Hadden we nog iets kunnen doen??

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Patricia_27
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2018 13:37

Hadden we nog iets kunnen doen??

Bericht door Patricia_27 »

Hallo,

Ik zit met een enorm schuld gevoel naar de kat en mezelf toe.. Hadden we nog iets kunnen doen? Hadden we haar nog kunnen redden?

Hier onder het verhaal.. wil van dat schuld gevoel af..

Mijn kat was 16 jaar oud.. sinds gister is ze niet meer.. Toch best onverwacht maar toch ook weer niet..
Al enige tijd gaat het minder met haar.. ze is doof geworden soms wat last met ontlasting maar verder nog een kroelkat en net als anders.. we hadden de laatste tijd wel het idee dat ze aan het afvallen was en hielden dit in de gaten... laatste week was ze meer weg van ons en veel verstopt en duurde het soms een dag dat ze beneden kwam. Op bed slapen werd minder maar toch had ze ook nog zeker goede momenten.. kroelen naar buiten gaan enz enz. Donderdag avond toch maar dokter gegaan, we dachten evt weer de ontlasting niet goed en toch even laten checken. Alles was vrij wel in orde en ze vond haar er nog goed uit zien ( net als 2 maanden terug) niks gezegd over dat gewicht, vacht was nog mooi en ze kreeg een vitamine spuit..
Gister ochtend alles normaal niks aan de hand en het leek weer wat beter te gaan.. tot dat mijn vader thuis kwam en de bloempot op de grond zag liggen , Ze heeft nog nooit iets kapot gemaakt. En de kat lag er achter, Ze leefde nog wel, Ze is bij het drinken gezet en daar viel ze helaas weer om.. dierenarts gebeld want dit had ze nog niet eerder gehad.. langs geweest.. ze was dus blijkbaar 1 kg afgevallen de laatste tijd en gister was haar temp nog maar 32 graden. Het is tussen 12 en 5 gebeurd. Toch sneu. Ze adviseerde haar om haar te laten in slapen. Gezien haar leeftijd. En ze dachten aan nierfalen ook omdat ze stonk.. nu heb ik voor me zelf echt het idee wat als we eerder dierenarts waren gegaan.. wat als we hadden aangedrongen op bloed prikken.. wat als? En lees ook dat evt andere dingen konden zijn.. Ik word gek krijg het beestje er niet mee terug maar wil weten of we er alles aan hadden gedaan.. vorige week was alles nog normaal.. pijnlijk en heel veel verdriet.. 16 jaar ons meisje geweest 16 jaar altijd kroelen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hadden we nog iets kunnen doen??

Bericht door Rik »

Allereerst heel veel sterke met je verlies. Heb je er alles aan gedaan...? Moeilijke vraag om te beantwoorden. In ieder geval zal een dierenarts niet zomaar een kat in laten slapen. Tussen dat en "alles gedaan" zit een heel groot gebied. Laten we voorop stellen dat je het niet verkeerd gedaan hebt. Ze was er op dat moment echt slecht aan toe.

Het omvallen heeft overigens niet direct aan het nierfalen gelegen maar ik denk dat ze een paar kleine aanvallen (tia's) gehad heeft. Mijn Bowy heeft dat ook gekregen op 18 jarige leeftijd. Dat zag ik van tevoren ook niet aankomen. Haar hebben we wel met wat prednison achtige spuiten het weekend door kunnen krijgen waarna er bij haar nierfalen en een torenhoge bloeddruk is geconstateerd (waardoor ze die tia kreeg). Ze heeft bij mij gelukkig nog nét de 20 gehaald maar dat weekend was het echt krap aan en kritisch. Ze heeft de eerste nacht ook meerdere keren om haar as rondgedraaid (nog een paar kleine aanvalletjes denk ik). Dat had toen ook de verkeerde kant op kunnen gaan.

Heb je er alles aan gedaan? Tsja, er hadden nog onderzoeken gedaan kunnen worden, medicijnen geprobeerd kunnen worden... maar tegen welke prijs voor haar kwaliteit van leven? Het is ook moeilijk te zeggen of ze met een spuitje prednison gisteren en vandaag nog goed door het weekend was gekomen. Misschien had je haar met veel moeite het weekend door kunnen slepen en was het na het weekend alsnog verkeerd gegaan. En dan heeft ze wel al die dagen moeten lijden.

Het blijft voor ons baasjes die achterblijven altijd moeilijk om te beseffen wanneer we het goed gedaan hebben. Of dat we meer hadden kunnen doen. Ze is 16 jaar geworden. Heeft een fijn leven gehad. En op het moment dat de tijd daar was heb je haar laten gaan. Dat heb je voor haar gedaan. Wij weten allemaal hoe het is om die pijn te hebben. En om die schuldgevoelens te hebben. En nee, je hebt het niet verkeerd gedaan maar daar zal je pijn niet minder door worden.

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hadden we nog iets kunnen doen??

Bericht door ErikPhilippus »

Ook ik wil je veel sterkte wensen in deze verdrietige tijd.

Ik vind dat Rik je een wijze en ook warme response heeft gegeven, mede gebaseerd op z'n eigen ervaring met Bowy. Net als Rik (en vele anderen hier op het forum) heb ik ook ervaren hoe ingrijpend en pijnlijk het is om afscheid te nemen van een kat waar je zo lang lief en leed mee heb gedeeld. En dan kan het verdriet zich mengen met spijt en schuldgevoelens.

Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je een sterk schuldgevoel hebt omdat je achteraf gezien denkt dat je in een eerder stadium misschien nog iets had kunnen doen. Punt één: dat zullen we nooit weten. Punt twee, en nog belangrijker: je hebt haar destijds niet bewust een medische behandeling onthouden. Pas als je toen doelbewust een andere kant had opgekeken, zou er echt een reden zijn voor een schuldgevoel.

Maar dat is natuurlijk rationele benadering, en voorkomt niet dat er toch een stemmetje in je kop kan komen, die zegt: "als ik dit....", of "als ik dat....". De befaamde wijsheid achteraf. Zelfs als je al het mogelijke gedaan zou hebben, kan dat stemmetje nog steeds klinken (weet ik uit eigen ervaring :-(). Ik denk wel eens dat spijt en schuld onderdeel zijn van het verwerkingsproces, omdat het in het begin nog teveel pijn doet, en je het pure verdriet nog niet volledig kan toelaten. Zou kunnen....

Dus ik sluit me bij Rik aan: nee, je hebt niets verkeerd gedaan, je bent overvallen door een scherpe, schurende pijn. Laat het maar toe, en huil je tranen. Over een tijdje verzacht het verdriet, glijden schuldgevoelens van je af, en krijgen mooie herinneringen de overhand.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Hadden we nog iets kunnen doen??

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Heel veel sterkte met je verlies!

Ook ik denk niet dat je jezelf iets kan verwijten. Als het op die leeftijd mis gaat, dan is het meestal goed mis. En dat het goed mis was wordt wel onderbouwd door ondertemperatuur, niet kunnen staan en zitten en veel gewichtsverlies.

Ik heb een plotseling verlies vorige week meegemaakt met een 18-jarige. Eigenlijk op de manier zoals jij omschrijft, van de ene dag nog super goed....naar de volgende dag volledig mis. Ik heb in de 4 dagen die er op volgde al het mogelijke gedaan, maar heb hem uiteindelijk zondag uit zijn lijden moeten verlossen. Is dit beter, dat denk ik niet! Maar ik kon niet direct overgaan, zonder alles te weten, tot euthanasie. Terwijl directe euthanasie achteraf gezien misschien beter was geweest.

Ik hoop dat je jezelf tijd geeft om te rouwen en je realiseert dat een eventuele reddingspoging in de situatie wanneer de kat er zo ernstig aan toe is....zeer waarschijnlijk een lijdensweg was geworden, waaruit je haar dan toch uiteindelijk had willen verlossen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Hadden we nog iets kunnen doen??

Bericht door Lieselotje »

Heel veel sterkte Patricia met het verlies van je meisje.
De voorgaande schrijvers hebben al zoveel gezegd en we hebben altijd het gevoel dat je misschien dit of dat of zus of zo hadden of moeten doen.
Ga niet aan jezelf twijfelen van had ik iets moeten of kunnen doen, dat heeft geen zin.
Denk aan de liefde die er tussen jullie is geweest, denk aan haar toen ze gezond was.

Wens je heel veel sterkte met het verlies.

Rust zacht …..
Plaats reactie