Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Zotvanpoezen »

Gabapentine is vooral een pijnstiller voor het zenuwstelsel en tegen epilepsie. Ik geef het aan Froufrou. Voor gewrichtspijnen (en spierpijnen)kan je eventueel eens met een laserbehandeling proberen? Het werkt snel en is ongevaarlijk. Of ze artrose heeft kan je ook zien door middel van röntgenfoto's.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Klopt, vandaar dat ik vraag of ze weten waar de pijn vandaan komt.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 20 feb 2019 19:02 OK, dan is het toch pijn.... Maar waar??

Je zou kunnen kijken hoever je terug kunt gaan met de Metacam. Katten met gewrichtsproblemen krijgen ook vaak een lage onderhoudsdosering Metacam, en uit onderzoek is gebleken dat zo'n lage dagelijkse dosis niet per sé nadelig hoeft te zijn voor de nieren. Maar wel veel laten drinken.....
Oh als ik het toch eens zou weten Erik, ben nu echt ten einde raad, die middag/avond die ik liet weten, eerste dag van metacam (startdosis dubbel), at ze plots eventjes goed, maar sinds gisteren weer heel slecht. ze komt wel eten vragen maar loopt weer weg als er wat staat na een paar likjes.

De da weet het ook even niet meer en zijn collega die belt me vanmiddag hierover om even wat andere ogen ernaar te laten kijken, Simba is nog mooi en 4,8 kilo en ze knuffelt en speelt weer graag, maar hoe los ik dit op als ze niet eet??
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 21 feb 2019 00:12 Wat een zorgen om Simba, en pijn bah. Fijn dat de metacam werkt, korte termijn nu belangrijker dan lange termijn denk ik. Hebben ze enig idee waarvan? Artrose? Buik? Gabapentine zou ook nog een optie kunnen zijn?
Dankjewel voor het meedenken! Ja de zorgen zijn nu echt groot, de tranen staan in mn ogen..hoe trek ik dit recht? en ze heeft vandaag en morgen nog antibiotica dus ik kan nu ook niet allerlei middelen uitproberen met al die ellende al in jaar systeem.. Artrose heeft de da al verschillende keren getest dus als het goed is is dat het niet. ze is al onder narcose geweest vorig jaar voor een rot tandje, gebit ziet er nu heel goed uit. ze had vorige week rode vlekjes op haar keel.
Heb haar gisteravond en vanochtend wat da dwangvoer moeten geven met pijn in mn hart, ben bang dat ze anders de medicatie niet verdraagt en ook nog eens uitdroogt..

De collega van onze vaste da belt vanmiddag voor overleg..

Ik hou jullie op de hoogte, dank allemaal voor de suggesties en meedenken..

groetjes,

Esmeray
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 21 feb 2019 00:12 Wat een zorgen om Simba, en pijn bah. Fijn dat de metacam werkt, korte termijn nu belangrijker dan lange termijn denk ik. Hebben ze enig idee waarvan? Artrose? Buik? Gabapentine zou ook nog een optie kunnen zijn?
Dankjewel voor het meedenken! Ja de zorgen zijn nu echt groot, de tranen staan in mn ogen..hoe trek ik dit recht? en ze heeft vandaag en morgen nog antibiotica dus ik kan nu ook niet allerlei middelen uitproberen met al die ellende al in jaar systeem.. Artrose heeft de da al verschillende keren getest dus als het goed is is dat het niet. ze is al onder narcose geweest vorig jaar voor een rot tandje, gebit ziet er nu heel goed uit. ze had vorige week rode vlekjes op haar keel.
Heb haar gisteravond en vanochtend wat da dwangvoer moeten geven met pijn in mn hart, ben bang dat ze anders de medicatie niet verdraagt en ook nog eens uitdroogt..

De collega van onze vaste da belt vanmiddag voor overleg..

Ik hou jullie op de hoogte, dank allemaal voor de suggesties en meedenken..

groetjes,

Esmeray
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Zotvanpoezen schreef: 21 feb 2019 15:22 Gabapentine is vooral een pijnstiller voor het zenuwstelsel en tegen epilepsie. Ik geef het aan Froufrou. Voor gewrichtspijnen (en spierpijnen)kan je eventueel eens met een laserbehandeling proberen? Het werkt snel en is ongevaarlijk. Of ze artrose heeft kan je ook zien door middel van röntgenfoto's.
Dankjewel voor het meedenken! Artrose lijkt ze niet te hebben, we voelen en de da checkt haar ook steeds thuis. ze springt en klimt nog flink ook.. vanmiddag hebben we weer contact met de da want ze eet sinds gisteren weet niet en heb haar wat dwangvoer gegeven.. hou jullie op de hoogte.
Groetjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Heb je al een osteopaat naar haar laten kijken? In welke omgeving woon je?

Is het gedrag alleen met eten veranderd of mauwt ze als je haar oppakt etc. Kan ze ook puur misselijk zijn? En vanwege die plekjes in haar mond, heeft ze stomatitis? En is cerenia samen met zantac al geprobeerd?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Is er ook al een nieuwe röntgenfoto van haar gebit gemaakt? Mogelijk heeft ze tandresorptie? Dat is regelmatig niet te zien vanwege het tandvlees dat eroverheen kruipt, plus het kan ook in de wortels zitten.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 22 feb 2019 12:35 Heb je al een osteopaat naar haar laten kijken? In welke omgeving woon je?

Is het gedrag alleen met eten veranderd of mauwt ze als je haar oppakt etc. Kan ze ook puur misselijk zijn? En vanwege die plekjes in haar mond, heeft ze stomatitis? En is cerenia samen met zantac al geprobeerd?
Dankjewel voor je reactie! alleen het eetgedrag is veranderd inderdaad, ze laat zich gewoon nog oppakken. die vlekjes duiden op keelonsteking en die wordt behandeld door de antibiotica nu. Zantac nog nooit geprobeerd, zal dat maandag ook even overleggen met de da, dankjewel!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 22 feb 2019 12:37 Is er ook al een nieuwe röntgenfoto van haar gebit gemaakt? Mogelijk heeft ze tandresorptie? Dat is regelmatig niet te zien vanwege het tandvlees dat eroverheen kruipt, plus het kan ook in de wortels zitten.
Ook dit ga ik maandag met de 2 da's bespreken, dankjewel. net gesproken met de da, zal even een update plaatsen nu.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

update:

Na lang googlen over voedselaversie vond ik wat nieuwe tips, heb een klein visfiletje gebakken in een klein beetje roomboter en ja hoor, alles op plots en wilde even samen naar buiten..
Haar tweede da belde, we hebben alles doorgenomen;
- kiespijn; deze zou over moeten zijn met metacam die ze nu krijgt. er zijn tijdens en direct na de operatie afgelopen september foto's gemaakt om te zien of er nog iets zat in haar bekkie en dat zag er top uit. Plus eet ze niet moeilijk, ze heeft die stukjes filet net zonder problemen op dus die kunnen we wat betreft de da afstrepen.
- virus/keelontsteking:
deze zou bestreden moeten zijn met de ab, volgende week controle bij de da, dan weten we meer daarover, maar waarom at ze afgelopen weekend zo goed, zelfs harde brokjes en nu weer niet?
- maag of darmen: de pancreas is nog ietsje aan de hoge kant, maar haar ontlasting is weer normaal gekleurd maar wel dunne harde drolletjes. een aantal weken geleden hadden we daarvoor lax a past geprobeerd en daarna droogde ze uit en nu lijkt haar ontlasting wel normaler en ze loopt normaal van de bak ipv rennen.
- schildklier was iets aan de hoge kant, nog wel in normaalwaarde, maar ze krijgt 2 x pd Felimazole en ook daarmee hebben we destijds gerommeld om te zien of minder Felimazole beter ging, maar dat resulteerde in een erg onrustige Simba, zagen bij de da dat haar hartje toen ook te snel ging en samen met die onrust en balken zijn we weer teruggegaan naar de normale dosering.
- oorontsteking ook gecheckt, ziet er prima uit.
- artrose:
hebben we nogmaals over gesproken en ze reageert niet vervelend op aanrakingen, speelt en springt nog net als voorheen.
- depressie:
hier had ze na het overlijden van Tijgertje erg last van maar lijkt hier bovenop te zijn gekomen, speelt en spint gelukkig weer en trok zich een lange tijd niet meer terug, totdat ze koorts kreeg vorige week. haar temperatuur is weer normaal gelukkig.

En dan nog een belangrijke..gedrag:
Door Tijgertje's laatste weken (niet eten) gaven we hem alles omdat we in paniek raakten, zij 'profiteerde ook mee toen. na Tijgertje's overlijden werd ze ziek (virus, schildklier en had even verhoogde nierwaarden) en werd depressief. ze at erg slecht dus we schotelden weer van alles voor, ze wilde niet, wat bleek alvleesklierontsteking. na een lange strijd met buprecare, Onsior en Cerenia, niet tegelijk maar opvolgend, leek ze hiervan op te knappen dus konden we voorzichtig weer terug naar 3 x per dag vaste eetmomenten. maar ze geen stukjes en nog steeds geen enkel brokje.
Vorige week staakte ze het eten weer en had overleg met mn collega van het asiel, kattengedragsdeskundige en gaf aan door te zetten met de vaste eettijden en er proberen minder mee bezig te zijn voor haar bestwil. en bedoeld het echt goed, maar wat bleek, ze had koorts dus logisch dat ze niet at.. Na lang overleg met de tweede da vandaag, gaan we het dit weekend aankijken met volledig nieuw voedsel 3 x per dag, zodat ze geen associaties heeft maar wel op vaste tijden eet. zij gaf aan tot maandag even door te gaan met metacam, maar daar twijfel ik over, omdat ik geen verschil zie..
onze voorzichtige conclusie samen was dat het wellicht toch een gedragsding is..

De 2 da's hebben maandag een vergadering gepland over haar om te kijken wat we nog kunnen missen, al merk ik dat zij het ook even niet weten want zij zei; Als ze de avond van de ab injectie plots gaat eten, denk ik toch aan gedrag omdat een ab injectie niet zo snel werkt en dat was het enige wat ze erbij had gekregen..

sorry voor het lange verhaal, maar we zijn zo aan het puzzelen hier..

Ik zal maandag weer een update sturen, allemaal bedankt voor het meedenken, het helpt om wat meer ogen en oren erbij te hebben..

Groetjes,

Esmeray
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Esmeray1983 schreef: 22 feb 2019 13:36 - virus/keelontsteking:
deze zou bestreden moeten zijn met de ab, volgende week controle bij de da, dan weten we meer daarover, maar waarom at ze afgelopen weekend zo goed, zelfs harde brokjes en nu weer niet?
Dat is niet waar. Een virus bestrijdt je niet met ab (of het moet tegen bijkomende bacteriën zijn). Een antibiotica infectie bestrijdt je met ab. Hier hebben ze twee keer een eetstaking gehad. En ab wordt dan als eerste gegeven omdat het meestal een bacteriële infectie is. Maar als het een virale infectie is dan doet dat niets en moet je andere middelen gaan gebruiken (antivirale middelen).

Ik zeg niet dat het hier gaat om een virus maar het is in ieder geval niet uitgesloten door de ab.

(Overigens kreeg ik de tweede keer Yuna ook heel moeilijk weer aan het eten. Ze wilde dan wel, liep enthousiast naar haar bakje toe, maar kreeg bij het ruiken al kokhalsneigingen. Toen moest ik haar met Mirtazipine weer aan het eten krijgen, wat moeizaam lukte.)

Fijn dat het visfiletje er wel in ging.
Hopelijk gaat ze toch snel weer uit zichzelf eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Rik schreef: 22 feb 2019 14:05 Dat is niet waar. Een virus bestrijdt je niet met ab (of het moet tegen bijkomende bacteriën zijn). Een antibiotica infectie bestrijdt je met ab. Hier hebben ze twee keer een eetstaking gehad. En ab wordt dan als eerste gegeven omdat het meestal een bacteriële infectie is. Maar als het een virale infectie is dan doet dat niets en moet je andere middelen gaan gebruiken (antivirale middelen).

Ik zeg niet dat het hier gaat om een virus maar het is in ieder geval niet uitgesloten door de ab.

(Overigens kreeg ik de tweede keer Yuna ook heel moeilijk weer aan het eten. Ze wilde dan wel, liep enthousiast naar haar bakje toe, maar kreeg bij het ruiken al kokhalsneigingen. Toen moest ik haar met Mirtazipine weer aan het eten krijgen, wat moeizaam lukte.)

Fijn dat het visfiletje er wel in ging.
Hopelijk gaat ze toch snel weer uit zichzelf eten.
Hi Rik,

Ook jij bedankt voor je reactie! Door jullie heb ik toch wat meer input, heb jouw verhaal ook direct gemaild naar de arts, zodat ze dit meenemen in de vergadering maandag.
Wat jij beschrijft met Yuna, doet Simba dus ook..maar geen kokhalsneigingen, wel teleurstelling (of eerst een paar likjes en) dan verdrietig weglopen..vandaar dat de da nu zit te denken aan gedrag..

Als jullie meer ideeën hebben, heel graag, ik Google alles na en stuur het ook door naar de da. de da's zijn ook gek met haar en staan echt open voor suggesties en meedenken dus dat is heel fijn. Bedankt allemaal!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Ze heeft net overgeven die arme schat..straks weer contact met de da
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, arme Simba, en wat een zorgen, Esmeray, ik weet het.
Ik herken het gedrag zoals je dat omschrijft: met verlangende ogen naar je kijken als je in de keuken staat, en dan na hoogstens een hapje of een likje weer teleurgesteld weglopen. Dat is zo'n sneu gezicht....
Mijn interpretatie is dat er dan twee impulsen zijn die elkaar in de weg zitten: enerzijds een hongergevoel en anderzijds misselijkheid en/of pijn. (m.a.w. de suggestie 'gedrag' - daar kan ik niks mee). Om te voorkomen dat je in een vicieuze cirkel belandt, moet je links of rechtsom er toch wat in zien te krijgen. Dit is al jarenlang mijn recept:

Als ik denk dat er sprake is van misselijkheid (en zeker bij overgeven): eerst een halfje cerenia.
Dan onderhuids infuus, minstens 100 ml fysiologisch zout op lichaamstemperatuur.
1/8 pilletje Mitrazipine fijnmalen, opgelost in Reactiv tonicum, gevolgd door ca. 30 ml tonicum
Na een uurtje het allerlekkerste eten voorzetten, b.v. fijngesneden plakjes rauwe bio-kip of vis (sardientjes)
Tussendoor liquid snack of uit de vitamine-tube. De volgende dag weer een portie tonicum.

Ik weet dat het heel moeilijk is: maar als je zelf heel gestressed bent, dan kan Simba dat oppikken. Dus probeer het af en toe ook even los te laten, ga maar wandelen of fietsen ofzo. In ieder geval niet steeds met voer aan komen dragen, want dan kan het voor jullie beiden een obsessie worden. Ik weet natuurlijk niet of het ook zo is, maar ik dacht, ik noem het toch maar even....

Sterkte!
Erik
Plaats reactie