoorbeeld totale ellende, dat snap ik wel net als zijn gevoeligheid met mirtazapine. Zowel mirta als tramadol pakken in op het serotoninesysteem. Net als emeprid hier ellende is met onrust en slappe dronkenmansgang.

Ben benieuwd! Als je vragen wilt graag. Marieke van Kooyen ken ik wel van voordat ze internist was. Die werkt nu bij de Wagenrenk. Ik lees namelijk dat toxoplasmose nogal eens in verband wordt gebracht met pancreatitis. Dat zou een dierenarts gewoon kunnen testen. Ik vraag me gewoon af in hoever we zijn en hoe we behandelen wat het pluspuntje van een internist zou kunnen zijn..die zie ik ergens niet. Een endoscopie dat zal niet zo snel onze keuze zijn nu met dit lijfje.

Maar als je een plaatje zoekt van het gebied daar, zie je dat de nieren, darm en alvleesklier allemaal bij elkaar zitten en ik begrijp wel de link dat het kan hebben met IBD/nieren/alvleesklier. Ik denk ook dat de metronidazol door het ontstekingsremmende effect zo’n bingo is bij onze kater. Dus dan zit je echt wel in de hoek van IBD.

Inmiddels staat ie hier nu op de normale hypoallergenic want de renal/hypoallergenic weigert hij pertinent. Samen met Hills ZD natvoer. Het eerste wat ik erbij wil pakken is trovet renal venison brokjes, en Hills Kd tuna brokjes. Maar hij moet eerst van de diarree af zijn anders weet ik niet hoe hij reageert.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Douraque »

En toch op een lage dosering prednison gaan? Is dat nog iets te bespreken met je da? Vooral omdat dat positieve effecten heeft op katten met pancreatitis en IBD.

Ik moet echt zeggen dat het bij mijn kat positief effect heeft gehad. Ze staat nu op 0,5 tablet (2,25 Mg) om de dag. Maar aan de andere kant heeft mijn kat geen nierproblemen, wat dit weer voor jullie compliceert.

Maar alles afwegende, zou ik het overleggen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Al lang overlegd, vandaar dat ik jou en esmeray tipte over prednison destijds, ze durft het niet aan vanwege zijn nieren. Vorige week nogmaals overlegd en haar stabdount blijft hetzelfde. Ik vind het lastig, voel er zelf wel deels een yes voor maar het is wel een risico. Stel, over 4 weken is zelfs de creatinine weer gezakt..opnieuw over beginnen? moeilijk moeilijk!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Is bij jouw kat trouwens al toxoplasmose bekeken vanwege de pancreatitis?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Douraque »

Nee, heb daar ook nog nooit van gehoord. Jij bent de eerste die dit noemt. Ik ga mij een hierin verdiepen

Die prednison blijft lastig. Jij was inderdaad een van de eerste die begon over prednison, was dat helemaal vergeten (sorry). Punt blijft dat je moet kiezen uit twee kwaden heb ik het idee: of de nieren of de pancreas
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ja interessant om verder op te zoeken!

Fijn hoor dat de prednison zo aan slaat, en zijn andere nier en leverwaardes gewoon goed blijven. Hopelijk zijn jullie er straks helemaal vanaf. Ben je ook totaal van de pijnstilling af?

Hier zijn we weer gestart met metronidazol om hem van de diarree af te helpen. Hopelijk net zo’n succes als laast, hij heeft toen een maand geen diarree gehad tot zijn nieuwe dip. Metronidazol kan pancreatitis uitlokken, maar aangezien het al twee keer een succes was en we weinig andere keuzes hebben doen we een kuur. Veel gebruikt ook bij IBD net als het ab tylosine.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Douraque »

Toxoplasmose komt, wat ik kan lezen, door het eten van rauw vlees of prooidieren. Mijn kat eet geen prooidieren en rauw at ze enkel ik de vorm van Applaws blikjes/Applaws brokken. En kan je dat wel rauw noemen?

Prednison werkt goed, zitten nu op dag 6 van een halve pil om de dag. Enkel zit ik met de vraag hoe lang prednison blijft werken in het systeem. Buprecare en Emeprid hadden een x werkingstijd, bij Prednison weet ik die niet

We zijn voor de rest van alle andere medicatie af, dus geen buprecare of Emeprid meer. Wel nog 2x 1/4 maagzuurremmer + pancreaspoeder.

Ik hoop dat die Metronidazol gaat helpen. Het blijft vervelden die ups and downs
Plaats reactie