Fleurtje heeft nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 19 okt 2018 18:07 Dan moeten er wel altijd zeker bacteriën aangetroffen zijn. Maar dat is sowieso eigenlijk altijd te adviseren voordat er zomaar antibiotica voorgeschreven wordt (hoewel ze dat bij Bono en Yuna ook niet hebben gedaan toen die in eetstaking gingen).
Exact. Vaak wordt er een breed-spectrum antibioticum voorgeschreven, en ook bij Fleurtje heeft de gok klaarblijkelijk goed uitgepakt. Maar feitelijk moet je de boel op kweek zetten, en een flink aantal verschillende AB's erop loslaten om te zien welke het meest effectief is.

Dit is destijds wel gedaan bij Gaudí's blaasontsteking - en toen waren er maar twee (van de minstens 10) AB's die werkten: de rest deed niet veel.... En toen bleek hij ook nog misselijk te worden van Clavubactin, en gelukkig konden we toen meteen overschakelen op het alternatieve AB. Ook hier: meten is weten - maar ik denk ook dat lang niet iedere DA die faciliteit heeft (die van mij heeft een praktijk in combinatie met apotheek).
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 19 okt 2018 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

In uitzonderlijke gevallen kan een ontstekingsremmer de werking van een antibioticum versterken. Maar dan hebben we het over ontstekingsremmers die het lichaam zelf aanmaakt: zogenaamde specialized pro-resolving mediators (SPM’s). Deze SPM's verminderen weefselschade, en dirigeren het antibioticum richting ontstekingshaard.

Maar dan hebben we het uiteraard over iets heel anders dan Meloxicam....

zie ook: https://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/28/on ... 60-a655494
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

En wat me nu ook te binnenschiet: Fleurtje krijgt toch ook nog Prednison? Dat is ook een ontstekingsremmer....Dus ook nog eens een NSAID erbij zou naar mijn gevoel dubbelop zijn :shock:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Ieks, ja.

Ik lees hier ergens boven dat de dierenarts denkt dat de prednison de ontsteking tegen kan werken maar prednison is ook een ontstekingsremmer.

Daar bovenop wordt er geadviseerd geen NSAID's en corticosteriods te mixen.
When giving Meloxicam other NSAIDs or corticosteroids (e.g., prednisone, cortisone, dexamethasone or tramcinolone) should be avoided.
Using predniSONE together with meloxicam may increase the risk of side effects in the gastrointestinal tract such as inflammation, bleeding, ulceration, and rarely, perforation.
Mixen schiet dan natuurlijk niet op als je het juist geeft voor iets wat het mixen ook veroorzaakt.

Zou het bloed in de urine daar door kunnen komen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ik denk niet dat Fleurtje hierdoor bloed in haar urine heeft gekregen, want de laatste keer dat ze Onsior heeft gehad, is al een paar weken geleden.

Ik had me ook al bedacht dat prednison ook een ontstekingsremmer is, maar ik lees hier https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat dat er vaker bacteriële blaasontstekingen voorkomen bij katten die prednison krijgen. Daaruit zou je kunnen afleiden dat prednison niet helpt bij een blaasontsteking?

Fleurtje heeft maar 4 tabletten Onsior meegekregen, terwijl de antibioticakuur er eentje voor 14 dagen is. Die Onsior heb ik al wel gegeven omdat ik zag dat ze weer pijn had. Ze is na die tablet rustiger geworden. Het is natuurlijk ook een pijnstiller.

De urine heeft vorige week op kweek gestaan en de Cefabactin was inderdaad de juiste antibiotica bleek bij de uitslag van de kweek.
Zelf heb ik het idee dat die kuur te snel afgelopen was en dat we die blaasontsteking met een langere kuur alsnog de kop in kunnen drukken.

Erik, bedankt voor de reactie op de probiotica.
En ja, ik ben het met je eens over die Meloxicam. Het is inderdaad omgekeerde wereld.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb het hele topic nog eens zitten lezen, en eigenlijk blijf ik bij m'n eerste gevoel: er wordt zonder een echte, dringende aanleiding een hele medicijnkast opengetrokken voor Fleurtje. Ik heb de indruk dat er alleen sprake is van een hardnekkige blaasinfectie, en geen (of hooguit licht) nierfalen. Dus ik zou alleen AB geven, dus geen NSAID, geen prednison, geen..... - afgezien van de ongewenste interactie tussen al die medicijnen weet je ook niet meer waar Fleurtje nu op reageert.

Groetjes,
Erik

PS En een DA die Cefabactin, Prednison en Meloxicam tegelijk wil gaan geven: mijn vertrouwen in zo'n DA zou toch wel een flink deuk hebben opgelopen... Maar ik heb snel een nogal wat recalcitrante reactie - dus ga vooral op je eigen gevoel af.
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

De prednison afbouwen bij Fleurtje zou betekenen dat ze heel vaak gaat overgeven, met als gevolg dat ze nauwelijks iets binnen zal houden. Ik heb dat een jaar geleden al eens geprobeerd toen de maagirritatie over leek te zijn en heb haar toen gastro gegeven van de huisdierendokter. Na een aantal weken ging ze weer overgeven, terwijl ze wel eetlust had. Ik ben toen weer begonnen met prednison en toen werd het rustig. Gastro geef ik sindsdien niet meer, want dat leek niet te helpen.
Ik ben dus echt bang dat ze niet meer van de prednison af zal komen.

Ik ga naar een praktijk met meerdere dierenartsen en elke dierenarts denkt weer een beetje anders. En dat is af en toe best lastig, want daardoor krijgt ze zoveel verschillende medicijnen voorgeschreven. Ik probeer hierbij wel op mijn gevoel af te gaan. Dus wat ik nu doe is Fleurtje alleen Cefabactin geven en Eurologist. En daarnaast krijgt ze om de dag een kwart tabletje prednison.
Onsior heb ik vandaag niet gegeven omdat ze volgens mij geen pijn heeft. Ze is eigenlijk prima van die blaasontsteking afgekomen met Cefabactin, alleen was de kuur niet lang genoeg. Mijn vermoeden is dat het met deze nieuwe langere kuur wel zal lukken.

Mijn gevoel zegt dat ze echt wel beginnend nierfalen heeft. Negen jaar geleden is er een keer bloed geprikt en toen lagen haar waardes heel veel lager, wat natuurlijk logisch is voor een jongere kat.
Twee jaar geleden was de creatine licht verhoogd en de ureum nog net binnen de grens. Ik denk dat het door het 'half nierdieet half gewoon natvoer'-beleid waar ik toen mee gestart ben, niet veel verder is verslechterd.
Ik heb haar nierwaardes begin deze maand laten testen omdat ik wilde weten hoe het ervoor stond en niet zozeer omdat ik dacht dat ze door haar nieren ziek was.
Het is me inmiddels echt wel duidelijk geworden dat ze zich niet lekker voelt door die blaasontsteking. De nieren vallen nu nog wel mee, maar om haar daarin stabiel te houden blijf ik wel met het half/half dieet doorgaan.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

OK, dat ze al een tijd prednison krijgt i.v.m. maagirritatie, dat realiseerde ik me niet - dacht dat het ook van recente datum was. Nee, dan moet je daar mee doorgaan, tenzij je iets ontdekt waar haar maag ook wel bij vaart.

Wat je nu doet is goed: alleen Cefabactin en Eurologist, en dan om de dag een beetje Prednison. Je zal zien dat als die blaasontsteking over is, ze weer lekker in haar vel komt. En dan kan je kijken wat je voor de langere termijn moet doen om de nieren verder te ontzien.
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ze zat eerder deze week ook weer helemaal lekker in haar vel. Zo zonde hè, dat het dan toch weer terug komt?

De prednison is inderdaad niet van recente datum. Ik heb destijds ook gekeken of dieet natvoer speciaal voor de maag er wel in bleef, maar dat was helaas niet het geval.
Prednison is natuurlijk ook een berucht middel, maar Fleurtje doet het er wel goed op.
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Het gaat goed met Fleurtje! :grin:
Ik zie geen raar plasgedrag meer en ze voelt zich volgens mij goed. Op dit moment ligt ze heerlijk te slapen in haar hangmandje aan de radiator.

De antibioticakuur is nu halverwege. Alleen heeft ze vanmorgen per ongeluk een dubbele dosis gehad. Mijn man had haar vanmorgen al een kwart tabletje gegeven en een paar uur later heeft ze er van mij nog eentje gehad.
Ik vind het zo dom van mezelf! :-x

Kan die dubbele dosis kwaad?
En wat moet ik nu met de dosis voor vanavond doen? Geven of overslaan?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Dinky »

Ik zou over de dubbele dosis voor de zekerheid even contact opnemen met de DA wat nu wijsheid is.
Wel heel fijn dat het nu goed gaat :-D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Oké, dat zal ik doen.
Bedankt voor je reactie.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik zou ook even overleggen met de DA. Mogelijke bijwerking van een dubbele dosis AB zijn maagdarm problemen en verstoringen van het vocht- en zoutgehalte - hoewel ik denk dat het wel mee zal vallen.

Fijn te horen dat het goed gaat met Fleurtje!
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ik heb de DA gebeld en die zegt dat het geen kwaad kan. Gelukkig maar.

Erik, ik denk ook dat de bijverschijnselen wel meevallen bij Fleurtje. Ik zie gelukkig geen maag en darmproblemen. Misschien komt dat ook omdat de dosering van de antibiotica niet heel hoog is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Soms wordt er ook een dubbele dosis voorgeschreven dus echt kwaad zou het niet mogen doen. Mocht het iemand nog overkomen is het wel zaak om de kat in de gaten te houden op de bijverschijnselen uit de bijsluiter.

Moest je nu vanavond toch weer een dosis geven of moet je er nu één overslaan?

Fijn dat het goed gaat met Fleurtje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie