Lotje ook nierproblemen.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

Jouw bericht over Saartje is (helaas) een rake illustratie van wat ik vertelde over het soms klakkeloos voorschrijven van novacam. Want pijnstillers van het NSAID-type kunnen acute pancreatitis verergeren.
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Vanmorgen bloed- en urine onderzoek laten doen bij Lotje.
Nog niet alles is gedaan, ik moest er zelf om vragen, nl. de bloeddruk. Nu blijkt de bloeddrukmeter op een andere locatie te liggen en ook nog eens defect te zijn. Hier maken we opnieuw een afspraak voor.
Dan vroeg ik nog naar het eiwitverlies, bleek dat het dan opgestuurd moest worden en dat ze waarschijnlijk niet voldoende urine had. Ze gaat het toch opsturen en anders moet ik proberen de urine op te vangen en wordt dat dan opgestuurd.
Vanmorgen probeerde ik de urine van Lotje op te vangen, pollepel eronder, ze bleef lekker doorplassen, dus ik dacht al dat de pollepel goed vol zou zitten. Nou, niet dus , 1 druppeltje en de rest was er naast terecht gekomen. De DA heeft het dus moeten aanprikken of hoe dat heten mag. Vandaar dat het niet genoeg was.
Verder staan ook niet alle waardes, die er de vorige keer wel opstonden, erop. En ik was juist zo benieuwd naar de waarde van de lym.

Glu 5.24. Was vorige veel te hoog, nu prima
Crea 228. Jammer, was de vorige keer 174
Urea. 10. 8. Was vorige keer 8.0
Phos. 1.21. Vorige keer4.78. Dus aanzienlijk verbeterd
TP. 88. Vorige keer 94
Glob. 57. Vorige keer 63
Dus bij het allereerste bloedonderzoek waren deze 6 waardes te hoog, en nu alleen nog de Crea en de Glob
Er zijn natuurlijk nog andere waardes maar die zijn allemaal normaal.

Dan nog de SDMA, 16. ( 0 - 14)

Verder nog wat uitslagen UA. Analyzer. En uitslagen van 4 juli 2018 staan er achter
Specific Gravity. 1014. ( 1016)
pH. 7.0 ( 5.0)
PRO. Negative. (100 mg)
GLU. Negative.
KET. Negative.
UBG. Normal.

BIL. Negative.

BLD. 250 Ery/ul. 250Ery/ul

En Lotje was ook weer 100 gram aangekomen, ze weegt nu 3,91 gram
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

De nierwaardes creatinine en ureum lopen wel op, en ook SDMA is verhoogd. En wat me meteen opvalt, is de waterige urine (SG 1.014). Je zal dat zelf ook gezien hebben, dat de urine nog nauwelijks een gele kleur heeft. Dus er lijkt wel iets aan de hand te zijn met de nieren.... Opmerkelijk trouwens dat het fosfaat-gehalte opeens zoveel minder is geworden, kan ik even niet plaatsen, maar op zich positief natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd naar de creatinine/eiwit ratio in de urine, maar ik begrijp dat je daarvoor waarschijnlijk nog een keer moet proberen om urine op te vangen. Zal wel lukken, het is even een handigheidje :-)

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zijn er ook leverwaarden getest? En een echo gemaakt?

Als ze in maart een alvleesklierontsteking had vraag ik me af of dit weg is of toch weer opgevlamd. Is moeilijk behandelbaar en hoe is het met lever en galwegen?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Lees nu dat het over Saartje ging. Toch mis ik in het bloedonderzoek wat belangrijke waarden die je meer kunnen zeggen over lever, alvleesklier en galwegen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Ik heb niet alle waardes genoteerd. De andere waardes waren allemaal normaal. Ik weet niet precies welke afkortingen bij lever, alvleesklier en galwegen horen. Bij het eerste bloedonderzoek hebben ze ook gekeken naar de alvleesklier. Er is toen ook een echo gemaakt.
Ik ben me al flink aan het inlezen over deze problemen, maar begrijp nog niet alles.
Gelukkig wist ik al wel, toen ik van de week bij de DA was, dat een bloeddrukmeting ook belangrijk was. En later werd ik dus gebeld over de uitslagen, waarbij ik direct ook vroeg naar het eiwitverlies in de urine. Tja, dat hadden ze dus niet gemeten, vandaar dat ik wilde dat dat ook nog zou gebeuren.
Maar gelukkig voelt Lotje zich niet ziek, eten moet ik wel iedere keer even aanbieden.
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

De DA belde net even om de uitslag van het urineonderzoek door te geven. Alles was goed, en geen eiwitverlies in de urine. Daar ben ik ook heel blij mee.
Verder heb ik nog even gevraagd naar lever, pancreas, en galwegen. Die uitslagen waren ook allemaal goed. Ook nog gevraagd naar het lage SG van de urine, en dat zou misschien kunnen komen omdat ze veel vocht toegediend krijgt. Daar hoef ik me geen zorgen om te maken.
Over 2 weken moet ik een afspraak maken en dan doen we weer een klein bloedonderzoek, SDMA, creatinine en urea.
Bloeddruk lukt nog niet, er komt een nieuwe meter, kan een paar weken duren.
Dus al met al ben ik wel wat gerustgesteld. Ik moest vanmiddag wel Mirtazapine laten geven, want de eetlust was weer even weg. De laatste keer was 9 dagen geleden, dus de periodes worden steeds langer.
Groetjes Lidy
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Gelukkig, dat het allemaal positief is. Ik hoop dat het met eten eerdaags ook de goede kant op gaat.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is positief nieuws, gelukkig.
Dus geen eiwitverlies in de urine - ik zou de Semintra derhalve terugbrengen (is tenslotte geen goedkoop spul....). De indicatie staat in de bijsluiter, en de DA heeft het verkocht zonder dat er sprake is van proteïnurie.
Ik zou tegelijk met het nieuwe bloedonderzoek nog een keer de urine laten checken. Het lage SG en ook de te hoge pH van 7 zijn beide toch wel een punt van zorg.
Ik weet niet hoeveel Mirtazipine je geeft, ik denk een kwart pilletje? Ik zou in dat geval kijken of je met 1/8 pilletje ook een dip kunt doorbreken, dan raakt Lotje ook een beetje 'afgekicked'.
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Ja, goed plan, ik zal de urine ook weer laten checken. Ik heb even gekeken wat de waarde van de pH moet zijn. Tussen de 5.0 en de 7.0. Dan is de pH waarde van Lotje wel hoog, maar toch niet buiten de norm.
Ik geef haar inderdaad een kwart pilletje, maar daar heeft ze dus 9 dagen op kunnen teren, vorige keer 7 dagen. En de keren daarvoor een dag of 3, 4.
Maar ik zou de volgende keer een achtste kunnen proberen. Bij de DA hebben ze een handig pillensnijdertje. Ik kan haar zelf het pilletje niet geven, want ze begint erg te protesteren en te schuimen enz, ik ga dus altijd even met haar naar de assistente. Het is hooguit 5 min. rijden, dus we zijn binnen een kwartiertje weer veilig thuis.
Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ze geen eiwitverlies heeft. Ik kan vragen of ze de Semintra terugnemen, maar ik ben bang van niet. Gelukkig is Lotje verzekerd en hoef ik het niet helemaal zelf te betalen. Van de week nog €1000 teruggekregen van de verzekering.
Groetjes Lidy
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

Lotjesaartje schreef: 17 aug 2018 13:00 Ja, goed plan, ik zal de urine ook weer laten checken. Ik heb even gekeken wat de waarde van de pH moet zijn. Tussen de 5.0 en de 7.0. Dan is de pH waarde van Lotje wel hoog, maar toch niet buiten de norm.
Hoi Lidy,
Ik weet niet waar je gekeken hebt, maar de zuurgraad van de urine van een gezonde kat ligt tussen de 6 en 6,5. Is het lager of hoger, dan neemt de kans op kristalvorming toe: oxalaat bij pH<6 en struviet bij pH>6,8.
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

De laatste tijd op zoveel sites gekeken voor informatie, dat ik het nu dus niet meer kan vinden.
In ieder geval wel gevonden, dat jij gelijk hebt met 6 en 6.5.
Wat ik zo raar vind is, dat Lotje 4 juli een pH waarde van 5 had en nu dus 7.
Waar ligt dat aan? Kan ik er iets aan doen? Ze krijgt in ieder geval veel vocht, eet lekker natvoer met water erop, vandaag al anderhalf zakje op. Vanavond krijgt ze nog een half zakje , hopelijk eet ze dat vannacht lekker op. Verder staan er ook nog brokjes, maar daar eet ze niet zoveel meer van, logisch natuurlijk.
Op het moment, dat ik dit typ, begint Lotje uitgebreid brokjes te eten. :grin: :grin:
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Hier dan de waardes van het urine-onderzoek.

Urine eiwit/kreatinine ratio. 0,2 (<0.33)
Totaal eiwit 0.12. (0.02 - 0.63) g/l )
Kreatinine. 6253 Mg/dl

En dan heeft Lotje weer iets nieuws, ik zie haar geen water meer drinken, drinkfonteintje vindt ze al helemaal niks en uit de bak, waar ze altijd uitdronk, zie ik haar ook niet meer drinken.
Ik denk dat ik dat zelf heb veroorzaakt door veel vocht over haar natvoer te doen. Dus ik denk dat ze wel voldoende binnenkrijgt, maar ik vind het wel vervelend.
Hoeveel ml water moet een nierkat in ieder geval naar binnen krijgen?
En gisteren ging ze pas tegen de avond wat eten, terwijl ze toch 2 dagen eerder een eetlust pilletje heeft gehad. Ze heeft in ieder geval 1 zakje natvoer en 18 gram brokjes gegeten.

Hè, wat kun je je dan zorgen maken. Ik moet proberen er wat minder op te letten, maar dat lukt niet, zeker niet na alles wat er met de honden is gebeurd. Ik wil niet nog een dier kwijt.
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Gisteren weer een bloedonderzoek laten doen.

SDMA 16 ug , zelfde als vorige keer. Dit betekent dat er toch sprake is van nierschade, jammer.
Crea. 217, Was vorige keer 228, dus wat naar beneden gegaan, netjes, nog wel iets te hoog.
Urea. 7, 9. Vorige keer 10,8. Ben ik heel tevreden over.
Bun/Crea. 9. Vorige keer 12.

Verder voelt Lotje zich prima, ik speel veel met haar, ze is erg gek op het laserlichtje. Ze rent dan de hele kamer door, en de hengel met veertjes is ook favoriet.
Ze was wel wat afgevallen, maar door het zere bekje verleden week wat minder gegeten.
Eten gaat nog wel moeizaam, maar ze eet gelukkig wel, wat brokjes en wat natvoer, samen vaak net genoeg.
Vanmorgen voor het eerst weer lekker een paar uurtjes buiten geweest.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof ze stabiel is :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie