Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Mijnnierkat schreef: 25 jul 2018 16:27 De laatste keer dat ik hem woog was op 18 juli, hij was toen 5215. Vanmorgen, precies een week was hij 5035. Dit is een verschil van 180 gram ten opzichte van vorige week. (Pff.. te bedenken dat hij een jaar geleden 5,7 woog) Ik heb me door de assistente laten vertellen destijds dat dit best veel is op zo'n klein lijfje, maar ook dat betwijfel ik nu. Is dat wel zo? Wat is als hij nou vandaag bijvoorbeeld net naar de bak is geweest en gewoon nog geen brokjes op heeft die ochtend? Ik vraag me af wat het verschil in gewicht is bij andere katten in bijv. een week tijd, maar ik kan me voorstellen dat jullie niet allemaal een baby- huisdierweegschaal in huis hebben :eshifty:
In het gewicht zit zowiezo al een statistische spreiding van zeker 100 g, vanwege redenen die je zelf al aangeeft. Dus je kan nooit zeggen dat hij 180 g is afgevallen - dat hij aan het afvallen is, kan je pas zeggen als je een trend waarneemt - en daarvoor moet je over langere tijd het gewicht meten.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

ErikPhilippus schreef: 25 jul 2018 18:16 Bij Dalí, zwaar nierpatient, werd in eerste instantie een sterk verhoogde SDMA gemeten (zoals te verwachten), en een tijdje daarna is zijn bloed nogmaals geanalyseerd, en toen zat hij wat betreft SDMA net boven de referentie.... SDMA was bij hem in een maand of 2 zowat gehalveerd - terwijl chronisch nierfalen eigenlijk alleen maar slechter kan worden.

Dit is aangekaart bij de leverancier van de SDMA test, en die had een wat vaag verhaal - dat SDMA een moment-opname was, en dat er in de meeting zelf ook een grote spreiding zat, dus dat ik de resultaten met 20% marge moest interpreteren. Samen met de DA vond ik het niet echt overtuigend.

Later is ook een volledige analyse gedaan van het bloed van onze kerngezonde 2-jarige Bengaal Ginger, en daar kwam ook een verhoogde SDMA uit. Ik kon er niet veel waarde aan hechten....

Groetjes,
Erik
Ah, dat verklaart inderdaad... En wat het gewicht betreft heb je gelijk. Mijn partner had hem van de week weer een blikje gourmet gegeven. Ik was er niet bij anders had ik hem tegengehouden, ik wil namelijk niet dat hij denkt te kunnen wachten met eten tot hij een blikje gourmet krijgt. We hadden het juist weer afgebouwd, maar mijn partner maakte zich zorgen omdat hij constateerde dat Sep weer steeds lichter werd

Zojuist woog hij precies 5000 gr. Hij daalt dus wel echt steeds verder naar beneden, maar ik kijk het toch aan voor ik begin met het geven van gourmet met ipa.

Ik ben gaan lezen over katten die afvallen in de zomer maar kan daar niet echt wat over vinden. Wel over katten die buitenkomen, die afvallen door het eten van muizen en kikkers. Verder las ik dat katten kunnen afvallen als ze wormen hebben. Nu heb ik Sep al heel lang niet ontwormd, met het idee hij komt niet buiten dus zal het wel niet nodig zijn + ik geef hem het liefst zo min mogelijk medicijnen/middelen omdat ik bang ben voor die nieren. Maar is dit wel zo slim? Ontwormen jullie je katten?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Ik moet toegeven dat ik me niet zo bezig hou met ontwormen - dus dat is hier ook alweer een tijd geleden....
Misschien even overleggen wat de DA ervan zegt? Maar ik zou zeker niet blindelings het advies volgen van leveranciers...

Hoeveel eet Sep per etmaal ongeveer? Je kan namelijk uitrekenen hoeveel hij gemiddeld nodig heeft aan voedingswaard,b.v. hier: https://www.licg.nl/katten/voeding-van- ... eveelheid/
En als je bang bent voor z'n nieren, dan is er ook nog wel iets tussen nierdieet en gourmet...
Plaats reactie