Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Een jaartje terug hadden we hier een kater die behoorlijk is opgeknapt door iedere dag een kleine dosis creon over z'n voer te doen. Dit is een humaan geneesmiddel, dat vaak een stuk beter wordt verdragen dan de veterinaire geneesmiddelen met pancreasenzymen. Soms wordt er ook een antibioticum gegeven als er een bacteriële component wordt vermoed.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

dankjewel Erik. Ik las inderdaad over de creon, zal dit bespreken met de da want haar constant stoned en verward laten zijn van de buprecare lijkt me ook niet echt..las net dat die enzymen soms beter helpen dan medicatie. En las ook dat antibiotica de klachten kan verergeren..al met al neem ik dit alles mee in het gesprek met de da. Ze moet nu toch echt gaan opknappen en genieten, dit is geen goed leventje voor die lieve kleine fluffbal van ons. Hou je op de hoogte!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

even een update weer van ons:

Simba's nierwaarden waren nog exact hetzelfde, dus het zijn niet haar nieren. De uitslagen van de alvleesklier volgen vandaag of morgen. Ze was 5.0 kilo, laatste keer 5.2 kilo. De enzymen hebben we besproken met de da en hij twijfelde daar erg in, hij gaf aan dat de meningen en onderzoeken over het toevoegen van die enzymen uiteen lopen en de werking dus nog niet echt bewezen is dat het positief werkt en hij eigenlijk ook niet weer wil stoeien met verandering van medicatie omdat ook hij niet hetzelfde wil doen als bij Tijgertje, van de ene medicatie naar de andere. dus eigenlijk wil hij nog even aankijken hoe het gaat met de Buprecare in de hoop dat dat voldoende zou zijn. Het fijne is dat ze zelfs zonder Cerenia niet meer overgeeft en wel eet als ik de hele dag door kleine beetjes Shesir natvoer blijf aanbieden en ze eet zelfs weer een beetje droogvoer.
Maar ze is nog alles behalve gelukkig, het lastige is dat het kan zijn dat ze haar rouwproces misschien nog niet door is omdat ze al die tijd niet lekker was dus ook dat kan meespelen. Toch is de da een stuk positiever, hij heeft het idee dat ze hier echt wel van op kan knappen en wil het nog wat tijd geven om positieve verandering te zien. We hebben wel afgesproken dat we binnenkort een tijd gaan afspreken waarin haar levenskwaliteit aanzienlijk omhoog moet zodat we haar niet onnodig laten lijden.. maar nogmaals, de da is daar een stuk positiever in dan ik dit keer en daar hou ik me aan vast :). Ik zal later nog updaten hoe de rest vd uitslagen waren en het gesprek met de da. pff lieve Simba, knap alsjeblieft op meis..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door nellebel »

ik zal voor simba vanavond een kaarsje branden in de Mariakapel bij mijn huis
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

nellebel schreef: 17 okt 2018 13:32 ik zal voor simba vanavond een kaarsje branden in de Mariakapel bij mijn huis
wat lief..dankjewel 💛
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

update van gesprek met da:

haar pancreas waarden waren nog steeds te hoog maar wel lager. 8 nu en toen 11.6 maar ze heeft duidelijk nog pijn dus we gaan in 3 stappen werken:
stap 1. Toch pancreas enzymen toevoegen in de hoop dat dit helpt, dit 10 dagen proberen.
stap 2: deze wil de da en ik ook echt vermijden; prednison om de ontsteking te bestrijden. dit geeft een dubbel zo hoge kans op diabetes maar zo ongelukkig en met pijn door het leven gaan is natuurlijk ook geen optie.
stap 3. als dit niet werkt moeten we weer een gesprek hebben.

Verder ga ik de dosis Buprecare verlagen op aanraden van de da, want ze heeft toch echt teveel angst zo en dat is natuurlijk ook geen optie.

de da hoopt nog steeds op het beste en denkt dat we haar nog wel op de rit gaan krijgen..ik hoop het zo erg lieve mensen, als jullie enig idee hebben hoe lief en bijzonder ze is.. ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Dinky »

Fijn dat de pancreas waarden zijn duidelijk verbeterd :-)
Zo'n ontsteking kan lang duren dus dat is een positieve verandering ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Lieve allemaal,

Ik heb jullie advies nodig.. Simba gaat de ene keer beter dan de andere keer maar ging best ok voor een tijdje. ze werd 2 weken geleden langzaamaan ziekjes, at mondjesmaat, Cerenia geprobeerd, Onsior, niets wilde helpen. totdat ze koorts kreeg vorige week en echt naar de da moesten. Ze had bijna 40 graden koorts die arme schat en kreeg direct een ab injectie en Cerenia omdat ze plots braakte. En thuis nog de ab kuur afmaken en elke dag een halve Cerenia. dit ging top, ze at zelfs weer brokjes en almo nature, dat was echt heel lang geleden..arme lieverd..
tot gisteren.. ze krijgt de ab nog een paar dagen en gaf nog Cerenia, maar at weer maar een paar likjes natvoer en blijft wel hongerig vragen. biologische kip gekookt, 2 soorten vis en nog niets. verder zijn haar nierwaarden heel stabiel, zelfs beter dan de laatste waarden die ik hier heb doorgeven en haar pancreaswaarden zijn ook iets gezakt.
Na lang overleg met de da, heeft hij toch geadviseerd om 2/3 dagen metacam te proberen, om te kunnen zien of het ligt aan de pijn. Hij weet dat ik dat middel erg eng vindt en is zelf ook voorzichtig met dat middel, maar ziet even geen andere optie. ze moet dan wel stoppen met Cerenia en we moeten goed kijken of ze vandaag eet daardoor.
Ja we vinden het eng, maar pijn lijden en niet eten is ook geen optie. Mirtazapine hadden we ook geprobeerd, maar daar werd ze enorm stoned van en werd heel miauwend en onrustig. het zelfde bij buprecare. opramezol hadden we vorige week ook geprobeerd maar het was dus geen maagpijn want dat verbeterde ook niets..

Benieuwd naar jullie mening of ervaring hierover.. alvast bedankt!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Tja, lastig - pijn kan resulteren in een eetstaking. Toch kan je aan een kat vaak wel zien of er sprake is van pijn, maar dan moet je je kat heel goed kennen en erg goed observeren om het op te merken (mijn ervaring tenminste....).
Welke dosis Mirtazipine heb je gegeven? En de buprecare, zijn dat druppeltjes of een injectie?
Ik geef biologische kip altijd rauw, fijngesneden met een scheutje heet water, waar ik wat Ipakitine in oplos.
En je zou ook eens fijngesneden rauwe kippenhartjes kunnen proberen, misschien vindt ze dat lekker?

Sterkte!
Erik
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Bedankt voor het meedenken Erik! Ja, ze heeft zeker pijn, ik herken dit gedrag, en als ik een volledig nieuwe smaak neerzet, is ze even enthousiast, dat lees ik als dat dat voer nog niet associeert aan pijn bij haar. dus ja elke nieuwe smaak likt ze wat van, eet twee happen en dan stopt ze, begint ze zichzelf direct schoon te maken..
rauwe kip wil ze nu niet, denk vanwege haar keelpijn, gekookte kip gaat dan meestal beter maar ook dat likt ze nu het vocht weg en laat de stukjes staan. Heb toch maar de metacam opgehaald om het heel even te proberen om te kijken of het de pijn stopt en ze weer wat eet, maar dat moeten we dan ook weer stoppen over een paar dagen om de biertjes goed te houden.. We zijn dus weer flink aan het puzzelen hier..
Hoe gaat het met Gaudi daar?

Groetjes van ons allemaal
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

niertjes ipv biertjes
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 20 feb 2019 15:00 Tja, lastig - pijn kan resulteren in een eetstaking. Toch kan je aan een kat vaak wel zien of er sprake is van pijn, maar dan moet je je kat heel goed kennen en erg goed observeren om het op te merken (mijn ervaring tenminste....).
Welke dosis Mirtazipine heb je gegeven? En de buprecare, zijn dat druppeltjes of een injectie?
Ik geef biologische kip altijd rauw, fijngesneden met een scheutje heet water, waar ik wat Ipakitine in oplos.
En je zou ook eens fijngesneden rauwe kippenhartjes kunnen proberen, misschien vindt ze dat lekker?

Sterkte!
Erik
Mirtazapine was 1/4 tablet, 15 mg per tablet en buprecare is een vloeistof in haar mondje, deze hebben we zelfs teruggebracht naar 2 druppels en ze werd toch stoned, maar niet eten, juist meer slapen ervan. helaas is ze niet gek te krijgen voor levertjes en hartjes
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

update: nu de metacam werkt, eet ze wel..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

OK, dan is het toch pijn.... Maar waar??

Je zou kunnen kijken hoever je terug kunt gaan met de Metacam. Katten met gewrichtsproblemen krijgen ook vaak een lage onderhoudsdosering Metacam, en uit onderzoek is gebleken dat zo'n lage dagelijkse dosis niet per sé nadelig hoeft te zijn voor de nieren. Maar wel veel laten drinken.....
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Wat een zorgen om Simba, en pijn bah. Fijn dat de metacam werkt, korte termijn nu belangrijker dan lange termijn denk ik. Hebben ze enig idee waarvan? Artrose? Buik? Gabapentine zou ook nog een optie kunnen zijn?
Plaats reactie