Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb van de week de katers laten testen op van alles, als senioren check want ze zijn inmiddels 7 jaar.
Creatinine, ureum en SDMA zijn bij beide verhoogd. Niet dramatisch maar geven wel een indicatie dat er iets mis is.
SDMA was maximaal 140
Lucky: 154
Pride: 145

Ureum was maximaal 65
Lucky: 68
Pride: 78

Creatinine 0.5 - 1,6
Lucky: 1,69
Pride: 1,77

Advies was direct op nierdieet over. Maar ik weet van Saffie hoe slecht dat voer is van samenstelling. Ze krijgen KVV kangaroe met 17% eiwit en 0,4 fosfor. Daarnaast krijgen ze graanvrije brokjes.

Denk dat ik van het najaar bij koeler weer nog een keer laat testen en als het lukt ook de urine van beide te laten controleren op eiwitten.

Maar ik ben wel goed geschrokken :shock:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Rik »

Uh, ze krijgen al KVV? Dan zou je je ook even moeten verdiepen in de eventuele lichte verhoging van de creatinine wegens het voeren van vers vlees. Ik meende dat dat normaal is. Maar ik ben niet bekend met de meet-eenheden die jij noemt voor creatinine dus kan niet zeggen of dit onder "licht" valt.

Overigens zijn er ook nierdieten met vers vlees. Dan hoef je dus niet perse naar de standaard nierdieten. Het vergt alleen even goed onderzoek wat je dan zou kunnen geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

De spreiding in deze metingen in aanmerking nemende, is het enige dat je nu kunt zeggen dat ze wellicht beginnend nierfalen hebben: ze zitten op de rand.

De gebruikte eenheden zijn mij trouwens ook vreemd. Maar ga er maar vanuit dat er minstens 10% spreiding in de gemeten waardes zit.

Ik heb geen idee wat de biologische waarde is van kangeroe-eiwit, maar 17% lijkt me aan de hoge kant. Ik zou zoeken naar vers voer met een wat lager eiwitgehalte, bij voorkeur wit vlees. Nadeel van vlees van grazers is het hoge fosfaat-gehalte.

Ik mis het fosfaat-gehalte: is dat gemeten?

En het lijkt me goed plan om over enige tijd de meting te herhalen, samen met een check van de urine.

Ik denk nog een beetje vroeg om je echt zorgen te maken, maar wel zaak om te anticiperen op wat minder goed werkende nieren.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb gekeken voor rauw dieet nier. Dan kom ik op Bandit uit. 17% eiwit. Fosfor kan ik nog niet vinden. Dat is dus bijna exact hetzelfde voer. De dierenarts zei dat een nierdieet zo min mogelijk orgaanvlees moet bevatten. Wat zat er in Prins nierdieet dat ik vanmiddag zag? Juist....

Als het goed is hebben ze wel getest op fosfor ja. Zal binnenkort eens een printje gaan halen van alle uitslagen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Rik »

Ik denk niet dat 17% aan de hoge kant is. Dit zijn puur dierlijke (hoge kwaliteit) eiwitten.

Als je bijvoorbeeld naar RC renal brokken... Die heeft 23% eiwit. En dat is bij lange na niet allemaal dierlijke eiwitten maar ook veel andere, wat zwaarder is op de nieren.

En deel de 6,8% van Hill k/d natvoer door 0,24 om op DMB uit te komen en je zit op 28%.

Bij bandit kom je met DMB zelfs nog veel hoger uit (ergens richting 45%) maar het zijn allemaal makkelijk te verteren dierlijke eiwitten.

https://vitalanimal.com/low-protein-diet-myths
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtop ... 1#p2867100

Ander topic over KVV nierdieet:
viewtopic.php?f=86&t=31782
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Gisteren heb ik de uitslagen gehad van de eerste controle (na 10 maanden). Creatinine is bij beide ongeveer gelijk gebleven, ureum is gedaald naar normaal. Fosfor was prima. Dat is dus super goed nieuws!!
Lucky zit volledig op nierdieet, Pride grotendeels dus die krijgt Ipakitine door zijn natvoer.
En voor alle twee heb ik een homeopatisch nier compositum, 2x daags.
De volgende controle neem ik ook de SDMA weer mee. Heb me laten over rulen dat het geen zin had omdat deze vorig jaar iets was verhoogd. En dan ga ik ook voor een urine check, al moet ik even kijken hoe ik dat praktisch gezien ga doen....
Laatst gewijzigd door Ilovesiamesecats op 02 apr 2019 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik was zo blij dat ik niet naar de exacte waardes heb gevraagd :-) Maar zal een keer om een printje vragen.

De eenheden zijn anders omdat deze dierenarts gebruik maakt van een Belgisch lab....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Rik »

Wat fijn dat het goed gaat. En ook met het eten.

De urine controle lijkt mij zinvoller dan de SDMA. Je weet dat er een probleem met de nieren is dus een indicatie van SDMA is niet perse nodig (maar kan misschien voor je eigen gemoedsrust zijn). In het verleden is ook gebleken dat we ons niet helemaal blind moeten staren op die waarde. Ze krijgen nu nierdieet/ipakitine dus voor de nieren zelf kun je toch niet meer doen dan dat. Alleen die controle voor de urine is van belang of er eventueel Semintra gegeven zou moeten worden.

Ja, dat opvangen is altijd weer een verassing of dat lukt (met de juslepel methode). Bij Bowy lukte het me 2 keer zonder problemen maar als het ooit nodig is bij mijn huidige katten, ben ik benieuwd of het ook zo makkelijk gaat.

Uitslagen vraag ik altijd op papier. Facturen ook. Gewoon voor mijn archief als terugslagwerk. En Belgische waardes zijn wel terug te rekenen. Wat wel van belang is zijn de referentiewaardes die bij de meetwaardes staan. Want die kunnen per meetmethode verschillen. Maar die behoren altijd op de printout te staan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

De facturen vraag ik altijd mee want ze zijn verzekerd :-) En wat ben ik daar blij mee!
Wie was dat hier die zei dat je de kat moet behandelen en niet de waardes? Dat is in dit geval zeker waar. Meer kan ik nu niet doen. Ze zijn happy, eten goed, spugen amper en zien er goed uit.

Ik heb Katkor of hoe heet dat in huis maar ik moet natuurlijk wel weten welke plas bij welke kater hoort Hihi. Denk dat ik vroeg op ga staan die dag, uurtje of 4, en dan maar wachten tot ze gaan plassen.

In Breda zit een dierenkliniek die elk kaar een seniorencheck goedkoper aan bied met bloeddruk meting. Misschien dat ik daar naar toe ga dit jaar.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Rik »

Die Katkor moet ook wel lukken ja. Niet te vroeg natuurlijk, want zeker met Katkor (en de onpuurheid die meekomt omdat het toch in de bak komt) wil je de urine daarna zo snel mogelijk inleveren.

Ik deed hier altijd een handdoek over de opening van de bak bij Bowy en kon dan in de gaten houden of ze aandrang kreeg om erop te gaan. Dan de handdoek en kap eraf en ik kon ernaast zitten om het met een juslepel op te vangen.

En inderdaad, het is ooit in het pluisjes-topic gezegd en we herhalen het vaak, je moet de kat behandelen en niet de waardes. Het is natuurlijk wel fijn dat de Creatinine niet gestegen is en de ureum is een altijd schommelende waarde, maar het belangrijkste is dat ze lekker in hun vel zitten en gewoon goed eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat ze stabiel zijn gebleven :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Omdat de nierwaardes nu stabiel zijn geef ik ze een brok om af te vallen. Zit wel hoger in eiwit maar heb 3 merken met een laag fosfor gehalte gevonden. Ze zijn echt veel te zwaar, mede door het hoge vet gehalte in hun nierbrokjes. Happy cat light heeft maar 8% vet, Hills k/d 20%.....
‘S morgens krijgen ze nat nierdieet en Pride nierdieet gemengd met wat kvv kangaroe. In de middag afgewogen brokjes en ‘s avonds nog maar 1x natvoer in plaats van 2x.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Gedurende twee jaar groeide er een bult op het oor van Pride waarna het op een bepaalde grootte stabiel bleef. Hij kreeg er steeds meer last van: bij vlagen werd het knalroze, heet en had hij enorme jeuk. Twee dierenartsen haalden hun schouders op en de derde nam het wel serieus maar durfde geen biopt te nemen. Zo ben ik zelf gaan zoeken en uitgekomen bij dermatoloog Vroom. Na het biopt dat zij nam leek het een histocytoom maar het bleek in Utrecht een mastocytoom. Dat verklaart de flare-ups, een mastocytoom geeft histamine af en dat veroorzaakt natuurlijk een reactie.
En niet lang na de dermatoloog kwam ik zo bij de oncoloog terecht. Er is gekeken of er uitzaaiingen zijn in longen, buik en lymfeklier. Gelukkig werd er niks gevonden. Uiteraard was ik ook benieuwd naar zijn nieren en die zagen er best prima uit, het zijn geen schrompelnieren.
Vorige week maandag, twee dagen na het onderzoek, is het oor van Pride geamputeerd. Ondanks de flinke Jaap is hij super gelukkig! Eindelijk is hij van dat ellendige oor af....
Ik had een lijstje van aandachtspunten gemaakt, O.a. geen Metacam, extra onderhuids vocht I.v.m de nieren en uit zichzelf noemde de oncoloog deze punten al op. Dat was heel prettig. Uit de narcose komen viel hem zwaar maar daarna ging het heel vlot. We slapen nu op een matras in mijn halletje (2m2) plus de badkamer. De kap hoeft namelijk alleen ‘s nachts om, overdag blijft hij er af en Lucky ook.
Nu is het alleen nog wachten op de uitslag van het weefselonderzoek pfff.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Mmmm, ik lees dit verhaal met gemengde gevoelens: dierenartsen die een mastceltumor negeren. Wat goed dat je zelf op zoek bent gegaan, en dat je uiteindelijk bij een oncoloog terecht bent gekomen die de juiste beslissing heeft genomen om het oor te amputeren, voordat de tumor zou gaan uitzaaien. En wat goed van die oncoloog: geen metacam, extra onderhuids infuus....

Ach, het zal wel even wennen zijn, een oor minder - maar voor Pride het beste, en ik denk ook het meest comfortabel: eindelijk van die vervelende jeuk af!

Ik neem aan dat er ook bloed is afgenomen? Hoe staat het met de nierwaardes?
Op naar een spoedig herstel!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Lucky en Pride: beginnend nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nee er is geen bloed geprikt, in maart was het nog hetzelfde als een jaar eerder. Ureum was gedaald zelfs naar normaal.
Het is me bij Saffie overkomen, dat een dierenarts niet in greep, ik dacht: dat gebeurt me niet nog een keer! Toen ik de dierenarts vroeg om een verwijzing voor Pride naar de dermatoloog zei ze “O ja die ken ik, dat is een hele goeie” .... had me daar dan naar toe verwezen voor een biopt, MUTS.

Medicijnen zag ik niet zitten om vele redenen:
1. Hij had geen uitzaaiingen en dat wilde ik zo houden
2. Wat doen de medicijnen met Lucky door contact
3. Wat doen de medicijnen met zijn lijf
4. Leven met een tikkende tijdbom... ik kan het niet

En nu blijkt dat het voor hem ook het fijnste is zo zonder dat ellendige oor.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie