Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Is het soortelijk gewicht van de urine gemeten?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ja. Blijft 1018. Dus verlaagd. Geen eiwitten.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik weet niet wie het leest, maar gisteren vonden we hem weer minder kranig dan woensdag, geen koorts wel 39. Ze hebben toch nog met een roesje in zijn keel gekeken, dat was oké. Daarna pijnstilling ingezet, buprecare om te kijken of dat gaat helpen.
Vandaag mag hij naar huis, worden we vannochtend gebeld... dat hij 40 graden koorts heeft.

Uitslag alvleesklier komt later vandaag (in hun eigen test geloof ik, gisteren ingezet).

We worden vanmiddag in ieder geval geleerd hoe we bolussen vocht kunnen zetten.
Ik heb echt heel erg slecht geslapen vannacht, en ik ben nu nog bezorgder met de 40 graden koorts.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Mleen »

Ik lees mee, maar reageer bijna nooit in dit forum omdat ik er te weinig vanaf weet om goede adviezen te kunnen geven. Dat laat ik dan liever aan ervaren forumleden over. 😉

Maar ik wil wel even zeggen dat ik hoop dat je kat er snel weer bovenop komt en ze er achter zullen komen wat er nou precies aan de hand is! Sterkte!!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dankjewel Mleen.
Wat een ellende he!
Ik hoop zo dat ze nu achterhalen wat hij “nog meer” mankeert, we hebben er zo op gehamerd dat er wat met hem is naast de nieren. Maarja wat.. wij als eigenaren weten het niet, en voor de artsen is het ook lastig.

Gisteren dus twee opties: buprecare en mirtazipine. Dwangvoeren en onderhuids infusen, dat zou dan het thuis traject gaan worden aangezien er verder niets gevonden is. We vonden dat zelf een rotgevoel omdat het voor ons gevoel voelt dat we het daar niet mee gaan redden voor lange tijd als we naar onze lieve kater kijken. Dus ergens hoop ik dat de koorts nu een aanknopingspunt geeft.

Voor zover we signalen oppikken en info lezen is de creatinine 260 en ureum 16 geen volledig antwoord op dat hij zo slecht is
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Verhoogde nierwaarden verklaren inderdaad niet de koorts. Wat een zorgen en wat frustrerend dat er nog geen duidelijkheid is over de oorzaak....
Sterkte met de verdere zoektocht
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dinky, maar ook zijn heftige niet eten toch niet? Zeker met zantac en serenia.
Lees katten met veel hogere waarden die wel eten.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

We hebben hem thuis!
Aandachtig en wel. Hij loopt happy rond. Buprecare lijkt positief effect te geven.
Wel net 30 ml spuitje gevoerd, we gaan geen risico’s lopen.

Medicijnen zijn nu 100 ml onderhuids vocht 1 x daags en 2 x daags cerenia, zantac en buprecare. Voor de aankomende dagen. Voor achter de hand mirtazapine, maar dat mag niet samen met de buprecare. Fpli pancreastest uitslag was er nog niet. En blijven temperaturen. We hopen nu alleen nog maar te verbeteren... spannend blijf het.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad moet er meer aan de hand zijn dan alleen nierfalen. Ik zit toch (weer) te denken aan nierbekkenontsteking.
Is er urine uit het nierbekken gehaald voor een bacteriekweek en een gevoeligheidsbepaling?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Yes dat was vorige week donderdag schoon Eric.

Pfiewww vandaag 100 ml subcutaan, dat is als baasjes toch ff heavy. Wat een trots dat het ons gelukt is.

Vandaag weegt hij 5,6 kilo. En het is nog steeds half half. Hij eet wat, hij drinkt wat, pijnstilling en vocht doet hem goed. Het is echt deze 5 dagen even afwachten (tm woensdag hebben we medicijnen in huis).

We gaan hem zo weer temperaturen, en zantac en buprecare geven. Hopelijk geen koorts.

