Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door Boef »

Hallo,
Ik ben ten einde raad.
Mijn kat heeft 2 maanden geleden een blaassteen in zijn plasbuis gehad en ook in zijn blaas een behoorlijk aantal. Hij was dood- en doodziek. Zat dus verstopt.
Een katheter en operatie waren het gevolg. Zijn blaas was bijna gescheurd. Het was op het randje, we waren hem bijna kwijt.
Hij is er goed bovenop gekomen.
Tot aan afgelopen dinsdag. Hij ging vaak op de bak maar er kwam geen plas.
Weer snel naar de dierenarts en hij moe a t blijven. Katheter er in zijn blaas zat overvol.
Vrijdag is zijn katheter er uitgehaald en was het de bedoeling dat hij zelf zou gaan plassen.. maar helaas. Dit deed hij niet.
Hij werd weer ziek en veel pijn, erg volle blaas dus in de avond weer een katheter.
Daar knapt hij enorm van op. Maar ja die katheter kan natuurlijk niet altijd blijven.. Het plan is om die er maandagochtend weer uit te halen.
Hij is een enorme stresskat, groot, blaast, slaat en bijt iedereen bij de dierenkliniek.
Ons niet. Hij was zó blij en poeslief tegen ons.. knapt ook echt op als wij er zijn.
Zonder ons eet hij niet en lijkt depressief.
Ik ga dus 2x per dag heen.
Het grote probleem lijkt nu de plasbuis. Die is zo verkrampt en gespannen dat hij niet plast. Door die katheter is het er natuurlijk niet beter op geworden.
Er kwamen stolsels uit toen ze zijn blaas leegden.
Hij krijgt pijnstilling en blaasontspanners.
Ik heb nu voorgesteld dat ik hem mee naar huis wil nemen als die katheter er maandagochtend uit gaat.
En dat er dan eventueel een arts die dag aan huis komt om te kijken hoe zijn blaas is.
Ik hoop dat het wegnemen van de stress daar hem helpt. Dat hij thuis kan ontspannen en dan wel plast..
Heeft iemand tips wat nog meer te doen?

Welke medicijnen misschien goed werken en hoe te kunnen helpen dat hij kan (durft) te plassen?

Alvast heel erg bedankt!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Dit verhaal lezend, kan ik kort zijn: Spasmoglucinol. En als er sprake is van (veel) pijn en stress, zou ik Buprecare overwegen.

Kan de katheter niet wat langer blijven zitten, en hem met katheter en al mee naar huis nemen? Een kathether irriteert natuurlijk ook, maar het is een afweging. Toen Gaudí 2 jaar geleden met vergelijkbare problemen zat, heb ik een dopje op de katheter gedaan, zodat hij thuis kon rondlopen zonder steeds te lekken; en om de 2 uur ofzo dopje eraf en leeg laten lopen.

Afbeelding
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door Boef »

Bedankt. Ik ga je tips straks bespreken met mijn dierenarts.
Ze gaan overigens vanaf vandaag proberen met blaasaanspanners. En doorgaan met plasbuis ontspanners.
Er is nu een vermoeden dat de blaas te ontspannen is..
Morgen ochtend gaat de katheter er uit en mag hij direct mee naar huis. Dan maar hopen dat hij thuis plast..
Hoe lang bleef de katheter van jouw kat zitten?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Gaudí heeft 2 x een katheter gehad, de laatste keer is die er wel een weekje in blijven zitten.
Ook bij Gaudí kwamen er lange sliertjes bloedstolsels uit z'n piemeltje. Dus hij had een forse ontsteking van de blaas.
Hij ging zelfs bijten in z'n piemel, die daardoor beschadigde, en dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een penis-amputatie.

Ik neem aan dat ze de blaas nog wel even goed spoelen via de katheter nu dat ding er nog in zit? Zo te lezen is er toch ook sprake van flink wat gruis in de urine - dat moet je er toch zoveel mogelijk uit hebben, anders zit de boel binnen de kortste keren weer verstopt ben ik bang.

En heel veel laten drinken! Ik zou ook wel voor een flink onderhuids infuus zijn voordat hij mee naar huis gaat.

Sterkte ermee!
Erik
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door Boef »

Hij is nu thuis. 8 uur de katheter er uit en net op de bak thuis gezeten. Komt helaas nog niets uit :-(
Ze hebben niets over de blaas spoelen gezegd.
Hij drinkt nu thuis wel en alleen maar natvoer krijgt hij te eten.
Ze hebben wel meerdere keren vocht toegediend de afgelopen dagen.
Hij is zich nu uitgebreid aan het wassen. Gedrag is normaal. Ik hoop zo dat hij plast.
Wat naar voor je kat zeg.. gelukkig wel weer opgeknapt
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Ze hebben niets over de blaas spoelen gezegd - maar je hebt er zelf dus ook niet op aangedrongen....
Hopelijk komt het plassen wel op gang - die katheter heeft irritatie veroorzaakt, dus wellicht het kan even duren voordat de normale plas reflex er weer is.

Overigens kan je zelf eenvoudig voelen of er urine in de blaas zit. Achterin de buikholte, net voor de achterpoten kan je met je hand de buik omvatten. Als je de toppen van je vingers tegen elkaar kan duwen, dan zit er geen urine in de blaas. Vaak voel je wel een klein bobbeltje, ongeveer ter grootte van een walnoot, dat is normaal. Maar gaat het naar de grootte van een ei, dan is er mogelijk een probleem, en moet je het goed in de gaten houden. Is de bal in de onderbuik een stuk groter dan een ei, het doet de kat pijn als je er aan komt, en/of de kat probeert te plassen en er komt niks - dan spoorslags naar de dierenarts (noodgeval).
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door Boef »

Bedankt voor je info en meedenken.
Ik wist niet dat de blaas spoelen een optie was. Anders had ik er zeker op aangedrongen voordat hij thuis kwam.
Hij heeft vanaf een uur na thuiskomst geplast!
Ik ben zo enorm blij.
Helaas was hij onafgebroken druk en onrustig.
Wel iets van 4,5 uur ofzo.
Plassen, eten, lopen, kroelen, zitten, lopen etc.
En ontelbaar keren op de bak. Gelukkig komt er wel iedere keer iets uit.
Vlak voordat ik de dierenarts sprak, had hij gepoept. Heel weinig en zacht, daarna op zijn komt schuivend door t huis. Hele streep achterlatend. Niet veel later is hij ingestort en heeft hij geslapen. Kwam alleen tevoorschijn om even te eten of te plassen.
Denk dat de onrust alle spanning en ontlasting die dwars zat, was..
Ik moet wel zeggen dat ik er nog steeds niet 100% gerust op ben.
Heb ook beneden geslapen bij hem (hij blijft in de woonkamer).
Hij is tussen 22.00 uur en 6.00 uur 7x op de bak geweest. Met mini plasjes.
Lukt zichzelf echt heel daarna schoon. Aan zn penis likken deed hij gisteren nog niet zo veel.
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door Boef »

Straks weer contact de dierenarts.
Ik ga straks ook proberen of ik zelf zijn blaas kan voelen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Kan inderdaad stress/onrust zijn. Goed dat je bij hem hebt geslapen...
Als ik het zo lees van die mini-plasjes, zou ik toch echt spasmoglucinol overwegen, dat de blaas kan ontspannen.
Want iedere keer persen op de blaas is niet echt goed....
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door Boef »

Hij is erg misselijk geworden door de Metacam.
At slecht en daardoor kostte het ook veel geduld om de andere medicijnen binnen te krijgen.
Ik moest stoppen met de Metacam en overstappen op Tramadol.
Daarnaast ook de ciclosporine i.v.m. ontstekingsremmend.
Hij krijgt terazosine voor de plasbuis (ontspanner) en de carbachol om de blaas aan te spannen.
Ze hadden vrijdag al geprobeerd de katheter er uit maar toen plaste hij helemaal niet.
Ze dachten dat die blaas te ontspannen was, achteraf gezien.
Want de 2e keer de katheter er uit met de blaasaanspanners plaste hij wel.
Ik ga het wel bespreekbaar maken of die carbachol nu too much is.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb nog nooit gehoord van de combinatie Terazosine en Carbachol, en ben erg verbaasd van de veronderstelling dat Terazosine alleen op de plasbuis zou werken, en Cabachol alleen op de blaas.

Beide medicijnen werken op het gladde spierweefsel in de blaas en urineleider, alleen Terazosine werkt ontspannend en Carbachol juist aanspannend. Dus ik zou zeggen dat ze elkaar zouden kunnen tegenwerken..... ? Zie je de kat eigenlijk persen op de bak, of staat tie gewoon maar te staan?

Je moet van Metacam overstappen op Tramadol (pijnstiller) + Ciclosporine (ontstekingsremmer). Die Tramadol is best heftig, en niet iedere kat reageert daar goed op. In ieder geval nooit op een nuchtere maag geven, want dan staat de kat waarschijnlijk te schuimen en/of over te geven. Tramadol is een krachtige pijnstiller, een opiaat - hebben jullie dan de indruk dat er sprake is van zoveel pijn?
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door Boef »

Ja de dierenarts zei ook dat ze altijd dachten dat de carbachol en terazine niet samen zou kunnen... Maar blijkt toch wel te kunnen zeiden ze.
Hij wordt helaas zo misselijk van de andere pijnstillers zoals metacam. Dus tramadol is de andere optie.
Hij heeft het daar ook gehad en was nogal stoned.
Ik vind dat heel vervelend voor hem maar ik wil ook niet dat hij pijn heeft.
Ik weet zeker dat hij pijn had vanmorgen. Ik mocht niet aan hem zitten (nergens aaien), hij had gitzwarte ogen en hij mauwde heel zielig. (Wat hij alleen doet als hij zich heel slecht voelt, weet ik inmiddels)
Ik zie hem niet overduidelijk persen op de bak. Hij zit wel in de plashouding.
Maar het duurt echt wel even voor er wat uitkomt en dan nog is het echt heel weinig.
Ik ga morgenochtend vroeg de tramadol aan hem geven. Het is me niet gemeld dat dat niet op een nuchtere maag kan. Dan geef ik hem eerst wat eten en daarna nog wat met de tramadol erdoor.
Hij is vandaag heel de dag misselijk geweest dus heeft hij een pilletje tegen de misselijkheid gehad. Dit heeft eindelijk geholpen want met heeft hij best goed gegeten.
Vandaag heeft hij overigens maar 2x die carbachol gehad i.p.v. 3x.
En hij heeft duidelijk minder vaak op de bak gezeten.
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door Boef »

Pfff nou die tramadol krijg ik er met geen mogelijkheid in.
Nu maar tablet voor de misselijkheid..
Daarnaast nu 2x per dag die carbachol en toch die metacam i.c.m. cerenia geven.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Vraag anders om een injectie met buprecare, daar heeft hij waarschijnlijk veel minder last van (en werkt ook langer)
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door Boef »

Hij heeft net metacam op met die cerenia.
Die werkt 24 uur
Afhankelijk van hoe het met hem gaat zal ik die buprecare voorstellen.
Dank je wel
Plaats reactie