Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 16 mar 2019 17:03 @Rik: dat is exact mijn gedachte. Vandaar mijn vraag of ze veel heeft gegeten.

Als een kat met pancreatitis gaat eten (normale of grotere porties) wordt die pancreas overbelast. Dus dan gaat die pancreas allerlei signalen afgeven, misselijkheid, pijn, enz. Dat zou een oorzaak kunnen zijn van de diarree

ErikPhillippus had het in mijn topic nooit gezegd: ze moeten net genoeg eten, niet teveel en niet te weinig. Net genoeg zodat de pancreas niet teveel belast wordt.

Daarnaast kunnen katten met pancreatitis ook IBD krijgen. Mijn vorige kat had IBD en daar behoorde diarree ook bij. Wees daar dus ook bewust van dat dit een complicatie kan zijn. Dit zou je eventueel ook nog aan je da kunnen voorleggen als de diarree blijft aanhouden
Dank jullie wel allemaal weer voor alle moeite en interesse.

Ze heeft dus royal canin ultra light, renal beef (lukte voor het eerst) en Shesir tonijn, rijst kip op, 2 1/2 zakje verdeeld over 24h. Hetzelfde vandaag. Heb dit nog nagevraagd aan de da. Helaas zijn die capsules er nog niet dus ze krijgt enkel hele kleine porties enzymen gerold in easypil, anders moet ze het helemaal niet.
Ze oogt ook wat energieker vandaag en ze spinde net gelukkig weer, gisteren vond ze haar trip echt niet leuk meer, was heel onrustig en kon niet blijven zitten, heel sneu pm te zien..jullie hebben dat ook niet gehad toch?

Wat is IBD trouwens?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Ik denk dat de diarree mogelijk komt doordat ze van praktisch niets eten naar relatief veel eten is gegaan. Ik zou het eten temperen en langzaam opbouwen naar normale hoeveelheden. Heb ik hier ook gedaan, eigenlijk om die pancreas zoveel mogelijk te ontlasten.

Bij elke overbeurt zet jij de pancreas aan het werk. En als zij ineens veel krijgt, wordt die best wel belast terwijl hij juist niet goed werkt. Dan krijg je dat de symptomen, ondanks medicatie, blijven voordoen. Althans, dat is mijn kijk erop en als je kijkt naar wat pancreatitis is (en mede dankzij forumgenoten die mij heel wat leeswerk hebben gegeven)

IBD: https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... sease-ibd/
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 16 mar 2019 21:45 Ik denk dat de diarree mogelijk komt doordat ze van praktisch niets eten naar relatief veel eten is gegaan. Ik zou het eten temperen en langzaam opbouwen naar normale hoeveelheden. Heb ik hier ook gedaan, eigenlijk om die pancreas zoveel mogelijk te ontlasten.

Bij elke overbeurt zet jij de pancreas aan het werk. En als zij ineens veel krijgt, wordt die best wel belast terwijl hij juist niet goed werkt. Dan krijg je dat de symptomen, ondanks medicatie, blijven voordoen. Althans, dat is mijn kijk erop en als je kijkt naar wat pancreatitis is (en mede dankzij forumgenoten die mij heel wat leeswerk hebben gegeven)

IBD: https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... sease-ibd/
Hoi Douraque,

Dankjewel voor je uitgebreidde reactie. Ze heeft gelukkig geen diarree maar ben er wel van overtuigd dat 1/16e nog veel te veel was, vandaag is eindelijk haar onrust over en haar idioot grote eetlust ook. Heb het eten echt in kleine porties verdeeld en daarvoor zat ze ook niet zonder eten om ik dwangvoerde. dus ze heeft niet plots veel meer in haar maagje, ze eet nu gewoon zelfstandig. Maar ik heb hetzelfde gelezen als jij dus die pancreas heeft het zeker moeilijk, helaas had ik geen digest of royal canin gastro in huis, gisteren overal geweest maar uitverkocht, vandaag ga ik pets place alexandrium bellen, hopen dat zij wat hebben.. en dan hopen dat die capsules snel komen want ik geef echt te weinig enzymen denk ik zo..
Maar die mirtazapine werkt echt niet tof voor haar, Sansan ik zie dat jij het ook had op deze manier..

Even aankijken ook hoe ze het vandaag doet, ze lijkt zich iets beter te voelen, ik hoop het..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Hoe snel werkt de mirtazapine voor haar wat beter eten? Misschien anders de volgende keer met 1/32 (wat volgens mij echt een paar korreltjes gruis is) proberen. Als het niet aanslaat en je ook geen gedragsverandering ziet kun je weer iets geven (maar let op opbouwing). Mirtazapine is officieel een niet- tricyclische anti-depressiva voor mensen. En blijkbaar is zij er heel gevoelig voor.

Of je besluit mirtazapine helemaal weg te laten en op zoek te gaan naar een alternatief zoals de al eerder genoemde diazepam (dat is er wel officieel voor katten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Rik schreef: 17 mar 2019 11:57 Hoe snel werkt de mirtazapine voor haar wat beter eten? Misschien anders de volgende keer met 1/32 (wat volgens mij echt een paar korreltjes gruis is) proberen. Als het niet aanslaat en je ook geen gedragsverandering ziet kun je weer iets geven (maar let op opbouwing). Mirtazapine is officieel een niet- tricyclische anti-depressiva voor mensen. En blijkbaar is zij er heel gevoelig voor.

Of je besluit mirtazapine helemaal weg te laten en op zoek te gaan naar een alternatief zoals de al eerder genoemde diazepam (dat is er wel officieel voor katten).
Inderdaad Rik, volgende keer wat kruimels of toch Diazepam proberen. Hopelijk komt ze er nu bovenop, maar durf nog niet zo positief te zijn want ze lijdt al een poosje en wil deze week echt verbetering zien met emeprid en zantac, dus onze duimen draaien.. We houden alles heel goed bij op papier om zo te kijken of we echt het beste voor haar doen, hopen op een wonder deze week!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Pets place heeft dat volgens mij niet. Ik heb het dieetvoer besteld via Medpets, dan heb je het voer de volgende dag al in huis. Ik heb Hills i/d

Ik zou toch overleggen om inderdaad overstappen op diazepam. Iedere kat blijkt het anders te reageren.

Ik had het vrijdag met mijn da erover. Normaal geef je geen Emeprid bij een pancreas patiënt, aangezien die pijn kan veroorzaken dan wel kan verergeren. Maar het feit dat mijn kat juist wel reageert op de Emeprid i.p.v. Cerenia, laat zien dat het een vreemde ziekte is en dat we nog niet alles hierover weten.

Helaas doet men geen onderzoek naar deze ziekte, blijkbaar valt er geen geld in te verdienen qua medicatie. Heel jammer dat onderzoek zo om geld draait
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 17 mar 2019 12:36 Pets place heeft dat volgens mij niet. Ik heb het dieetvoer besteld via Medpets, dan heb je het voer de volgende dag al in huis. Ik heb Hills i/d

Ik zou toch overleggen om inderdaad overstappen op diazepam. Iedere kat blijkt het anders te reageren.

Ik had het vrijdag met mijn da erover. Normaal geef je geen Emeprid bij een pancreas patiënt, aangezien die pijn kan veroorzaken dan wel kan verergeren. Maar het feit dat mijn kat juist wel reageert op de Emeprid i.p.v. Cerenia, laat zien dat het een vreemde ziekte is en dat we nog niet alles hierover weten.

Helaas doet men geen onderzoek naar deze ziekte, blijkbaar valt er geen geld in te verdienen qua medicatie. Heel jammer dat onderzoek zo om geld draait
Gelukkig had de da nog een paar zakjes gastro dus ik heb ze nu :).

En ik durf het nog niet te zeggen Douraque, vandaag en morgen zullen we het zien aan haar eetgedrag maar ik heb het idee dat de emeprid beter aanslaat dan de Cerenia, dus ben blij met je suggestie!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Ze heeft gelukkig nog steeds geen diarree. maar heeft net flink wat gal overgegeven, zo zielig, ze is echt misselijk.. Heb de emeprid en zantac gegeven, hopelijk voelt ze zich zo beter.. Hou mn hart vast..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Ik geef Gaudí Zitac, ik weet eigenlijk niet of Zantac een vergelijkbare werking heeft. En hoeveel drinkt Simba eigenlijk, heb je een idee (want ik meen me te herinneren dat we het een tijd terug hebben gehad over onderhuids infuus)?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 18 mar 2019 09:32 Ik geef Gaudí Zitac, ik weet eigenlijk niet of Zantac een vergelijkbare werking heeft. En hoeveel drinkt Simba eigenlijk, heb je een idee (want ik meen me te herinneren dat we het een tijd terug hebben gehad over onderhuids infuus)?
Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie. Volgens de da hebben zitac en zantac wel een vergelijkbare working maar werkt zantac iets gerichter tegen maagzuur terwijl zitac de maag als het ware beschermt. zo heb ik het begrepen want Simba kreeg zitac totdat de zantac vloeibaar was geleverd.
Ze drinkt best veel maar ik heb gisteren ook weer een infuus gegeven, staat nu ook op de planning, ze ligt nu op een plekje waar ik haar zou moeten storen, als ze zo opstaat, ga ik haar het infuus geven, wil haar niet storen op haar veilige plek.. Ze heeft rond 9h wel al het vocht opgelikt van een zakje renal. Hoop dat het infuus zo helpt. Ik geef zo'n 150 ml nu ik het niet meer 3 x per dag geef, raad je me aan om het weer vaker te geven? zit nu op 1 x per dag 150 ml. Heb jij de ervaring dat Gaudi dan opknapt? Begin hem nu namelijk wel een beetje te knijpen omdat nu de mirtazapine volledig uitgewerkt is, vandaag en de komende dagen worden spannend..

Hoe gaat het met lieve Gaudi?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Oh, 150 ml per dag is meer dan voldoende, met natvoer en zelf drinken erbij komt Simba dus zeker op 200 ml (dat hou ik zo'n beetje aan als ideaal). Ja, ik heb de ervaring dat een onderhuids infuus zeker goed kan helpen bij misselijkheid, vooral bij Dalí heb ik dat destijds meerdere malen meegemaakt. En niet alleen voor de nieren, maar zeker ook voor pancreatitis is veel vocht prima. Overigens zit er in nierdieet meer vet dan in normaal voer, en dat is weer minder voor de pancreas - dus het is toch een beetje schipperen.... Mijn gevoel is dat ik de pancreas voorrang zou geven - maar dat is meer intuïtie dan op feiten gebaseerd.

Mirtazipine is na 2 dagen weg uit het lijf, als je maar 1/16 zou je het een tijdje veilig om de dag kunnen geven - zeker als Simba zoveel drinkt, is dat kleine beetje na een uurtje of 40 wel uit z'n lijf.

Met Gaudí gaat het wel goed, beetje op en af wat eten betreft. Dit weekend mondjesmaat, zelfs met 1/8 mirtazipine ging het gisteren niet geweldig. Dus hopen maar dat het komende week weer beter gaat....
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Ik gaf ook royal canin Castro vanochtend maar die liet ze voor het eerst weer staan, vandaar dat ik renal pakte, maar misschien moet ik dan toch de royal canin ultra light pakken als alternatief?
Straks dan nog een onderhuids infuusje, hopelijk helpt dat een beetje tegen haar misselijkheid..
Ah lieve Gaudi, sterk kind is het ook, hoop dat het eten vandaag wat beter gaat, duim ook voor hem.. Ik laat straks weten hoe het met Simba gaat, ze ligt te slapen nu..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Bedankt voor de tip trouwens Erik, wist stom genoeg niet dat renal vetter was dan normaal. infuus is net gegeven, ze wilde nog 10 gram royal canin ultra light oplikken en ligt er weer wat zielig bij nu in haar mandje.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi allemaal,

nog een vraagje over het tijdstip van het geven van emeprid, zitac of zantac..
Geven jullie deze voor of na het eten? Ik lees net een artikel waarbij ik lees dat deze in bepaalde volgorde vóór de maaltijd gegeven moeten worden. Ik gaf steeds een klein beetje eten zodat ze de medicatie niet op lege maag kreeg, ga het zo ook navragen bij de da, maar was benieuwd naar jullie schema's
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Emeprid dient een half uur voor het eten gegeven te worden. Zie: https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/emeprid

Op deze website staat ook een tip over de Zantac/ Zitac

Mijn schema:
- 05:30 opstaan, gelijk de kat Emeprid en buprecare geven

- 05:45 eten, eerst deed ik wel een half uur ertussen. Maar nu gaat ze krijsen van de honger, dus geef ik haar 1/4 Gourmet

- 06:00 als ze haar 1/4 Gourmet op heeft, geef ik haar een capsule met Zantac en poeder

- tussen 06:00 en 6:30 geef ik haar nog 1/2 Gourmet verdeeld over twee porties

Daarna naar werk

Als ik thuiskom geef ik haar steeds porties Gourmet, telkens 1/4

- 17:30 wederom Emeprid en buprecare. Daarna wanneer zij aangeeft te willen eten, 1/4 Gourmet.

En tussendoor en s’nachts eet ze haar brokjes.

Concluderend heb ik in het begin wel echt een half uur gewacht tussen het geven van de Emeprid en haar eten. In jouw geval zou ik dat ook doen en gelijk ook de Zantac geven. En pas een half uur nadien kleine porties eten
Plaats reactie