Die buprecare vind ik ook een spannend dingetje, 1 ml spuitje vol... 0,1 2 x daags. Volgende keer liever 0,1 ml doseringen per spuitje. Kost veel spuitjes maar de angst om ineens door te schieten met het spuitje morfine in zijn mondhoek is dan weg.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

het blijft een beetje doormodderen. Echt een blije kater.. niet echt..hij lag vandaag veel.
We houden hem nauw in de gaten, temperaturen, wegen.. gisteren 5,6 vandaag 5,4.
Infuus is net weer gelukt gelukkig. Naald erin, infuus open.. en dan vol spanning vragend aan mijn partner waarbij onze kater op schoot zit tijdens het infuus " en en... wordt het nat langs de vacht of komt het er in". :icon_shifty:
Vannacht heb ik hem om 03.00 zelf zien eten bij de gezamenlijke etensbak. ik moest naar de wc en hoorde een kat lekker op brokjes kauwen.. toch ff snel mijn snoet om het hoekje.. en dat is dan een erg fijn gezicht om te zien! Toch weegt hij vandaag weer 5,4.

De mirtazapine hebben we nog niet geprobeerd. Dat hebben we nog achter de hand.
Net als spuitjevoeren, dat hebben we alleen vrijdag avond gedaan en gisteren en vandaag niet gedaan.

Onze lekkere bijdehante kater moet tocht wel nog behoorlijk opknappen kwa gedrag wil hij de "oude" zijn. We vonden hem vrijdag avond veel actiever. Veel ontspannender "vel/vacht/lijf" dan nu.
Zou hij toch pijn hebben? Hij heeft donderdag op vrijdag een hogere dosis buprecare gehad dan dat hij hier thuis krijgt.
Dus het intraveneuze infuus en de buprecare dosering zijn de variabelen vergeleken kliniek en thuis.

Zijn andere nierfaal katten wel weer de oude geworden, behalve wellicht het gewicht?
En mocht hij het aan de pancreas hebben.. hoe zijn die katten er aan toe?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Onze kater nog steeds hetzelfde, blijft nog wel een schim van zichzelf.

Uitslag snapptest aflvleesklier was abnormaal, maar dat maakt de behandeling hetzelfde. Dus toch ook pancreatitis? Waarde zegt niet altijd wat zei de dierenarts.

Woensdag proberen zonder cerenia, buprecare en vocht, want dat is dan op. Gaat dat niet, dan nieuwe spullen komen halen bij de kliniek.

Bah bah... wat kunnen we nou nog meer voor hem doen. Ik lees dat chronische pancreatitis bekend staat om up and downs. We hebben panzym in huis, dat gaan we nu in ieder geval iedere dag geven, samen met vitamine b complex.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

De aanpak nu lijkt te werken!
Dagelijks:
- 100 ml vocht onderhuids
- 2 x buprecare
- 2 x zantac
- 1 x cerenia
- zo vaak als het kan natvoer met panzym

We hebben de mirtazapine nog niet gebruikt. Hij is namelijk snip en snipverkouden. Waarschijnlijk was dat zijn verhoging vrijdag in de kliniek, en heeft het virusje nu doorgezet. Hij snottert, hoest en waterige oogjes. Zolang alles doorzichtig is, geen geel of groen, doen ze er niks aan. Longen klonken schoon. Keel gevoelig, dus zeker ook keelpijn. We houden jem strak in de gaten.

Ondanks zijn verkoudheid blijft hij 5,4 wegen. Dat vinden we positief. Hopelijk een stijgende lijn na de verkoudheid. De panzym enzymen doen hem duidelijk goed, kwa gewicht en kwa activiteit.

We hebben lege capsules maat 4 binnen, we maken nu een ochtend en een avond capsule klaar met zijn medicijnen. Zo is de zantac niet ranzig, lekker smaakloos in de capsule. Je hoeft maar 1 pil te pillen, in de ochtend zitten de zantac en cerenia mooi in 1 capsule, en het glijd zo naar binnen. Capsule beetje vochtig maken en hoppa. Veel beter voor de keel ook. Daarnaast vul ik de capsule verder op met een vitamine B-complex en nu voor zijn verkoudheid extra l-lysine.

Het is wat, pff, heel wat zorgen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Wel heel fijn dat de aanpak nu lijkt te werken!
De koorts en algehele malaise kunnen heel goed door dat nieuwe virus komen. Virus moet hij inderdaad zelf overwinnen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dinky het is echt zo sneu he!
Zo’n snotterend ding. De andere twee en de hond hebben (nog) geen symptomen. Houden zo :)
Plaats reactie