Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Hallo kattenliefhebbers,

Nadat ik mij in augustus 2015 hier als nieuw kattenbaasje geregistreerd heb ben ik flink wat kennis en ervaringen rijker.

Blaasgruis, accuut nierfalen en de kieskeurigheid van katten en hun eten :roll: .

We hebben twee katers en een poes. Vanwege de twee katers met blaasgruis/ontsteking voerden wij RC urinary. Onze poezin heeft nu twee keer accuut nierfalen gehad, nierbekkenontsteking, waarvan de laatste keer maart 2018. Beide keren lag ze op sterven na dood, beide keren heeft een week 24/7 infuus en medicijnen haar er weer bovenop gebracht.

Sinds april 2018 zijn we vanwege haar toch overgegaan op RC renal gemengd met RC ragdoll brokjes. Eens kijken hoe de kerels het gingen doen met hun blaas.

Gelukkig, helemaal top. Ipv de urinary (moderate calorie) ook geen blaasklachten met het nieuwe voer.

Echter, onze ene kater begon eind zomer nukkig te worden. Toen hij in oktober was afgevallen naar 5,7 kilo (ipv gemiddeld 6,4)gingen alle bellen rinkelen. Ik dacht meteen aan de schildklier vanwege zijn nukkigheid. Raar maar waar, alles was goed. Behalve zijn urine en nierwaarden. Bizar veel e-coli, iets lagere concentratie van 1018. Daarnaast verhoogde creatine en ureum, sdma goed.
Conclusie: nierbekken ontsteking. Therapie: 6 weken clavubavtin.

Sprong naar deze week, inmiddels 4 weken clavubavtin. Waar hij eersr opknapte en vrolijk was geworden, helaas wel stabiel op 5,7 kilo ipv aangekomen, vond ik het deze week foute boel. Opgetrokken flanken, vacht rommelig en wat meer zeuren. Afgevallen naar 5,4. Direct dezelfde dag terug gegaan naar de dierenarts. Helaas, nierwaarden gestegen, en nu toonde sdma ook verhoogd.Steriele blaaspunctie met echo stonden al gepland voor volgende week, dus dan weten we meer van zijn urine.

Hebben wij nu een kater met chronische nierfalen? Of kan dit nog herstellen? Hij blijft afvallen. Kan er ergens een oorzaak liggen in het overstappen van urinary naar renal? Dat hij daardoor een blaasontsteking -> nierbekken ontsteking gekregen heeft?

Ik heb ze nu meteen volledig op Renal, maar daarnaast probeer ik eigenlijk alles wat hij eet te geven. Vannacht bleken dat snoepjes, hoe blij kun je zijn! Hij had overgegeven en daar was ik wakker van geworden. Aangezien dit puur waterige gal was, en wij nog van onze acute nierfaler Cerenia hadden liggen heb ik hem een kwart pilletje cerenia gegeven.

Lang verhaal kort, wat nu?
Volgens de arts waren zijn waarden nog niet hoog genoeg voor een infuus noodzaak. Of had er beter toch vocht toegediend kunnen worden via infuus of een bolus? Kan het voer een oorzaak zijn? Heeft hij medicijnen nodig? Heeft hij nu liever wel oa cerenia en zitac nodig? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat die 4-6 weken clavubavtin ook maagklachten kan geven. Onze poezin had dus accuut falen vanwege nierbekken, ergens zo ontzettend toevallig dat we nu weer te maken hebben met nierbekken. Maar waar bij haar het heftig af en op was, met hoge waarden en kalium problemen, lijkt onze kerel veel minder heftig maar nier op te knappen. Ik ging er volledig vanuit dat 6 weken clavubavtin dit wel ging genezen.

Bijgevoegd wat uitslagen. Ik hoop dat jullie wat tips en informatie kunnen geven. Zo moeten we hier toch een weg in gaan vinden.
Plaats reactie