Nierfalen en pijnstilling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Hallo,

Ben hier lang niet geweest, wat een goed teken was. Want Mieke (19 en 4 maanden) doet het al bij al wel goed.
Mieke krijgt Thiafeline en Semintra en SWS, elke dag. Daar doet ze het goed op. Haar vacht is zacht en blinkt.
Haar nierwaarden waren in februari stabiel; straks krijg ik de nieuwe resultaten.

Maar zaterdag kreeg ze ineens pijn in haar pootje, Ook kon ze niet goed meer staan of zitten en liep moeilijk. Bij de dierenarts bleek er niets speciaals aan de hand, geen verstijving of iets dergelijks. Misschien osteoporose, of gewrichtspijn? Ze was ook wel overvallen door een kater 3 weken geleden, maar waarom dan zo plots pijn? Of is ze gevallen toen ik gaan werken was?
We weten het niet zeker, maar het is in ieder geval pijn en geen verlamming of iets dergelijks. Want ze kreeg een inspuiting (Metacam??) en nu doet ze het al meer dan 24u goed, loopt normaal en is goedgeluimd. De dierenarts wou een flesje Metacam meegeven, maar daar stond ik natuurlijk weigerachtig tegenover.

Nu is mijn vraag: wat als ze straks weer pijn heeft? Ik kan toch geen Metacam geven aan een nierpatiëntje van 19 jaar!
Alternatief is Analgos van huisdierendokter, maar de dierenarts zei dat dit niet tegen acute pijn helpt.

Kennen jullie een alternatief als pijnstiller dat niet nefast is voor de nieren?
Of iets voor de gewrichten?

alvast bedankt!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik weet van Erik, dat hij vaak een klein stukje Tramadol geeft aan zijn nierpatient. Zou je hem een moeten vragen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Dank je wel Mariska! Ik zal het hem eens vragen. Hij heeft veel ervaring.
Hoewel ik het hier ook wel zie staan bij schadelijke bijwerkingen maar misschien minder erg dan de -cams:
https://www.huisdierendokter.be/pijn-bestrijding.html
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door ErikPhilippus »

Als eerste is het van belang om vast te stellen of het iets tijdelijks is (ongelukkig gevallen of gestoten of zoiets), of dat er sprake is van chronische gewrichtspijn b.v. door artrose.

Zeker bij een oude poes met zwakke nieren zou ik terughoudend zijn met metacam, en als het alleen gaat om pijnbestrijding zou mijn voorkeur uitgaan naar een opiaat zoals buprecare of tramadol. Deze stoffen worden in eerste instantie door de lever afgebroken, en belasten de nieren derhalve een stuk minder dat een NSAID. Buprecare heeft het voordeel dat het desgewenst met een spuitje in de nek gegeven kan worden, met minder kans op misselijkheid (tramadol is namelijk behoorlijk vies....). Mijn ervaring is dat je opiaten nooit op een nuchtere maag moet geven!

Maar niet alle katten reageren goed op deze (krachtige) pijnstillers, daarom zou ik zeker beginnen met een zo laag mogelijke dosering. Als Mieke toch nog pijn blijkt te hebben, kan je de dosering naar boven bijstellen. Mocht Mieke niet goed reageren op een opiaat, zou je kunnen overwegen om onsior te geven i.p.v. metacam.

In het geval van artrose, wordt vaak een lage onderhoudsdosering metacam gegeven. Er is een studie dat een lage dagelijkse dosering gegeven aan nierpatienten, het functioneren van de nieren niet negatief beïnvloedt. Zie voor abstract: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10. ... lCode=jfma. Meestal wordt 0,05 mg/lichaamsgewicht gegeven, maar ik zou kijken of een nog lagere dosis ook het gewenste effect heeft.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Dat is de info die ik zocht! Heel erg bedankt Erik!
Mieke is nog altijd goed, heeft geen pijn meer, maar helaas heeft ze zaterdagvoormiddag een inspuiting metacam gekregen... Had ik dat geweten, ik had het nooit toegelaten. Daar ga ik weer met mijn vertrouwen in dierenartsen.
Maar ga terug meer op mijn hoede zijn nu ik dit weet. Ik was op meer op mijn hoede over het flesje metacam, niet over de inspuiting...
Ook had ik haar beter veel water gegeven die dag, misschien spoelt dat beter.
Misschien was het dan toch iets tijdelijks zoals ongelukkig gevallen ofzo, want ik denk dat de pijnstilling wel uitgewerkt zal zijn en de pijn lijkt toch over te zijn.
Haar nierwaarden waren (bloedafname vóór de pijnstilling) dixit dierenarts "heel goed voor een poes van 19", maar schildklier was veel te hoog. Natuurlijk, als haar schildklier hard werkt zijn de nierwaarden ook gemaskeerd... En ze hield er ook geen rekening mee dat ze al op nierdieet staat + Semintra krijgt! :???:
creatinine 1.51 mg/dL (0.2-1.4) = 133.484 µmol/L
ureum 78 mg/dL (40-70) = 27.846 mmol/L
schildklier 4 µg/dL (0.8-3.5) = 51.4880 nmol/L
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, een inspuiting met metacam is een behoorlijk zware belasting, en mag ook nooit gevolgd worden door een 2e inspuiting, maar indien nodig worden opgevolgd door orale toediening van een lagere dosis - zo staat het tenminste in de bijsluiter. Zeker als het doel is om indirect pijn aan te tonen, zou mijn voorkeur toch buprecare zijn geweest i.p.v. een NSAID.

Maar ja, dat is wijsheid achteraf - mij is precies hetzelfde gebeurd met Dalí - hij kreeg als ernstig nierpatient een forse dosis metacam voor z'n kiezen vanwege een mogelijk pijnlijk kiesje. Achteraf heb ik me wel voor m'n kop kunnen slaan - maar met de beperkte kennis die ik toen had dacht ik het beste voor 'm te doen....

De nierwaardes zijn zeker goed voor een poes van 19, maar die kunnen behoorlijk geflatteerd zijn door de veel te hoge schildklier waarde. Want ze krijgt ook Semintra, ik neem toch aan vanwege eiwitverlies via de urine? Dus er zal wel iets aan de hand zijn met die oude nieren, maar ik denk niet schrikbarend, en doen het naar omstandigheden nog goed, geholpen door de schildklier...

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Ik kan me nu ook wel voor mijn kop slaan... Ik ga straks wel zeggen dat ze dit in het dossier zetten dat ik GEEN NSAID-inspuitingen meer wil maar buprecare.

Ik ben bij deze dierenarts weer minder op mijn hoede omdat ik er meer tevreden over was. Zulke dierenartsbezoeken zijn het gevaarlijkst: ze staan klaar met hun spuit, zeggen niet wat het is en voilà het is gebeurd...
Toen begon ze over het flesje Metacam en toen begon mijn alarmsignaal wel aan te slaan, maar toen was het al te laat.

In februari was haar T4 nog net onder de grens: 3.2 µg/dL dus dat is eigenlijk prima: dan helpt ze de nieren maximaal maar is het toch binnen de waarden. De vraag zal nu zijn hoe haar Thiafeline op te drijven, zonder dat haar T4 te laag wordt. Nu krijgt ze 1x 2.5mg/dag. In februari 2017 kreeg ze 2x 2.5mg/dag maar toen viel haar T4 tot het minimum: <0.5µg/dL.
Dus zal het nu moeten worden opgedreven naar 1.5 pilletje... dat gaat niet want dat mag je niet breken. Weet niet wat de dierenarts gaat voorstellen.
En een schema van om de 18u een pilletje gaat niet voor mij ivm mijn werkuren, jammer.

Ze ziet er nog wel goed en loopt weer goed zonder pijn, zo lijkt.

groetjes,
sabine
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Jeetje, wat ziet ze er nog bijzonder goed uit. En dat voor een poes van 19+.

De meeste katten op die leeftijd toch richting hun einde gaande vallen in....vooral aan de achterkant.

Ik denk dat Mieke nog wel een paar jaartjes door wil ;-)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik had dezelfde gedachte als Mariska bij het zien van het filmpje: nog echt een ondernemende, struise dame hoor!
Goedzo Mieke!
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Dank je wel allebei! Doet me zo goed! En haar vacht is ook heel zacht en glanst nog.
De dierenarts zei wel dat ze spierverlies achteraan begint te krijgen.
Horen doet ze niet meer goed (dat merk je omdat ze plots schrikt op het einde van het filmpje); kan dus ook niet meer jagen maar ruiken daarentegen nog wel! Ik denk dat ze de kater die haar enkele weken geleden heeft aangevallen, ruikt. Zulke snuffeltoer wil ze nog regelmatig doen.
Interesse is er nog; de dag nadat de kater haar had aangevallen, ging mevrouwtje parmantig op dezelfde plaats, zelfde tijd klaarzitten!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door Dinky »

Ik kan het alleen maar met mijn voorgangers eens zijn, ze ziet er nog top uit voor haar leeftijd!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Heerlijk om te horen! Ze stormde daarnet nog de trap op! (zal ook wel met hoge schildklierwaarde te maken hebben).
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door nellebel »

wat een heerlijke stevige tante. oeps even schrikken en snel richting huis, daar is het toch veiliger
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Bedankt! Maakt me trots! Inderdaad, ze zal het verkeer niet horen maar dan plots dat geluid, daarom schrok ze. Ik zal eens proberen om een filmpje te maken als ze de trappen oploopt.
Gisteren met de dierenarts gebeld over de resultaten; ik zal vanaf nu 2x 2.5mg Thiafeline per dag geven, en na 3 weken terug evaluatie.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door ErikPhilippus »

snorrebaard schreef: 15 aug 2018 11:55 Gisteren met de dierenarts gebeld over de resultaten; ik zal vanaf nu 2x 2.5mg Thiafeline per dag geven, en na 3 weken terug evaluatie.
Hou het mogelijke effect van een hogere dosis Thiafeline goed in de gaten: het zou kunnen dat door het dempen van de schildklier activiteit, de nieren minder worden 'aangespoord', en eventueel nierfalen dus meer op de voorgrond komt. Dus bij de eerste signalen van (toegenomen) nierfalen (meer drinken, slechter eten, misselijkheid, etc.) zou je kunnen overwegen om weer te minderen met Thiafeline. Het is een beetje zoeken naar het juiste evenwicht tussen twee kwaden.

Wat je ook nog zou kunnen doen, is de ademhaling en hartslag meten in rust. Ademhaling is uiteraard simpel vast te stellen, hartslag kan je doen als zo op schoot ligt, en dan kan je met een vinger op de borstkas vaak de hartslag voelen. Geeft een indicatie van de ernst van de hyperthyreoïdie. Is overigens ooit de bloeddruk van Mieke gemeten?
Plaats reactie