Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Je geeft het volgende aan: Het had in ieder geval met zijn bekje en immuunsysteem te maken.

In relatie tot die rode plek in zijn bek, klinkt het als slijmvliesontsteking. Hiervan gaan ze slecht eten en vallen af. Om het te onderdrukken wordt Prednison gegeven, wat op de lange duur niet bevordelijk is... maar een gebitssanering. Zou het FCGS kunnen zijn ?

http://www.dierengebit.nl/kat/kat-slijm ... titis-fcgs

Als hij dit heeft, dan gaat hij de brokjes laten staan, dat doet hem zeer. Geef hem alsjeblieft dan zijn Gourmet aangelengt met warm water.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Wat betreft het geven van Metacam aan een nierfaler op basis van vage klachten loopt mijn geschiedenis parallel aan die van Rik: ook nadat bij Dalí ernstig nierfalen was geconstateerd, kreeg hij Metacam voor een mogelijk probleem met een kies. Zo ben ik ook op dit forum terechtgekomen in 2015, omdat ik zeer gealarmeerd was toen ik ontdekte dat Metacam contra-geïndiceerd is bij nierpatienten. Had ik dat toen maar eerder geweten.....

Ja, bloeddruk laten controleren is een goede suggestie van Rik.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Hi Rik, inderdaad.

Ik ben destijds na eigen onderzoek met Semintra gestopt omdat Sep geen eiwitverlies had in de urine. Semintra zou dan juist het tegenovergestelde kunnen doen. Ik ben er daarom ook 100% voorstander van om zelf te onderzoeken wat in mijn macht ligt.

Sep vertoont geen verschijnselen van een hoge bloeddruk, maar dit is nooit gemeten. Na zijn oogtrauma is hij doodsbang voor de dierenarts en door de stress is het niet meetbaar.

Wat voeding betreft, net goed zitten drinken en ik heb hem eens happycat voorgeschoteld. Dat ging er best redelijk in, hij at hij daar minstens 10 brokjes van i.p.v. de gebruikelijke +/- 4 brokjes van Sanimed. Ik hou het even in de gaten vandaag, jammergenoeg ben ik wel veel weg vandaag.. ik overweeg dan ook als er niet veel gegeten is om vanavond toch weer een blikje gourmet met ipa te geven. Ik vind zn gewicht nu toch wel het meest zorgelijk namelijk.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Yo16Ka16No11 schreef: 08 jul 2018 01:11 Je geeft het volgende aan: Het had in ieder geval met zijn bekje en immuunsysteem te maken.

In relatie tot die rode plek in zijn bek, klinkt het als slijmvliesontsteking. Hiervan gaan ze slecht eten en vallen af. Om het te onderdrukken wordt Prednison gegeven, wat op de lange duur niet bevordelijk is... maar een gebitssanering. Zou het FCGS kunnen zijn ?

http://www.dierengebit.nl/kat/kat-slijm ... titis-fcgs

Als hij dit heeft, dan gaat hij de brokjes laten staan, dat doet hem zeer. Geef hem alsjeblieft dan zijn Gourmet aangelengt met warm water.
Precies wat ik dacht gisteravond, en dat jij hier nu ook aan denkt doen bij mij extra alarmbellen rinkelen. Ik ga hier absoluut verder induiken, en zo even met daglicht in het bekkie kijken.

Wat ik wel vreemd vind, dit zou de dierenarts toch moeten kunnen zien...?
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

https://ibb.co/nEeRZ8

https://ibb.co/kEDEMo

dit zijn 2 foto’s van de bovenzijde bekje. Wij zien hier duidelijk roodheid, ik ben zeer benieuwd naar jullie mening.
Laatst gewijzigd door Mijnnierkat op 08 jul 2018 12:05, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Afbeeldingfree picture upload

Dit is de linkerkant van zijn bek. Naar mijn inziens ‘rustig’, maar ik ben natuurlijk wel een ‘leek’ hierin.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Er zijn veel verschillende varianten. Zo had Nora niet of nauwelijks rode randen langs het tandvlees, maar rode plekken wangslijmvlies en keel. Hierdoor stopte ze met eten van brokjes en zelfs Gourmet ging moeizaam. Twee tot 3 keer Prednison gehad, hier knapte ze tijdelijk van op, maar uiteindelijk alle kiezen (molaren) verwijderd. Sindsdien volledig opgeknapt.

Het feit dat jouw da Prednison geeft, een rode plek in bekkie zag, je kat slecht eet en afvalt laat die richting uitdenken. Ik zou je da dit voorleggen en naar vragen. Voor ons via foto's niet te beoordelen.

99% van de katten wordt dit getriggerd door Calicivirus (niesziekte variant). Hierdoor neigen deze katten snel naar een verzwakt immuunsysteem waardoor ontstekingen slijmvliezen op de loer liggen. Ook al is Nora verlost van haar slijmvliesontsteking, toch blijft ze er gevoelig voor. Zoals bijv. paar maanden terug een oogvliesontsteking. Deze katten kan je proberen te helpen met hun weerstand te versterken zoals bijv. met L-Lysine, zie link https://www.medpets.nl/puur-l-lysine-ho ... gKNdPD_BwE
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Ik lees dat prednison geven voordat de ontsteking is weggehaald averechts werkt:

‘’Er worden nog wel eens ontstekingsremmende medicijnen zoals corticosteroiden gegeven(prednison / Dexamethason)..
DIT ZAL IN EERSTE INSTANTIE EEN STERKE VERBETERING GEVEN gedurende korte tijd, echter daarna werkt het averechts!
Het is beter om geen corticosteroiden te geven voordat de kiezen getrokken zijn. Deze medicijnen remmen de ontsteking sterk af, maar op langere termijn werken ze averechts. Ze zullen eerder in de hand werken dat het probleem blijft terugkomen en in sterke mate aanwezig zal blijven nadat alle kiezen getrokken zijn.’’

Dierenarts zegt prednison voor een weekje, ik heb m’n twijfels. Ik geloof wel dat het wellicht gaat werken, maar als ik dan bovenstaande weer lees..
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Juist! Vandaar dat ik denk dat je er verstandig aan doet om maandag je da te bellen en te vragen waarom hij/zij prednison geeft en of ze hem verdenken van FCGS.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ps. Nora heeft ook minimaal 2 Moderin injecties gehad en is toch uiteindelijk wel goed gekomen na verwijdering kiezen. Ze eet nu met alleen hoektanden en snijtanden weer harde brokjes.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cadiche
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2018 14:56

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Cadiche »

Hoi, ik heb ook sinds vorige week een poes (hailey) met nierproblemen. Ze is nog geen 5.
Eerst waren haar waardes crea 265 en ureum 21,7
Na bijna 6 dagen spoelen waren de waardes crea 168 en ureum 14,3
Vandaag na bijna een week thuis de waardes nu crea 210 en ureum 15,5
Dus vanaf vandaag weer aan het infuus voor 3 dagen en hopen dat het weer zakt.
Ook heeft ze een bacteriële infectie in haar blaas.
Ze heeft totaal geen klachten en is levendig en je merkt eigenlijk niets aan haar.
De dierenarts zei dat als haar waardes niet zakken dat het dan beter is om te stoppen.
Dit voelt heel tegenstrijdig omdat ze nog zo levendig is en speelt een eigenlijk alles wat een jonge kat doet.
Wie heeft er advies want wil haar nog niet kwijt maar wil haar ook niet zien lijden of haar meer bij de dierenarts laten verblijven om te spoelen wat ze totaal niet leuk vind
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is wel opmerkelijk, een poes van nog geen 5 met nierfalen. Heb je enig idee hoe dat is gekomen? Is ze eerder ziek geweest, pijnstillers gehad, vergiftiging (van bloemen gegeten), ....?

Het verbaast me ook dat ze totaal geen klachten heeft bij een ureum gehalte van 21,7. Je zou zeggen dat ze zich daar toch niet lekker bij moet voelen, met vaak als gevolg verlies aan eetlust.

Na 6 dagen (!) spoelen is ureum gezakt, en nu na een weekje thuis weer iets gestegen. Wat heeft ze in die week thuis voor voedsel gehad? Droogvoer of natvoer, en wat voor soort voer?

Hailey heeft ook een bacteriële infectie in de blaas - dat kan ook een verhoging van de nierwaardes geven. Dus je hebt pas een betrouwbare meting als de infectie is verdwenen. Ik neem aan dat ze daar nu een AB kuurtje voor heeft?

Is de urine ook nog verder onderzocht, b.v. op creatinine/eiwit ratio, soortelijk gewicht, zuurgraad, etc.?

Als ze geen klachten heeft, levendig is, en verder niets aan haar merkt, vind ik het onzin om haar in te slapen. Look at the animal, not the figures.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Rik »

Cadiche schreef: 10 jul 2018 15:09 De dierenarts zei dat als haar waardes niet zakken dat het dan beter is om te stoppen.
Dit voelt heel tegenstrijdig omdat ze nog zo levendig is en speelt een eigenlijk alles wat een jonge kat doet.
Uh.... ik mag even aannemen dat de dierenarts hier bedoeld om te stoppen met het spoelen wat nu elke keer gebeurd. Hij zal niet bedoelen om haar in te laten slapen. (Ik hoop dat hier een miscommunicatie met de dierenarts is)

Als het 2x 3 dagen spoelen niet het gewenste effect heeft, en de creatinine elke keer weer omhoog kruipt dan klopt het dat je met die behandeling kunt "stoppen". Maar stoppen betekent niet "inslapen". Laat dat ook absoluut NIET doen. Het is dan in eerste instantie van belang om die bacteriële infectie te behandelen. Als daarna de creatinine hoog blijft heeft ze chronisch nierfalen. Maar je laat een kat met chronisch nierfalen niet zomaar inslapen. Die kun je met de juiste voeding (en e.v. medicatie indien nodig) nog een aantal jaren heel goed houden. Je gaat dan het traject in van urine laten controleren en bekijken wat de vervolgstappen zijn (we kunnen je daarmee wel helpen qua informatie als het zover is).

Wat was overigens de aanleiding om een bloedonderzoek te doen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Cadiche schreef: 10 jul 2018 15:09 Hoi, ik heb ook sinds vorige week een poes (hailey) met nierproblemen. Ze is nog geen 5.
Eerst waren haar waardes crea 265 en ureum 21,7
Na bijna 6 dagen spoelen waren de waardes crea 168 en ureum 14,3
Vandaag na bijna een week thuis de waardes nu crea 210 en ureum 15,5
Dus vanaf vandaag weer aan het infuus voor 3 dagen en hopen dat het weer zakt.
Ook heeft ze een bacteriële infectie in haar blaas.
Ze heeft totaal geen klachten en is levendig en je merkt eigenlijk niets aan haar.
De dierenarts zei dat als haar waardes niet zakken dat het dan beter is om te stoppen.
Dit voelt heel tegenstrijdig omdat ze nog zo levendig is en speelt een eigenlijk alles wat een jonge kat doet.
Wie heeft er advies want wil haar nog niet kwijt maar wil haar ook niet zien lijden of haar meer bij de dierenarts laten verblijven om te spoelen wat ze totaal niet leuk vind
Ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Yo16Ka16No11 »

@ Mijnnierkat: Ik ben ook wel benieuwd hoe het met jouw kat is?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie