Fleurtje heeft nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Bij mijn kat Fleurtje (van ongeveer 16 jaar, we weten haar precieze leeftijd niet) is gisteren vastgesteld dat ze beginnend nierfalen heeft.

De afgelopen weken heeft ze gekwakkeld met een blaasontsteking en daarvoor heeft ze Clavubactin 50/12,5 mg en Onsior gehad. Omdat de problemen terug bleven komen (na een paar goede dagen ineens weer veel kleine plasjes met bloed erin) is er vrijdag een röntgenfoto en een echo gemaakt. Hierop was een verdikte blaaswand te zien, volgens de dierenarts door irritatie. Haar urine was al een week eerder onderzocht (geen stenen of gruis, maar wel bacteriën aangetroffen, ook eiwit, waarvan het niet zeker is of het door bloed in de urine kwam).

Helaas heeft ze vrijdag een injectie gehad met Meloxidyl en ook orale suspensie mee gekregen. Na het lezen van de bijsluiter daarvan, ben ik gaan googelen en zo ben ik op dit forum terecht gekomen. Na het lezen van de berichten over Meloxidyl heb ik dit ongebruikt terug gebracht naar de dierenarts. Het is namelijk zo dat Fleurtje bijna 2 jaar geleden al nierwaardes had die op het randje zaten. Vanaf dat moment ben ik ook al nierdieet gaan geven (half om half gemengd met gewoon voer, anders blieft mevrouw het niet).

Gisteren ben ik terug gegaan naar de dierenartspraktijk voor een bloedonderzoek. Ik heb die injectie Meloxidyl nog even aangekaart, maar volgens de dierenarts (een andere dan die de injectie heeft gegeven) was het effect daarvan al verdwenen. Hmm, ik weet het niet hoor, want de verhalen over Meloxidyl op dit forum zeggen wat anders...

De uitslag van het bloed was als volgt:
Totaal eiwit 69 g/l (52- 77)
Kreatinine(2) 153 umol/l (67-155)
Glucose 6,3 (3,4-5,7) waarschijnlijk door stress
Ureum 13,7 (4,9-11,9)
GPT (ALT) 33U/I 37C (0-105)
Alkalische fosfatase 63 U/I(0-123)

Creatine zit dus nog net binnen de grens, maar de ureum is verhoogd.
Ik heb Ipakitine meegekregen en Semintra. Over Semintra lees ik hier dat het eigenlijk pas moet worden ingezet als er eiwit in de urine zit ( dat had ze wel, maar dat kan ook door de aanwezigheid van bloed komen), maar de dierenarts kon het gebruik van Semintra wel onderbouwen. Afgesproken is om het een maand te proberen en te kijken hoe het gaat.

Verder had ik voor haar blaasproblemen al Eurologist besteld en vandaag heb ik ook Rehmannia besteld.
Kan ik deze middelen tegelijkertijd geven? Wat is jullie ervaring daarin?

Verder vind ik het vandaag niet erg geweldig met Fleurtje gaan. Ze heeft weinig eetlust. Ik heb een heel buffet aan nierdieet en gewoon voer staan en eigenlijk lust ze nu alleen gewoon voer waar ik een beetje Ipakitine aan toevoeg. (Beter slecht eten dan geen eten, heb ik hier al gelezen.)
Overigens geef ik natvoer (wegens geen tanden meer) met nog een extra eetlepel water erbij, dus qua vocht inname gaat het wel redelijk.
Waterfontein heb ik nog niet, maar is besteld.

Ik vraag me af of de stress van het naar de dierenarts gaan ook mee kan spelen bij het zich niet helemaal lekker voelen?
Of ligt het aan die injectie Meloxidyl van afgelopen vrijdag?
Of komt dit door de verhoogde ureum-waarde?

Als jullie nog tips en adviezen voor mij hebben, dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Yikes. Een injectie en daarna orale suspensie mag volgens mij ook niet volgens bepaalde bijsluiters.

Het effect van de injectie zal inderdaad verdwenen zijn (wat betreft pijnstilling) nadat het weer een behoorlijke klap op de nieren gegeven heeft. Maar goed, daar is nu weinig meer aan te doen.

Ik zou de Semintra nog even niet geven. Even eerst haar lichaam tot rust laten komen en volgende week even urine opvangen en inleveren (daar is geen consult voor nodig). Je weet dan hoe het staat met het eiwitverlies via de urine. Op het moment dat je nu Semintra gaat geven weet je straks niet of het ontbreken van eiwit in de urine gewoon was omdat het er niet was of de werking van de Semintra. Dus schone (zonder medicatie) urine even laten testen is dan wel belangrijk.

Wat betreft die Clavubactin. Is de urine op kweek gezet? Is er ook daadwerkelijk een bacterie aangetroffen? Anders had er helemaal geen antibiotica gegeven hoeven/moeten worden.
Laat je niet zomaar naar huis sturen met antibiotica! Dit heeft geen zin als er geen sprake is van een bacterie (slechts in 2-5% van de gevallen is er sprake van een bacterie). Dit kost ook geld, de antibiotica heeft een aanslag op het immuunsysteem van je kat en leidt tot antibiotica resistente superbugs.
http://www.purrfectcat.nl/beste-blaasgruis-dieet/
(O wacht, laat maar. Ik zie dat je al zei dat er wel bacteriën waren aangetroffen. Als Clavubactin dan niet werkt had er bepaald kunnen worden om welke bacteriën het ging en daarop de juiste antibiotica gegeven kunnen worden.)

Het niet goed voelen kan inderdaad de verhoogde ureum zijn. Gewoon eten geven met ipakitine is dan goed. Ze moet goed eten anders kom je in een neerwaartse spiraal terecht (minder eten, hogere ureum, nog minder eten).

Op zich heeft ze toch redelijk goede waarden moet ik zeggen. Hopelijk krijg je snel die ureum weer op niveau.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Dat laatste hoop ik ook! Bedankt voor je reactie.

Haar waardes vallen inderdaad nog best mee, maar ik zie wel dat ze zich niet lekker voelt. Alhoewel het al wel iets beter gaat dan gisteren.

Ik zat er inderdaad ook al aan te denken om haar eerst eens tot rust te laten komen zonder dat ze met alle mogelijke medicijnen wordt volgestopt. Die Semintra heeft ze nu 3 dagen gehad, kan ik daar gewoon mee stoppen?

Op het potje Ipakitine staat 2x daags 1 gram bij het eten doen, maar kan ik die 2 gram over meer dan 2 maaltijden verdelen? Ik bied wel 4 of 5x per dag een klein beetje eten aan (ze is altijd al een hongerlap geweest), dus dan een half lepeltje Ipa per keer erbij?

Er waren vandaag nog andere medicijnen voor haar blaas binnen gekomen: Oxybutynine, bedoeld om haar blaas wat te ontspannen. Dosis is 2x daags 2,5 mg. Ik heb hier al op gegoogeld en volgens mij ligt deze dosering veel te hoog!
Ik heb het nog niet gegeven. Wil het eigenlijk eerst met Eurologist proberen.
Wat zijn jullie gedachten hierover?

Eerlijk gezegd weet ik niet of haar urine wel op kweek is gezet. Onderzoek is gewoon tijdens het spreekuur gedaan. Lijkt me niet dat dat zo snel kan? :???: Maar de DA zei wel dat er bacteriën inzaten.

