Kleine plasjes blijven

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

Mijn dierenartsen weten het niet meer. Ik hoop hier advies te krijgen.
In augustus is mijn kat erg ziek geworden.
Er bleek een blaassteen in zijn plasbuis te zitten en in zijn blaas nog veel meer.
Hij kon niet meer plassen en moest geopereerd worden. Zijn blaas was al wanneer scheuren. Het is een wonder dat hij hersteld. Het was wel een lang en moeizaam herstel.
Plaslsen doet hij sindsdien gemiddeld 6x keer dag. Kleine plasjes.
3 weken geleden stopte hij helaas weer met plassen dus moest hij weer een katheter en bij de dierenarts. Na een paar dagen mocht de katheter er uit en kwam er helaas weer geen plas.
Hij is een enorme stress kat en erg eenkennig. Ik ben daar minimaal 2x per dag steeds heen gegaan, daar knapte hij van op. Nadat ze de 2e keer de katheter er in hadden en na 2 dagen weer er uit haalden, bleek er allemaal ontstekingsmateriaal uit te komen.
Weer kwam er geen plas en ik stond er op om hem mee naar huis te nemen. Misschien zorgde het thuis zijn voor ontspanning en ging hij wel plassen.
Dit lukte. Er kwamen meerdere wat grotere plassen.
Helaas is het de afgelopen weken zo dat hij weer steeds kleinere plasjes doet.
Het zijn nu mini plasjes. Wel 10x per dag of vaker.
Net bij de dierenarts een foto gemaakt maar er is geen gruis of blaassteen te zien.
Er zijn wel wat rode bloedcellen in zijn urine en wat verhoogde waardes.. Twee weken terug was de urine helemaal goed.
Hij krijgt nu nog een plasbuis ontspanner (terazosine) 2x een half tablet per dag.
Ook metacam 1x per dag. (Ik weet over de nadelen van metacam)

De dierenartsen begrijpen niet wat de rode bloedcellen nu weer veroorzaakt en ze begrijpen ook niet waarom hij nog steeds zo vaak kleine plasjes op de bak doet.
Hij druppelt overigens ook nog na, na zijn plasje. En ik vind soms (dus niet altijd) een druppel op de plek waar hij heeft gezeten in huis.

Iemand een idee wat te doen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door ErikPhilippus »

Wat allang had moeten gebeuren naar mijn gevoel: urine op kweek zetten. En als er een bacteriële infectie wordt geconstateerd, op basis van de kweek het juiste antibioticum selecteren.

Heb je de indruk dat het plassen pijnlijk is, en dat daarom de kattenbak een negatieve associatie oproept? Zit hij veel te persen als hij op de bak gaat? Is het een straaltje, of zijn het druppels die eruit komen? Zit hij misschien te persen op een lege blaas?

Verlies van een druppeltje urine kan komen door de plasbuis ontspanner in combinatie met nog irritatie van de katheter.
Mocht er weer een katheter worden ingebracht, dan zou ik de blaas uitgebreid laten spoelen, en wat er dan uit de blaas komt nauwkeurig laten onderzoeken (in ieder geval onder de microscoop bekijken).
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

Ik vergeet te zeggen dat we dit onlangs hebben gedaan. Dat was de een na laatste keer dat zijn urine gecheckt is.
De waardes waren goed en er was geen gewone blaasontsteking of bacteriële ontsteking.
Nu zijn er dus wel rode bloedcellen in zijn urine en is niet duidelijk waar het van komt.
Zou er dan nu alsnog een bacteriële blaasontsteking kunnen zijn?

Ik heb niet de indruk dat het plassen pijnlijk is.
Ik zie hem met name hard zijn best doen (en lang op de bak) tot er urine uit komt.
Hij lijkt in delen te plassen. Op dezelfde plek vind ik dan 1 mini plasje of 2. En dan druppelt hij nog meerdere keren na in de bak en een of 2 keer naast de bak.
Ik kan niet zien of hij druppelt (met plassen) of dat het een straaltje is. Hij heeft nogal een dikke buik haha
Wellicht is die plasbuisontspanner genoeg geweest..
Hij was zó verkrampt de vorige keren met die katheter (en daarna) dat ze dat nu langer wilden geven.
Mocht er weer een moment met katheter komen, dan zal ik dat van dat spoelen en onderzoek met microscoop zeker laten doen.
Bedankt.
Wat bedoel je met negatieve associatie met de bak? Waar maak je dat uit op?
Omdat hij zo vaak naar de bak gaat?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door ErikPhilippus »

Als plassen pijn doet, dan kan de kat die pijn associeren met de kattenbak. Hoeft niet, kan wel.

Als de kat veel zit te persen op een lege blaas, dan kan dat de blaaswand irriteren, met een beetje bloed in de urine als gevolg. Als hij lang zit te persen, en er komt niet veel, zou dat wel eens aan de hand kunnen zijn. Anderzijds krijgt hij wel blaasontspanner.... Ik heb goede ervaringen met spasmoglucinol in een vergelijkbare situatie.

Op zich niet moeilijk om te voelen of er iets in de blaas zit. Maar als de kat een nogal dikke buik heeft, is het denk ik moeilijk om de blaas te voelen. Ik kan het bij Gaudí zo voelen achterin de buikholte met m'n hand, maar Gaudí heeft geen grammetje teveel....

Het is altijd goed om hem zoveel mogelijk te laten drinken, zeker 100 ml/dag. Heb je een fonteintje? Of probeer een beetje afgekoeld kookvocht van koolvis te geven, vaak vinden ze dat lekker, en drinken dan lekker veel.

En als het een enorme stress-kat is, dan zou je ook een natuurlijk rustgevend middel kunnen overwegen, zoals Zylkène of Telizen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Dinky »

Het kan een idiopatische blaasontsteking zijn wanneer er geen gruis of bacteriën worden gevonden. Stress kan hier een oorzaak van zijn
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

De dierenarts die de foto maakte heeft iets belangrijks niet gezien.. Ik werd vanmiddag gebeld door mn eigen dierenarts (van die groepspraktijk) en ze zei dat hij een behoorlijk volle blaas had..
Conclusie na het algehele beeld vanaf zijn blaasoperatie.. de blaas werkt nauwelijks tot niet meer.
Die spant niet meer aan waardoor de plas er uit geperst moet worden.
Hij krijgt nu dus blaasaanspanners en die moeten gaan werken.
Als die niet werken dan is het de vraag of we nog gaan katheteriseren..
Ik wil hem absoluut niet kwijt maar ik wil hem ook alle ellende van de opname en behandelingen besparen
We weten namelijk niet of die blaas het op eigen kracht nog gaat doen.
Dat hebben we wel meerdere keren de afgelopen maanden geprobeerd.
Maar achteraf gezien deed die blaas het alleen redelijk goed met die carbochol.. blaasaanspanners..
Die kan hij helaas niet levenslang krijgen.
Nu is het dus heel spannend.. Ik ben op van de zenuwen.
Ik hoop dat het goedkomt
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door ErikPhilippus »

Hopelijk werkt de blaasaanspanner om de boel weer in het gareel te krijgen.
Wat ik me afvroeg: hoe is het met die katheter gegaan: loopt de urine er dan gewoon uit? En kan die katheter goed worden ingebracht, of is er toch sprake van een vernauwde plasbuis?

Als de blaas onverhoopt niet goed meer werkt, is het misschien een idee om eens kontakt op te nemen met Villa Vacht (b.v. chatten op hun FB pagina) - zij hebben veel ervaring met katten waarbij de blaas niet meer werkt (en die ze dus een handje moeten helpen)
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

Heb ze gemaild.. Bedankt voor de.tip
De urine druppelde er gewoon uit bij de katheter toen.
Maar.de eerste keren kregen ze het amper voor elkaar. Zo enorm verkrampt.
Dat.was de laatste keer met de katheter iets beter gegaan..door die plasbuisontspanner
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

Morgen om 13 uur afspraak bij internist. Maken ze er echo en daarna hopelijk kwestie van combi van medicijnen
Ik had second opinion bij andere dierenarts gedaan.
Hoop zo dat t goed komt
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door ErikPhilippus »

Een volle blaas zou ook kunnen komen doordat de interne sfincter niet wordt geopend op commando van het continentiecentrum in de hersenen. Ik vraag me af hoe het onderscheid tussen een niet opengaande sfincter en een verslapte blaasspier gemaakt wordt. Dat zal de internist wel kunnen vertellen, neem ik aan.

We duimen voor een goede afloop!
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

Internist gezien.
Echo gemaakt. Blaas en milt in orde. Alvleesklier was erg goed zichtbaar wat met name zo is als het ontstoken is geweest maar kon ze niet met zekerheid wat over zeggen. Geen grote zorgen daarom.
In de linkernier wat gruis zichtbaar en in de rechternier leek er een steentje zich te gaan vormen.
Niet van grote zorg direct maar moet wel iets mee gebeuren.
De internist heeft de blaas handmatig leeg proberen te knijpen maar dit ging moeizaam en er kwam maar weinig plas uit.
Terwijl de blaas nog goed gevuld is.
Hij denkt dat het probleem in de plasbuis zit. Door ontstekingsmateriaal dat de doorgang bemoeilijkt of door verkramping.
Moest wel direct stoppen met de carbochol (blaasaanspanner).
Hij belt me straks met het plan van aanpak en welke medicijnen we kunnen geven die de plasbuis verder helpen.
Eventueel zouden ze in Utrecht nog met een camera in de plasbuis kunnen kijken of daar wat zit...
Of ze zouden met een katheter de plasbuis kunnen vrijmaken.
Een optie zou ook nog zijn om een penisamputatie te doen. Maar dan is niet zeker of dat deel van de plasbuis (waar misschien het probleem zit) weggehaald wordt..
Al met al heb ik besloten dat we alleen nog met medicijnen gaan proberen of het werkt.
En dat ik geen nare behandelingen of narcose of wat dan ook voor hem wil. Hij heeft genoeg meegemaakt en is zo bang geweest steeds.
Het blijft nu nog wel spannend omdat zijn blaas best vol was en hij nog steeds wel Moet plassen.
Dus gevaar is nog niet geweken.
Ik hoop zo dat de medicijnen aanslaan en dat een verkramping het probleem is!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik zat ook in de richting van obstructie in de plasbuis te denken. Maar omdat er recent een katheter is geplaatst, ging ik ervan uit dat er geen verstopping in de plasbuis zou zitten, maar dat misschien de sfincter niet meer goed open ging.

Gaudí het 2 jaar geleden een enorme verstopping in z'n plasbuis, op een gegeven moment trok ik een hele sliert uit z'n piemeltje (schrik niet :icon_shifty:):

Afbeelding

Ontstekingsresten, cellen van de blaaswand en andere troep hadden zich als een kokertje binnenin de plasbuis afgezet, waardoor er nog maar een minuscule opening overbleef, en er dus een piepklein straaltje uitkwam. Dus zoiets kan bij jouw kater ook aan de hand zijn, hoewel verkramping ook zeker niet uitgesloten is.

Ik zag het toevallig omdat Gaudí overmatig z'n piemel zat te likken, hoe is dat bij jouw kater?
Zoals ik al eerder zei, ik heb goede ervaringen met spasmoglucinol - ben benieuwd waar de internist mee komt.
Ik zit trouwens ook te denken in de richting van stress-reducerende maatregelen/medicijnen.

Penisamputatie is denk ik echt het allerlaatste redmiddel, ik zou dan eerst nog een katheter plaatsen. Die heb je in verschillende diameters, dus misschien een wat bredere dan de laatste keer proberen?

Sterkte!
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

Heeft net gebeld.
Zucht. Ik vond het niet erg hoopvol.
Ik moet alleen doorgaan met de metacam (pijnstiller en ontstekingsremmer). Dat is goed tegen evt. zwelling.
En doorgaan met de terazosine (plasbuisontspanner).
Dat is het.
En dan hopen dat hij grotere plasjes gaat doen.
Maar dit heb ik al geprobeerd en toen zei de dierenarts het werkt niet. Laten we die blaasaanspanner erbij doen.
Maandag moet ik weer contact leggen met internist.
Als dit niet werkt, dan zou er dus nog een verstopping door stolsel of ontstekingsmateriaal in de plasbuis kunnen zitten. (Wat ze dus niet hebben kunnen zien op de echo aangezien dat stuk in het bekken zit)
Dan zou je dus met een katheter het moeten doorspoelen. Maar het is wel opvallend dat hij grotere plassen heeft kunnen doen.
Je kunt je afvragen of het goed voor die plasbuis is om weer een katheter in te brengen .. aangezien daar het probleem zit.
Laatste optie is een stukje plasbuis er af halen. Maar daar was hij geen voorstander van.
Hij zei ook dat hij niet met zekerheid kon zeggen of dit zou helpen.
Dit weekend moet ik dus weer giga op hem letten en hopen dat hij grotere plasjes gaat doen.
Ik verwacht dat niet om eerlijk te zijn
Want waarom zou hij dat nu wel doen en vorige week niet? Toen stond je op dezelfde medicijnen.
Er waren geen andere opties qua medicijnen. We doen dus alles al...
Ik wil geen katheter meer voor m...
Zouden ze dan echt de eventuele laatste restjes ontstekingsmateriaal weg kunnen krijgen? Blaas spoelen?
Die spasmoglucinol is voor de blaas toch.. volgens de internist is de blaas het probleem n iet. Die zag er echt goed uit op de echo.
Wat heftig dat je dar bij Gaudi hebt kunnen weghalen. Pff en daarna was alles okee?
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

Mijn kat is zich met vlagen veel aan het likken trouwens. Dus n iet continu
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, het zou kunnen dat er toch troep uit de blaas in de plasbuis is gekomen, en daar een acute verstopping heeft veroorzaakt. Misschien is die troep door de vorige katheter teruggeduwd de blaas in, zweeft daar rond, en komt dan opeens weer in de plasbuis. Dat zou een verklaring kunnen zijn dat hij goed geplast heeft, en dan opeens niet meer.

Ik denk dat als het niet snel verbetert, je toch een katheter zal moeten inbrengen, en via de (wat grotere maat?) katheter de blaas en urethra flink spoelen. Natuurlijk wil je niet weer zo'n katheter bij hem, maar ik denk dat je geen keuze hebt. Want als de blaas continue vol is, kan er door stuwing schade aan de nieren ontstaan.
Boef schreef: 26 okt 2018 19:51 Wat heftig dat je dar bij Gaudi hebt kunnen weghalen. Pff en daarna was alles okee?
Nee, toen is de ellende eigenlijk goed begonnen..... Hij is gaan bijten in z'n piemel, waardoor de boel volledig ging blokkeren, en penisamputatie de enig overgebleven optie was. Lange tijd is hij daarna incontinent geweest, en ook de operatiewond wou niet goed genezen, en moest hij maandenlang met een kap oplopen. Maar het is toch weer helemaal goed gekomen met het dappere mannetje.....

Dus ik kan je jouw situatie wel voorstellen.... Ik zou zeggen: hou de moed erin!

Hopelijk komen er toch wat plasjes dit weekend.
(Als hij helemaal niet plast, moet je wel de weekend-dienst bellen!)

Sterkte!
Erik
Plaats reactie