Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Plasbuis gespannen / blaas gespannen HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb eens even zitten brainstormen over die combi carbachol en terazine.

Want hoe werkt het plassen bij een kat?
In de blaas zit een klein driehoekje speciaal spierweefsel, dat werkt als een sensor: bij een bepaalde hoeveelheid urine rekt dat driehoekje uit, en gaat er een signaal naar de hersenen dat de blaas vol begint te raken. De hersenen sturen daarop een signaal naar de afsluiter in de urineleider (de interne sfincter) dat de boel opengezet moet worden. De kat wordt zich dan ook bewust van de aandrang, en gaat op zoek naar een plek om te plassen. Doordat de kater controle heeft over een afsluitertje in het onderste deel van de piemel (de externe sfincter), kan de boel nog worden dichtgeknepen, en voortijdige urinelozing worden voorkomen. De interne sfincter is willekeurig, dus de kat kan dat niet met de wil besturen, dat doen de hersenen automatisch - bij een volle blaas, maar b.v. ook in de voorbereiding op een aanval op een prooi, of bij angst/stress.

Nu naar jouw kat. Ik begrijp dat hij veelvuldig op de bak gaat, en dat er dan een klein beetje urine uitkomt. Je zou dus zeggen, dat de hersenen ten onrechte het signaal krijgen dat er geplast moet worden. Daar kunnen meerdere redenen voor zijn, maar even doordenkend met het hierboven geschetste mechanisme in gedachten, zou het ook kunnen dat de sensor te strak staat afgesteld, dus een te gespannen blaas. Er hoeft dan maar een klein beetje urine in de blaas te zitten, en de blaas-sensor stuurt een signaal naar de hersenen.

Ik zeg niet dat het zo is, ik zit gewoon een beetje te brainstormen.... Maar toch zegt m'n gevoel: ik zou spasmoglucinol geven, een blaasontspanner, en kijken wat er gebeurt.

Ik begrijp dat hij vanmorgen stoned was (grote zwarte pupillen), verbaast me dan een beetje dat je zegt dat hij toch (veel) pijn heeft. Dan is er toch wel iets aan de hand, ik vermoed een ernstige ontsteking in de nieren en/of urethra en/of nierbekken. En dan kan het mooie plas-mechanisme natuurlijk ook in de war sturen. Is er overwogen om het gebied te scannen, om te beginnen met een x-ray? Zolang daar geen duidelijkheid over is, zou ik zeer terughoudend zijn met metacam (en eigenlijk direct overgaan op buprecare).

Groeten,
Erik
Plaats reactie