Die Meloxidyl-injectie is inderdaad vreselijk balen! Maar daar is inderdaad niks meer aan te doen. Het klopt wat je zegt dat een orale suspensie niet na een injectie mag. Daarom ben ik ook heel blij dat ik dit forum gevonden heb.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb het hele verhaal door zitten lezen, en het eerste wat bij me opkomt: Fleurtje word wel behoorlijk volgestopt met van alles (of dat dreigt te gebeuren) .... Ik ben het dan ook eens met Rikkert dat je moet wachten met Semintra (kan je gewoon mee stoppen) totdat het zeker is dat er eiwitten in de urine zitten t.g.v. slecht functioneren van de nieren (en daar heb ik in dit geval grote twijfels over, aangezien de creatinine nog wel binnen de referentie wordt geklaard). En inderdaad: als er bacteriën worden aangetroffen in de urine, is het raadzaam om het op kweek te zetten zodat je kan bepalen welk antibioticum geschikt is. Soms kan een kat niet tegen clavubactin, onze Gaudi wordt er misselijk van, krijgt diaree en eet nog nauwelijks. Maar door de uitslag van de kweek testen, was er een geschikt alternatief voorhanden. Ik vind het discutabel dat Clavubactin zo gemakkelijk en ook snel als 'universeel' antibioticum wordt gegeven.

Goeie kans dat Fleurtje zich niet lekker voelt vanwege Clavubactin, wellicht in combinatie met de injectie Metacam. En sorry hoor - na een dag ofzo zal Metacam wil uit het lichaam verdwenen zijn, maar dat wil niet zeggen dat het geen sporen heeft nagelaten!

Eurologist lijkt me prima - Rehmannia heb ik (en ik dacht ook anderen hier op het forum) geen goede ervaringen mee. Aangezien ik fosfaat mis in de bloeduitslag, kan ik ook niet zeggen of Ipakitine nu wel zo nodig is. Een half lepeltje over elke (mini-) maaltijd vind ik behoorlijk veel, het zou het eten ook weer minder aantrekkelijk kunnen maken en dan is het middel erger dan de kwaal. Tenzij fosfaat in het bloed boven de referentie zit, zou ik Ipa behoorlijk minderen.

Blaasontspanner zou ik geven als je merkt dat Fleur vaak op een lege blaas zit te persen - dat irriteert de blaaswand behoorlijk, en is in haar geval zeker onwenselijk. Dus goed het plasgedrag in de gaten houden - waarschijnlijk veel kleine plasjes - maar probeert ze ook te plassen als de blaas (vrijwel) leeg is? De blaas kan je zelf voelen, achterin de buikholte, net een paar cm voor de achterpoten.

Onze Gaudí van haast 17 heeft denk ik slechtere nierwaardes dan Fleurtje, en hij krijgt voornamelijk gewoon voer - hij is zo verwend met premium natvoer, dat hij meestal z'n neus ophaalt voor nierdieet. Ik let er wel op dat hij voer krijgt met hoogwaardige eiwitten van vooral kip, kalkoen en ook vis. Vlees van grazers is wat minder geschikt voor nierfalers.

Je hoort het denk ik al: mijn gevoel is dat Fleurtje van alles en nog wat krijgt, terwijl ze net op de rand van nierfalen zit - niet verwonderlijk voor een poes van 16 jaar. Natuurlijk moet je die blaasontsteking behandelen. Eerste vereiste is zoveel mogelijk drinken - dus prima dat je een drinkfontein hebt besteld. En ik zou kijken of ze kookvocht van koolvis lust: plakje diepvries koolvis koken totdat het uit elkaar valt, klein beetje prakken, afkoelen en als het nog een beetje lauw is, geven in een schaaltje. Goeie kans dat ze het zo leeg lubbert :-). Veel drinken is essentieel: ik heb hier 3 drinkfontijntjes en een bak met vers water staan.

Mijn advies: niet van alles tegelijk - ondersteun de genezing van de blaasontsteking, zorg dat ze weer lekker gaat eten en goed in haar vel komt te zitten, en kijk daarna verder.

Groetjes,
Erik

.
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Bedankt voor je reactie, Erik! :smile:

Ja, voor mijn gevoel dreigt Fleurtje ook een wandelende apothekerskast te worden. Dat stuit mij ook tegen de borst. Ik kan me voorstellen dat ze zich door de medicijnen ook niet lekker voelt.
De Clavubactin heeft ze trouwens tot dinsdag 25 september gehad (was een kuur van een week), dus daar is ze nu 9 dagen vanaf.

Haar blaasproblemen zijn begonnen op dinsdag 11 september. Toen zag ik dat ze hele kleine plasjes deed in de bak met een beetje bloed erbij. Dezelfde dag naar de DA-praktijk geweest. Op basis van wat ik vertelde en lichamelijk onderzoek (hij voelde een gespannen blaas) werd blaasontsteking geconstateerd. Injectie met antibiotica (ik weet niet welke) en voor een week Onsior mee. Het ging toen na een paar dagen al een stuk beter. (Geen bloed meer en de plassen werden normaal qua grootte.)
Een week later, op dinsdag 18 september, plaste ze naast de bak omdat ze niet goed ging hurken, waarschijnlijk door pijn. Dus weer terug naar de DA-praktijk. Toen heeft de DA een beetje urine uit haar blaas geduwd en dat onderzocht. Daar zat wat bloed in en ook eiwit (waarschijnlijk door het bloed) en hij zag dat er bacteriën inzaten, maar geen gruis. Ze heeft toen 2 injecties gehad (helaas weet ik niet wat, want dat staat niet op de bon, maar ik vermoed in elk geval antibiotica) en voor een week Clavubactin en Onsior mee.
Na een paar dagen waren de klachten al een heel stuk verminderd (geen bloed meer) en toen de kuur was afgelopen, waren ze eigenlijk helemaal weg. Ze deed weer normale plasjes, netjes in de bak, zonder zichtbaar bloed erbij.
Op vrijdag 28 september plaste ze van het ene op het andere moment weer over de rand van de bak en er zat bloed bij, ook een beetje slijm. Daarna plaste ze ook midden in de huiskamer. Dus weer naar de DA waar ze een paar uur is opgenomen om röntgen en echo-onderzoek te doen, wat gelukkig zonder narcose is gelukt. Maar ik vond dit hele stressvolle gebeuren maar niets voor haar...
Er waren geen tumoren of stenen te zien in haar blaas, maar wel een verdikte blaaswand.
Toen heeft ze de beruchte Meloxydil injectie gehad en de orale suspensie mee naar huis gekregen. Dat laatste heb ik ongebruikt omgeruild voor Onsior. Maar met die Onsior ben ik na 3 dagen en veel gegoogel gestopt omdat weer een NSAID me na die Meloxydil-injectie me niet zo geweldig leek.
Maandag 1 oktober heb ik bloedonderzoek bij haar laten doen en heb ik Semintra meegekregen en gisteren heb ik de Oxybutynine die afgelopen vrijdag al besteld was.

Wat ze nu aan medicatie krijgt, is dus alleen nog Eurologist, waar ik 2 oktober mee begonnen ben. De Semintra en Onsior ben ik mee gestopt en de Oxybutynine heb ik nog niet gegeven. Ik zie nu namelijk normaal plasgedrag en geen gepers op een lege blaas.

O, en ook niet onbelangrijk om te vermelden: ze ging een jaar geleden steeds vaker overgeven. Ander (dieet)voer geprobeerd, maar dit hielp niet. De DA dacht toen toch aan een soort van chronische ontsteking in de maag en heeft toen Prednoral gegeven. Daar was ik niet zo blij mee, maar het hielp wel.
Na een tijdje heb ik de prednison i.o.m. de DA afgebouwd om te kijken hoe het zonder ging en ben ik op eigen initiatief Gastro van de Huisdierendokter gaan geven. Helaas had dat bij haar geen effect, want na een tijdje begon het overgeven weer en toen ben ik toch weer met Prednoral begonnen. Ze krijgt nu om de dag 's avonds om 10 uur 1,25 mg Prednoral. Op deze dosis doet ze het heel erg goed. Ze geeft bijna nooit meer over en haar eetlust is doorgaans ook erg goed (wat weer als voordeel heeft dat ze daardoor haar nierdieet gemengd met gewoon voer eet).
Maar ik weet natuurlijk ook wel dat prednison een nogal omstreden middel is, dus ik vraag me wel af wat het nu met haar doet nu ze last heeft van haar blaas en nieren.

Ik heb vanmorgen kookvocht van koolvis gegeven. Dat ging er goed in! Ze slurpte zo'n 80 ml op.
Vanmiddag nog een keer een schaaltje met kookvocht neergezet en ze keek er niet eens naar. Ik laat het gewoon staan, misschien denkt ze er straks anders over.

Ik reageer straks nog even op de rest van je bericht, want ik moet nu weg. ;-)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ik kan mijn vorige bericht niet meer aanpassen, zie ik, dus ik ga in een nieuw bericht nog even verder.

Vanmiddag ging Fleurtje een plas doen op de kattenbak en toen zag ik ze toch wat moeilijker persen. En ik zag ook een stipje bloed... Het gaat zo op en neer! Heel frustrerend en zorgelijk... :(
Ik heb nu toch maar de Oxybutynine gegeven, maar de dosering van de DA gehalveerd, want 2x daags 2,5 mg is volgens mij echt teveel. Normaal wordt 0.5-1 mg/2-3 x daags voorgeschreven voor een kat.
ErikPhilippus schreef: 04 okt 2018 08:27 En sorry hoor - na een dag ofzo zal Metacam wil uit het lichaam verdwenen zijn, maar dat wil niet zeggen dat het geen sporen heeft nagelaten!
Ja, zo denk ik er ook over. Wie weet wat voor schade het heeft aangericht!

Waren jouw ervaringen met Rehmannia slecht in de zin dat je katten zich slechter gingen voelen / zieker werden? Of slecht in de zin dat het niet werkte?

Ipakitine heb ik al drastisch geminderd vandaag. Ik vind dat het potje bar weinig uitleg over de dosering geeft en had al op dit forum zitten zoeken en dit topic gevonden: viewtopic.php?f=56&t=31906
ErikPhilippus schreef: 04 okt 2018 08:27 Onze Gaudí van haast 17 heeft denk ik slechtere nierwaardes dan Fleurtje, en hij krijgt voornamelijk gewoon voer - hij is zo verwend met premium natvoer, dat hij meestal z'n neus ophaalt voor nierdieet. Ik let er wel op dat hij voer krijgt met hoogwaardige eiwitten van vooral kip, kalkoen en ook vis. Vlees van grazers is wat minder geschikt voor nierfalers.
Het is mij ook al opgevallen dat nierdieet er nou niet bepaald uitspringt qua samenstelling. Het zit meestal vol met 'dierlijke bijproducten' (volgens mij zijn dat niet de hoogwaardige eiwitten) en granen. Ik vind het erg jammer dat er nog geen nierdieet bestaat wat vergelijkbaar is met premium natvoer.
Bij Fleurtje zijn bijna 2 jaar geleden haar laatste tanden gerooid en sindsdien krijgt ze alleen nog maar natvoer en dan het liefst zo zacht mogelijk, want anders krijgt ze het niet weg. Ik ben toen uitgekomen op mousse van Almo Daily Nature (smaken kip, kalkoen en konijn) en mousse van MyStar. Maar er is nog beter voer dan dit. Ik heb bij Zooplus maaltijdzakjes paté besteld van Feringa, Granata Pet en Cats Finefood, veelal kip, kalkoen, konijn, want dat had ik hier al gelezen. Die bestelling is nog onderweg, net zoals mijn waterfontein, want Zooplus schijnt het momenteel erg druk te hebben met bestellingen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Hoeveelheid ipakitine staat toch in de bijsluiter?
https://diergeneesmiddelen.info/index.p ... -ipakitine

1gr per 5kg tweemaal daags door het eten. Ik deed altijd een maatlepeltje (=1gr) door het eten bij Bowy. Ze at het zonder problemen.

Of ik nu nog nierdieet zou geven weet ik niet. Bowy was het laatste jaar heel erg afgevallen en ik weet nu niet of dat haar leeftijd was (20 jaar) en geen voedingsstoffen meer opnam of dat het een gebrek in het nierdieet was aan voedingsstoffen.

Ik geef nu aan mijn katten KVV en Cat Lovers Gold (hoog kwaliteit natvoer). En dat is toch héél wat beter dan wat er in dat nierdieet zit. En bij nierproblemen zou ik toch goed gaan onderzoeken wat ik daarmee kan doen (ik weet dat bandit bijvoorbeeld ook nierdieet KVV heeft).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ja, die bijsluiter van Ipakitine heb ik inderdaad gelezen. Ik bedoel dat daaruit niet duidelijk wordt of je de Ipa ook over meer dan 2 maaltijden per dag mag verdelen. ;-)

Ik twijfel er ook aan hoor, of het standaard nierdieet wel zo goed is... Ze missen volgens mij toch belangrijke voedingsstoffen.

Bedoel je dit van Bandit? https://www.thepetfoodexpress.nl/websho ... dieet-kat/ Ik ga me hier verder in verdiepen. Ook in Cat Lovers Gold.
Maar eerst wacht ik even af wat ze van het voer vind wat ik nu bij Zooplus heb besteld. Ik moet nieuw voer meestal rustig introduceren, want ze raakt er vaak door van slag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

De ipakitine geef je inderdaad bij elke maaltijd (hoewel dat inderdaad niet in de bijsluiter staat). Maar het is het beste dat het lichaam dat tegelijk met het "foute" eten binnen krijgt zodat het de fosfaten kan binden en de uremische toxines kan absorberen. Als je het maar bij een of twee maaltijden zou geven dan doet het dus niet zijn werk bij de andere maaltijden.

Ik bedoelde inderdaad dat nierdieet van Bandit. Als ik het hier ooit nog nodig zou hebben zou ik goed kijken welke ingrediënten erin zitten (verhoudingen e.d.) en dan weet je een beetje wat er dus nodig is in het eten.

Maar het "fout" eten kan in ieder geval met ipakitine want blijven eten is het belangrijkste zodat die schadelijke gifstoffen (uremische toxines) uit het lichaam gaan (waardoor de misselijkheid weer minder wordt).

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 04 okt 2018 21:19 De ipakitine geef je inderdaad bij elke maaltijd (hoewel dat inderdaad niet in de bijsluiter staat). Maar het is het beste dat het lichaam dat tegelijk met het "foute" eten binnen krijgt zodat het de fosfaten kan binden en de uremische toxines kan absorberen.
Ik weet dat het binden van uremische toxines een claim is van ipakitine - maar eigenlijk heb ik dat nooit goed begrepen. Ureum is een afvalproduct van de eiwitstofwisseling in de lever, en als de nieren niet goed functioneren, dan hopen zich uremische toxines op in het bloed. Dat kunnen volgens mij niet de uremische toxines zijn die door Ipakitine gebonden kunnen worden, aangezien Ipakitine toch alleen werkzaam is in het maag- darmstelsel, niet daarbuiten. Misschien moet ik de fabrikant van Ipakitine eens om uitleg vragen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Ik denk dat de Chitosan uit de ipakitine opgenomen wordt in het bloed om dat werk te doen. Hieronder wat onderzoek linkjes. Nog niet helemaal aandachtig doorgenomen.
Chitosan decreases blood phosphorus and urea in cats.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/15298059/
http://www.zoovet.ee/product/docs/9422634104.pdf
https://franklintnvet.com/chitosan-rena ... treatment/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7557738
A 12-week study using 1450 mg of Chitsosan per day showed a reduced serum cholesterol, increased mean serum hemoglobin, reduced BUN, and reduced creatine in the group taking Chitosan as compared to the control group. The treatment group also showed improved appetite, sleep, and feelings of physical strength. In a study on rats fed either Chitosan, Kremezin, or a normal diet showed the rats fed Chitosan showed marked prolongation of the survival period and decreases in blood urea nitrogen, serum creatine, serum phospate and protein ratio as compared to the group fed Kremezin or a regular diet which showed increases during the same period. (PubMed.gov)
Er zijn dus volgens mij wel wat onderzoeken die het ondersteunen.

Van de wiki pagina van chitosan:
Wondgenezing: Chitosan heeft de eigenschap om bloed snel te doen stollen
Dus het zal ook wel in het bloed moeten komen.




Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zal die artikelen eens bekijken. Ik had ook aan de mogelijkheid gedacht dat Chitosan in het bloed komt, en daar een verbinding aangaat met uremische toxinen (en die daardoor niet meer toxisch zijn?) - maar ook in die vorm zal het dan nog steeds moeten worden uitgeklaard door de nieren. Interessante materie...
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Het is inderdaad interessant om na te gaan hoe die Ipa dan precies werkt qua binding van ureum. Dan zou die Chitosan inderdaad in het bloed terecht moeten komen en werkt de Ipa dus niet alleen in het maag-darm-stelsel.
Rik schreef: 04 okt 2018 21:19 De ipakitine geef je inderdaad bij elke maaltijd (hoewel dat inderdaad niet in de bijsluiter staat). Maar het is het beste dat het lichaam dat tegelijk met het "foute" eten binnen krijgt zodat het de fosfaten kan binden en de uremische toxines kan absorberen. Als je het maar bij een of twee maaltijden zou geven dan doet het dus niet zijn werk bij de andere maaltijden.
Ja, dit is na het nodige uitpluiswerk ook mijn redenatie. Ik geef het nu ook op die manier, ongeveer een kwart lepeltje per keer. Dan zal ze op hooguit 1,5 gram per dag uitkomen, maar ze krijgt voor een deel ook nierdieet, dus niet alleen 'fout' voer.

Ik krijg de indruk dat ze zich door die Oxybutynine wel wat beter voelt. Ze lijkt wat meer in haar hum vandaag.
Ik heb net weer kookvocht van koolvis gegeven en om haar te lokken wat kleine stukjes vis erin gelaten. Maar helaas... ze was niet te verleiden.
Gisteravond heb ik ook nog kookvocht van kip gegeven, maar na een paar slokjes liet ze dit verder ook staan.

Omdat ze toch moet drinken, heb ik haar met een spuitje 20 ml water laten drinken. Was ze niet blij mee, maar er zal toch vocht in moeten. Elders op dit forum las ik al dat het mooi zou zijn als er 200 ml aan vocht ingaat, dus we gaan ons best doen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Die hoeveelheid ipakitine komt ook niet zo heel precies hoor. Het is niet nét als een medicijn dat het op de microgram nauwkeurig moet. Dus met de kleine beetjes die je geeft lijkt mij een kwart lepeltje ook wel voldoende.

Fijn dat ze zich weer ietsje beter voelt.

Ja, die 200 ml heb ik er ook nooit ingekregen. Ik vraag me af of ze dat hier nu ook binnenkrijgen. Nu bestaat natvoer ook uit 70-80% uit vocht dus als je dat meerekent kun je natuurlijk wel een heel eind komen. Als je het met een spuitje geeft moet je het rustig in de mond laten druppelen. Er hard in spuiten vindt denk ik geen enkele kat lekker ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Klopt!
Ik laat het inderdaad heel zachtjes druppelen, maar ook dat vindt ze maar niets!
Voordeel is dat ze geen tanden meer heeft, dus mijn vingers zijn veilig. :lol:

Ik heb net nog wat koolvis-kookvocht voor haar neus gezet waar de kookvis nog op de bodem van het schaaltje lag als extra verleiding en ze heeft zowaar een paar slokjes gedronken.
Ze ligt zich nu in de volle zon in de vensterbank te wassen.

Goed om te horen dat ik nu op de juiste weg zit met de Ipakitine!
Plaats reactie