Lotje ook nierproblemen.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

25 juni met Lotje naar de DA. Ze voelde zich niet lekker, had een raar hoestje, wilde niet meer eten en gaf aldoor schuim over. Haar keeltje zag er wat rood en bobbelig uit, dus de DA dacht, dat het daardoor kwam dat ze niet durfde te slikken. Lotje kreeg een Cerenia- en een metacaminjectie en metacam mee naar huis. ( als ik toen had geweten, wat ik nu weet, had ze geen metacam gekregen)

28 juni weer terug naar de DA. Lotje wilde nog steeds niet eten, dus ik kreeg Hill's A/D en een voedingsspuit mee naar huis. Het dwangvoeren ging eerst wel goed, ze liet het toe, maar na een paar dagen werd het een drama. Ze wilde het niet doorslikken, ze duwde het met veel schuim en slijm weer uit haar bekje. Dus 2 juli weer naar de DA., weer Cerenia, metacam (snik, snik), ze moest een middagje blijven, kreeg een infuus Eurolectrol, en microlax, drolletjes wilden er niet uit.

4 juli weer terug, dat het zo niet langer meer ging, dus bloedonderzoek, urine onderzoek en aan het infuus.
Glu 9.28. (3.95. - 8.84 )
Crea 558 ( 71 - 212. )
Urea. 39.1 ( 5.7 - 12.9 )
Phos. 4.78 ( 1.00 - 2.42 )
TP 94. ( 57 - 89)
Glob 63 ( 28 - 51)
Lym 0.43 x 10 ^9/L. ( 0.92 - 6.88 )

Na 3 dagen weer een bloedonderzoek, Crea 284 en Urea 15,7
Dus de waardes waren wel naar beneden , maar nog niet voldoende, dus weer 3 dagen aan het infuus. Daarna weer bloedonderzoek, Crea 289 en Urea 13.9
Lotje mocht mee naar huis, eten ging nog moeilijk, 14 juli nog even naar DA voor een Cereniaprik.

En zondag 15 juli was ik ten einde raad, ze wilde echt niet meer eten. Dus naar de DA ( een weekendarts, kende ik niet)en ik zei, dat ik wilde dat Lotje voedsel binnen zou krijgen en daarom een neussonde zou krijgen.
Antwoord: Dat gaat echt niet helpen, zo gauw de neussonde eruit gaat, heb je weer hetzelfde probleem.
Ik : Moet ik haar dan maar laten doodgaan.
DA : Dat is wel een optie.
Ik weet niet meer precies hoe ze het zei, maar het kwam bij mij helemaal verkeerd binnen. Ik had nl. net mijn 2 lieve labradors moeten laten inslapen. Dus na een fikse huilbui, zei ik dat ik het toch wilde.
Lotje mocht blijven, kreeg een neussonde, infuus, en begon na een dag, zelfs met de neussonde er nog in, te eten.
17 juli weer een bloedonderzoek en joepieeeeeee,
Crea 174 en Urea 8 Allebei binnen de norm

Sinds die tijd gaat het beter met Lotje, ik haal nog wel af en toe een Cereniainjectie een een kwart pilletje Mirtazapine. Dat kunnen we steeds langer uitstellen.
En gisteren heeft ze voor het eerst natvoer gegeten, ik zette wel regelmatig wat neer, maar dat wilde ze niet. Ze vindt de RC Renal met tonijn erg lekker.
Ik wil, na overleg met de DA, volgende week weer een bloedonderzoek laten doen. Dan is het een maand geleden.

Het is een heel verhaal geworden, maar korter lukte me niet.
O ja, Lotje is van de week 10 jaar geworden.
Groetjes Lidy
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, wat een verhaal - ik heb het met mixed feelings zitten lezen....
En wat een overwinning voor jouw intuïtie! Goed hoor, dat je hebt doorgezet, dankzij jou heeft Lotje haar 10e verjaardag kunnen vieren - allebei gefeliciteerd!

Neemt niet weg dat ik de spectaculaire daling van de nierwaardes erg verrassend vindt, kan ik eigenlijk niet verklaren. Klaarblijkelijk heeft de nierfunctie een boost gekregen omdat ze weer goed is gaan eten? Heeft de DA een verklaring?

Knuffel voor Lotje!
Erik
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Over die daling hebben we het eigenlijk nog niet had . We zijn nu alleen maar bezig om haar aan het eten te houden. Ze is ook weer aangekomen, verleden week 100 gram en deze week 50 gram.
Ze eet gemiddeld 45 gram RC Renal special brokjes, die vindt ze gelukkig wel lekker.
En toevallig dus gisteren RC met tonijn geprobeerd en ze viel er op aan, alsof ze dagen niet gegeten had. Ik wil dus proberen dat ze 1 zakje natvoer per dag eet en dan kijken hoeveel brokjes ze daarbij blijft eten.
Ik had ook Semintra mee gekregen, maar dat was geen succes, ze spuugt het onmiddellijk weer uit. Dus daar moest ik maar even mee stoppen.
Volgende week wil ik dus overleggen met de DA. Ik weet verder eigenlijk zo weinig, was het acuut nierfalen , chronisch ? Wat heeft het veroorzaakt enz enz..
En hopelijk zijn de waardes niet weer omhoog gegaan. Maar Lotje maakt helemaal geen zieke indruk, wil weer spelen, is nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Rik »

Chronisch nierfalen is het niet. Dat wordt pas na drie maanden duidelijk. Als zou blijken dat de waardes dan nog te hoog zijn spreek je pas over chronisch nierfalen. Hier lijkt dus sprake te zijn van flinke acuut nierfalen. Zeker met zo'n daling.

Er waren veel waardes hoog. Zijn nu alle waardes weer binnen de referentie? Want dan kun je dus wel spreken van herstel na acuut nierfalen.

De semintra verbaasd mij wel. Is er bij de laatste urinetest eiwitverlies geconstateerd? Zo niet dan zet ik dus mijn vraagtekens bij het gebruik van semintra.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik moest ook meteen denken aan acuut nierfalen. Op 25 juni raar hoestje, rode keel, schuim overgeven - dat geeft het idee dat ze misschien iets vreemds heeft binnengekregen. Is Lotje een buitenkat trouwens? Of heeft ze van bloemen/planten zitten eten? Maar vervolgens is er pas na 20 dagen een ommekeer, na tweemaal een infuus. Eigenlijk denk ik dat die overdaad aan metacam het herstel van de nierfunctie behoorlijk heeft dwarsgezeten.

Ik lees nu ook dat je Semintra hebt meegekregen. Is haar urine dan onderzocht op eiwitverlies? En maar goed dat ze het direct weer heeft uitgespuugd, want bij acuut nierfalen mag je nooit Semintra (of Fortekor) geven..... Dit vind ik toch echt een fout van de DA.....

Fosfaat was ook behoorlijk hoog, is dat de laatste keer nog gemeten? Want naast ureum, kan te hoog fosfaat ook de eetlust behoorlijk verminderen - en bovendien onomkeerbare schade toebrengen aan het nierweefel. Misschien is het te overwegen om een klein beetje Ipakitine over het natvoer te doen?

Maar het is een belangrijk positief signaal dat ze wil spelen, en nieuwsgierig is - dan is ze in ieder geval niet misselijk. Dus daarop afgaand, zou ik zeggen dat het ureum-gehalte nog steeds laag moet zijn, en er waarschijnlijk sprake is geweest van acuut nierfalen, dat hopelijk nu weer hersteld is. Gezien de ernst van het nierfalen (en de metacam die ze heeft gekregen :cry: ) moet je er wel vanuit gaan dat de nieren een behoorlijk knauw hebben gekregen - dus voor de rest van Lotje's leven zal je daar rekening mee moeten houden, en haar nieren moeten ontzien.

Groetjes,
Erik
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Bij de DA krijg je zoveel informatie, dat ik niet alles goed meer weet. Ik dacht wel dat er eiwitverlies was geconstateerd, vandaar de semintra, maar ze heeft het van mij maar een paar keer gehad, omdat ze het vreselijk vond. En het meeste kwam op de vloer terecht.
Het hoestje had ze al wat langer, nog niet echt verontrustend. Maar ik zat op dat moment met zoveel zieke dieren, dat ik pas met haar naar de DA ben gegaan toen ze begon te spugen. Ze is een buitenkat. Ik heb zitten kijken bij giftige planten, daar stond ook de dotterbloem bij, die ik in de vijver heb staan. Vlak daarbij dronk ze altijd water, maar dat deed ze al jaren.
Ze krijgt nu elke week een Cerenia injectie, en meestal na een dag of 7 merk ik dat ze weer wat misselijk wordt. Dus misschien dan toch het ureum.
Ik weet even niet wat fosfaat inhoudt.
Tjonge, wat ingewikkeld toch allemaal.
Is het verstandig om volgende week alles nog eens te laten testen?

Ik heb haar nu trouwens al vanaf dat ze ziek werd binnengehouden. Ik durf haar nog niet naar buiten te doen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

Het is ook veel informatie is die je in één keer over je heen krijgt. Begrijpelijk dat het je soms duizelt als je je ook nog eens zorgen maakt. Maar hier kan je alle vragen stellen die je wilt.

Ik begrijp dat Lotje voordat ze ziek werd, naar buiten is geweest. Dus het zou kunnen dat ze daar iets heeft binnengekregen dat de problemen heeft veroorzaakt. Een dotterbloem zou kunnen, die kan o.a. nierontsteking veroorzaken. Ik zie ook dat de globulines verhoogd waren - dat kan inderdaad duiden op een ontsteking in het lichaam (maar ook op een vergiftiging). Ook de lymfocyten in het bloed zijn duidelijk verlaagd - ook een aanwijzing voor een ontsteking. Als je haar weer naar buiten laat gaan, is het misschien te overwegen om de dotterbloemen weg te halen....

Dit is fosfaat: Phos. 4.78 ( 1.00 - 2.42 ), dus behoorlijk hoog...
Door een te hoog fosfaat-gehalte gaat er calcium zitten in de bloedvaten, dus ook in de nieren, die daardoor beschadigen (calcificatie). Daarom moet een nierfaler geen voeding krijgen waar veel fosfaat in zit (b.v. rood vlees van grazers). Door een fosfaatbinder (zoals Ipakitine) door het natvoer te mengen, zorg je ervoor dat het fosfaat minder goed wordt opgenomen door het lichaam, en bescherm je dus de nieren.

Ik begrijp dat ze iedere week een Cerenia injectie krijgt. Ik dacht dat je maximaal 2 weken Cerenia mocht geven, en dan een pauze moest inlassen. Heeft ze trouwens geen pijn van die injecties?

Mijn advies is om haar zoveel mogelijk te laten drinken. ALs je dat nog niet hebt, zou ik een drinkfontein neerzetten. Natvoer is ook aan te raden, eventueel met een beetje water er overheen. En je kan ook proberen of ze kookvocht van b.v. koolvis lekker vindt. Veel drinken help om ureuem en fosfaat weg te spoelen, waardoor je misselijkheid tegengaat.

Als het geen probleem is om bloed af te nemen, zou ik inderdaad binnenkort een volledig profiel laten maken, en ook de urine na laten kijken. Semintra zou ik in deze situatie niet geven, dat kan zelfs contraproductief werken in het geval van acuut nierfalen.

Groeten,
Erik
.
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

De dotter is al weg.
Drinkfontein staat er ook al een paar weken, maar daar wil ze niet van drinken. Gelukkig vindt Saartje , mijn andere kat, het wel interessant. Ik heb een paar drinkbakken beneden staan, een grote voerbak, nog van de honden. En net vanmiddag hun eigen kleine waterbakje neergezet en dat vindt ze nu ook weer interessant. Vanavond het laatste restje van het natvoer gegeven met heel veel lauw water erover. Alles schoon op. Je merkt wel, ik heb het er maar druk mee. Koolvis heb ik van de week al gehaald voor het geval ze weinig drinkt.
Even over de ipakitine. Ik dacht dat die alleen gebruikt werd, als je geen nierdieet geeft, dus waar veel en slechte eiwitten inzitten.
En die Cerenia injecties doen heel even zeer, maar wat ik niet wist is,dat je het niet onbeperkt mag geven. Ik ga daar zeker opletten.
Ik hoop toch zo, dat ze niet te veel schade heeft opgelopen, door die verkeerde medicatie.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

Als ik het zo lees, zou ik overstappen op (voornamelijk) natvoer. Dat is voor 3/4 vocht, en zeker met nog water er overheen krijgt ze dan behoorlijk veel vocht binnen. Ik zou ook kijken of je natvoer kunt variëren, dus nog voordat ze uitgekeken is op een bepaalde smaak dat je haar iets anders voorschotelt. RC heeft 3 smaken nierdieet natvoer, maar er zijn uiteraard ook nog andere merken.

Inderdaad wordt Ipa aanbevolen als je normaal natvoer geeft, maar het kan ook geen kwaad als je het door dieetvoer mengt - tenzij ze het natvoer door de Ipa minder smakelijk vindt uiteraard. Ipa werkt het beste als je het consequent geeft.

Ben benieuwd naar de resultaten van een nieuwe bloedanalyse. In jouw geval zou ik een compleet geriatrisch profiel laten maken. Als er toch bloed is afgenomen, zou je ook de SDMA test mee kunnen nemen. En ik zou dan ook de urine laten controleren (soortelijk gewicht, creatinine/eiwit ratio, zuurgraad, microscopisch onderzoek).

Groetjes,
Erik
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Ik wil haar niet helemaal van de brok afhebben, ik ben anders bang dat ze dat dan helemaal niet meer wil eten. Het natvoer ga ik verhogen, ze eet het nu 2 dagen, 1 zakje per dag. Vandaag maar eens kijken of er een half zakje bij kan. Vast wel.
Ik haal het even bij de DA en dan maak ik meteen een afspraak voor volgende week.
Wat heeft de SDMA test voor meerwaarde, als je al weet dat het nierfalen is. Is die test nauwkeuriger ? En wat bedoel je precies met microscopisch onderzoek, wat wordt er dan onderzocht? Ze hebben al wel een kweekje gemaakt van de urine, hopende op een nierbekkenontsteking.
Wat een vragen hè, maar ik weet er dan ook helemaal niks van.
Groetjes Lidy
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Net een afspraak gemaakt bij de DA voor volgende week dinsdag.
En toen ik thuiskwam Lotje de rest van het natvoer gegeven met heel veel water erover heen. De vlees stukjes zwommen er in het rond. Al het water heeft ze opgedronken en natuurlijk ook nog van gegeten. Vanavond krijgt ze nog meer.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

Lotjesaartje schreef: 10 aug 2018 15:38 Wat heeft de SDMA test voor meerwaarde, als je al weet dat het nierfalen is. Is die test nauwkeuriger?
De gouden standaard voor nierfalen is creatinine - maar pas als er nog maar zo'n 30% over is van de nierfunctie, gaat de creatinine-spiegel stijgen. De nieren hebben een grote reserve-capaciteit, dus als er iets mis is, merk je dat pas laat. De SDMA test claimt dat nierfalen eerder kan worden gediagnosticeerd (hoewel mijn eigen ervaring is dat je dat met een korrel zout moet nemen). Maar ik denk als creatinine èn SDMA binnen de referentie zitten, je een geruststelling hebt dat het wel meevalt met de nierschade.
Lotjesaartje schreef: 10 aug 2018 15:38 En wat bedoel je precies met microscopisch onderzoek, wat wordt er dan onderzocht? Ze hebben al wel een kweekje gemaakt van de urine, hopende op een nierbekkenontsteking.
Als je urine bekijkt onder de microscoop kan je b.v. zien of er bloedcellen in zitten. Maar als de urine al op kweek is gezet, is dat overbodig. Ik neem dus ook aan dat de DA een analyse van de urine heeft uitgevoerd. Met 'hopen op een nierbekkenontsteking' bedoel je denk ik dat er dan een oorzaak is gevonden? Mocht er sprake zijn van een ontsteking, dan zal er een antibioticum nodig zijn. Als Lotje mijn poes zou zijn, zou ik geen metacam (ontstekingsremmer) geven, (mocht dat weer worden voorgeschreven).
Lotjesaartje schreef: 10 aug 2018 16:34 En toen ik thuiskwam Lotje de rest van het natvoer gegeven met heel veel water erover heen. De vlees stukjes zwommen er in het rond. Al het water heeft ze opgedronken en natuurlijk ook nog van gegeten. Vanavond krijgt ze nog meer.
Dat is heel goed, laat haar daar maar zoveel mogelijk van drinken/eten.
Lotjesaartje schreef: 10 aug 2018 15:38 Wat een vragen hè, maar ik weet er dan ook helemaal niks van.
Dat is helemaal OK - en onderhand weet je er al behoorlijk veel van, haha!

Goedzo Lotje!
Groetjes uit het Kattenpaleis
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Nee, metacam komt er niet meer in. Stel, dat ze een ontsteking zou hebben, wat zijn dan goede ontstekingsremmers, die niet schadelijk zijn voor de nieren.
Lotje heeft net weer een half zakje natvoer met heel veel water naar binnen gewerkt. Wat ben ik blij, dat ze dit smaakje lekker vindt. Ik had al zoveel soorten geprobeerd.
En het voordeel van het natvoer zag ik net in de kattenbak. Hele mooie drolletjes.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door ErikPhilippus »

Allereerst: iedere NSAID (met metacam als aanvoerder) is slecht voor (niet goed functionerende) nieren. Er zijn studies waaruit blijkt dat metacam langdurig gegeven in lage dosis (om b.v. reumatische klachten te verlichten) geen nadelig effect heeft op de nieren. Maar in hogere dosering, en zeker als injectie, resulteert het in een zware belasting voor de nieren. Ik constateer dat metacam door veel dierenartsen zeer gemakkelijk, en/of zonder deugdelijke onderbouwing wordt voorgeschreven. Gezien het risico van metacam, vind dat op het onzorgvuldige af - om het nog vriendelijk te zeggen.

Een NSAID met minder schade voor de nieren is Onsior, dat wordt voornamelijk in de lever afgebroken. Maar als het wordt gegeven om (erge) pijn te verminderen, dan kom je al snel uit bij opiaten zoals Buprecare en Tramadol. Buprecare heeft het voordeel dat je het ook als injectie kunt geven, waardoor het langer werkt.

In het geval van een bacteriële ontsteking, wordt in veel gevallen een antibioticum ingezet. De regelgeving is sinds kort aangepast om het ongebreidelde gebruik van antibiotica af te remmen. Want ook hier geldt hetzelfde verhaal: te pas en te onpas worden antibiotica ingezet, vaak ook ter preventie en/of op basis van onduidelijke diagnose.
Daarbij komt dat we al decennialang horen: een antibiotica-kuur moet je te allen tijde afmaken om resistentie te voorkomen. Nog niet zo lang is wetenschappelijk vastgesteld dat dit lang niet in alle gevallen geldt. Zeker als door de kuur de darmflora wordt platgelegd, kan de weerstand zodanig afnemen dat juist daardoor resistentie ontstaat. Dus er valt wel wat op af te dingen dat je een kuur (ondanks dat het beestje er ziek, zwak en misselijk van is) koste wat kost moet afmaken: niet zelden is het middel dan erger dan de kwaal.

Ik heb de indruk dat (deze) geneesmiddelen soms wel erg vlot en gemakkelijk worden voorgeschreven, net alsof de kat geen natuurlijke afweer of zelf-genezend vermogen heeft. En (een beetje) pijn (b.v. na een castratie) heeft ook een positieve kant: de patiënt houdt zich gedwongen gedeisd, en gaat met z'n operatiewond niet meteen overal op- en afspringen.

Groetjes,
Erik
Lotjesaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 aug 2018 19:18

Re: Lotje ook nierproblemen.

Bericht door Lotjesaartje »

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg.
Hopelijk heeft Lotje geen ontstekingen en heeft ze niets nodig. Maar ik zal zeker ingrijpen, als de DA een of andere injectie wil geven.
Ik weet nog dat in maart Saartje erg ziek werd, apathisch, niet willen eten, hoge koorts, gevoelig buikje enz. en wat kreeg ze , een Cerenia injectie en novacam.
De volgende dag toch terug gegaan voor een uitgebreid bloedonderzoek, buikje was pijnlijk in de buurt van de pancreas, echo gemaakt en wat kwam eruit: acute pancreatitus.
Ze had dus die novacam helemaal niet moeten hebben. Ze heeft 2 weken in de kliniek gelegen en gelukkig is ze weer aardig opgeknapt. Om zeker te weten of de ontsteking helemaal weg is, zou ik weer een bloedonderzoek moeten laten doen. Maar ze doet het zo goed, wordt zelfs een beetje te dik, dat ik me voorlopig alleen even met Lotje bezig houd.

Dinsdag moet ik dus met Lotje voor bloedonderzoek, maar eigenlijk zie ik er erg tegenop. Ze doet het erg goed, en ik denk dat mijn verwachting over de uitslag te positief is, tenminste, ik wil zo graag dat het goed is. Ik ben bang voor een teleurstelling, maar ik vind toch dat het belangrijk is om alle waardes te weten.
Groetjes Lidy

Ik zie op de rekeningen van Saartje, dat ze later in de kliniek ook injecties Buprecare toegediend heeft gekregen.
Plaats reactie