Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Dinky schreef: 19 sep 2018 18:36 Dat klinkt tenminste allemaal concreet :-)
Inderdaad:).
Heeft 1 van jullie ervaring met Buprecare trouwens? Dat heeft ze nu tot aan de operatie volgende week in de hoop dat ze weer lekker eet ( 3 x per dag vloeistof van 0,3 in haar bekkie spuiten, vind ze helemaal niets die chemische smaak) en cerenia heeft ze ook nog een half tabletje per dag. Plus Felimazole natuurlijk. Ze was gisteren best high van die Buprecare dus ik durfde de derde niet meer te geven en heb er 1 overgeslagen uit angst dus. Kan dit even? Is de dosering ok? Kan er niet echt iets over vinden op het forum..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, als ze high wordt (vergrootte pupillen?), dan is de dosis inderdaad te hoog. En in dat geval is het natuurlijk goed om een dosis over te slaan. Zou het ook even melden aan de DA.
Is het soms dezelfde concentratie als die gebruikt wordt voor injectie met Buprecare: 0,3 mg/ml?
Ik kies zelf altijd voor een injectie met Buprecare, want daar merkt de kat nauwelijks iets van, en werkt ook beter en langer. Maar eigenlijk mag je dat niet zelf doen (de DA mag officieel geen opiaat meegeven....) - als je het al durft om een spuitje in de nek te geven natuurlijk...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Dinky »

Ik heb hier niets gemerkt van high zijn na buprecare maar dinky was toen ook opgesloten in een bench na buikoperatie (complexe liesbreuk dus bewegingsbeperking).
Wij kregen toen als tip mee om het gewoon over het natvoer te doen ipv in bek spuiten. Hier werkte dat.

Het geven van minder buprecare kan in ieder geval geen kwaad wanneer ze gewoon blijft eten. Kijk dus vooral hoe ze er op reageert en pas daar de hoeveelheid op aan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 20 sep 2018 13:25 Ja, als ze high wordt (vergrootte pupillen?), dan is de dosis inderdaad te hoog. En in dat geval is het natuurlijk goed om een dosis over te slaan. Zou het ook even melden aan de DA.
Is het soms dezelfde concentratie als die gebruikt wordt voor injectie met Buprecare: 0,3 mg/ml?
Ik kies zelf altijd voor een injectie met Buprecare, want daar merkt de kat nauwelijks iets van, en werkt ook beter en langer. Maar eigenlijk mag je dat niet zelf doen (de DA mag officieel geen opiaat meegeven....) - als je het al durft om een spuitje in de nek te geven natuurlijk...
Hoi Erik,

Ben even langs de da gelopen voor advies vanochtend en met Buprecare naar 0,2 mg 2 x per dag gegaan. Ze was inderdaad echt te stoned. Weet niet of dit hetzelfde is als de injectie, zal dat morgen ook eens vragen. Cerenia was wel belangrijk om door te zetten ivm de hevige misselijkheid van vorige week icm het mondjesmaat eten dat ze nu doet.
Injecteren is geen probleem voor me, eerder ook gedaan. De da vertelde inderdaad dat het verboden was, al bij het meegeven van de vloeistof :). De injectie zou in elk geval fijner zijn voor Simba!
Maar het gekke is dat Simba niet echt beter lijkt behalve dat het overgeven helemaal gestopt is. ze is wat suffig maar ligt wel gewoon bij ons in de woonkamer, op afstand op het tapijtje.
Maar plots valt het me op dat ze soms lichtjes trilt met haar onderlichaam, waarschijnlijk van de pijn die arme schat. Het gekke is dat ze dit met Onsior niet had, begin nu ook te denken dat dat is omdat Onsior wel een ontstekingsremmer is en Buprecare niet.
Ze ruikt aan eten (welk eten dan ook) en haalt dan haar neus op en krijgt een soort trekje naar rechts en Flappert weer met haar oor. Ze heeft amper een half blikje (klein blikje) natvoer op sinds gisterenavond en 2 bakjes viskookvocht. Dit moet echt duidelijk die verrekte kiespijn zijn bah arme schat toch.
Ik zal morgenochtend direct bellen met de da of het dan verstandig is om toch over te stappen naar Onsior voor deze week? Of gaat dat ook weer zorgen voor verhoging van nierwaarden?

Beestje toch van me :(
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Dinky schreef: 20 sep 2018 18:59 Ik heb hier niets gemerkt van high zijn na buprecare maar dinky was toen ook opgesloten in een bench na buikoperatie (complexe liesbreuk dus bewegingsbeperking).
Wij kregen toen als tip mee om het gewoon over het natvoer te doen ipv in bek spuiten. Hier werkte dat.

Het geven van minder buprecare kan in ieder geval geen kwaad wanneer ze gewoon blijft eten. Kijk dus vooral hoe ze er op reageert en pas daar de hoeveelheid op aan ;-)
Hoi Mirjam,

Bedankt voor de tip, ben alleen zo bang dat ze dan weer haar neusje ophaalt maar ik ga het straks toch even proberen!

Ja dat is het, ze eet momenteel vrij slecht weer helaas en de da zei dat ik dan wel moest verhogen tot max 0,3 en dan 3 x per dag. Ik heb nu 2x 0,2 nu gegeven en kijk straks rond 00h weer even hoe ze loopt en ligt en vooral hoe ze gegeten heeft, anders toch die derde 0,2 mg erbij zodat ze iets heeft totdat ik morgen kan overleggen met de da.

Mn hart breekt echt voor haar..wil haar zo graag van de pijn afhelpen
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Erik hoe gaat het met Gaudi??
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

En Mirjam, wat vreselijk van Loulou, ik lees het nu pas :(. Maar die lieve Dinky van jou is zo schattig en mooi, tof dat je steeds adopteert! Ik werk zelf in het asiel als vrijwilliger :), overigens een beter asiel zo te horen..
Kan niet reageren op albums trouwens? Het is me ook nog niet duidelijk hoe ik een foto kan plaatsen.. dacht al die tijd trouwens dat jij geen verhaal van dinky erop had staan totdat ik zag dat er wel tekst stond in het album. Ben nog niet handig hier 😁
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Dinky »

Om te reageren in albums moet je rechtsboven op je naam klikken en dan naar gebruikerspaneel. Daar staat kopje gebruikersgroepen, daar klik je op. Dan kies je voor lid worden van vaste gebruikersgroep en kan je daar wel reageren ;-)

Moet trouwens zeggen dat het asiel van loulou* en dinky qua medische nazorg heel behulpzaam is geweest. Loulou* kreeg niesziekte binnen de 2 weken en dinky had bij ophalen al blaasgruis en ook die medische nazorg werd volledig vergoed. Dus zeker geen slecht asiel ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Dinky schreef: 20 sep 2018 21:08 Om te reageren in albums moet je rechtsboven op je naam klikken en dan naar gebruikerspaneel. Daar staat kopje gebruikersgroepen, daar klik je op. Dan kies je voor lid worden van vaste gebruikersgroep en kan je daar wel reageren ;-)

Moet trouwens zeggen dat het asiel van loulou* en dinky qua medische nazorg heel behulpzaam is geweest. Loulou* kreeg niesziekte binnen de 2 weken en dinky had bij ophalen al blaasgruis en ook die medische nazorg werd volledig vergoed. Dus zeker geen slecht asiel ;-)
Dankjewel voor je uitleg Mirjam!
En fijn dat het asiel er wel goed mee om is gegaan!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

update Simba:

uiteindelijk werkt 3 x pd 1,5-2,0 ml Buprecare het beste. Ze eet nog steeds niet goed en associeert eten aan pijn dus moet 8/9 verschillende smaakjes natvoer aanbieden zodat ze steeds een klein beetje eet. gelukkig geeft ze niet meer over sinds gisteren.
Ik ben ontzettend zenuwachtig voor de operatie morgenochtend, mn maag draait ervan om. De kiesjes gaan eruit morgen en tijdens de operatie gaat duidelijk worden of meer kiesjes of tandjes eruit moeten.
Om 9h wordt ze opgenomen voor het infuus, daar mogen we gelukkig als uitzondering bij zijn om zo haar stress te verminderen en dan 2 uur later de narcose en de operatie ook incl infuus. en daarna weer 2 uurtjes aan het infuus. Mn maag draait ervan om, doen we het beste voor haar? Wil zo graag dat ze weer gelukkig wordt en geen pijn meer heeft en weer kan genieten van eten en samen wandelingen maken, gisterenavond wilde ze eindelijk weer samen naar buiten...
ik hou jullie op de hoogte..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Natuurlijk draait je maag om van de zenuwen, zou raar zijn als het anders was...
Blij te horen dat er ruim infuus wordt gegeven, altijd goed.
En voor mij is het overduidelijk dat je het beste voor haar doet, er zijn zat voorbeelden van katten die helemaal opknapten nadat ze zijn geopereerd aan hun gebit - dus daar zou ik bij Simba ook vanuit gaan. Je doet wat je kan met de beste bedoelingen voor Simba, meer kan je gewoon niet doen. Ik hoop van harte dat jullie binnen korte tijd weer lekker samen kunnen gaan wandelen.

Zet 'm op, Simba!
Groetjes,
Erik
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Dankjewel Erik! Probeer mezelf ook echt te overtuigen dat dit het beste is en dat we die kleine nog een hele mooie oude dag kunnen bezorgen :).
Vandaag eerst de uitslagen van haar uitgebreidde bloedonderzoek, was ik bijna vergeten door alle zenuwen voor de operatie..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

de uitslagen zijn binnen en ze heeft duidelijk een alvleesklierontsteking en door deze waarden kunnen we straks gaan vergelijken en kijken of de behandeling aanslaat. In elk geval was de da erg positief en begreep mijn zenuwen voor morgen, maar vertelde mij dat hij zich absoluut geen zorgen maakt en dat hij verwacht dat zij hier vrij snel van herstelt :).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Fijn dat de uitslag de conclusie van de echo bevestigd. Nu kun je ergens aan werken.

Ja, je doet het beste voor haar. Alle onderzoeken en daarop handelen. Meer kun je niet doen en meer kan ze niet wensen.

En dan nu de ontzettend spannende dag morgen. Ik zal duimen dat alles voorspoedig gaat en dat ze daarna snel zonder Buprecare kan en weer lekker kan eten. Sterkte morgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Dankjewel Erik!
Plaats reactie