Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Dinky »

In dit geval geldt meten is weten. Ik zou dus zeker de ph waarde goed in de gaten houden.

Hoe deze ph waarde van 8 is ontstaan is lastig te zeggen. Maar het is in ieder geval zaak te voorkomen dat hij weer zo hoog wordt, en ook zeker dat hij niet te laag wordt (bij te lage ph krijg je oxalaat en dat kan je alleen met operatie verwijderen).

Afwisseling van merken kvv is van groot belang. Zeker ook gezien dit nieuws https://www.voerwijzer.com/update-schil ... esvoeding/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Toppie. Hij lijkt het wel te lusten! Hij eet t wel gewoon.

Maar kan ik in 1x overstappen? Of moet dat langzaam?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Rik »

Ja hoor. Je kunt gewoon overstappen. Mengen van brokjes en vers is sowieso niet handig want niet alle katten kunnen dat met de maag verdragen (brokjes verteren op een ander tempo dan vers, dus ook in een ander gedeelte van het stelsel). Hoewel die van mij daar nooit last van hebben gehad want ik heb ook wel eens brokjes en vers gegeven dicht bij elkaar.

Mocht hij iets hebben aan de ontlasting dan kun je altijd nog iets veranderen.

Overigens heb ik gemerkt dat vers behoorlijk stevige ontlasting geeft. Kleine hele harde keutels. En heel weinig en bijna zonder reuk. Maar ze komen er hier goed uit. Alleen als de drol wit en kruimelig is dan krijgt hij teveel calcium binnen. Dan kun je op zoek naar een andere KVV waar die verhouding wat minder is.


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Dinky schreef:In dit geval geldt meten is weten. Ik zou dus zeker de ph waarde goed in de gaten houden.

Hoe deze ph waarde van 8 is ontstaan is lastig te zeggen. Maar het is in ieder geval zaak te voorkomen dat hij weer zo hoog wordt, en ook zeker dat hij niet te laag wordt (bij te lage ph krijg je oxalaat en dat kan je alleen met operatie verwijderen).

Afwisseling van merken kvv is van groot belang. Zeker ook gezien dit nieuws https://www.voerwijzer.com/update-schil ... esvoeding/
Oh ja dat is indd goed om te voorkomen. Goed in de gaten houden dus

Ik ga even het artikel lezen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Rik schreef:Ja hoor. Je kunt gewoon overstappen. Mengen van brokjes en vers is sowieso niet handig want niet alle katten kunnen dat met de maag verdragen (brokjes verteren op een ander tempo dan vers, dus ook in een ander gedeelte van het stelsel). Hoewel die van mij daar nooit last van hebben gehad want ik heb ook wel eens brokjes en vers gegeven dicht bij elkaar.

Mocht hij iets hebben aan de ontlasting dan kun je altijd nog iets veranderen.

Overigens heb ik gemerkt dat vers behoorlijk stevige ontlasting geeft. Kleine hele harde keutels. En heel weinig en bijna zonder reuk. Maar ze komen er hier goed uit. Alleen als de drol wit en kruimelig is dan krijgt hij teveel calcium binnen. Dan kun je op zoek naar een andere KVV waar die verhouding wat minder is.
Oh goed om te horen! Ik zal even op de ontlasting letten dan. Wat een nieuwe wereld dit haha!

Gelukkig vindt Loki het lekker, daar had ik twijfels maar hij at het zo op.

Nou momenteel gaat het goed met Loki, net in de kattenbak gekeken en er zit plas in dus hij is aan het plassen! YesAfbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Rik »

Fijn dat Loki het lekker vindt. Dat was inderdaad de grote vraag. Want brokjes en natvoer fabrikanten stoppen graag suikers en smaakmakers in hun voer om het aantrekkelijker te maken. Een kat kan daar aan verslaafd raken. Ik kan het weten want mijn Bowy lustte alleen maar Felix gelei. Zij kreeg op 18 jarige leeftijd een tia met daarna nierfaaldiagnose. Ze kunnen er dus wel oud op worden maar het was een hele toer om haar op nierdieet te krijgen.

Dus nu lekker de verschillende smaakjes voor Loki en daarna wat verschillende merken. Dan zit hij lekker op natuurlijk vers.

Ook fijn dat hij weer aan het plassen is. Ik heb eigenlijk geen idee om de hoeveel tijd je de pH zou moeten controleren. Want het is wel zaak dat die op een gegeven moment tussen die 6.3 en 6.5 komt.

PS. Zelfs van KVV hoeven ze niet alles te lusten. Hier eet Yuna bijvoorbeeld de vis-KVV met lange tanden en dan ook alleen 's-ochtends. Als ik dat 's-middags nog eens voorzet loopt ze ervan weg (en dan zit Bono met grote ogen te wachten want die lust daar wel een extra portie van) :) Ook had ik een keer Lam-mix van KB. Ik had niet goed gezien dat daar wat pens in zat (terwijl het wel bij de katten KVV stond). De meeste katten eten geen pens. Ze mogen het wel hebben maar het heeft geen voedingswaarde voor hun. Bono at dat overigens ook gewoon op, mijn 'kleine' vuilnisbakje :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Ik ga denk ik volgende week de ph weer controleren als het zo lang goed gaat :)

Nahw vuilnisbakje! Wordt ie niet een dikkie? Hihi

Hier is mijn papzakje, ookal is ie niet te dik hij is gewoon groot volgens de DA 5,5kg

Afbeelding
Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Oh en:

Wist helemaal niet dat ze er ook suikers in stopten 🤬


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Rik »

Ja, en de koolhydraten (waar een kat ook niet veel aan heeft) worden door het lichaam ook omgezet in (bloed)suikers. Nee, wat dat betreft zijn brokjes geen natuurlijk voer voor de kat.

Hij zit lekker te smikkelen :lol:

Bono is momenteel 2 jaar en 4 maanden en 6kg. Maar hij was voor zijn castratie op 5,5 maand al 4,5kg en op 7 maanden tikte hij de 5kg aan. Hij was ook de grootste uit het nest. Ik ben dus ook voor de castratie al begonnen om niet meer onbeperkt brokjes te geven en ben toen ook overgestapt op natvoer (Cat Lovers Gold, Compleet Natuurlijk Holistische met veel vlees). Iets later ben ik ook KVV gaan geven. En een of twee keer per week een eendagskuiken (daar zijn ze werkelijk dol op) en een kippennekje om goed hun tanden te laten schonen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Tis wel vreemd dat ik eigenlijk daar nooit op gelet heb. Achja beter laat dan nooit denk ik dan maar!

Jeetje wat een beest haha Afbeelding maar dat is juist leuk!

Ik moet nog leren niet meer vrij te laten eten, maar ik wacht tot Loki snapt dat ie alleen nog maar vers gaat krijgen. Zodra hij dat door heeft ga ik ook vaste maaltijden doen :)

Pillen van Eurolgist zijn binnen. Die geef ik tot ie weer wat relaxter op de bak gaat. Lijkt me wel pijn doen, ong 7 dagen een katheter in hebben.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie