Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Poeh ik weet het even niet meer. Simba geeft deze week veel over. Zeker 1 x per dag, zowel haarballen met veel geel vocht, als eten dat eruit komt. Vermoed toch dat die Felimazole iets omhoog moet, aangezien het balken ook weer aanwezig is dus ben nu 1.25 mg Felimazole de dag erbij aan het geven, in de hoop dat dat helpt.. ik hoop niet dat dit haar nieren zijn.. ze eet verder prima, af en toe lukt het mij om haar nierdieet te laten eten. Brokjes nierdieet weigert ze nog, maar ze eet in elk geval weet wat seniorbrokjes, als ze dat blijft doen, schakel ik weer over op nierdieet in de hoop dat ze het toch gaat eten. Natvoer ben ik mee reminders, dat is nu 's ochtends na de pillen iets meer dan een half blikje, en 's avonds ook, als beloning van die pillen in haar bekkie doen en nu laat ze dat ook prima toe gelukkig.
Wat denken jullie? Dierenarts bellen maandag of niet? Haar weer heen en weer slepen of wachten tot 19 sept?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

1.25 mg om de dag erbij bedoel ik
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 28 aug 2018 17:11 Als narcose een risico heeft, kies ik altijd voor gasnarcose, ingeleid met een lichte dosis Dormicum. Dat geeft een lichte belasting van de nieren, en is denk ik ook voor een kat op leeftijd veiliger. Maar dit natuurlijk ter beoordeling van de DA.
Mocht gasnarcose niet mogelijk zijn, dan zou ik zeggen onder narcose brengen en gedurende de behandeling tegelijk een intraveneus infuus - dus niet alleen daarvoor en daarna, maar gewoon de hele tijd. Maar zo te horen weet de DA wel wat hij/zij doet, want van tevoren de organen en het hart checken is natuurlijk prima!

Ik weet overigens dat dokter Knaake in staat is om kiesjes te trekken onder kortdurende, locale anesthesie.

Geef je Simba de komende twee weken Onsior? Want zo langdurig is ook niet echt super voor de nieren, het blijft een NSAID.... Is Buprecare besproken als alternatief?

En hoe kan Simba nu 300 g aangekomen zijn, als het nierdieet natvoer consequent wordt geweigerd? Dan geef je dus alternatieven in overvloed :-)....?

Groetjes,
Erik

Hoi Erik,

Ik quote jou even zodat je het ziet :).

Ondertussen met Simba natuurlijk naar de da geweest na al het overgeven en vocht toedienen. Zag er niet goed uit. Ze heeft een beetje onderhuids infuus gekregen en een cerenia injectie en cerenia voor thuis. Moest direct stoppen met Onsior voor alle zekerheid ivm haar nieren.

Bloedwaarden:

Phos 1.45 (1.0-2.42)
Glu 5.75 (3.95-8.45)
Crea 2.02 (71-2.12) laatste keer was 172 dus verhoogd
Urea 10.7 (5.7-2.09) laatste keer was 13 dus gezakt (??)
Bun/crea 13 laatste keer was 19 dus ook gezakt
Alkp 16 (14-111)
En dan nog een hoop normale waarden en toen wilde de vervangende da nog even naar de alvleesklier checken want die waarde leek niet goed zei ze en toen kwam dit eruit:
Ipl abnormal.

Dus echo van de buik laten maken. Vind het heel rot voor het beestje maar we het lijkt me echt slim om met de echo te kijken want we zijn nu maanden verder en denken steeds dat het iets anders is, infecties, keelontsteking, nieren, griep, tandjes/ontsteking tandvlees, maar nu zonder de Onsior (al een paar dagen) eet ze toch. Geen droogvoer maar wel nat.
Het is me echt een raadsel waar ze last van heeft.. 19 september is de echo. Ze vermoeden dus iets met de alvleesklier. Heeft iemand hier toevallig ervaring in??

Alvast bedankt Erik en de rest als er iemand meeleest..

Groetjes van ons!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

En haar urine was ook top! Ontlasting moet ik ook meebrengen, ziet er normaal maar toch ook glimmend uit, soort laklaagje..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

En t4 was 16 terwijl de schildkliermedicatie met 1.25mg al verhoogd had.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Dinky »

Van alvleesklier ontsteking staat mij bij dat ze dan juist heel slecht eten en dat het vanzelf over moet gaan. Je kan dan alleen aan symptoombestrijding doen. Vind het daarom wel opvallend dat ze juist weer eet nu de pijnstilling is gestopt omdat bij alvleesklier ontsteking juist sprake is van buikpijn.

Goed dat ze een echo gaan maken. Hopelijk geeft dat wat meer duidelijkheid

Overigens denk ik dat de da een snaptest heeft gedaan. Een positieve snaptest geeft nog geen uitsluitsel ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Mmmm - ik vind het ook onduidelijk. Ik geloof eigenlijk steeds minder in nierfalen. Wat Mirjam zegt: als Simba alvleesklier ontsteking heeft, zou je toch wel ander gedrag zien - want dat is behoorlijk pijnlijk, met alle gevolgen voor de eetlust. Mag je overal op het buikje aaien of een beetje drukken, of zijn er plekken die gevoelig zijn?

En kan je iets meer zeggen over het overgeven? Moet ze dan echt een tijdje 'pompen', of komt het er snel uit? Is het altijd met haren of eten, of geeft ze ook wel eens puur vocht met een beetje schuim over? En wanneer geeft ze over?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Dinky schreef: 14 sep 2018 12:38 Van alvleesklier ontsteking staat mij bij dat ze dan juist heel slecht eten en dat het vanzelf over moet gaan. Je kan dan alleen aan symptoombestrijding doen. Vind het daarom wel opvallend dat ze juist weer eet nu de pijnstilling is gestopt omdat bij alvleesklier ontsteking juist sprake is van buikpijn.

Goed dat ze een echo gaan maken. Hopelijk geeft dat wat meer duidelijkheid

Overigens denk ik dat de da een snaptest heeft gedaan. Een positieve snaptest geeft nog geen uitsluitsel ;-)
Ja ze eet inderdaad best ok met die cerenia nu. En vanacht was ze ook weer flink aan het spinnen gelukkig. En overgeven is ook niet meer gebeurd sinds de cerenia. Vind het zo'n raadsel! Ik hou jullie op de hoogte van de echo. Dankjewel voor je snelle reactie Mirjam
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 14 sep 2018 18:27 Mmmm - ik vind het ook onduidelijk. Ik geloof eigenlijk steeds minder in nierfalen. Wat Mirjam zegt: als Simba alvleesklier ontsteking heeft, zou je toch wel ander gedrag zien - want dat is behoorlijk pijnlijk, met alle gevolgen voor de eetlust. Mag je overal op het buikje aaien of een beetje drukken, of zijn er plekken die gevoelig zijn?

En kan je iets meer zeggen over het overgeven? Moet ze dan echt een tijdje 'pompen', of komt het er snel uit? Is het altijd met haren of eten, of geeft ze ook wel eens puur vocht met een beetje schuim over? En wanneer geeft ze over?
Hoi Erik, ook jij bedankt voor de snelle reactie. Het stomme is dat ik ook steeds minder geloof in nierfalen maar ik vraag me toch zo af wat er net ons beestje is.. En zolang ze zo af en aan ziek blijft durf ik ook geen tweede kat te adopteren aangezien het huis klein is en niet wil dat ze haar territorium moet delen terwijl ze nog niet fit genoeg is om haar grenzen goed aan te geven..

Ik mag haar buikje absoluut aaien, sterker nog, zo liggen we elke nacht. Zal vandaag eens kijken hoe ze reageert op drukken en voelen op haar buik.

Overgeven deed ze actief, dus ze voelt get aankomen, piept soms en staat op en dan komt het. Niet met veel kracht dus. Was een paar keer met haar, ik kam haar ondervacht daardoor meer dan normaal om haar te helpen met die haren. Maar ook overgeefsel met eten en de dag dat ik naar de da ging was het gal, dus lege maag. De tijdstippen dat ze overgaf waren heel verschillend maar 's nachts in elk geval altijd, dus het leek alsof het niet perse met voedsel te maken had.

Hoop zo dat die echo ons meer duidelijkheid gaat brengen, ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes en een heel fijn weekend allemaal!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

En geen reactie als ik op haar buikje druk
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Wel wondjes in haar oren gevonden gisteren. Jeuk ook. Flappert ook wat met haar oren
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoihoi,

Update; net terug van de echo van haar buik. Haar nieren vielen enorm mee, eentje iets vergroot maar verder geen gekke dingen, ook icm haar meevallende nierwaarden, is de da vrij positief over haar nieren.
De alvleesklier daarin tegen zag er minder uit, inderdaad een ontsteking. Dat kan dus al haar klachten verklaren, zeker het overgeven.
We zijn direct gestart met Buprecare, 3 x per dag thuis, hij wil haar niet meer stress geven door op te nemen dus heeft de boel meegegeven aan ons voor thuis :). En direct meer bloed afgenomen om een meer uitgebreide bloedtest te doen om die alvleesklier goed te bekijken en zo ook te kunnen vergelijken met de volgende test volgende week om zo te kijken of die medicatie aanslaat en zo de behandeling zo nauwkeurig mogelijk te doen (ben echt zo blij met deze dierenarts!).
Verder zien haar tandjes er echt slecht uit en omdat ze toch de stukjes steeds laat staan van het eten, moeten toch echt haar kiesjes getrokken worden. Zij werken vaak in overleg met dr. Knaake en gaan het dus weer precies op zijn manier doen, dus Erik, uiteraard met foto's tijdens de behandeling. De da vertelde dat je anders de wortels niet goed ziet en ze geen enkel risico willen nemen dat er nog wat blijft zitten bij haar. De da was vrij positief na vandaag, de alvleesklier wordt nu behandeld en hij verwacht ook weer een blije Simba te zien nadat haar bekkie geheeld is, oh wat zou dit fijn zijn 😻😻!!
Haar oortjes krabt ze inderdaad, dit is waarschijnlijk de felimazole, maar we willen even wachten met het uitproberen van een alternatief omdat er al zoveel gebeurd met haar..maar geen ontsteking of oormijt dus.
De gebitsbehandeling is volgende week woensdag. Wij hopen zo op het beste maar het voelt eindelijk duidelijk en vooral positief!!

Dit zou toch te gek zijn!!! Duim duim duim
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Er is nu tenminste een duidelijke oorzaak bekend, die ook behandeld gaat worden.
Ik duim met je mee op de goede afloop! Zet 'm op, Simba!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 19 sep 2018 16:28 Er is nu tenminste een duidelijke oorzaak bekend, die ook behandeld gaat worden.
Ik duim met je mee op de goede afloop! Zet 'm op, Simba!
Dankjewel Erik, ik hou je op de hoogte :) duim duim
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Dinky »

Dat klinkt tenminste allemaal concreet :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie