Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi dinky,

Ja klopt en het stomme is dat ik dat ben vergeten aan te geven toen hij hier was (ik heb hem gelijk gemaild) en zal morgen een goede foto in daglicht doormailen naar hem. Baal enorm dat ik dat vergat, hou jullie op de hoogte als ik wat hoor van hem. Dankjewel ook voor jouw reminder!
Wonderbaarlijk genoeg heeft ze best goed gegeten vandaag, 2 1/2 blikje almo nature en gourmet, mixen met nierdieet heb ik geprobeerd maar daar trap ze helaas niet In, zelfs niet als ik 1 op 10 kant. Dus eerst die eetlust en dat gedrag weer normaal, dan weer nierdieet proberen. Ik moet de da ook nog even vragen om iPaktine wat Erik noemde, dat heb ik nog niet geprobeerd. Verder weer wat nieuwe zakjes nierdieet besteld, hopelijk is dat lekker.
Dan hebben we nog een tweede optie wat er gebeurd met Simba momenteel en dat is de rouw natuurlijk.. Tijgertje is nu 3 maanden weg en vandaag durfde ik voor het eerst naar zijn foto/video te kijken, ben nog kapot van verdriet en ik doe mijn best maar Simba zal dit helaas ook moeten voelen en wie weet heeft zij er zelf ook moeite mee. Ze waren niet persé close met elkaar, maar zij zocht altijd stiekem toenadering. Als hij sliep, ging ze tegen hem aan liggen, ze lagen altijd synchroon ook gek genoeg..
De da zei wel dat het misschien ook niet gek is om als we zeker weten dat ze beter Is, een gedragsdeskundige in te schakelen. Want we hebben Tijgertje in zijn laatste maand alles gegeven wat hij wilde, dus kreeg zij dat ook, alleen minder omdat ze ook doorvoer at, hij niet. En Simba was altijd een vreetschuurtje, alles ging er In, natvoer was ze gek op en schrokte alles naar binnen zodat ze het eten van haar broer kon pikken. Sinds dat hij is overleden sloeg dit gedrag volledig om in geen eetlust en toen ze eindelijk vroeg om natvoer, at ze een beetje en bleef later vragen, waardoor de voermomenten frequent bleven.. Ik geloof dat ik alles een beetje heb verziekt vanaf het moment dat Tijgertje slechter werd..hij was zo bijzonder, mijn allerbeste maatje..kan niet uitleggen hoe sterk onze band was. Voel me erg schuldig nog, geen idee hoe te rouwen dus ik ga maar door in de hoop dat ik Simba wel beter en gelukkiger maak.. Ben ook erg blij dat ze sinds vorige week weer contact zoekt met me. Heb het idee dat ze haar 'leider' kwijt Is..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Esmeray1983 schreef: 14 aug 2018 22:21 De da zei wel dat het misschien ook niet gek is om als we zeker weten dat ze beter Is, een gedragsdeskundige in te schakelen. Want we hebben Tijgertje in zijn laatste maand alles gegeven wat hij wilde, dus kreeg zij dat ook, alleen minder omdat ze ook doorvoer at, hij niet. En Simba was altijd een vreetschuurtje, alles ging er In, natvoer was ze gek op en schrokte alles naar binnen zodat ze het eten van haar broer kon pikken. Sinds dat hij is overleden sloeg dit gedrag volledig om in geen eetlust en toen ze eindelijk vroeg om natvoer, at ze een beetje en bleef later vragen, waardoor de voermomenten frequent bleven.. Ik geloof dat ik alles een beetje heb verziekt vanaf het moment dat Tijgertje slechter werd..hij was zo bijzonder, mijn allerbeste maatje..kan niet uitleggen hoe sterk onze band was. Voel me erg schuldig nog, geen idee hoe te rouwen dus ik ga maar door in de hoop dat ik Simba wel beter en gelukkiger maak.. Ben ook erg blij dat ze sinds vorige week weer contact zoekt met me. Heb het idee dat ze haar 'leider' kwijt Is..
Hoi Esmeray,

Dit relaas doet me denken aan de tijd dat Dalí intensieve aandacht kreeg, en Gaudí er soms een beetje bij hing. Daar voelde ik me ook wel eens schuldig onder, en maakte me zorgen hoe het zou zijn als Gaudí zijn 'leider' kwijt zou zijn (want Dalí was de koning van het Kattenpaleis). Ik heb toen gezorgd voor nieuwe bewoners, en dat heeft heel goed uitgepakt: zonder Oscar zou het niet zo goed zijn gegaan met Gaudí, daarvan ben ik overtuigd. En is heerst een veilige, liefdevolle sfeer in de hele groep, ook niet onbelangrijk.....
En ook qua eetlust is er een parallel: toen Dalí langzaam maar zeker aan het afvallen was, kreeg Gaudí op een gegeven moment zelfs anti-obesitas voer omdat hij een beetje te zwaar aan het worden was.... En nu moet ik alles op alles zetten om Gaudí een beetje op gewicht te houden ;-).

Het kan goed zijn dat het rouwen van Simba zich uit in een mindere eetlust. Andersom zou ook nog kunnen: dat ze zich ging gedragen als een vreetschuurtje vanwege de situatie toen. Wij hadden vroeger Sox, een dikke Main Coone, die bij iets ongewoons of bij de minste frustratie, direct naar haar bakje voer liep om te gaan eten. Maar of zoiets bij Simba speelt blijft gissen.

Maar dat Simba jouw gevoelens heeft opgepikt (en nog steeds oppikt), daar mag je voetstoots vanuit gaan. Katten hebben daar een antenne voor. Als jij rondloopt met schuldgevoelens ("Ik geloof dat ik alles een beetje heb verziekt vanaf het moment dat Tijgertje slechter werd...") dan heeft dat impact op Simba. Je hoeft dat echt niet van me aan te nemen, hoor - maar ik denk dat werken aan jouw schuldgevoel zinvoller is dan het inschakelen van een katten gedragsdeskundige....

Ik ken jou en Simba natuurlijk niet, en hoe jullie nu met elkaar omgaan. Komt ze wel bij je op schoot, hebben jullie momenten samen? Dat soort momenten kan je gebruiken om met Simba te praten, vertel maar aan Simba hoe je je voelt, dat je niet anders kon dan Tijgertje zoveel zorg en aandacht geven, dat het je spijt dat hij daardoor tekort is gekomen, etc. Je zegt dat je geen idee hebt hoe te rouwen: zo zou ik het dus doen - samen rouwen. Een andere mogelijkheid is een brief aan haar schrijven. Zoals je zelf hebt gezien, schrijf ik ook veel, waardoor dit forum een niet te onderschatten mogelijkheid is voor mij om mijn emoties te uiten en te delen.

En tenslotte: de liefde van katten is onvoorwaardelijk. Plak geen menselijke omgangsvormen op je relatie met katten. Simba hoeft jou niet te vergeven, want er is niets om te vergeven. Simba sleept echt geen vracht aan frustratie met haar mee omdat ze aandacht tekort is gekomen, of dat jij iets verziekt zou hebben - Simba leeft in het hier en nu, veel meer dan jij.....
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Wat mooi geschreven. Dankjewel Erik, dat steunt me momenteel enorm. Ik zie hier veel begrip voor dit verdriet op het forum en ik durf niet zo goed te rouwen nog. Zijn laatste weken en vooral 3 dagen waren vreselijk.ik was ten einde raad en ook nog eens volledig opgebrand en daardoor helaas niet scherp genoeg. Dus Tijgertje kreeg ook Metacam en prednison etc en ik had de kop niet om te bedenken dat ik zijn nieren moest nakijken. Terwijl hij ook veel dronk. Nee ik was bezig met diabetes en dat bleek steeds goed. Het doet pijn want hij was zo bijzonder en eigenlijk alleen met mij. Hij was echt een soort kindje. Ook altijd op schoot, op me klimmen.. Nu ben ik veel scherper bij Simba en die kennis had ik toen helaas niet :(.
En nog een maatje voor Simba zou ik met liefde voor haar doen maar als het fout gaat dan is ze straks echt niet meer recht te trekken..weet niet of ik dat risico aan durf, wist ik maar zeker dat ze het aankon..
Maar Erik. Je hebt gelijk. Wijs gesproken en dankjewel daarvoor. Momenteel voelt het zo zwaar en leeg zonder hem dat ik er niet aan durf te denken. Ik probeer het sinds een aantal dagen met beetjes toe te laten, al valt hét gevoel me enorm aan.
En Erik, dankjewel want ben toch nog eens naar Simba's schildklier waarden gaan kijken.

Juli
Glu. 4.77 3.95-8.84
crea 172. 71-212
urea 13.0 5.9-12.9
Bun/crea. 19
TP. 75 57-89
ALB. 36. 23-39
Alt. 45
Alkp. 17. 14-111
Na. 168. 150-168
Na/k. 42
T4 is in Juli niet geprikt

Juni
TT4. 14. 12-60 Dus vrij laag !! Dit was na de verhoging van Felimazole, voorheen had ze 2 x 2,5 p/d. En nu 2x 1,25 erbij in de ochtend en avond. Zou dit dan een hoop kunnen verklaren over haar terugtrek gedrag en verminderde eetlust???

18 mei:
Crea 162
Urea 10.5
Bun/crea 16
TT4 35 (was toen perfect!)
Snap niet hoe ik dit over het hoofd heb kunnen zien maar na deze bloedtest is haar dosering Felimazole verhoogd! Niet nodig geweest natuurlijk als je naar de waarden kijkt.. snap niet hoe ik en de da deze fout over het hoofd hebben kunnen zien. Het trieste is dat dit een week was voordat Tijgertje overleed en we (de da en ik) alles op alles aan het zetten waren om Tijgertje te redden en Simba dus keihard over het hoofd hebben gezien. .

Ik had de da al gemaild vanacht. Krijg straks een telefoontje van hem! Hou jullie op de hoogte.. :)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Esmeray1983 schreef: 17 aug 2018 11:19 TT4 35 (was toen perfect!)
Snap niet hoe ik dit over het hoofd heb kunnen zien maar na deze bloedtest is haar dosering Felimazole verhoogd! Niet nodig geweest natuurlijk als je naar de waarden kijkt.. snap niet hoe ik en de da deze fout over het hoofd hebben kunnen zien. Het trieste is dat dit een week was voordat Tijgertje overleed en we (de da en ik) alles op alles aan het zetten waren om Tijgertje te redden en Simba dus keihard over het hoofd hebben gezien. .
Ja, deze te hoge dosis Felimazole zal Simba ongetwijfeld lusteloos maken, en ook ten koste gaan van de eetlust: alle organen werken op halve kracht :-(. Dus direct terug naar 2 x 2,5 p/d. (als je dat al niet gedaan hebt)!

Of misschien zelfs de Felimazole eventjes niet meer geven, kijken hoe Simba reageert, en dan na een paar dagen op de juiste dosering overstappen (maar dat zou ik wel even met de DA overleggen).

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Esmeray1983 schreef: 17 aug 2018 11:19 Ik zie hier veel begrip voor dit verdriet op het forum en ik durf niet zo goed te rouwen nog. Zijn laatste weken en vooral 3 dagen waren vreselijk.ik was ten einde raad en ook nog eens volledig opgebrand en daardoor helaas niet scherp genoeg. Dus Tijgertje kreeg ook Metacam en prednison etc en ik had de kop niet om te bedenken dat ik zijn nieren moest nakijken. Terwijl hij ook veel dronk. Nee ik was bezig met diabetes en dat bleek steeds goed. Het doet pijn want hij was zo bijzonder en eigenlijk alleen met mij. Hij was echt een soort kindje. Ook altijd op schoot, op me klimmen.. Nu ben ik veel scherper bij Simba en die kennis had ik toen helaas niet :(.
We hebben allebei voor een behoorlijk stuk dezelfde weg gelopen: toen Dalí Metacam krijg, had ik ook bij lange na niet de kennis en ervaring die ik nu wel heb. Toen ik (te laat) in de bijsluiter las dat Metacam contra-geïndiceerd is bij nierfalen, gingen bij pas de alarmbellen af. En zo ben ik ook 3 jaar geleden op dit bijzondere forum terecht gekomen...

Kan ik mezelf iets kwalijk nemen? Nee, ik denk het niet - want met de beperkte kennis die ik toen had, in combinatie met het (naar later bleek onterechte) vertrouwen in de DA, dacht ik het beste te doen voor Dalí. Uiteraard kan ik het achteraf niet hard maken, maar zonder Metacam (Dalí had het eerder ook al gekregen :-() denk ik vaak dat Dalí nog hier zou rondlopen, samen met z'n onafscheidelijke broer Gaudí. Natuurlijk is het heel spijtig dat dat niet zo is - maar het is de realiteit dat Dalí over de regenboogbrug is gegaan (waarna hij ongetwijfeld Tijgertje heeft ontmoet); en als je vecht tegen de realiteit dan verlies je (in slechts 100% van de gevallen).

En net als bij jou, heeft de geschiedenis met Dalí mij geholpen om Gaudí de best mogelijke zorg te geven - met kennis van zaken, goed onderbouwd, in nauw overleg met de DA. Dus zo kan je er ook tegenaan kijken: Tijgertje heeft ervoor gezorgd dat je Simba nu de juiste zorg kunt geven. Dus Esmeray, als ik je nog een welgemeend advies mag geven: wees mild voor jezelf....
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 17 aug 2018 12:29 Ja, deze te hoge dosis Felimazole zal Simba ongetwijfeld lusteloos maken, en ook ten koste gaan van de eetlust: alle organen werken op halve kracht :-(. Dus direct terug naar 2 x 2,5 p/d. (als je dat al niet gedaan hebt)!

Of misschien zelfs de Felimazole eventjes niet meer geven, kijken hoe Simba reageert, en dan na een paar dagen op de juiste dosering overstappen (maar dat zou ik wel even met de DA overleggen).

Groetjes,
Erik
Hoi Erik,

Ik heb vanochtend direct maar 2,5 gegeven ipv 3.75. De dierenarts zei dat ik de dosering voor korte periode zelfs kan halveren. Maar ik ga nu 2x 2,5 proberen zoals jij ook zegt, en kijken hoe ze daarop reageert..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 17 aug 2018 12:43 We hebben allebei voor een behoorlijk stuk dezelfde weg gelopen: toen Dalí Metacam krijg, had ik ook bij lange na niet de kennis en ervaring die ik nu wel heb. Toen ik (te laat) in de bijsluiter las dat Metacam contra-geïndiceerd is bij nierfalen, gingen bij pas de alarmbellen af. En zo ben ik ook 3 jaar geleden op dit bijzondere forum terecht gekomen...

Kan ik mezelf iets kwalijk nemen? Nee, ik denk het niet - want met de beperkte kennis die ik toen had, in combinatie met het (naar later bleek onterechte) vertrouwen in de DA, dacht ik het beste te doen voor Dalí. Uiteraard kan ik het achteraf niet hard maken, maar zonder Metacam (Dalí had het eerder ook al gekregen :-() denk ik vaak dat Dalí nog hier zou rondlopen, samen met z'n onafscheidelijke broer Gaudí. Natuurlijk is het heel spijtig dat dat niet zo is - maar het is de realiteit dat Dalí over de regenboogbrug is gegaan (waarna hij ongetwijfeld Tijgertje heeft ontmoet); en als je vecht tegen de realiteit dan verlies je (in slechts 100% van de gevallen).

En net als bij jou, heeft de geschiedenis met Dalí mij geholpen om Gaudí de best mogelijke zorg te geven - met kennis van zaken, goed onderbouwd, in nauw overleg met de DA. Dus zo kan je er ook tegenaan kijken: Tijgertje heeft ervoor gezorgd dat je Simba nu de juiste zorg kunt geven. Dus Esmeray, als ik je nog een welgemeend advies mag geven: wees mild voor jezelf....
Dankjewel Erik. Dit steunt me enorm en geeft ook het zetje om inderdaad de boel iets realistischer te bekijken. Schuldgevoel koop ik niets meer voor en eerlijk gezegd weet ik 1 ding zeker ; ik bedoelde het erg goed met hem. Hou zo van hem en onze bang was zo bijzonder. Helaas weinig foto's van maar heb er eentje gevonden van zijn laatste dagen die mijn vriend had gemaakt en daar zie je hoe hij me echt vasthoudt als een kind die graag bij zijn moeder is (ben nog geen mensenmoeder haha). Maar fijn om jouw ervaring te lezen, herken veel daarin terug..
Ik ga echt mijn best doen, ook voor Simba om milder te zijn voor mezelf:)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi allemaal,

Nog even een vraagje.. De da zei vanmiddag dat de schildklierwaarde T4 van 14 wel vrij exact de hoogte is waar we naar streven en dat een bloedonderzoek nu wel zorgvuldiger zou zijn, maar dat de dosering gedurende korte periode wel gehalveerd mocht worden.

Dus hij wil Simba het ritje nu besparen, dat is fijn want dat arme beestje is dit haar al zo vaak geweest, ze heeft echt wat rust nodig..
Maar is een T4 niet vrij laag? Ik dacht dat de waarde van 35 perfect was omdat deze op het uitslagenformulier precies op de helft van de normaalwaarde zit. En ik dacht dat een oudere kat juist een hogere waarde in het normaalvak moest hebben ivm de nieren? Maar hoe sneller de schildklier, hoe zwaarder voor het hart toch? Neem je dan risico's voor het hartje?
En ze heeft weer een beetje rood en schraal mondhoeken.. gaat ze weer die zweertje krijgen?

Al eet ze echt heel goed nu. En valt me het gedragsprobleem ook goed op..haar hele avond draait nog om eten vragen, ze heeft nu 2 blikjes op sinds 20h en staat nog in de keuken. Komt enkel om me op te halen om eten te krijgen. Lastig dit.
En dan die tweede kat..moet ik dan 2 kittens nemen? Daar is ons appartementje echt te klein voor, dat is zo sneu voor ze..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Nierfalen kan je enigszins maskeren door een verhoogde afgifte van schildklierhormoon. Bij Simba is er hoogstens sprake van licht nierfalen, dus ik denk dat het goed is (zeker op langere termijn voor het hart) om een T4 van rond de 30 aan te houden. Opmerkelijk dat ze nu weer zoveel honger heeft.... Hoe oud is Samba, en hoe zwaar is ze?

Simba krijgt weer schrale en rode mondhoeken, mogelijk weer zweertjes. Wat ik me afvroeg: Tijgertje had ook ontstekingen in z'n bek, heeft Simba nu hetzelfde, of is het toch anders?

En misschien is het verstandig om nog even te wachten met een kitten - ik zou er eerst voor zorgen dat Simba lekker en stabiel in haar vel zit. En als het zover is zou ik altijd een proefperiode afspreken.

Fijn weekend!
Erik
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi Erik,

Bedankt voor je feedback weer! Gek dat de dierenarts dus 14 een betere waarde vindt. Hij heeft bewust de dosering verhoogd toen ze een waarde van 35 had..en bij 14 was de waarde perfect volgens hem.. Verder hele kundige arts..maar heb geen goed gevoel bij zo'n lage waarde terwijl ze al zo loom is.

Bij Tijgertje waren de instellingen heel anders. Hij had plots een extra rood lap vlees aan zijn liedjes hangen aan de rechterkant. Eerst operatief verwijderd. Kwam weer terug. Toen liedjes eruit. Kwam weer terug. Toen prednison injectie bij da en atopica elke dag thuis. Atopica werkte helaas niet en dus moesten we over op Metacam. Wat de da hoopte te voorkomen. Werkte ook niet goed en dus weer moderin injectie. Dat werkte weer eventjes en toen groeide alles ineens heel hard. Waarom geen idee? Da had al overlegd met andere artsen..ook geen idee.
Nou toen hadden we het over een week of 2 3 inslapen zodat hij geen pijn gaat lijden straks. En toen was het na die laatste afspraak met Moderin injectie echt klaar. Plots voelde hij zich niet goed meer, at niets meer, zag er plots heel slecht uit. Ik snapte er niets van en het was helaas zaterdag. Vaste dierenarts pas dinsdag (was pinksteren) weer terug en de vervangende gaf nog tramadol zodat we dinsdag naar onze eigen da konden. Maar we zagen dat slikken ook enorm veel pijn gaf en hij kwijnde weg en kwijlde, wat was ik hem in godsnaam aan het aandoen??? Dus heb hem dinsdag thuis laten inslapen.. pff moeilijk om na te vertellen..
Simba heeft wat rode vlekjes in haar bekkie en de mondhoeken lijken wat schraal en gescheurd.
Ze heeft nog hetzelfde gedrag als de afgelopen maanden, maar nu eet ze plots 3 blikjes per dag. Geen doorvoer.

Blijft zo'n puzzel dit met haar..

Groetjes,

Esmeray & Simba & Tijgertje
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 18 aug 2018 09:05 Nierfalen kan je enigszins maskeren door een verhoogde afgifte van schildklierhormoon. Bij Simba is er hoogstens sprake van licht nierfalen, dus ik denk dat het goed is (zeker op langere termijn voor het hart) om een T4 van rond de 30 aan te houden. Opmerkelijk dat ze nu weer zoveel honger heeft.... Hoe oud is Samba, en hoe zwaar is ze?

Simba krijgt weer schrale en rode mondhoeken, mogelijk weer zweertjes. Wat ik me afvroeg: Tijgertje had ook ontstekingen in z'n bek, heeft Simba nu hetzelfde, of is het toch anders?

En misschien is het verstandig om nog even te wachten met een kitten - ik zou er eerst voor zorgen dat Simba lekker en stabiel in haar vel zit. En als het zover is zou ik altijd een proefperiode afspreken.

Fijn weekend!
Erik
Hoi Erik,

Zoals je ziet was dat ik nog niet handig in het quoten. Simba is 15 net als Tijgertje en was altijd wat zwaarder dan Tijgertje, laatste weging 4,9/5kg. Even voor alle duidelijkheid; Simba is eigenlijk een kater maar omdat ze altijd zo vrouwelijk en poezelig deed begonnen we haar dametje te noemen, vandaar die 'zij'. :)
Ze waren beiden erg flink, groot lichaam, dikke pootjes en flinke staart, hele zachte vacht incl ondervacht dus we vermoeden dat die vader een grotere raskat was, want ze is gewoon groot en niet dik.

Update:
Onsior lijkt aan te slaan! Ze eet zonder pijn en spint weer en lijkt vrolijker! Ze had het helaas ongemerkt 1 x uitgespuugd en ik zag het te laat dus die arme schat heeft nu weer pijn omdat ik haar bloedsuikerspiegel moest opbouwen weer. We merken direct weer verschil in eten..
Ook Felimazole afgebouwd van 2 x 3.25 nu per dag naar 2 x 2.5 mg. Eerste dagen leefde ze op en was ze de oude Simba bijna, lief en knuffelig, niet te actief. Paar dagen later zie ik dat deze dosering echt te laag is, balken, eten zonder stop, niet goed stil kunnen zitten dus onrustig en ook niet meer happy nu.
Dus on 15.30h naar de arts. Wil T4 testen, nieren (ze plast nu 6 x per dag en eet nog steeds geen nierdieet helaas) en naar haar tanden kijken. Maar wat te doen met die pijn aan haar gebit dan? Narcose is gevaarlijk..

Tips zijn heel erg welkom als jullie zeggen 'denk daar nog even aan om te testen' ofzo.

Straks weer een update .
Groetjes!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Ik weet ook niet hoe je een foto plaatst trouwens. En nog over Simba, ze plast zo'n 6/7 x per dag
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Oja en ze hoest nog weleens flink. Ziet er eng uit maar weet nu hoe ermee om te gaan, keeltje wrijven en dan slikt ze en wordt ze rustiger. Deze week weer 2 x gebeurd
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, die dosis Felimazole kan behoorlijk kritisch zijn. Misschien 1 x 3,25 en 1 x 2,5 per dag?
Want je merkt dus wel dat ze opleefde toen je de dosis hebt verlaagd, dus het is nu zoeken naar het optimum. In ieder geval heb je nu zelf in de gaten wanneer het te laag of te hoog is.

Nierdieet kan inderdaad lastig zijn. Misschien kan je een mengsel maken, doe ik ook bij Gaudí. En ik zou ook iedere dag een klein schepje Ipakitine door het natvoer mengen.

Als de Da niets kan vinden wat betreft het gebit, zou ik toch overwegen kontakt op te nemen met dokter Knaake.

Groetjes,
Erik
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 28 aug 2018 11:37 Ja, die dosis Felimazole kan behoorlijk kritisch zijn. Misschien 1 x 3,25 en 1 x 2,5 per dag?
Want je merkt dus wel dat ze opleefde toen je de dosis hebt verlaagd, dus het is nu zoeken naar het optimum. In ieder geval heb je nu zelf in de gaten wanneer het te laag of te hoog is.

Nierdieet kan inderdaad lastig zijn. Misschien kan je een mengsel maken, doe ik ook bij Gaudí. En ik zou ook iedere dag een klein schepje Ipakitine door het natvoer mengen.

Als de Da niets kan vinden wat betreft het gebit, zou ik toch overwegen kontakt op te nemen met dokter Knaake.

Groetjes,
Erik
Hoi Erik,

Bedankt dat je steeds reageert! Zonder jou reageert er niemand :(.
De dierenarts was blij met het zelfonderzoek wat betreft de schildklier. De waarde alleen zegt dat het ok is zei hij maar haar gedrag is een veel belangrijkere peiler dus gaan we er nu precies tussen zitten zonder bloed te prikken.
Dat laatste om de volgende reden: ze heeft toch last van haar gebit!! Lichte onstekingen, toch zoals Tijgertje, maar veel minder heftig.. Zoals we met zijn allen al dachten.. stinkt ook enorm, terwijl haar nierwaarden hartstikke meevielen de vorige keer zoals jij zei. De da gaat 2 weken op vakantie en daarna dus gebit reinigen en zo nodig kiesje trekken. Maar op deze manier; eerst 2 uur spoelen (ik ben erbij zodat ze zich prettiger voelt) dan narcose, daarna weer spoelen. Hij zei: geloof me, ik weet wat het is om van je beestje te houden en ik zou die narcose niet doen als ik bang zou zijn dat we Simba daardoor kwijtraken.. Die ochtend voor de operatie testen ze uitgebreid de nieren, lever, hart etc etc.
Anders is het dus constant pijnmedicatie (en evt de gevolgen ervan) en dan nog pijn en ongemakken.. wie weet gaat ze hierna nog jaren mee? Of gaat het net als bij Tijgertje.. want daar bleek zijn kiesje toch niet de trigger... Ben er wel even ondersteboven van.. Vind het erg spannend..pff
Plaats reactie