Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Hallo allemaal, ik ‘lurk’ altijd wat op dit forum. Altijd handige informatie hier. Nu toch maar even een accountje aangemaakt.

Mijn kat, Loki, is op zaterdag nacht naar de DA gegaan. Ik belde op, omdat hij aan het miauwen was na het plassen en hij leek pijn te hebben. Ik wist toen niet wat er was en de DA adviseerde mij toch echt te komen. Dus ik om 00:30 er heen gerached in de auto.

Na een testje bleken er kristallen aanwezig te zijn. Struviet geloof ik. Hij moest blijven gelukkig kon ik hem de dag erna ophalen met katheter en al. Hij was weer thuis. Beetje suf en zielig aan het doen, maar hij knapte na 2 dagen wel op.

Woensdag mocht de katheter er uit, dus gisteren. Alles ging goed, lekker drinken en kroelen. Eennnn natuurlijk in de woonkamer weer welkom.

Vanochtend leek alles nog goed, hij kwam bij me, helemaal blij. Toen ik net thuis kwam van werk stond Loki niet voor de deur. Normaal altijd wel! Dus toen ik naar hem toe ging en hem optilde was hij zo rond als maar kon. Echt een keiharde buik. Ook niet geplast. Deze keer drukte ik zelf op de blaas en miauwde hij heel hard.

Nu had ik natuurlijk het hele forum over blaasgruis al gelezen dus gelijk de dierenarts gebeld en hij is er dus nu weer!!!! Ze zei dat Loki weer helemaal verstopt zat!!

Ik vind het zo erg. Hoe kan het nou dat hij weer verstopt zit? Of zat het er nog in?
Ik had nu een andere DA die erg kortaf en onvriendelijk was, dus die zei niet zoveel.

Maar ik maak me nu dood zorgen. Ik wil hem echt niet kwijt en ik heb al de hele avond gehuild. Gaat het nu wel weer goedkomen? Hij moet gewoon opnieuw een katheter. Ik hoopte dat het nu in ieder geval een tijd lang wel klaar zou zijn.

Iemand wat geruststelling? Of ervaringen.

Alvast bedankt



Sent from my iPhone using Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik neem aan dat Loki nu weer een katheter heeft, en intensief gespoeld wordt om de struviet zoveel mogelijk uit de blaas en urinewegen te krijgen. Vervolgens is het van groot belang om de zuurgraad van de urine naar beneden te krijgen zodat er geen nieuwe kristallen worden gevormd, en bestaande kristallen gemakkelijker kunnen oplossen in de urine. Hiervoor is speciaal dieet verkrijgbaar, en ook nog andere middelen zoals speciale pasta.

Daarnaast zal er ook een infuus worden gegeven om het doorspoelen te bevorderen. Het is van groot belang dat Loki zoveel mogelijk drinkt, dus een drinkfontein neerzetten, natvoer geven met vocht erover heen, afgekoeld kookvocht van koolvis geven, etc.

Zo te horen is de katheter er wellicht te vroeg uitgehaald. Ik zou de katheter deze keer er langer in laten zitten, totdat de pH van de urine op de juiste waarde is, en er geen kristallen meer in de urine worden aangetroffen. Ik heb destijds bij Gaudí een klein dopje op de katheter gedaan, dat ik er zo om de twee uur even afhaalde om hem te 'laten plassen' op een paar vellen van de keukenrol - zo kon hij vrij rondlopen zonder overal in huis urine te verliezen.

Afbeelding

Ik begrijp je zorgen en verdriet - maar met de juiste maatregelen en nazorg is er een goede kans dat Loki er weer bovenop komt. Sterkte!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

ErikPhilippus schreef:Ik neem aan dat Loki nu weer een katheter heeft, en intensief gespoeld wordt om de struviet zoveel mogelijk uit de blaas en urinewegen te krijgen. Vervolgens is het van groot belang om de zuurgraad van de urine naar beneden te krijgen zodat er geen nieuwe kristallen worden gevormd, en bestaande kristallen gemakkelijker kunnen oplossen in de urine. Hiervoor is speciaal dieet verkrijgbaar, en ook nog andere middelen zoals speciale pasta.

Daarnaast zal er ook een infuus worden gegeven om het doorspoelen te bevorderen. Het is van groot belang dat Loki zoveel mogelijk drinkt, dus een drinkfontein neerzetten, natvoer geven met vocht erover heen, afgekoeld kookvocht van koolvis geven, etc.

Zo te horen is de katheter er wellicht te vroeg uitgehaald. Ik zou de katheter deze keer er langer in laten zitten, totdat de pH van de urine op de juiste waarde is, en er geen kristallen meer in de urine worden aangetroffen. Ik heb destijds bij Gaudí een klein dopje op de katheter gedaan, dat ik er zo om de twee uur even afhaalde om hem te 'laten plassen' op een paar vellen van de keukenrol - zo kon hij vrij rondlopen zonder overal in huis urine te verliezen.

Afbeelding

Ik begrijp je zorgen en verdriet - maar met de juiste maatregelen en nazorg is er een goede kans dat Loki er weer bovenop komt. Sterkte!

Groetjes,
Erik
Wat een schattige foto. Erg sneu toch wel.

Ja Loki is gespoeld E.d. Hij heeft opnieuw een katheter en is nu gelukkig weer thuis. Hij moet eigenlijk maandag weer heen om de katheter er uit te halen, maar ik moet werken dus het wordt dinsdag. Ik ben door opzich blij mee want nu is het een dagje langer. Dan heeft hij hem in totaal met de vorige keer, 7 dagen in gehad.

Ik geef Loki RC urinary high dilution. Dat eet hij wel, vindt het zelfs erg lekker. In huis heb ik nu meerdere drink bakjes staan.

Ik hoop gewoon dat het deze keer wel goed is. De assistente kon vandaag niet beantwoorden, waarom het gelijk na verwijdering van de eerste katheter weer terug is gekomen.

Ik denk dat ik de DA dinsdag vraag om extra goed te controleren? Ik hoop dat, dat werkt. En dat het nu wel goed is en weg is.

Bedankt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Dinky »

Geef je ook natvoer? Dat zou ik in ieder geval ook geven en niet alleen droge brokken ;-)

Hoe zijn ze tot de conclusie gekomen dat de steentjes weg waren? Hebben ze dit door middel van echo vastgesteld? Want dan kan je zien of de steentjes uit de blaas zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Dinky schreef:Geef je ook natvoer? Dat zou ik in ieder geval ook geven en niet alleen droge brokken ;-)

Hoe zijn ze tot de conclusie gekomen dat de steentjes weg waren? Hebben ze dit door middel van echo vastgesteld? Want dan kan je zien of de steentjes uit de blaas zijn.
Ik gaf wel eens nat voer, niet vaak. 1x in de week, maar nu zegt de dierenarts ‘alleen RC urinary dilution’ doe ik voor nu sws wel. Niks anders. En ‘nooit meer iets anders dan straks de normale RC urinary.’ Terwijl ik hier andere dingen lees.

Nee gewoon drie dagen en er uit huppa. Dus nu heb ik indd ook nagedacht en ga dus sws zeggen dat ze MOETEN controleren voordat ze deze keer de katheter er uit halen.

Oh trouwens ik kwam er achter dat zn pootje geschoren is en dat was de vorige keer ook niet zo. Dat is voor een infuus toch? dusss hebben ze de vorige keer het maar een beetje met de franse slag gedaan ofzo??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Rik »

Ja, natuurlijk zeggen ze dat. Levenslang RC urinary en het liefste bij hun halen :evil:

Bij blaasgruis is vocht heel belangrijk. Vocht, vocht en nog eens vocht. Dus als je natvoer kunt geven is dat zoveeeeel beter dan brokjes.

Laat je ook geen antibiotica aansmeren tenzij ze de urine op kweek hebben gezet en bacteriën gevonden hebben.

Tegen blaasgruis en om de urine te verzuren heb je ook urologist (medpets), Eurologist (huisdierendokter) of gewoon cranberry. Je kunt met sticks ook zelf kijken of de zuurgraat dan op peil is.

Lees ook http://www.purrfectcat.nl/beste-blaasgruis-dieet/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Dinky »

Mijn dierenarts zei ook juist natvoer te geven (uiteraard de royal canin urinary). Juist vocht is ook belangrijk. Ik kreeg bij blaasgruis dus ook juist natvoer mee van de dierenarts.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Rik schreef:Ja, natuurlijk zeggen ze dat. Levenslang RC urinary en het liefste bij hun halen :evil:

Bij blaasgruis is vocht heel belangrijk. Vocht, vocht en nog eens vocht. Dus als je natvoer kunt geven is dat zoveeeeel beter dan brokjes.

Laat je ook geen antibiotica aansmeren tenzij ze de urine op kweek hebben gezet en bacteriën gevonden hebben.

Tegen blaasgruis en om de urine te verzuren heb je ook urologist (medpets), Eurologist (huisdierendokter) of gewoon cranberry. Je kunt met sticks ook zelf kijken of de zuurgraat dan op peil is.

Lees ook http://www.purrfectcat.nl/beste-blaasgruis-dieet/

Ja ik ga daar maar even naar kijken! Mijne raade aan om RC online te kopen omdat t goedkoper is hahaha wel gek.

Maar nu heb ik eerst de High dilution. Dat is zodat het gruis oplost. Mag ik niet langer dan x aantal maanden geven.

Ik ga gewoon nat voer doen. En graan vrije brokjes oid. Prijs maakt me niet heel veel uit. ^_^


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Dinky schreef:Mijn dierenarts zei ook juist natvoer te geven (uiteraard de royal canin urinary). Juist vocht is ook belangrijk. Ik kreeg bij blaasgruis dus ook juist natvoer mee van de dierenarts.
Oh die van mij heeft het nooit genoemd. Best raar omdat er indd vocht in nat voer zit.. gek haha


Sent from my iPhone using Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door ErikPhilippus »

wat je ook kan proberen: kookvocht van koolvis geven. Ik doe een plak bevroren koolvis in ruim water, koken totdat het uit elkaar valt, beetje prakken, laten afkoelen tot lauw, en dan in een bakje geven. Meestal vinden ze het lekker, en slobberen al het vocht naar binnen. Want wat Rik zegt: vocht, vocht, vocht - als het ff kan, een ½ liter per dag
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

ErikPhilippus schreef:wat je ook kan proberen: kookvocht van koolvis geven. Ik doe een plak bevroren koolvis in ruim water, koken totdat het uit elkaar valt, beetje prakken, laten afkoelen tot lauw, en dan in een bakje geven. Meestal vinden ze het lekker, en slobberen al het vocht naar binnen. Want wat Rik zegt: vocht, vocht, vocht - als het ff kan, een ½ liter per dag

Oh ik wist helemaal niet dat t ook zo kon. Klinkt goed!! Koolvis is ook niet zo moeilijk te vinden haha

1/2 liter is ook een goede richtlijn. Ga even meten hoeveel er in een bakje kan en dan bijhouden! Thanks Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Hij heeft op t moment geen pijn. Gaat wel plassen maar lijkt t liever op te houden tot t laatste moment.
Ik druk op de blaas en dat vindt hij wel prima. Hij heeft wel al een paar keer geplast dus dat lijkt momenteel goed.
Ik heb zelf gewoon angst dat het straks weer fout zal gaan, wat ik echt niet wil.
Hij eet wel goed en ik moet de drink bak ook bijvullen dus dat is toppie. Misschien ga ik hem wel extra forceren te drinken.
Dinsdag ga ik de DA aan de tand voelen. Ik moet zeker weten dat Loki gezond is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

Als het nu maar oplost ☹️


Sent from my iPhone using Tapatalk
kittentjes

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door kittentjes »

Mijn Moos was ook flink verstopt en is opgenomen met een katheter. Na drie dagen was het ok en kon hij naar huis. Tot nu toe gaat het goed, bijna een jaar geleden nu. Hij zat ook aan de RC high dilution en speciaal natvoer van RC. Nu geef ik de RC urinary moderate calorie en normaal natvoer. Altijd met extra vocht. Hij drinkt ook goed uit de drinkfontein die we toen ook hebben aangeschaft misschien ook een idee.

Ik bestel het voer ook gewoon online.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nog steeds verstopt. Blaasgruis.

Bericht door Emmajoja »

kittentjes schreef:Mijn Moos was ook flink verstopt en is opgenomen met een katheter. Na drie dagen was het ok en kon hij naar huis. Tot nu toe gaat het goed, bijna een jaar geleden nu. Hij zat ook aan de RC high dilution en speciaal natvoer van RC. Nu geef ik de RC urinary moderate calorie en normaal natvoer. Altijd met extra vocht. Hij drinkt ook goed uit de drinkfontein die we toen ook hebben aangeschaft misschien ook een idee.

Ik bestel het voer ook gewoon online.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Ja wanneer het mag ga ik ook over op RC urinary moderate calorie. Ik zal even wat onderzoek doen naar goed nat voer. Ik zag een paar dagen terug een drinkfontein staan in de dierenwinkel! Dus die ga ik waarschijnlijk ook kopen :)

Hoop dat Loki er snel weer boven op is


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie