Nierproblemen bij kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Eva_luna
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2018 22:00

Nierproblemen bij kat

Bericht door Eva_luna »

Hallo,

Mijn kat Bruce wordt 10 in september en eet/drinkt sinds een maand (of langer) slecht. Een maand geleden zijn we met hem bij de dierenarts geweest om die reden en is hij een paar dagen daar gebleven voor onderzoeken: nieren, lever, schildklier... alles bleek ‘normaal’, een zeer lichte verhoging vd witte bloedcellen en van de nierwaarden... ze hebben hem behandeld voor een blaasontsteking (maar daar heeft hij in het verleden ook vaak last van gehad ; en 2 jaar geleden hebben ze zelfs een penisamputatie uitgevoerd, met succes!) maar niks alarmerend te zien dus hij mocht na een paar dagen naar huis. Hij was wel wat gedehydrateert, dus hadden ze hem aan een vochtinfuus gehangen, en ze vertelden dat hij daar wel ‘goed’ gegeten had.

Eens terug thuis merkten we dat zijn eetlust terug achteruit ging, en dat hij niet goed dronk. We probeerden allerlei soorten voeding (vooral vlees, brokken at hij niet, allerlei lekkere patés enz) Ik probeerde hem kattenmelk en water te geven met een spuitje.. hij kreeg medicatie tegen braken (en dat deed hij ook niet meer / in het begin wel) en om de eetlust op te wekken... we probeerden alles maar zagen dat de eetlust niet beterde en dat hij precies wel wilde maar er ‘niet goed/misselijk’ van was. We keerden in tussentijd nog eens terug bij de dierenarts en hij heeft ad voeding (astronautenvoeding) meegekregen.

Ik heb wel 1x de medicatie om de eetlust op te wekken 2 dagen na elkaar gegeven ... (moest maar om de 2 dagen), maar ik veronderstel dat dat niet de reden kan zijn van de plotse hoge creatininewaarden... :icon_shifty:

Vorige maandag keerden we terug naar de dierenarts, heeft hij een echo gemaakt waar hij niet zoveel op zag, maar hij voelde wel een oneffenheid ter hoogte vd nieren... Bij een bloedafname bleek de creatininewaarde enorm gestegen:470. :shock:

Nu is hij bij de dierenarts, van maandag - woensdag aan het infuus en de waarden zijn slechts licht gedaald, naar 450 :-(
Hij blijft er nog tot vrijdag en dan zou hij mee naar huis mogen. En dan is het hopen dat hij goed gaat eten en drinken. Een maagsonde heeft hij momenteel niet gekregen omdat hij wel goed eet terwijl hij aan het infuus hangt..

We zijn een beetje bang dat als de waarden nu niet voldoende dalen, hij snel bergaf gaat als hij naar huis komt vrijdag...

Ik heb al wat topics gelezen hier op het forum ivm nierfalen bij jongere en oudere katten maar wil eens horen of er iemand tips voor ons heeft? Dingen die we extra kunnen doen? Zijn er zaken waar we moeten op letten? Of die we best niet doen? ..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierproblemen bij kat

Bericht door ErikPhilippus »

Ik neem aan dat naast creatinine, ook het ureum gehalte in het bloed is bepaald? Want van creatinine wordt een kat niet misselijk, wel van ureum.

Ik begrijp dat Bruce al langer slecht eet en drinkt, en dat er in minder dan een maand een grote stijging is opgetreden van de creatininewaarde, Hij is behandeld voor blaasontsteking (op basis van de lichte verhoging van witte bloedcellen, of is ook de urine onderzocht?). Wat hield die behandeling in: antibiotica en/of pijnstilling? Heeft Bruce wellicht een injectie met Metacam gekregen?

Je hebt 2 dagen achter elkaar eetlustopwekker gegeven, i.p.v. om de 2 dagen. Heb je Mirtazipine meegekregen? Vaak wordt daarvan een behoorlijk hoge dosis gegeven (¼ pilletje), en zeker bij niet goed functionerende nieren duurt het behoorlijk lang (tot wel 2 dagen) voordat het weer uit het lijfje is - vandaar die tussenpauzes tussen toediening. Mirtazipine is een krachtige eetlustopwekker, maar in een te hoge dosering span je het paard achter de wagen omdat de organen (en dus ook de nieren) langzamer gaan werken. Hoewel het geen verklaring is voor de hoge creatininewaarde, zou ik dat dus niet meer doen.

Dat de creatininespiegel plotseling zo hoog is geworden, zou kunnen duiden op acuut nierfalen. Is er een tijdje terug iets gebeurt wat dat zou kunnen verklaren, b.v. heeft Bruce ergens van gegeten (een plant of bloem ofzo)? Zoveel mogelijk laten drinken is een eerste vereiste: zou een drinkfontein daarbij helpen? Je zou ook kunnen proberen of Bruce afgekoeld kookvocht van koolvis lekker vind, lekker veel vocht. Geen Semintra of Fortekor geven zolang acuut nierfalen niet is uitgesloten. Ik zou ook terughoudend zijn met astronautenvoer, de nieren zullen mogelijk moeite hebben met het verwerken van het hoge gehalte eiwitten, met misselijkheid als gevolg. Een alternatief daarvoor is Reactiv Tonicum, 45 ml/dag (is ook weer extra vocht, en stimuleert de eetlust).

Laat je weten hoe het met Bruce gaat als hij morgen thuiskomt?
Groetjes,
Erik
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Nierproblemen bij kat

Bericht door Lotjesaartje »

Hoe gaat het nu met Bruce?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierproblemen bij kat

Bericht door ErikPhilippus »

Lotjesaartje schreef: 06 sep 2018 09:29 Hoe gaat het nu met Bruce?
Ja, dat vraag ik me eigenlijk ook wel af.... Maar ik vrees dat dit weer zo'n 'losse flodder' is, een probleem op het forum zetten en vervolgens niets meer van je laten horen. Jammer.
Plaats reactie