Fleurtje heeft nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Gisteren ging het zo goed! Ze voelde zich duidelijk beter. En nu doet ze weer plasjes met bloed erin. :-(

Ik ga zsm urine proberen op te vangen om op kweek te laten zetten. Dan maar met bloed erin (dus een vertekend beeld qua eiwitten), het lijkt me belangrijker om te weten door wat voor bacterie dit veroorzaakt wordt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Dinky »

Inderdaad, eerst het blaasprobleem oplossen. Wanneer de urine vrij is van bloed kan je pas het eiwitgehalte in de urine gaan meten.
Ik meen alleen dat voor een goede kweek het nodig is om de urine met een punctie te verkrijgen omdat de urine hiervoor steriel moet zijn.

Zou de behandeling nu dus vooral richten op de blaas. Had je al medicatie in huis voor de blaas? Bijvoorbeeld eurologist, cystease, pijnstilling?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad is een punctie te prefereren als je urine op kweek wilt zetten, maar het is niet absoluut noodzakelijk. Ik heb destijds de urine van Gaudí opgevangen in een zo zuiver mogelijk gemaakte juslepel, en direct weggebracht. Dat is toen met succes op kweek gezet, om een stuk of 10 verschillende antibiotica te testen. Natuurlijk groeien er dan ook HTK bacteriën, maar die zijn meestal wel te onderscheiden van de bacteriën afkomstig uit de blaas of urether.

Ik zou ook wel benieuwd zijn naar de zuurgraad van de urine, dus zeker ook de pH laten bepalen.
En ik zou eurologist geven, en als ze pijn heeft zou je onsior kunnen geven, plus eventueel een blaasontspanner zoals spasmoglucinol.
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ze krijgt sinds dinsdag Eurologist, ik had gehoopt dat dat inmiddels al zou helpen, maar misschien heeft het langer de tijd nodig.
Ook krijgt ze sinds eergisteren oxybutynine als blaasontspanner en ik geef na een pauze van een aantal dagen (vanwege al die NSAID's van de laatste weken) nu toch weer Onsior.

Ik ga proberen om de urine op te vangen met een zo schoon mogelijke juslepel. Vanwege de stress die ze heeft gehad bij de DA, wil ik een punctie liever vermijden. Ik heb het idee dat stress ook meespeelt bij haar gevoel van onbehagen.
Meting van de Ph-waarde zal ik om vragen.

Ik wil ook eerst die blaasproblemen verhelpen. Ik denk dat ze zich daar slechter door voelt dan door haar nieren.

Het gekke is dat ze nu weer een normale plas heeft gedaan. (Lag al in de bak, dus was niet meer op te vangen. Praktijk is nu trouwens ook dicht.) Het gaat dus heel erg op en af!

Ik heb er ook slapeloze nachten van, moet ik zeggen...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Hopelijk heb je een beetje kunnen slapen het weekend?
Hoe gaat het met Fleurtje?
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Wat fijn dat jullie hier zo meeleven. :smile:

Het gaat nu wel goed met Fleurtje. En personeel heeft wat beter geslapen. ;-) Ze ligt naast mij op de bank te kroelen. Ze eet ook best goed, zeker in vergelijking met vorige week.
Ik heb nu een drinkfontein en die heeft ze eerst twee dagen enthousiast kopjes lopen geven, maar drinken ho maar! Vanmorgen heeft mijn man haar voor het eerst eruit zien drinken, dus ze snapt het principe nu. :grin:

Ze heeft geen bloed meer geplast, maar haar plassen zijn nog niet normaal. Ze gaat vaker dan normaal op de bak.

Ik heb overleg gehad met de DA-praktijk over een urine-kweek en ik mocht wel opgevangen urine komen brengen, maar hun voorkeur gaat toch uit naar een punctie omdat de urine dan steriel is. Na wat getwijfel van mijn kant, heb ik nu toch maar een afspraak gemaakt en ik mag erbij blijven. Ik wil nl. niet het risico lopen dat de urine te verontreinigd is.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Nou, dat klinkt wel hoopgevend.

Als ze vaker dan normaal op de bak gaat, is het goed om regelmatig even de blaas te voelen. Als je merkt dat ze met een lege blaas op de bak gaat, dan zou ik met de DA overleggen of je toch niet een blaasontspanner moet geven. Want juist dat persen op een lege blaas geeft problemen in de blaaswand en daardoor mogelijk bloed in de urine.

Haha - kopjes geven aan de drinkfontein. Dat is nog eens een welkom :-). Als ze het maar gaat gebruiken... Ik heb wel eens bach bloesem rescue bij het water in de fontein gedaan - geen idee of dat helpt, volgens sommigen wel....

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Die tip over de Bach druppels zou ik nog wel toe kunnen passen, bedankt daarvoor!

Een blaasontspanner krijgt ze al in de vorm van Oxybutynine. Ze doet ook wel elke keer een plas als ze op de bak gaat.
Ik heb geprobeerd om zelf haar blaas te voelen, maar het is me nog niet gelukt. Ik wil ook niet teveel wroeten omdat ik bang ben dat ik haar dan pijn doe. Ik zal aan de DA vragen of hij het me wil leren.

Ja, ik vind het ook wel hoopgevend hoe ze nu is. Gedrag zegt toch een boel bij katten, meer dan de cijfers.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Oja, ze krijgt al Oxybutynine - was me even ontschoten.

En het voelen van de blaas is even een handigheidje - stelt echt niks voor. Laat de DA het maar even voordoen, dan kan jij het ook. Is eigenlijk een vaardigheid die ieder baasje zou moeten hebben :-)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ja, dat lijkt me inderdaad handig voor nu en de toekomst!
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Fleurtje heeft haar blaaspunctie gehad. Ik heb tot het laatste moment getwijfeld of ik het wel moest doen i.v.m. stress, maar uiteindelijk toch maar gedaan omdat die blaas nog niet in orde is.
Het gaat wel wat beter, ze plast minder vaak, maar de frequentie ligt nog steeds hoger dan normaal. Als je kat wekenlang vaak kleine plasjes doet, ga je bijna vergeten wat normaal is.

De punctie moest m.b.v. een echo omdat ze wat overgewicht heeft en de blaas daardoor slecht te voelen is. Overgewicht is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de gezondheid van de blaas, dit even terzijde. Voordeel van de echo was dat de DA gelijk nog even kon kijken naar de blaas. Er waren geen stenen te zien.
Ik kon erbij blijven en het ging gelukkig goed, uiteindelijk een mooie hoeveelheid urine eruit gehaald. Er zat geen bloed bij, wel was het iets troebel. De DA heeft er een klein beetje afgehaald om het in de praktijk onder de microscoop te leggen. De rest wordt opgestuurd om op kweek te laten zetten en dit gaat ongeveer een week duren.

De ph-waarde van haar urine was 8 bij het onderzoek op 18 september, dus te hoog! Maar er waren toen geen kristallen te zien. DA zei dat het ook door een ontsteking veroorzaakt kan worden.

Ik ben nog vergeten te vragen hoe ik zelf haar blaas kan voelen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het bij Fleurtje vrij lastig is voor een leek om te voelen omdat ze een speklaagje op haar buikje heeft.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

De pH van urine varieert. De normale pH van ochtendurine is 5-7, licht zuur tot neutraal. De urine is na een maaltijd vaak basisch, rond een pH van 8, dit komt door de grote maagzuurproductie. Bij een ochtendurine met een pH van hoger dan 7, kan er sprake zijn van een urineweginfectie. De aanwezigheid van bacteriën maakt deze basisch. Maar normaal gesproken moet de pH van urine zo rond de 6 zijn.

Dit gezegd hebbende, was de pH nu??
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

De Ph-waarde was nu 6, dus normaal.

Verdere uitslagen van het onderzoek wat de DA zelf gedaan heeft waren:
bloed +++ (dus toch weer bloed erin, ondanks dat het niet op het oog zichtbaar was)
eiwit ++
glucose -
ketonen -

Sediment: veel staafvormige bacteriën en veel leukocyten.
Conclusie van de DA was dat er zeker een blaasontsteking aanwezig is.

DA heeft aangeraden om wederom antibiotica in te zetten, ondanks dat de uitslag van de kweek nog een week duurt. Omdat de Clavubactin blijkbaar te weinig effect had, is er voor Cefabactin gekozen. Ik denk dat de DA al een vermoeden heeft dat het om één van de bacteriën gaat waar Cefabactin voor bedoeld is. Volgens mij heeft hij in de dosering rekening gehouden met haar nieren, want de dosering is niet heel hoog.

Ik heb nu nog steeds geen goede meting wat betreft eiwit, want die ++ kan door het aanwezige bloed veroorzaakt worden. Ze is inmiddels een week van de Semintra af.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Dinky »

Fijn dat de ph nu gewoon 6 was :-)
Bloed is ook niet snel met het blote oog te zien.
Omdat de da bacteriën zag lijkt AB mij de juiste aanpak. Hopelijk gaat het nu dan inderdaad steeds beter!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ze lijkt zich al een stuk beter te voelen. Bedelt meer om eten en eet ook beter. Het kookvocht van koolvis drinkt ze nu wel graag, dus daar ben ik blij mee. Ze plast nog wel vaker dan normaal, dus dat is nog niet goed. (Of het moet door meer drinken komen?) Ik vraag me ook af wanneer de antibiotica die ze sinds woensdag krijgt een hele duidelijke verbetering moet geven. Het lijkt me zelf dat dat nu wel zou moeten gebeuren.
Plaats reactie