Nierfalen en pijnstilling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Dat wordt weer stressen... In februari 2017 heeft ze er ook 2 genomen, en haar T4 was toen onder 0.5 ug.dl = 6.4 nmol gezakt! Nierwaarden waren toen ook fors gestegen: creatinine 219 µmol/L en ureum 31.7 mmol/L.

Ja, haar bloeddruk in maart 2017 was 163, andere waarden waren toen:
creatinine 1.89 mg/dL (0.2-1.4) = 167 µmol/L
ureum 89 mg/dL (40-70) = 31 mmol/L
schildklier 2.6 µg/dL (0.8-3.5) = 33.4672 nmol/L

OK ik zal haar ademhaling en hartslag eens meten zodat ik een referentie heb. Heel erg bedankt!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door ErikPhilippus »

Thiafeline tabletten mogen niet gesplitst worden, dus dat maakt het wat moeilijker om de dosis fijn af te stemmen.
Alternatief is het (humane) Carbimazol, dat zijn 5 mg tabletjes, en die kan je wel splitsen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door Dinky »

snorrebaard schreef: 15 aug 2018 11:55 Bedankt! Maakt me trots! Inderdaad, ze zal het verkeer niet horen maar dan plots dat geluid, daarom schrok ze. Ik zal eens proberen om een filmpje te maken als ze de trappen oploopt.
Gisteren met de dierenarts gebeld over de resultaten; ik zal vanaf nu 2x 2.5mg Thiafeline per dag geven, en na 3 weken terug evaluatie.
Volgens mij was het Annet die niet dagelijks dezelfde dosis schildklier medicatie gaf. Dan zou je als tussenoplossing ene dag 1 tablet en andere dag 2 geven.
Zeker omdat het met 2 per dag te ver daalde voorheen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Of 3x daags 1,25 mg Thiafeline
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Momenteel geef ik het om de 18u, dus op 4 dagen heb ik er 6 gegeven. Maar kan dit schema niet volhouden als ik ga werken.
Dus wel goed idee van Annet, Mirjam om 1 en 2 per andere dag te geven!
Mariska, jammer maar ik moet gaan werken, 's middags kan ik niet geven. Tenzij ik het om 6u, 17u en 0u geef. Ik vind wel geen Thiafeline 1.25mg, wel Felimazole 1.25mg en dat zou dezelfde samenstelling zijn, Thiafeline is generisch. Voor te leggen aan de dierenarts!
De dierenarts zei dat je het wel mocht breken, maar de andere helft moet weggooien omdat het niet meer bruikbaar is.
Carbimazol is een alternatief, bedankt Erik. Ik zal mijn Thiafeline eerst uitgeven en het vragen aan de dierenarts.
Heel erg bedankt voor de tips allemaal! xx

Heb ademhaling gemeten, is rond de 60/minuut. Wel soms met snelle onderbrekingen, alsof ze snuffelt.
Hartslag is nog niet gelukt; ze haat het om op de schoot te zitten, dus ik denk dat haar hartslag dan niet representatief gaat zijn. ;-) Wel mijn oor tegen haar schouder gelegd, maar dat duurde ook niet lang.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat vermoeden had ik al, met die hoge T4 waarde. Ademhaling in rust (en ook niet als ze een tijdje in de felle zon heeft gelegen...) is normaal 20 à 40/minuut. Dus 60 is aan de hoge kant. De snelle onderbrekingen zijn denk ik niet verontrustend. Jammer dat je de hartslag niet kunt meten. Soms kan je het zien, heel subtiel op de borst, paar haartjes die op en neer gaan. Het zou me niet verbazen als de hartslag ook aan de hoge kant is.

Waarschijnlijk zal met een hogere dosis Felimazole de ademhalings frequentie wel zakken, dus dan heb je nu een referentie.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Sorry, bedoelde inderdaad Felimazole. Dit gaf ik mijn kat Yoki. En inderdaad, je zou voor je werk...na je werk en voor slapen gaan kunnen overwegen. Ik geloof meer in een stabiele juiste spiegel in het bloed.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Yo16Ka16No11 schreef: 16 aug 2018 18:56 Ik geloof meer in een stabiele juiste spiegel in het bloed.
Wat bedoel je? Dat je een stabiele spiegel meer verkrijgt met 1.25mg dan met 2.5mg 1x daags + 2x daags? Of dan 2.5mg om de 18u?
Erik, ik denk dat haar hartslag 160/minuut is. Ik heb naar het ritme geluisterd en dit dan verdergeteld terwijl ik met de stopwatch een minuut lang heb geteld.
Ik zal nog eens een tweede keer proberen.
Dat snelle ademen heeft ze al lang, denk ik. Toen ze jonger was heb ik eens een foto van haar longen laten maken, waren ook nog heel goed. Maar de dierenarts zei wel dat ze niet diep ademt; dat ze enkel het bovenste deel van haar longen gebruikt. Dus denk ik dat ze toen ook al snel ademde. Ik denk niet dat ze ziek was; haar longen waren in ieder geval heel goed.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Je gaf 2x daags 2,5 mg en ik begreep dat je wat wilde minderen zodat dit resultaat gaat geven op betere nierwaarden.

Het voorstel was de ene dag 1x 2,5 mg en de andere dag 2x 2,5 mg. Met Felimazole 1,25 mg kan je 3x daags gaan geven waardoor je op een lagere dosering uitkomt van 3,75 mg. Wat naar mijn idee een stabielere spiegel in het bloed geeft.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Inderdaad OK. Ik geeft het nu nog om de 18u. Ik vrees wel dat Felimazole 1.25mg niet verkrijgbaar is in België want ik meen me te herinneren dat ik dat al eens gevraagd heb bij de dierenarts in het begin.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Ik heb Miekes ademhaling nu eens geteld terwijl ze slaapt. Dan is het maar net 20/minuut.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door ErikPhilippus »

snorrebaard schreef: 20 aug 2018 11:53 Ik heb Miekes ademhaling nu eens geteld terwijl ze slaapt. Dan is het maar net 20/minuut.
Dat is prima (precies hetzelfde als Gaudí trouwens)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Jij kan het weten dan! Super, bedankt!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door snorrebaard »

Mieke werd gisteren 19,5!! Zulke gezegende leeftijd vieren we halfjaarlijks! Proficiat liefje!! :iluvu:
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nierfalen en pijnstilling

Bericht door castratenkoor »

Wow wat een mooie leeftijd - gefeliciteerd!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie