Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

He bah Simba, weer overgegeven.
Als ik je verhaal zo lees zou ik het zeker niet onder de noemer “gedrag” steken.
En als haar alvleesklier (nog) niet oké is kan dit al haar symptomen geven. Dan is het wel zaak om misselijkheid en maagzuur te bestrijden. Ik schuif aan bij erik zijn uitgebreide post.

Veel sterkte bij de dierenarts zo.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Esmeray1983 schreef: 22 feb 2019 15:15 Wat jij beschrijft met Yuna, doet Simba dus ook..maar geen kokhalsneigingen, wel teleurstelling (of eerst een paar likjes en) dan verdrietig weglopen..vandaar dat de da nu zit te denken aan gedrag..
Het kokhalsen deed ze ook niet altijd. Vaak was het ook gewoon wel meelopen, bakje snuffelen, misschien één of twee hapjes, en dan alles laten staan voor Bono die daar dan ook op zat te azen.

Ik kan me niet voorstellen dat je dat alleen op 'gedrag' kunt gooien. Een kat (en elk beest) heeft uit nature de wil om te eten. Wanneer ze dit dan niet doen zit er echt iets dwars. Of de kat moet echt 30 jaar zijn en de wil om te eten verliezen. Maar dan loopt zo'n kat ook niet meer naar het eten. Het moet dus inderdaad misselijkheid/pijn zijn of iets fysieks dwars.

Ik weet niet of je het verhaal nog kent van Bowy die op jonge leeftijd een weekje opgenomen is, en uiteindelijk die haarbal uitkotste? Ook daar wist de da niet waaraan het lag ("we moeten haar maar laten inslapen" :evil: ). Bleek het uiteindelijk dus gewoon een ordinaire haarbal te zijn.

En nu weer overgegeven. Nee, dat is echt niet alleen 'gedrag'. Sterkte. Duimpjes draaien hier.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Rik schreef: 22 feb 2019 16:50 Het kokhalsen deed ze ook niet altijd. Vaak was het ook gewoon wel meelopen, bakje snuffelen, misschien één of twee hapjes, en dan alles laten staan voor Bono die daar dan ook op zat te azen.

Ik kan me niet voorstellen dat je dat alleen op 'gedrag' kunt gooien. Een kat (en elk beest) heeft uit nature de wil om te eten. Wanneer ze dit dan niet doen zit er echt iets dwars. Of de kat moet echt 30 jaar zijn en de wil om te eten verliezen. Maar dan loopt zo'n kat ook niet meer naar het eten. Het moet dus inderdaad misselijkheid/pijn zijn of iets fysieks dwars.

Ik weet niet of je het verhaal nog kent van Bowy die op jonge leeftijd een weekje opgenomen is, en uiteindelijk die haarbal uitkotste? Ook daar wist de da niet waaraan het lag ("we moeten haar maar laten inslapen" :evil: ). Bleek het uiteindelijk dus gewoon een ordinaire haarbal te zijn.

En nu weer overgegeven. Nee, dat is echt niet alleen 'gedrag'. Sterkte. Duimpjes draaien hier.
Dankjewel Rik! Jullie helpen enorm :). Ik heb net Cerenia gegeven en even haar temperatuur gemeten, die was normaal gelukkig. Het lieve is dat ze 10 minuutjes daarna kwam miauwen bij me en naar het bed liep; ik begreep haar, ze wilde kroelen dus hebben we heerlijk weer even lepeltje lepeltje gelegen saampjes, alsof ze echt begrijpt dat ik haar probeer te helpen die lieverd..

Wacht nog op telefoontje da en ga zo verder met Erik's recept.. ik hou jullie op de hoogte.

Oja Rik, waar kan ik het verhaal van Bowy vinden? Dan kan ik die direct even lezen en meenemen in het gesprek met de da.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Esmeray1983 schreef: 22 feb 2019 17:37 Oja Rik, waar kan ik het verhaal van Bowy vinden? Dan kan ik die direct even lezen en meenemen in het gesprek met de da.
Heb ik een aantal keer in het verleden wel eens gedeeld via verschillende posts.

Dit is er eentje van (Re: Misselijk):
Rik schreef: 03 dec 2015 16:35 Tsja, aan een uitwendig onderzoek valt dus niet zoveel af te leiden. Ik heb het met Bowy heel vroeger ook een keer gehad. Een halve week aan het infuus bij de DA (omdat ze ook niet at) en uiteindelijk opgegeven meegekregen naar huis (om haar de volgende dag in te laten slapen). Thuisgekomen kotste een enorme haarbal uit en begon vrolijk te eten. "Nee meneer, zij heeft geen haarbal. Ik kan niets voelen." Ik hoor het hem nog zeggen :twisted:

Verder denk ik toch dat als er niets gevonden kan worden er ook eens naar het bloed gekeken moet worden. Het niet eten moet een reden hebben en je kunt natuurlijk wel allerlei dingen proberen maar als die oorzaak niet aangepakt wordt dan blijft het aanmodderen.

Dus als Moena morgen nog niet goed eet (wel blijven spuitvoeren) dan is het of een bloedonderzoek of een foto/echo of iets dergelijks (voor obstructie).
Na die opname had ik mezelf ook voorgenomen altijd door te laten onderzoeken (echo of scopie) totdat er een echte diagnose is. En nooit 'zomaar' een inslaapadvies op te volgen zonder dus ook echt een reden te hebben. Soms komt het wel zover maar bij Bowy was alleen maar een beetje aan haar buikje gevoelt :evil: Gelukkig kwam die haarbal er wel (nét op tijd) uit en heb ik nog jaaaaaaren van haar kunnen genieten. Jullie zijn echter natuurlijk wel al wat verder met de onderzoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Rik schreef: 22 feb 2019 18:28 Heb ik een aantal keer in het verleden wel eens gedeeld via verschillende posts.

Dit is er eentje van (Re: Misselijk):


Na die opname had ik mezelf ook voorgenomen altijd door te laten onderzoeken (echo of scopie) totdat er een echte diagnose is. En nooit 'zomaar' een inslaapadvies op te volgen zonder dus ook echt een reden te hebben. Soms komt het wel zover maar bij Bowy was alleen maar een beetje aan haar buikje gevoelt :evil: Gelukkig kwam die haarbal er wel (nét op tijd) uit en heb ik nog jaaaaaaren van haar kunnen genieten. Jullie zijn echter natuurlijk wel al wat verder met de onderzoeken.
Jeetje Rik, wat heftig van Bowy! Blij dat jullie nog zo lang van elkaar hebben kunnen genieten! Maar oh oh sommige dierenartsen ook bah!
Ik heb overleg met de da gehad en ze is het eens met Erik's recept :). Dus weg met die smerige metacam, had ik bewust nog niet gegeven vandaag, Cerenia al een tijdje gegeven en nog voordat ik het infuus kon ophalen bij de kliniek, begon ze zelf te drinken en heeft wat verse rosbief op jeej!
Vanavond de laatste ab, misschien is ze daar misselijk van? En wat Sansan zei we hebben nog steeds te maken met iets verhoogde pancreaswaarden, al combineerden we dat in het verleden met een echo, omdat ze vertelden dat die waarden niet alles zeggen..

Nou goed, ik heb met de da afgesproken dat ik me ook weer suf Google, zij gaat er over nadenken, ze hebben maandag de vergadering en al mijn suggesties zijn welkom, dus die van jullie ook :). Het enige wat we nog niet hebben gedaan is een MRI scan maar daar moet ze voor onder narcose en dat is ook eng..

To be continued.. hopelijk houdt ze het beetje eten nu binnen!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

update:

Simba heeft gisterenavond alles binnengehouden en nog 30 gram almo nature natvoer op jeej! vanochtend 20 gram gourmet mousse en een half plakje rosbief, al het andere lekkere liet ze staan. maar goed beter dit dan niets :) en wat heeft ze veel geknuffeld! kwam gisteravond steeds bij me voor een knuffel en vanochtend ook, gelukkig is ze weer zo vrolijk. nu nog hopen dat het eten beter gaat, ik ga vandaag weer verse vis halen voor haar..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Kijk, dat willen we graag horen. Goed gedaan Simba!

Wat voor verse vis haal je voor Simba?
Ik heb laatst van de markt twee sardientjes meegenomen, zelf schoongemaakt en in stukjes gehakt. Grote opwinding bij de beestjes (vanwege de lucht denk ik), maar toen ze het voor hun snuffert hadden staan, ho maar. De visboer zei wijting een echte poezen-vis is, maar ik waag me er denk ik maar niet meer aan :grin:
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 23 feb 2019 11:15 Kijk, dat willen we graag horen. Goed gedaan Simba!

Wat voor verse vis haal je voor Simba?
Ik heb laatst van de markt twee sardientjes meegenomen, zelf schoongemaakt en in stukjes gehakt. Grote opwinding bij de beestjes (vanwege de lucht denk ik), maar toen ze het voor hun snuffert hadden staan, ho maar. De visboer zei wijting een echte poezen-vis is, maar ik waag me er denk ik maar niet meer aan :grin:
Haha ik heb hetzelfde meegemaakt! sardientjes waren ook geen succes hier, kabeljauw, scholfilet en dorade doet het goed hier, maar ze wil het niet rauw, wel gekookt in water en vorige keer scoorde lichtjes bakken in een heel klein beetje boter het goed. Wijting vond ze de eerste keer te gek en gisteren moest ze het al niet meer, dus daar kan ik je ook niets in beloven haha.
Gek genoeg wil ze geen verse zalm, ook niet rauw, eten jullie katten dat wel? ik dacht namelijk dat dat echt een kattenvisje was.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

had net even snel koolvis gekookt omdat ik dat nog in de vriezer had en ja hoor, leek heel enthousiast, paar likjes en weg en nu mauwt ze weer om eten, was is dit toch he? de Cerenia werkt toch 24h door? kon ze maar vertellen waar ze last van had..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Misschien toch nog een keer Mirtazipine proberen, maar dan hooguit 1/8 i.p.v. 1/4, samen met een hoop vocht geven. Ik wrijf het altijd tot poeder met de zijkant van een mesje, en dan los ik het op in tonicum (water kan ook), en geef het met een spuitje, en dan nog wat vocht erachteraan. Bij Gaudí werkt dat als een speer - hij wordt ook wel een beetje high, of liever gezegd, super-verliefd - maar dat vind ik niet erg :-)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 23 feb 2019 13:41 Misschien toch nog een keer Mirtazipine proberen, maar dan hooguit 1/8 i.p.v. 1/4, samen met een hoop vocht geven. Ik wrijf het altijd tot poeder met de zijkant van een mesje, en dan los ik het op in tonicum (water kan ook), en geef het met een spuitje, en dan nog wat vocht erachteraan. Bij Gaudí werkt dat als een speer - hij wordt ook wel een beetje high, of liever gezegd, super-verliefd - maar dat vind ik niet erg :-)
haha cute zo verliefd 😍. ja ik kijk het nog heel even aan vandaag en anders inderdaad even overleggen met de da voor mirtazapine, en dan 1/8 ipv 1/4, dat was echt teveel voor haar de laatste keer. thanks voor de tip!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi allemaal,

Even een update na het weekend voordat ik start met werken;
die arme lieverd is duidelijk misselijk, ze eet nog mondjesmaat, verdeeld over de hele dag ongeveer 100 gram natvoer verschillende smaakjes ivm associatie. ze is 's middags steeds het meest teruggetrokken, Cerenia werkt dan uit en rond 16h geef ik haar een nieuw half tabletje en dan begint ze rond 18h weer zachtjes te eten. Het breekt mn hart want ik zie haar hongerige blik en teleurstelling steeds en jullie snappen dat wij echt ALLES uit de kast halen om haar wat lekkers voor te schotelen.. Ik moet nu een paar uurtjes naar kantoor en dan werk ik vanmiddag lekker vanuit huis tm donderdag om bij haar te zijn :). Vanmiddag nog even contact met de da, maar we zitten allemaal een beetje met onze handen in het haar.
En mirtazapine hebben we bewust nog niet gegeven zodat ze zich niet een dag lang volvreet, mocht het die pancreas zijn waar ze misselijk van wordt.. Dus de puzzel is nog steeds niet opgelost.. ideeën zijn welkom :).

Een fijne dag allemaal, ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Mn vriend en ik geven straks een onderhuids unfuus omdat we haar echt minder zien drinken.
En we gaan morgenochtend toch voor de echo van de buik om te kijken of het de pancreatitis is die nu weer opspeelt, als het daar niet duidelijk wordt, wil de da toch met een camera in haar keel en maag kijken, daar gaan we morgen over praten mocht dat nodig zijn. maar we moeten wel ondanks de stress voor haar..het lukt maar niet om uit dit dipje weer omhoog te komen thuis..
hopelijk weten we morgen meer en kan ze herstellen..duim duim voor die lieve schat..
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik duim met je mee!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Zotvanpoezen schreef: 25 feb 2019 17:42 Ik duim met je mee!
Dankjewel! ook namens Simba 😊
Plaats reactie