Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik ben ook wel benieuwd hoe het nu met de kat van "mijnnierkat" is...
Het vraag van Cadiche is klaarblijkelijk weer een 'losse flodder', want er is geen enkele response gekomen
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Dank voor jullie belangstelling. We hebben van Sep eindelijk een plasje kunnen opvangen + controleren.
Uitslag was goed, de dierenarts was er tevreden over. De uitslag was als volgt:

12-07-2018
laboratoriumuitslag - idexx
notitie - URINE
SG 1.050
dipstick bloed-, urobiligeen-, bilirubine+, eiwit++, nitriet-, ketonen-, ascorbinezuur++, glucose-,
pH7, leuko's+++
sediment: geen gruis, geen wbc's/rbc's
UPC ratio: geen eiwitverlies urine
advies: geen extra therapie nodig nav urine onderzoek

Waar ik ook blij mee was is dat het gruis helemaal is verdwenen. Ik had echter wel mijn vraagtekens bij de 2 plusjes bij eiwit. Volgens de dierenarts kon dit geen kwaad en betekende dit geen eiwitverlies, omdat een bepaalde andere waarde wel in orde was. Ik weet even niet meer welke dit nu was... maar ik vertrouw hierop de dierenarts maar. Tenzij jullie wellicht nog andere bevindingen hebben naar aanleiding van bovenstaande uitslag.

Sep is weer veel vrolijker dan vorige week, qua gedrag gelukkig weer de oude. Heeft de afgelopen dagen een blikje gourmet per dag (met IPA) gehad naast de brokken, ik ga hier nu weer mee stoppen. Hij is na bijna een jaar Sanimed gegeten te hebben hier helemaal op uitgekeken, en is nu over op HappyCat Niere. Deze vallen nu goed in de smaak, ik ben allang blij... Als jullie nog natvoer weten voor nierkatten in de smaak rund en het liefst in patevorm, dan hou ik mij aanbevolen! ;-)

Hij is momenteel 5.260 kg, woog 2 weken geleden nog 4.190 dus dat gaat ook de betere kant op. Ik denk dat hij zijn oude gewicht van 5.3/5.4 niet zo snel meer gaat halen, want eten doet hij wel, maar de hoeveelheden zijn niet meer zoals voorheen. (Vorig jaar voordat de nierproblemen begonnen was hij overigens 5,7... )

As we speak is mijn partner met hem bij de dierenarts voor een extra uitgebreide controle van zijn bekje, dit keer met een andere dierenarts die 20 jaar ervaring heeft in tandheelkunde bij onze praktijk. De roodheid die wij constateerde rechts boven in zijn bekje lijkt ineens te zijn verdwenen.. Ik ben dus benieuwd wat haar bevindingen zijn, jullie horen het vast straks van me!


Update: ze zijn terug van de dierenarts. Er is héél minimaal irritatie te zien, die zeer ruim binnen de norm van normaal valt. Gebit, bek en keel zien er keurig uit. De dierenarts adviseert zeker niet om hieraan een narcose te wagen. Uiteraard adviseert ze om hem goed in de gaten te houden, maar dat is bij ons vanzelfsprekend. We kijken het dus even aan, houden zijn bek en gewicht in de gaten. Het lijkt echt weer goed te gaan met Sep.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Goed te horen dat Sep weer in goede vorm is, en is aangekomen - dat laatste is een belangrijk positief signaal :-)
Aan het soortelijk gewicht te zien (normaal > 1.035), is Sep nauwelijks in staat de urine te concentreren, dus er is wel degelijk iets aan de hand met de nierfunctie. Wat is trouwens de UPC ratio: zit die echt ruim onder de 0,4?

Goed nierdieet natvoer paté is Specific. Maar je hebt ook paté van RC, Clinic, Trovet, VET-concept, etc. Ook de Kattovit zakjes met lekker veel saus zou je kunnen proberen. Het geheim van nierdieet is afwisseling. Vaak eten nierkatten onvoldoende van nierdieet, en krijgen ze langzaam eiwittekort, en gaan hun eigen spierweefsel 'opeten' - ofwel vermageren. Mocht dat bij Sep gebeuren, dan kan je af en toe een kleine hoeveelheid (gegaard) witvlees (konijn, kip) erbij geven (b.v. 15 gram), met wat Ipa er overheen.

Succes, en laat je weten hoe het met Sep verder gaat?
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Bedankt voor je tips m.b.t. het voer Erik, deze zullen zeker van pas komen.

Wat betreft het soortelijk gewicht schrik ik inderdaad even. Ik was in de veronderstelling dat 1050 mooi was. Dit omdat ik op internet lees dat zodra het soortelijk gewicht lager dan 1035 is dit wijst op nierproblemen. Bijv. uitspraken als deze: ''Een normaal SG is 1035 - 1050. Als het SG onder de 1.035 is dan kan dit wijzen op een nierprobleem. Als 50-60% van het functionele nierweefsel weg is dan kan het SG van de urine lager dan 1.035 worden!'' Ik had dus de indruk dat dit wel goed zat, hoe zit dit precies?

Bij de UPC ratio zie ik inderdaad alleen maar staan 'geen eiwitverlies'. Ik ga deze waarde even opvragen. Ik vraag me af waarom ze deze er niet bij hebben gezet. Wellicht omdat ze aannemen dat deze waardes ons niks zeggen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Oh, wacht even - ik las het verkeerd, ik zat even fout met de komma. Ik dacht 1,005, maar het is 1,050 - dus het is prima (eigenlijk wonderbaarlijk goed). Sorry voor mijn vergissing!
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 16 jul 2018 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Oh geen probleem! Gelukkig maar :grin:
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Fijn, dat het goed met Sep gaat! Qua kennis m.b.t. nieren heb ik niets toe te voegen. Hier is Erik een deskundige in.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Ik liep er nog even over na te denken, en heb ook weer even het eerste bericht gelezen... Ik vind de uitslag van de urine analyse zo goed (vandaar ook mijn vergissing, haha), dat ik zelfs twijfel of Sep wel chronisch nierfalen heeft.....
Zijn creatinine is te hoog, dat is waar - maar z'n ureum is prima binnen de perken. En de SDMA is te hoog - maar dat zou ik met een korrel zout nemen. En hij is nu maar liefst een kilo aangekomen in 2 weken.... Een nierpatient gaat echt niet zoveel aankomen in korte tijd, dus ik heb zo'n vermoeden dat die verhoogde creatinine door iets anders is gekomen, en dat Sep dat zelf weer heeft overwonnen....

Het is maar een ingeving, niet op basis van feiten - meer op gevoel en intuïtie. Hopelijk heb ik het bij het rechte eind :-)

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Rik »

Sep heeft nog maar 1 werkende nier. Of in ieder geval is de andere nier verschrompeld.
Zie ook viewtopic.php?f=56&t=31685

Maar inderdaad geeft de goede urine-uitslag wel aan dat de andere nier prima zou moeten werken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 16 jul 2018 16:23 Sep heeft nog maar 1 werkende nier. Of in ieder geval is de andere nier verschrompeld.
Zie ook viewtopic.php?f=56&t=31685

Maar inderdaad geeft de goede urine-uitslag wel aan dat de andere nier prima zou moeten werken.
Ja, dat weet ik... Maar als die ene nier prima functioneert, mag je op de leeftijd van Sep mag veronderstellen dat er 50% nierfunctie over is (tenzij die verschrompelde nier ook nog iets bijdraagt), en dan spreek je nog niet van chronisch nierfalen.
débo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2018 09:48

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door débo »

Hallo, ik las iets van een schuin kopje en een klein schudje als kat van het bed springt. Ik heb dit 2 keer gehad met mijn kat en bij haar kwam dat door een middenoorinfectie.
De eerste dierenarts zag dit niet maar kwam dan bij een stagiaire die dit op eerste zicht zag. Ze moest dan 6 weken antibiotica nemen.
débo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2018 09:48

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door débo »

Nog over die middenoorinfectie, ik dacht dat ze dit niet konden zien in het oor zelf omdat dit diep in het oor is. De diagnose was op het zicht. Kat is er heel misselijk van en vermagerd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Rik »

Dat is een hele lastige om te diagnosticeren. Zeker als het zich niet uit door een normale oorontsteking. Mooi dat een stagiaire dat zo herkende.

https://www.mcvoordieren.nl/oorontsteking-bij-de-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Bedankt voor jullie reacties, en excuses voor mijn late reactie!

Ik vind het ook zo moeilijk Erik, zijn ziektebeeld is ondanks veel en regelmatig terugkerende onderzoeken niet heel helder. (Chronisch) nierfalen maar inderdaad, een positieve urinetest. Maar waarom is zijn creatinine dan wel verhoogd? Zijn linkernier is inderdaad een schrompelnier, dat toonde de echo vorig jaar.

Het moeilijke eraan vind ik, is dat er wel iéts aan de hand lijkt te zijn, maar niet duidelijk en overtuigend genoeg om in een bepaalde richting te gaan zoeken. Menig mens zal pas op zoek gaan als er echt een duidelijk zichtbare kat te zien is. Het voelt zo machteloos, omdat we niet meer weten in welke richting we het moeten zoeken maar ondertussen wel het allerbeste voor hem willen zodat hij nog zo lang mogelijk een fijn leven kan hebben. Gebit is goed, uitgebreide bloeduitslagen zijn goed, urinetest is goed.. Wat we wél weten: creatinine is te hoog, SDMA is te hoog, links is een schrompelnier.

Erik, waarom zou jij niet te zwaar tillen aan de SDMA?

Ik ga me even inlezen over die middenoorontsteking, maar Sep gaf alleen een klein knikje (maar dan van links-rechts) als hij bijv. van een hoogte sprong. Hij is hier nu mee gestopt.

Even een paar opvallendheden, ook voor mezelf/mijn eigen 'dagboek':
- Het ging afgelopen 2 weken erg goed met Sep, hij was weer helemaal zijn vrolijke zelf maar eet deze week weer ietsje minder/valt weer paar 100 gram af. Ik ga m'n weegschaal even testen met een voorwerp met constant gewicht, want ik begin zelfs wat aan de weegschaal te twijfelen. Echter, ik zie/voel het ook als hij weer een paar 100 gram afvalt.

-Ik vind hem ook weer wat meer 'down', hij zit dan echt een soort van ongelukkig (voor zijn doen) op willekeurige plekken met z'n pootjes onder z'n lijfje geschoven. Het zou ook met de warmte te maken kunnen hebben, misschien heeft hij daarom minder honger en valt hij meer af? Het is niet dat hij de hele tijd zo zit, vanmorgen was hij minimaal een uur druk met een bromvliegje :smile:

- Gevoelsmatig heeft hij nu geen pijn, in ieder geval niet aan zijn gebit. Ik heb hem zelfs niet meer horen knarsetanden, dat lijkt met de HappyCat brokken ineens voorbij te zijn?! Ik durf deze conclusie nog niet helemaal te stellen, maar het lijkt er wel op. Blaasgruis is ook voorbij.

- De laatste keer dat ik hem woog was op 18 juli, hij was toen 5215. Vanmorgen, precies een week was hij 5035. Dit is een verschil van 180 gram ten opzichte van vorige week. (Pff.. te bedenken dat hij een jaar geleden 5,7 woog) Ik heb me door de assistente laten vertellen destijds dat dit best veel is op zo'n klein lijfje, maar ook dat betwijfel ik nu. Is dat wel zo? Wat is als hij nou vandaag bijvoorbeeld net naar de bak is geweest en gewoon nog geen brokjes op heeft die ochtend? Ik vraag me af wat het verschil in gewicht is bij andere katten in bijv. een week tijd, maar ik kan me voorstellen dat jullie niet allemaal een baby- huisdierweegschaal in huis hebben :eshifty:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Mijnnierkat schreef: 25 jul 2018 16:27 Erik, waarom zou jij niet te zwaar tillen aan de SDMA?
Bij Dalí, zwaar nierpatient, werd in eerste instantie een sterk verhoogde SDMA gemeten (zoals te verwachten), en een tijdje daarna is zijn bloed nogmaals geanalyseerd, en toen zat hij wat betreft SDMA net boven de referentie.... SDMA was bij hem in een maand of 2 zowat gehalveerd - terwijl chronisch nierfalen eigenlijk alleen maar slechter kan worden.

Dit is aangekaart bij de leverancier van de SDMA test, en die had een wat vaag verhaal - dat SDMA een moment-opname was, en dat er in de meeting zelf ook een grote spreiding zat, dus dat ik de resultaten met 20% marge moest interpreteren. Samen met de DA vond ik het niet echt overtuigend.

Later is ook een volledige analyse gedaan van het bloed van onze kerngezonde 2-jarige Bengaal Ginger, en daar kwam ook een verhoogde SDMA uit. Ik kon er niet veel waarde aan hechten....

Groetjes,
Erik
Plaats reactie