Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 22 apr 2019 14:57 Wauw hoe zou dat nou kunnen.
ja bizar he? de da vond het niet zo vreemd, vloeibaar schijnt toch anders te werken. Bij Simba was het verschil heel duidelijk zichtbaar, mooie informatie gewonnen zeg ik. ook de da gaat hier meer rekening mee houden want schijnbaar gebruiken veel poezebaasjes de pilvorm omdat die makkelijk verkrijgbaar is. de vloeibare zantac moest besteld worden. maar dankzij Simba weten we nu allemaal beter, ook zij gaan vloeibare zantac eerder inzetten. mocht iemand nog een kat hebben met maagzuur/misselijkheid is de vloeibare zantac een goede tip.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Oké, dus humane ranitidine drank met frambozensmaak? Wat heb je precies?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

En heb je dit besteld via de da? En waar besteld de da dit?

Ik merk nl ook verschil met en zonder maagzuurremmer. Ik heb zaterdag/zondag geprobeerd om geen Zantac meer te geven en ze ging gelijk moeilijker eten. Zondagavond weer begonnen met Zantac en het gaat gelijk weer beter.

Vloeibaar zou ik daarom graag willen proberen
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi Sansan & Douraque,

Hoop dat het bij jullie ook hetzelfde positieve effect heeft. Mijn da besteld het bij de apotheek faculteit diergeneeskunde Utrecht. Het is Ranitidine drank en Simba krijgt dus 0.35 ml 2 x per dag. Mijn da zegt ook dat het beter werkt omdat het beter te doseren is. Ben heel benieuwd en duim voor jullie voor hetzelfde resultaat. Hou me alsjeblieft op de hoogte
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Ja bizar hoe nodig dit middel blijkt, zelfs bij katten die niet braken. Dankzij jullie voelde ik destijds ook de nood om het uit te proberen en wat ben ik daar blij mee, heel erg bedankt daarvoor allemaal!
Heb hieronder gereageerd met alle info over de vloeibare vorm.

Succes! Ik duim

quote=Douraque post_id=725702 time=1556018027 user_id=21784]
En heb je dit besteld via de da? En waar besteld de da dit?

Ik merk nl ook verschil met en zonder maagzuurremmer. Ik heb zaterdag/zondag geprobeerd om geen Zantac meer te geven en ze ging gelijk moeilijker eten. Zondagavond weer begonnen met Zantac en het gaat gelijk weer beter.

Vloeibaar zou ik daarom graag willen proberen
[/quote]
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Ja maagzuur heeft niets te maken met overgeven. Goed dat je extra bevestiging hebt dat het zo goed werkt bij ook jouw kat douraque.

Denk dat de ranitidine drank hier gewoon bij de dorpsapotheek gehaald kan worden. Hopelijk dan meteen met ondansetron haha, moet eerst de dierenarts spreken. Onze kat staat toch al bij de apotheek in het systeem, lekker makkelijk.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Wel weinig ranitidine an zich?

Normaal 2 x daags 1/4 tablet 75 Mg is 75:4 is 18,75 Mg 2 x daags.

0,35 ml is bij 15 Mg/ml maar 5,25 Mg 2 x daags. Klopt?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 23 apr 2019 22:26 Ja maagzuur heeft niets te maken met overgeven. Goed dat je extra bevestiging hebt dat het zo goed werkt bij ook jouw kat douraque.

Denk dat de ranitidine drank hier gewoon bij de dorpsapotheek gehaald kan worden. Hopelijk dan meteen met ondansetron haha, moet eerst de dierenarts spreken. Onze kat staat toch al bij de apotheek in het systeem, lekker makkelijk.
Oh dat zou handig zijn! Gewoon bij de apotheek :).
Ja die dosering is inderdaad anders. Om dezelfde dosering te krijgen, moest ik de pil eerst door de helft doen destijds en dan de helft door 3. Maar ik gaf destijds voor de vloeibare, een kwart zoals jullie deze maar helaas, geen positief resultaat. Kan het ook niet goed verklaren maar het werkt echt duidelijk beter. Hoop natuurlijk dat het hetzelfde voor jullie katjes gaat doen 🙏
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 23 apr 2019 22:30 Wel weinig ranitidine an zich?

Normaal 2 x daags 1/4 tablet 75 Mg is 75:4 is 18,75 Mg 2 x daags.

0,35 ml is bij 15 Mg/ml maar 5,25 Mg 2 x daags. Klopt?
Zal ik dit even doorsturen naar mijn da voor een duidelijker antwoord?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Het klopt , vind het bizar dat Simba dan zo weinig krijgt. Gaf je destijds ook minder dan 1/4e 2 x daags? Dus die 1/4 door drieën ?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 24 apr 2019 13:52 Het klopt , vind het bizar dat Simba dan zo weinig krijgt. Gaf je destijds ook minder dan 1/4e 2 x daags? Dus die 1/4 door drieën ?
Nee ik gaf eerst zitac, werkte niet voldoende, toen zantac 1/4 pil en daar ging ze nog niet lekker genoeg door en da zei 1/6 pil dan proberen tot de zantac, we moesten nog een paar dagen overbruggen tot de vloeibare er was. En met de vloeibare erbij begonnen we echt verschil te zien. Maar toen emeprid er nog in zat 4 x pd, moest ik echt rekening houden met een half uur na Emeprid geven, anders kreeg ze daar weer maagzuur van.
2 x per dag, liefst 12h ertussen 0.35 ml.
Morgen mail ik de da weer en zal ik gelijk navragen hoe die dosering zit. want denk nu emeprid eruit is, de zantac wel iets omhoog moet. Ze eet goed dankzij de mirtazapine kruimel om de paar dagen en lijkt ook niet misselijk of pijn te hebben, maar ze spint echt weinig, wel knuffels en buiten wandelen, maar niet spelen en vooral dat spinnen maak ik me toch zorgen over..ze is ook wat rustiger, minder aanwezig, toch maagzuur of is ze depri..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Da gemaild met alle vragen, krijg vanavond antwoord van haar ook over de doseringsvraag
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 24 apr 2019 13:52 Het klopt , vind het bizar dat Simba dan zo weinig krijgt. Gaf je destijds ook minder dan 1/4e 2 x daags? Dus die 1/4 door drieën ?
Bij deze het antwoord van onze da:

Qua Zantac: de dosering is heel breed, volgens mijn laatste nascholing: 0,5 mg-2 mg/kg, maar volgens Universiteit Utrecht dus zelfs 3,5 mg/kg. Ik heb mijn laatste nascholing bij de berekening aangehouden en Simba krijgt nu 1mg/kg. Omdat ze het chronisch blijft krijgen, hoeven we ook niet een veel hogere dosering in te zetten. We kunnen het wel ophogen tot 2 mg/kg, in dat geval mag je: 2x daags 0,7ml ingeven.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Duidelijk! Dankjewel en een fijn antwoord.
De pillen zijn lastig steeds kleiner te maken dus in dat geval de frambozendrank een goede oplossing bij chronisch gebruik. Bij de kat is 3,5 Mg/kg normaal. Wij gaan ook eens kijken of we kunnen zakken.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Nou de emeprid is er nu 2 dagen uit en we hebben een vrolijk spinnende Simba terug :)
Plaats reactie