Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Hier ook met de pillensnijder 16e en zelfs 24e gegeven. Zantac doe ik ook met de pillensnijder, daarvoor koop ik de ranitidine van de Kruidvat aangezien dat ronde pilletjes zijn.

Fijn dat ze eet! Hier heeft zelfs 1/24 mirtazapine echt bizar efffect (maar dan korter kwa duur), extreem gedrag wat ik niet oké vind. En diarree. Dus dat geven we niet meer.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 15 mar 2019 21:06 Heel goed dat ze eet, blij toe. En dan kleine porties.

Het beste is, voor zover dat mogelijk is, vlak voor of na het eten dat poeder. Normaal gesproken doe je dat poeder over het eten, zodat het direct de pancreas ondersteunt. Dus nu moet je het omstreeks etenstijd geven om zo alsnog die pancreas te ondersteunen met het verteren van het eten.

En zo doe ik ook die pillen snijden, super handig zo’n pillensnijder
bedankt voor die tip over het tijdstip van de poeder, gaan we zo doen. En ik geef het eten in porties van 30 gram is dat ok?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ze is wel erg onrustig door de mirtazapine. loopt rond en miauwt steeds, terwijl ze al gegeten heeft. reageren jullie katjes er ook zo onrustig op?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

quote=Sansan post_id=724094 time=1552681288 user_id=18975]
Hier ook met de pillensnijder 16e en zelfs 24e gegeven. Zantac doe ik ook met de pillensnijder, daarvoor koop ik de ranitidine van de Kruidvat aangezien dat ronde pilletjes zijn.

Fijn dat ze eet! Hier heeft zelfs 1/24 mirtazapine echt bizar efffect (maar dan korter kwa duur), extreem gedrag wat ik niet oké vind. En diarree. Dus dat geven we niet meer.
[/quote]

Hoi Sansan,

Ik zie je reactie nu pas, stom.. ben een beetje bang nu dat ze toch weer diarree krijgt, ik hoop zo dat dat de vorige keer aan het eten lag erna.. Ze is ook vrij onrustig veel miauwen en grote ogen, komt veel steun zoeken..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Oh koop jij zantac bij de Kruidvat? mijn da had enkel humane tabletten waarvan de dosering te hoog was om goed af te meten voor katten. ik heb nu de vloeibare vorm, zou graag pillen willen
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Humane tabletten zijn prima.
1/4e pil 2 x daags. Maar zantac zijn stomme roze pilletjes in ongelijke vorm. Die van de Kruidvat zijn rond.

Hoe bevalt de vloeibare? Met frambozensmaak? Vind Simba het lekker?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 16 mar 2019 08:28 Humane tabletten zijn prima.
1/4e pil 2 x daags. Maar zantac zijn stomme roze pilletjes in ongelijke vorm. Die van de Kruidvat zijn rond.

Hoe bevalt de vloeibare? Met frambozensmaak? Vind Simba het lekker?
dankjewel voor de tip! die pillen lijken me beter want die smaak vind ze toch vies en emeprid ook al dus het scheelt als ik de pillen heb.
vond het al zachte ontlasting dus hoop dat het geen diarree wordt
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Die pillen hebben ook een nare smaak, ze gaan daar heel erg van kwijlen. Daarom doe ik de Zantac in een capsule, proeft niets van.

Heeft ze al wel zelfstandig gegeten?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

De pillen zou ik echt alleen geven in capsules, zijn enorm bitter en dan gaan ze kwijlen.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 16 mar 2019 12:25 Die pillen hebben ook een nare smaak, ze gaan daar heel erg van kwijlen. Daarom doe ik de Zantac in een capsule, proeft niets van.

Heeft ze al wel zelfstandig gegeten?
ja ik heb die capsules in maat 3 en 4 al besteld maar die komen volgende week pas. ze lijkt wel diarree te gaan krijgen nu, merkte net op dat ze weer naar de bak ging en kijkt een beetje beroerd.. jullie katten reageren niet zo op mirtazapine toch? het was echt heel weinig wat ik had gegeven..
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Mijn kat reageert niet op die manier op mirtazapine. Ze krijgt er alleen eetlust van, meer niet. Heel vreemd.

Heeft ze veel gegeten?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Mijn kat wel.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Zou het de mirtazapine zijn die de diarree veroorzaakt? Of zou gewoon het weer goed eten i.c.m. de pancreatitus de oorzaak zijn?

Ik heb hier in ieder geval geen negatieve bijwerking gezien op de mirtazapine.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

@Rik: dat is exact mijn gedachte. Vandaar mijn vraag of ze veel heeft gegeten.

Als een kat met pancreatitis gaat eten (normale of grotere porties) wordt die pancreas overbelast. Dus dan gaat die pancreas allerlei signalen afgeven, misselijkheid, pijn, enz. Dat zou een oorzaak kunnen zijn van de diarree

ErikPhillippus had het in mijn topic nooit gezegd: ze moeten net genoeg eten, niet teveel en niet te weinig. Net genoeg zodat de pancreas niet teveel belast wordt.

Daarnaast kunnen katten met pancreatitis ook IBD krijgen. Mijn vorige kat had IBD en daar behoorde diarree ook bij. Wees daar dus ook bewust van dat dit een complicatie kan zijn. Dit zou je eventueel ook nog aan je da kunnen voorleggen als de diarree blijft aanhouden
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 16 mar 2019 13:16 Mijn kat reageert niet op die manier op mirtazapine. Ze krijgt er alleen eetlust van, meer niet. Heel vreemd.

Heeft ze veel gegeten?
Ja gek is dat. De dierenarts gaf aan dat ze het maximum wel mocht eten, mits in kleine porties dus 2 1/2 zakje royal canin, verdeeld in kleine porties. Dat spul werkt zo bizar bij haar, ze vraagt constant om eten, onstilbare honger dat arme liefje, vandaag ook weer.
Plaats reactie