Kleine plasjes blijven

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

Wat een heftig verhaal van jouw kat. En wat zielig... wel heel fijn te horen dat het (ondanks alle ellende) goed is gekomen.

Ik ben er gisteren achtergekomen dat mijn kat nog niet op de juiste dosering zat met de plasbuisontspanner (terazosine).
Ik begrijp werkelijk niet dat zowel de internist als de dierenarts niet hebben voorgesteld de dosering te verhogen.
Ik heb dat dus (na overleg met de dierenarts) gedaan sinds gisteren.
Nog geen verbetering maar wellicht komt die nog.
Daarnaast kom ik er net zelf achter dar de metacam de werking van de terazosine ka on beïnvloeden.
Onbegrijpelijk dat die internist dan zegt dat ik wel moet doorgaan met de metacam. En dat hij niet een ander medicijn voorsteld met dezelfde werking.
Daar betaal ik me dan scheel aan... om het zelf weer uit te zoeken.
Morgenochtend ga ik dus direct weer bellen en overleggen.
Toch niks te verliezen aangezien ik geen verbetering zie.
Nog uitvoerig met de dierenarts gesproken over een eventuele katheterisatie.
Ze vertelde dat ze denkt dat het echt een verkramping is. Ze kon dat merken door wat ze voelde bij het inbrengen van de katheter.
Ze hebben hem ook iedere keer bij het inbrengen van de katheter gespoeld.
Je sprak al eerder over buprecare. Heeft dit dezelfde werking als metacam?
En spasmoglucinol... zou dat kunnen bijdragen aan het ontspannen van de plasbuis?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door ErikPhilippus »

Boef schreef: 28 okt 2018 08:39 Daar betaal ik me dan scheel aan... om het zelf weer uit te zoeken.
Welcome to the club...

Spasmoglucinol ontspant het gladde spierweefsel, dus zowel de plasbuis als de interne sfincter.
Maar ik heb nog even zitten kijken naar Terazosine, dat lijkt me gezien de klachten wel een toepasselijk medicijn. Dus ik ik zou even afwachten met die hogere dosis.

Dat Metacam de werking van de blaasontspanner negatief kan beïnvloeden, dat wist ik niet. Maar wat is precies de reden dat er een NSAID wordt gegeven? Om een eventuele ontsteking te remmen? Want ik krijg uit jouw verhaal niet de indruk dat je kat veel pijn heeft (bij het plassen) - hoewel je heel goed moet observeren om te zien of de kat pijn zit te onderdrukken, dat wel....

Ik heb zo m'n bedenkingen bij metacam. Je zou buprecare kunnen overwegen, en dan bij voorkeur een injectie in de nek. Werkt een dag of 2, en als er toch sprake is van pijn (waardoor wellicht de boel gaat aanspannen), zou dat duidelijk effect moeten hebben. Maar buprecare is een opiaat, en heeft derhalve geen ontstekingsremmende werking.

Belangrijk is te weten of bij het inbrengen van de katheter het meteen al verkrampt aanvoelde, of dat het pas na een paar cm moeizaam ging. Met andere worden, zit de verkramping in de penis, of zit het dieper En ik vraag me toch steeds af: hoe voel je bij het inbrengen van de katheter het verschil tussen een verkramping (spiersamentrekking) en een vernauwing ('mechanische' obstructie)?

Mocht je toch kiezen voor een katheter, dan is het misschien een idee om 'm er wat langer in te laten zitten, en goed te (laten) kijken of er troep mee naar buiten komt. Bij Gaudi´ heeft de katheter er toch een flinke tijd ingezeten, ik dacht haast een week ofzo. Ik had er een dopje op gedaan, en hem elke twee uur laten 'plassen' op een paar vellen keukenpapier (en als je het opvangt heb je ook gelijk weer een sample). Zo kon hij in ieder geval wel rondlopen zonder overal te druppelen:

Afbeelding

Afbeelding

Edit:
Lees dit net in een andere post: https://www.cibapet.com/nl/katten/cbd-p ... s-for-cats
Misschien ook een idee?
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

We hebben hem vanavond moeten laten gaan...
Hij begon in op de vloer te plassen. .. voor mijn voeten zelfs. En me dan hulpeloos aankijken.
Dierenarts wilde hem zien en blaas was erg groot en hard.
Ik wilde geen katheter en toestanden meer voor hem..
Vanaf de 1e prik om hem te laten inslapen heeft het een uur geduurd.. heel naar. Hij had nog 3 extra prikken nodig. Hij was veel te jong. 7 maar ...
Zelfs toen hij overleden was, kwam er geen urine uit. Ook niet toen de dierenarts het nog probeerde.. zo verkrampt was hij.. zo zielig.
Ik heb alles gedaan wat in mijn macht lag.
Helaas heeft het niet mogen baten.
We zijn stuk van verdriet :-(
Bedankt voor je reacties en het meedenken.
Groetjes Cindy
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat een verdrietig bericht. Ik had zo gehoopt dat het ten goede zou keren...
Je hebt je gevoel gevolgd, en hij heeft nu geen ongemak en pijn meer.
Sterkte in deze verdrietige periode.
Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Rik »

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat triest om zo jong te sterven! Ik heb alleen maar zitten meelezen omdat ik hier geen ervaring mee heb, maar het grijpt me aan. Veel stekte.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door nellebel »

Veel sterkte, je hebt hem nu veel pijn bespaard ondanks dat het jullie nu veel pijn doet.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Boef »

Dank jullie wel...
Ik ben dankbaar voor de tijd dat hij bij ons was.
Dit forum heeft me ook goed gedaan. Het was fijn om van me af te praten en ervaringen delen. Daarnaast ook fijn dat er tips en advies was. Bedankt.
(Ik zou best nog een foto willen plaatsen maar ik weet niet hoe dat moet)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door ErikPhilippus »

Hierbij twee afbeeldingen van Boef:

Afbeelding

Afbeelding

Rust zacht, lieve Boef...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Dinky »

Wat een mooie foto's van Boef :-)
Heel veel sterkte met dit verlies :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Zotvanpoezen »

Prachtige foto's! Hij kijkt zo mooi recht in je ogen. Hij lijkt een beetje op mijn Duvel met een beetje minder zwart.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kleine plasjes blijven

Bericht door Fotokonijn »

Wat was het een knapperd.
Sterkte met het verlies.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie