Advies over trovet voer

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Advies over trovet voer

Bericht door Angelical »

Beste allemaal,

Dat kieskeurige eten van een nierkat, dat herkennen jullie vast wel. Iets kan lekker zijn, bordjes worden schoongelikt, en dan opeens niet meer en dan blijven bordjes half vol.

Wij proberen af te wisselen met voer, omdat er dan misschien weer gegeten wordt, maar lastig is het soms wel.

Behalve nierfalen is onze kater ook bekend met blaasgruis en had hij voor zijn nierfalen daar speciaal dieet voor. Hij at graag de blikjes van trovet daarbij.

Trovet heeft ook niervoer, in dezelfde kleine blikjes (grote blikjes werken bij ons niet, want voer is niet meer lekker als het 'oud' is). Maar er staat hier een contra indicatie bij over struviet. Betekent dit dat wij deze blikjes nooit kunnen geven/uitproberen?

Graag jullie advies. We hebben weer een fase van 'ik vind het eten vies' thuis (terwijl zijn zusje alle restjes wel opeet) en ik ben weer op zoek naar variatie.

We hebben tot nu toe gewerkt met beaphar (veel klonten), specific (was lang lekker, nu niet), integra (ook nu 'vies'), sanimed en hills (pureren, meneer lust geen klontjes), en clinic fri.
Cerna

Re: Advies over trovet voer

Bericht door Cerna »

Je bent Kattovit vergeten (lekker!!) :smile:
En Royal Canin heeft ook zakjes met saus in drie smaakjes. Of is hij meer een paté-eter? (heeft RC ook, maar werd hier niet lekker gevonden).

Van Trovet nierdieet weet ik dat het ook gegeven mag worden wanneer katten oxalaatstenen hebben gehad en dan zou ik met mijn boerenverstand concluderen dat het dus niet goed is bij struviet.
Ik adviseer je om contact op te nemen met Trovet. Zij zijn erg behulpzaam en sturen ook zonder probleem een proefverpakking op.
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Advies over trovet voer

Bericht door Angelical »

Kattovit ken ik inderdaad niet! Is dit kwalitatief een beetje ok? Dan ga ik daar eens naar op zoek! Want die muizenporties die hij nu eet, is ook niet goed.

Onze Rode mopperaar is inderdaad een 'paté' eter. Hij lust absoluut geen stukjes. Dus we hebben wel zakjes geprobeerd, en die moeten dan fijngeprakt worden, en dan is het soms wel ok, andere keren natuurlijk niet.

Net via facebook trovet gesproken. De renal&oxalaat mag hij inderdaad niet. Maar ze hebben een nieuwe, met alleen venison (hert) welke dus wel weer mag. Enige nadeel is dat het blikken van 200gram zijn, en onze kater vind oud voer (lees 1 nachtje in de koelkast) eigenlijk niet meer lekker.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies over trovet voer

Bericht door Rik »

Het bekend zijn met blaasgruis... was dat ook toen hij op natvoer stond? Ik vraag me n.l. af hoe vaak het voorkomt dat een kat op natvoer blaasgruis krijgt (maar heb daar dus geen ervaring mee).

In ieder geval zijn we met nierpatiëntjes wel gewend dat ze na een tijdje iets anders moeten hebben. Hoewel Bowy bij mij op den duur vrij lang aan de integra heeft gezeten (lijkt op boerenpate met stukjes).

Het is alweer even geleden maar ik had een sheet gemaakt met wat merken. Vaak inmiddels wel incompleet zijn.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Advies over trovet voer

Bericht door Angelical »

Hi Rik,

Het was inderdaad een 'brokken'kater in de tijd van de blaasgruis. De poezen kregen een of twee keer per dag natvoer, en de rest stonden er brokken voor de trek.

Sinds het nierfalen, is het meerdere keren per dag natvoer, en af en toe knabbelt hij brokjes. Hij lijkt gelukkig te zijn, niet ziek, redelijk actief voor een 16 jaar oude kater. Blaasgruis lijkt nu niet aan de orde.

Vanwege nieren krijgt hij gewoon veel meer natvoer nu, met daaroverheen nog extra water.

Maarja, kieskeurig is meneer altijd geweest, en nu nog meer...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies over trovet voer

Bericht door Rik »

Angelical schreef:Enige nadeel is dat het blikken van 200gram zijn, en onze kater vind oud voer (lees 1 nachtje in de koelkast) eigenlijk niet meer lekker.
Heb je zuslief ook nog? Die is dan ook 16 jaar oud. Ik neem aan dat hij 100 gram wel eet (liefst 125 gram). Rest kan zus dan krijgen. Dat lijkt mij met 16 jaar geen probleem. Je kunt ze het even via favebook vragen.

Ja, het is weer een kwestie van alle merken proberen. En over een paar weken of maanden kun je weer terugschakelen ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Advies over trovet voer

Bericht door Angelical »

Hi Rik,

Zijn zus is inderdaad ook nog in leven, heeft (raar genoeg) geen nierfalen. Ook zij is natuurlijk 16 jaar oud, dus niervoer zou geen probleem hoeven zijn.

Dit zou inderdaad in ieder geval het restjes in de koelkast probleem oplossen. En ook zijn aazen op haar eten.

Brokjes krijgen ze overigens allebei alleen maar nierbrokjes. Die zijn vooral ook als je de deur uit bent dat er te eten is.

Hoe is kattovit qua kwaliteit trouwens? Is het wat?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies over trovet voer

Bericht door Rik »

Even terugkijkend in de rekeningen zie ik dat ik wel een lading kattovit blikjes had besteld. Die heb ik wel gegeven maar ik kan me alleen niet meer herinneren hoe ze die vond. Wel kan ik me herinneren dat ik de brokjes van kattovit groot en "vet" vond.

Gelukkig vond ze op een gegeven moment de integra wel lekker en daar heeft ze vrij lang op gezeten. Maar dat is dus (boeren)paté en die vind jouw lieverd weer wat minder (met grove stukjes) begrijp ik.

In principe is kwaliteit niet van belang bij natvoer. Het bevat veel vocht en dat is ook van groot belang bij een nierpatiëntje. En kwaliteit van alle genoemd merken zijn vergelijkbaar. Het meeste van belang is dat er goed gegeten wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Advies over trovet voer

Bericht door Cerna »

Kattovit brokjes zijn dan een stuk kleiner geworden (tenzij jij heeeele kleine brokjes gewend bent :-P ) en vet vind ik alle nierbrokjes wel.
Voor Noa en Cochi had ik ook paté/mousse en ik kan me herinneren dat het heel zacht is en gemakkelijk in een slobberpapje veranderd kan worden.

Gizmo lustte geen paté, maar deed een moord voor de zakjes met saus. Jammer dat hij (naam?) dat niet lekker vindt. Het is kwalitatief prima voer (voor zover ik dat kan beoordelen :smile: )
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Advies over trovet voer

Bericht door Angelical »

Ik zie dat kattovit zakjes en blikjes heeft. Ik neem dan aan dat de blikjes pate zijn. Ik ga eens kijken of onze Rowie dat lekker gaat vinden.

Het is een lieve lastpak. Maar omdat hij weinig eet, en zijn zusje een veelvraat is, kan hij het ook niet even laten staan, want dan is het alweer op. Gevolg is dus dat je behalve de bediende van de voordeur, ook de bediende van het voer bent elke keer dat hij in en uit gaat (en dat is nogal veel bij katten....).
Plaats reactie