Weer een kat met nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 04 jun 2018 14:43 Ook lees ik dat het niet verstandig zou zijn om gezonde (ook oudere) katten compleet op nierdieet te zetten:

Het is niet verstandig om gezonde oudere katten een nierdieet te geven. Met het oog op het verminderd vermogen eiwit uit hun voedsel te halen op oudere leeftijd wordt dit afgeraden vanwege het daaraan verbonden risico van een eiwittekort.

In dat geval moet je je erg gaan oriënteren op nierdieet dat niet de eiwitten beperkt maar slechte eiwitten vervangt door goede eiwitten. Ook kun je wat extra's geven om die eiwitten weer bij te voeren. Maar ik geloof dat Erik daar wat meer onderzoek over gedaan heeft (over het eiwitten in voer).
Ja, dit onderschrijft mijn eerdere bevindingen. Want als een oudere, gezonde kat eiwittekort kan krijgen van nierdieet, dan zal een nierfaler dat zeker krijgen (ook vanwege het eventueel uitplassen van eiwitten). Uitzonderingen daargelaten, zal een nierfaler op nierdieet langzaam maar zeker vermageren vanwege te weinig eiwit intake. En Rik slaat de spijker op de kop: het gaat niet zozeer om de hoeveelheid eiwitten, maar om de kwaliteit van de eiwitten - dus in hoeverre kan de kat de aangeboden eiwitten weer hergebruiken. Eiwitten met weinig biologische waarde voor de kat (zoals plantaardige eiwitten) worden afgebroken in de ureum cyclus, met belasting van de zieke nieren tot gevolg. Vandaar dat ik Dalí (en nu ook Gaudí) hoogwaardige eiwitten aanbied naast nierdieet.

Bronnen van hoogwaardig eiwit zijn b.v. (biologische) konijn en kip. Vlees van grazers is af te raden, mede vanwege het hogere fosfaat-gehalte. Ik heb destijds uitgerekend dat als je zo'n 15 g hoogwaardig eiwit bij het nierdieet geeft (met een schepje Ipa er overheen), er minder kans is op eiwittekort, en dus gewichtsverlies bij de nierfaler.

Groeten,
Erik
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Geweldig dat de stenen uitgeplast zijn! :edance:

Onze oudere kat (Cerná) en ook onze jongere kat (Milka) wilden alleen maar KD-brokjes eten. Geen van beide nierpatiënten en nooit iets aan overgehouden. Wél kregen ze daarnaast normaal natvoer waardoor je het evt. eiwittekort kon voorkomen.
Cerná had zelfs toen ze 17 was nog uitstekende nierwaardes.

Wat betreft het voorkomen van nieuwe stenen kan ik je Eurologist van de Huisdierendokter adviseren.
Onze Milka had drie jaar geleden blaasstenen en wilde geen speciaal dieet. Toen deze pillen gaan geven en het gaat prima met haar.
Eurologist is niet specifiek tegen nierstenen, maar op de pagina van de Huisdierendokter staat wel dat het middel goed is voor de nierfunctie en urinewegen. En anders even met hen overleggen wat het beste middel is want je hebt ook nog Rehmannia en Lysium.
https://www.huisdierendokter.nl/

Dan kun je je wat betreft de voeding volledig op de verminderde nierfunctie richten en dan 2x daags een pilletje (in het begin 2x daags 2 pilletjes) ter voorkoming van.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Slecht nieuws...de waardes zijn weer omhoog gegaan naar 214. Ze hebben nog urine getest, geen bacterie ofzo gevonden. Ze zetten nog wel iets op kweek ofzo om te controleren op nierbekkenonsteking, dat weten we morgen, En ze gaan geloof ik ecg van hartje maken want dat was vanochtend ook nog onregelmatig. Ik weet niet allemaal precies wat ze zei, want ik schok zo erg. Ze gaf aan dat haar rechternier het misschien niet aankan en dat ze het misschien niet redt. En ik dacht nog wel dat ze mee naar huis kon vandaag. Ik ben er kapot van.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Er waren ook 2 nieuwe niersteentjes bij maar die belemmerde niet de urinegang.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

De 2 nieuwe steentjes zullen niet nieuw zijn maar op de vorige echo niet zichtbaar zijn geweest. (steentjes kunnen toch niet in één dag vormen?)

Wat vervelend dat de waarde weer omhoog is. Wel goed dat ze nu op alles controleren. Hopelijk krijg je straks gewoon een nierfalertje mee naar huis waar je met goede zorg nog jaren van kunt genieten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Ik denk inderdaad ook dat die steentjes nu pas zichtbaar waren, misschien zei ze dat ook wel. Mijn partner heeft ondertussen nog een keer teruggebeld naar de dierenarts, maar de dierenarts gaf aan dat ze nog even doorzoeken omdat ze merkt dat wij nog niet klaar zijn om haar te laten gaan. En tegen mij zei ze ook al dat we er rekening moeten houden dat haar rechternier het niet kan alleen. We gaan vanmiddag natuurlijk nog lekker bij Kathy langs en morgen komt er een gesprek om te kijken wat te doen, ik vrees het ergste eerlijk gezegd.
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Och, wat een akelig bericht. En het zag er zo hoopvol uit.
Ik duim voor je dat het zich toch nog ten goede keert.

Veel sterkte!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door castratenkoor »

Veel sterkte!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Kijk vooral naar hoe ze is. Liefst misschien toch mee naar huis om daar te kijken hoe ze thuis is. Waardes zeggen absoluut niet alles (in ieder geval de crea alleen niet). Ik weet niet helemaal waarop ze baseren dat haar rechternier het misschien niet aan zou kunnen maar laat dat dus niet door de waardes bepalen maar door haar gedrag. Als ze heel snel een te hoge ureum krijgt en dus in eetstaking gaat dan is de indicatie dat de nier het niet aankan er natuurlijk wel. Sterkte.

(Weet je hoe de ureum nu is?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Bedankt allemaal. Ik weet niet hoe de ureum nu is. Als het goed is hebben ze gisteren en vannacht nog de hele tijd gespoeld en toch is de waarde gestegen, ik denk dat ze het daarop baseren. Is het inderdaad een heel slecht teken dat de creatinine stijgt terwijl er gespoeld wordt? Wij weten ook niet goed hoe ze gisterenavond, vannacht en vandaag heeft gegeten. Toen ik gisteren rond 17 uur bij haar was heeft ze nog behoorlijk wat natvoer op. Ze schijnt niet veel te eten als wij er niet bij zijn, maar eet wel als wij er zijn. Ze heeft ook erg veel stress geeft de dierenarts aan, ze begint te kwijlen van angst/stress als iemand binnenkomt (terwijl ze echt super lief en bezorgd zijn hoor). Daarom ben ik er ook nog niet gerust op om het op te geven, wat nou als ze bijvoorbeeld thuis wel beter gaat eten. En we hebben al een nierkat thuis, dus kunnen zelf zien dat het best nog lang goed kan gaan ook al zijn er verhoogde waardes. Maar goed, ik heb dus ook niet voldoende informatie over de laatste stand van zaken, we dachten immers dat ze vandaag mee naar huis mocht.
Daarom gaan we zo weer naar haar toe, kijken hoe alert ze wel of niet is, hoe het met het eten gaat, of ze nog wordt gespoeld. etc. Daarna kunnen we pas weer over het volgende stapje nadenken. Er komt dus nog een uitslag van een ecg ivm haar onregelmatige hartslag en morgenochtend nog een uitslag van wel of geen nierbekkenontsteking.
Als wij toch nog erg twijfelen, denk ik dat we haar nog even thuis willen hebben om te kijken hoe ze het doet, maar dan moet het niet al te slecht gaan natuurlijk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Ik zou haar sowieso niet laten gaan zonder haar eerst thuis gehad te hebben. Hoge creatinine hoeft geen probleem te zijn. Bowy heeft twee jaar na haar diagnose met een waarde van boven de 220 rondgelopen. Zolang de ureum laag (of binnen referentie) blijft dan is ze niet misselijk en kan ze nog kwaliteit van leven hebben. En zeker nu ze daar zit, met de stress, kun je dat eigenlijk niet beoordelen. Dus inderdaad, laat de DA alle onderzoekjes afhandelen, doen wat ze nu nog even voor haar kunnen doen, en dan komt ze naar huis. Daar kan ze nog een dag of twee even van slag zijn maar daarna moet je goed kunnen beoordelen hoe ze zich voelt. Maar dat weet je dus zelf ook met nierpatiëntjes.

Duimpjes draaien nog gewoon even door.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Lastig ja, om het te beoordelen. We zijn bij haar geweest, ze was lief en knuffelerig. Maar leek ook wel erg gefrustreerd (of ze heeft veel pijn maar dat hoop ik niet want ze krijgt of kreeg pijnstilling ivm niersteen). Ze at weer natvoer en had vandaag ook brokjes op zag. Ook de assistente heeft haar zien eten. Ze is best alert en bewegelijk maar ook wel echt bang, op haar hoede en ook bozig volgens mij. Ze gromt als ze geluiden hoort, grote pupillen, platte oortjes. Duidelijk uit haar hum. Heel lastig te bepalen of dat komt omdat ze zich erg ziek voelt of dat ze ook erg gestresst is. Misschien beide. Ze poepte ook toen we er waren, ging wel lastig maar lukte wel. En ze spoelen nog steeds. Morgen om 14 uur gesprek met de da, dan gaan we ecg en kweek op nierbekkenontsteking bespreken en ik neem aan dat ze weer bloedwaarden weten. Als het weer omhoog is gegaan, is het wel erg spannend. Ik vind de da telkens best somber in de prognose maar misschien ook wel realistischer dan wij. Mijn partner en ik hebben afgesproken dat we bij twijfel kijken of ze toch nog mee kan naar huis. Maar ik ben ook bang dat ik haar thuis laat lijden want kan hier verder weinig. En dat ik tegen beter weten in doorga. Maar aan de andere optie kan ik ook echt nog niet denken. Wat zijn dit toch ellendige beslissingen...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Als je haar mee naar huis neemt heb je zelf in de hand wanneer je de beslissing neemt. En zoals ze nu is, met stress en geluiden om haar heen, is ze echt niet zichzelf.

In ieder geval is de creatinine niet de waarde die het meeste van belang is, tenzij die natuurlijk naar boven blijft gaan. Waardes zeggen niet alles. Behandel de kat, niet de bloedwaarden. Er zijn hier op het forum katten geweest met een hoge creatinine die nog vrolijk rond huppelde. En ik mag ook aannemen dat de DA het daarmee eens zal zijn. Dat je haar in je eigen omgeving kan beoordelen op hoe ze is.

En jullie zijn met zijn tweeën, en hebben ervaring met een nierpatiëntje. Dus als jullie samen afspraken maken over hoe ze is, dan weet ik zeker dat jullie haar niet onnodig zullen laten lijden, mocht dat ter sprake komen. Maar het afscheid is dus inderdaad wel iets waar je je mogelijk op voor moet bereiden. En dat is zwaar. Ook omdat je nog met de onzekerheid zit.

Sterkte morgen bij de DA.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Veel dank voor je wijze woorden, het helpt echt. We gaan kijken hoe het morgen gaat.
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Noa heeft nog 4,5 jaar geleefd met een creatininewaarde van 306 en ureum 17.
Waardes zeggen dus lang niet altijd wat.
Plaats reactie