Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door ErikPhilippus »

Emmajoja schreef: 22 sep 2018 22:28 Gaat wel plassen maar lijkt t liever op te houden tot t laatste moment.
Wellicht is het in dat geval te overwegen om plasmoglucinol (blaasontspanner) te geven?
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

ErikPhilippus schreef:Wellicht is het in dat geval te overwegen om plasmoglucinol (blaasontspanner) te geven?

Oh misschien een idee. Haal ik dat bij de DA?
Het lijkt nu wel weer de goede kant op te gaan. Zag hem net een normaal plasje doen zonder op te houden en te drukken. Dat leek goed :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Ik ga overstappen op KVV. Ik heb gelezen dat, dat juist goed is voor blaasgruis katten!
Eerst nog even door de RC dilution heen natuurlijk. Maar daarna ga ik KVV’en


Sent from my iPhone using Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zou nu eerst eens vaststellen om wat voor kristallen het gaat (struviet of oxalaat), of op z;n minst de pH meten van de urine (stripjes kan je halen bij de drogist of dierenspeciaalzaak) - tenzij dat allemaal al gedaan is natuurlijk. Dan kan je daar de voeding (zeker KVV) op afstemmen.

En blaasontspanner (als dat nog nodig mocht zijn) kan je halen bij de DA.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

ErikPhilippus schreef:Ik zou nu eerst eens vaststellen om wat voor kristallen het gaat (struviet of oxalaat), of op z;n minst de pH meten van de urine (stripjes kan je halen bij de drogist of dierenspeciaalzaak) - tenzij dat allemaal al gedaan is natuurlijk. Dan kan je daar de voeding (zeker KVV) op afstemmen.

En blaasontspanner (als dat nog nodig mocht zijn) kan je halen bij de DA.
Struviet.
Hoe zou je, je kvv voeding daar op moeten instellen? Tips voor een rookie.

En thanks :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Ooh ik heb daar net wat over opgezocht op het barfplaats forum. Daar staat dat je wel gewoon vers kunt geven voor blaasgruis. Niks speciaals verder?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Rik »

Nope, verder zou je niets speciaal hoeven te geven. Vers vlees zorgt ervoor dat de urine zuurder wordt (lagere pH). Dus goed tegen struviet.

Je zou eventueel zelf met zuurstickjes kunnen kijken hoe hoog/laag de pH waarde is. Is ie toch nog te hoog kun je nog cranberry of eurologist bij geven.

Te lage pH is ook niet goed want dan is er op oxilaat stenen. Maar vers vlees zou het redelijk in balans moeten houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Rik schreef:Nope, verder zou je niets speciaal hoeven te geven. Vers vlees zorgt ervoor dat de urine zuurder wordt (lagere pH). Dus goed tegen struviet.

Je zou eventueel zelf met zuurstickjes kunnen kijken hoe hoog/laag de pH waarde is. Is ie toch nog te hoog kun je nog cranberry of eurologist bij geven.

Te lage pH is ook niet goed want dan is er op oxilaat stenen. Maar vers vlees zou het redelijk in balans moeten houden.

dat is echt goed om te horen.

Denk je dat ik gelijk naar vers met eurlogist zou kunnen overstappen of moet Loki nog een tijd op RC urniary high Dilution?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Rik »

Ik weet niet eens of je dan nog ook Eurologist (of vergelijkbaar) moet geven als je naar vers overstapt. Als je de link leest dan zie je dat je de pH tussen 6.3 en 6.5 wilt krijgen (want onder 6.6 lost het struviet op). Maar onder 6.3 heb je kans op oxalaat. Dus je wilt niet teveel verzuren. Vandaar dat je met meetstrips kunt werken om een ideale pH te krijgen. http://www.purrfectcat.nl/beste-blaasgruis-dieet/

Iemand hier ervaring met meetstrips en welke een goede gradatie hebben om mee te testen???
(ander topic over meetstrips op BP: https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=39116)

RC urinary high dilution heeft weer DL-methionine (wat weer problemen met zichzelf mee kan brengen).
http://www.purrfectcat.nl/dl-methionine/

Je wilt dus ook niet dat de pH te laag wordt. Eigenlijk is meten in dat geval weten.

Mocht je naar vers overstappen, lees je dan goed in. Op die pagina wordt ook geadviseerd om dan niet voor een KVV te gaan met premix omdat dat weer de verzurende werking van het vlees in de weg staan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Ik ga even kijken om die strips. Vraag het evenbij de DA.

Loki mag de katheter er uit vandaag. Dus dan vraag ik gelijk om een onderzoek ipv eruit en doei. Ik wil de ph weten ^_^!

Heel erg bedankt voor die info. Ik ga me goed inlezen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Update:

Ben net terug van de dA met Loki.
Daar heb ik even aan de tand gevoelt en ik wilde een test van urine.

De Ph waarde op dit moment is 7, dus ik vroeg wat het was op dag 1 toen we aankwamen. Ze heeft even in het bestand gekeken en de ph waarde was toen 8!!!
De ph waarde is gewoon met 1 gedaald! Wat goed Loki!AfbeeldingAfbeelding
Nog 1/2 te gaan!
Ik voel me even heeeel goed :)

De DA gevraagt over hoe zij denken over vers vlees en ze zei dat dat juist goed was en dat ze zelf aan het onderzoeken zijn welke ze willen hebben in de zaak! Wat tof!

Ik heb gevraagt om strips dus daar heb ik een paar van mee gekregen. Ik heb volle vertrouwen dat Loki er weer bovenop komt. Hij lijkt ook veel beter dan de vorige keer :)

Ik heb gelijk bij de dierenspeciaalzaak 1 worst gehaald van carnibest om te testen of Loki dat wel lekker vind en om te laten wennen. En natuurlijk wat nat voer om gewoon het idee van vlees aan te smeren. Hihi

Duimen dat t goed blijft



Sent from my iPhone using Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door ErikPhilippus »

Oei, dat is hoog: pH 8.... Dat is alkalisch i.p.v. zuur. Geen wonder dat er struviet kristallen zijn neergeslagen in de urine.

Hoewel het natuurlijk prima is dat de urine nu zuurder is geworden, vraag ik me wel af waar die alkalische urine door is veroorzaakt.... Bij mensen kan een verhoogde pH van de urine veroorzaakt worden door bepaalde zeldzame nierziekten, onder de noemer van ‘renale tubulaire acidose’. Dan zijn de nieren niet goed in staat om bicarbonaat vast te houden in het lichaam. Bicarbonaat is een sterk alkalische stof, en door de toename van bicarbonaat in de urine zal de urine dus alkalisch worden.

Hoe dat bij katten zit, weet ik eigenlijk niet. Het duidt wel op een onbalans in de mineraal huishouding. Heeft Loki soms afwijkend voer gekregen, in de zin dat het heeft bijdragen aan een alkalisch milieu? Vers (rood) vlees is inderdaad prima, maar ook vis (kabeljauw, zalm, sardines, etc.) draagt bij aan een gezond, zuur milieu. In premium natvoer zit ook vaak cranberry. En we hebben hier ook goede ervaringen met Eurologist (zie ook de opmerkingen van Rik)

Mocht je ooit speciaalvoer tegen blaasgruis geven: let er dan goed op dat je het juiste voer krijgt (dus niet pH verhogend, dat is tegen oxalaat-kristallen, en zou juist averechts werken bij Loki!).

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Rik »

Yikes. Dat is inderdaad hoog. Gelukkig is het al een stuk gedaald. De reden kan natuurlijk een natuurlijke aanleg zijn of de brokjes. Of de combinatie. Ik weet niet welk merk brokjes je gaf?

Het nadeel van de speciaalvoeren (en dat gaat ook op voor sommige dieet natvoeren) is dat er vaak die DL-methionine in zit. Dat wil je in ieder geval niet te lang geven (tot maximaal een aantal weken/maanden indien de kat nog geen nierproblemen heeft).

Maar het is fijn dat de dierenarts niet afwijzend staat tegenover vers. Het nadeel van carnibest is dat het compleet gemaakt wordt door middel van een premix (toevoeging van vitamines en mineralen). Ik had dus gelezen dat dat eventueel de verzuring door het vers vlees tegen zou kunnen gaan. Het is dus inderdaad verstandig om dat met de meetstripjes goed bij te houden.

In de barf en vers vlees wereld wordt er het liefst niet teveel gewerkt met KVV die premixen hebben. Maar het zorgt er wel voor dat je niet direct diersoorten hoeft af te wisselen. Maar omdat je niet 100% zeker weet hoe de verhoudingen liggen en kwaliteit van de ingrediënten zijn wordt er geadviseerd om ook merken af te wisselen.

Heel veel informatie over vers voer kun je op deze sites halen
https://www.voerwijzer.com
http://www.purrfectcat.nl
en natuurlijk heb je https://www.barfplaats.nl/forum/ al gevonden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

@erik geen idee waar het door kwam. Maar ik heb inderdaad eurlogist al besteld :)

@rik ik gaf eerst inhome van felix en dat is dus niet zo goed voor hem al helemaal niet toen ik wist waar blaasgruis door ontstond.


Ik ben blij dat de ph nu 7 is en die hoeft dus niet zoveel meer te dalen. Ik ga kvv van haaksbarf en versvoer huismerk voeren. Beiden goedgekeurd door voerwijzer :) misschien nog wat meer merken afwisselen. Ik heb konijn, eend, kalkoen, kip en vis op t moment in de bestelling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Rik »

Ah... :lol: Ik heb jou ook nét beantwoord op barfplaats :lol:
Daar stond alleen niets over de blaasgruis.

Ik denk dat je daar prima mee kunt beginnen. Ik weet eigenlijk niet welk merk achter het huismerk van vervoer ligt (want die laten ze maken door één van de grotere fabrikanten). Vandaar dat het inderdaad goed is bij KVV altijd je ogen open te houden voor die verschillende merken en daar waar mogelijk is af te wisselen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie