Weer een kat met nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een verdrietige situatie...
Ik heb niets toe te voegen aan de inderdaad wijze woorden van Rik.
Ook vanuit het Kattenpaleis veel sterkte in deze moeilijke tijden.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Heel veel sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Ik krijg net een telefoontje van de dierenarts (schrok me rot...pfff), maar haar waardes zijn weer gezakt, naar het niveau van maandag (crea nu weer rond de 170)! Ze gaan haar van het infuus afhalen en dus voor nu stoppen met spoelen. Het gesprek om 14 uur blijft staan om alles door te spreken. De arts die ik net aan de lijn had, zei dat de ecg inderdaad een onregelmatigheid laat zien, maar vanochtend heeft ze geluisterd, toen klonk het normaal. Ze zei dat het misschien toch kan komen door de enorme stress die Kathy ervaart. Ze had nog geen uitslag over de nierbekkenontsteking. Mijn god, dit is echt slecht voor mijn eigen hart :oops: Ik durf ook even niet meer te hopen, vanmiddag maar afwachten....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Ik kan me voorstellen dat je hart op en neer gaat. Maar ook dat hart van Kathy zal inderdaad wat te verduren krijgen. Nu bijna een week in zo'n hokkie bij de DA... Als ze iets vermoeden met het hart kunnen ze dat natuurlijk het beste beluisteren in een kort bezoekje.

Fijn dat de waardes weer wat gezakt zijn. En nu nog eventjes wachten...
Hopelijk mag ze straks mee naar huis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Ze is thuis!!!! Haar crea was dus weer gezakt. Het was geen nierbekkenontsteking. Vanochtend hebben ze haar hartje geluisterd, dat klonk gelijkmatig. Toen moesten ze prikken en hebben ze weer geluisterd en toen was er wel een onregelmatigheid, misschien dus toch door de stress zei de dierenarts. Verder at ze daar nu goed ('s nachts of als het heel rustig was) en er zat meer leven in. Ze hebben vanochtend nog een echo gemaakt van haar nieren, bij de linker nier (de verschrompelde om het zo maar even te zeggen) zijn 2 kleine nierstenen zichtbaar. De contouren van haar beste nier zijn minder scherp, dus wel wat aangetast, maar goed, dat zeggen de waardes ook wel natuurlijk.
Al met al durfde we het allemaal aan om te gaan kijken hoe het thuis gaat, in haar eigen omgeving zonder de stress. Het is dus heel erg de vraag hoe het met eten gaat, goed drinken en haar gewicht in de gaten houden. In principe gaan we over een maand weer een echo maken en waardes meten. Maar alles hangt dus wel af van hoe het gaat. De dierenarts is erg voorzichtig in haar prognose, we weten niet goed hoe de nier het gaat doen en hoe het met de nierstenen gaat.
Het werd wel echt tijd dat ze daar wegging, de arts zei dat ze vanochtend erg aan het 'klagen' was, dus veel miauwen en boos kijken, ze had er echt genoeg van maar dat merkte wij gisteren ook al.
Ondertussen loopt ze hier thuis alweer als een juffertje rond, ze is al weer vliegjes aan het vangen, het hele huis aan het bekijken en aan het zeuren om naar buiten te mogen, we houden haar heel even binnen. Nu hopen dat ze lekker gaan eten thuis. Ik ben voor nu wel heel erg blij!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Fijn dat ze weer thuis is. Dat ze zo klaagde geeft wel aan dat ze zich niet helemaal doodziek meer voelde. Fijn.

En dan is het nu afwachten hoe ze het gaat doen.

Ik had begrepen dat je een afgesloten tuin had dus dat is wel lekker. Hoewel het vandaag en morgen natuurlijk wel erg warm is. Maar misschien morgen-avond als het wat afkoelt onder begeleiding. Want je wilt natuurlijk niet dat ze aan allerlei plantjes gaat zitten knabbelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Hier maken we ook een dansje. :mmwhistle:
En nu maar duimen dat de verbetering zich doorzet!

Hou je ons op de hoogte?
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Bedankt! We hebben inderdaad een afgezette tuin, gisteren hebben we haar binnen gehouden, vandaag ook nog. Het wordt inderdaad erg warm en we willen ook een beetje kunnen monitoren hoe het gaat. Ze ligt met mooi weer meestal bijna de hele dag in de tuin en ook al kan ze zelf naar binnen via het kattenluik, ze doet dat bijna niet en eet en drinkt dan weinig (er staat wel een waterbakje buiten). Dus vandaag nog even binnen. Zelf werken we allebei een halve dag thuis, zodat er iemand bij is.
De nacht verder goed doorgekomen. Ze eet regelmatig wat, we hebben haar zien drinken en ze is best actief. Ze ziet er nog wel wat gehavend uit, 2 geschoren knieën met wat huidirritaties, geschoren nek en buik en haar vacht ziet er ook nog niet goed uit. Wat klitten aan de achterkant, schilfertjes, vacht staat wat uit elkaar. Maar goed, dat heeft even tijd nodig.
Wat natuurlijk wel lastig gaat, is het pillen geven (we moeten voor de zekerheid 2 weken antibiotica geven). Het lukte ooit wel eens met easypill, maar volgens mij is dat niet goed voor haar nieren. Dus filmpjes zitten kijken op YouTube hoe je het naar binnen kan krijgen, kat tussen je knieën en dan koppie kantelen of in handdoek wikkelen of met z'n tweeën proberen.... Het ziet er zo makkelijk uit in een filmpje, maar het lukt ons nog niet goed, er zijn al 3 pillen verloren gegaan haha.
Maar de baasjes blijven oefenen :) Al met al dus best tevreden over de stand van zaken. Vind het super spannend hoe het zal gaan met de nieren en de niersteentjes, afwachten dus verder.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Fijn dat het goed gaat.

Ja, dat pillen ziet er bij de DA heel makkelijk uit. Ik kreeg het bij Bowy ook nooit voor elkaar en met Bono en Yuna lukte me het eerst ook niet (zoals het vaak voorgedaan wordt). Ik deed het dus vaak door het natvoer maar dan moet je in de gaten houden dat het goed op gaat. Uiteindelijk is het pillen me gelukt. Ze gaan nu op hun rug over mijn benen (is een kroelstandje ;)) en dan met één hand het bekje open en dan leg ik met de andere de pil ver achter op de tong en dan bekje dicht (en dichthouden). En dan is ie vaak al weg voordat het bekje dichtgaat. Na een paar keer kreeg ik er handigheid in om de pil goed te plaatsen op de tong want plaatsing is belangrijk (anders wormen ze de pil er weer uit). Schijnbaar als die pil daar achter op de tong ligt is er geen drang meer om hem naar voren te werken. Het is toch inderdaad een kwestie van handigheid.

Het pillen moet natuurlijk geen martelgang worden anders wordt ze bang. En omdat ik het kroelstandje gebruik wil je dat natuurlijk niet. Maar hier is het nu zo makkelijk dat ze het nauwelijks in de gaten hebben en ook niet tegenstribbelen. In 2 seconden gepiept, als ik de pil goed plaats, anders wordt ie alsnog uit het bekje gewerkt.

Zit ze zich niet de hele dag schoon te likken? Zou ik me wel voor kunnen stellen na zo lang bij de DA in een hokje te hebben gezeten. Nu inderdaad hopen dat alles goed blijft gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door pinguin »

Weet niet of ze borstelen fijn vind anders zou ik die klitten er lekker uitknippen en een flinke borstel beurs geven evt dr borstel nat maken om zo het vettige uit de vacht te krijgen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is bemoedigend nieuws. Fijn te horen!
Hopelijk kan je ze met de juiste zorg nog een flinke tijd stabiel houden.

Ik gebruik altijd een pillenschieter, geen enkel probleem.
En of dat kleine beetje easypil nu zo slecht is voor de nieren.... Denk het toch niet.

En wellicht ten overvloede: drinken, drinken! Had je al een drinkfontein? Kookvocht van b.v. koolvis helpt ook om er flink veel vocht in te krijgen. Je zou ook kunnen overwegen om Reactiv tonicum te geven, kan eventueel met een spuitje. Naast een hoop goeie stofjes, ook weer vocht.

Succes!
Erik
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Bedankt voor alle goede tips. Het gaat nog steeds best goed met Kathy. Ze eet goed van haar natvoer en ook brokjes. Ze is actief, maar niet meer zo opgefokt als toen ze net thuis was, ze komt echt een beetje tot rust lijkt het wel. Vanmiddag voor het eerst weer lekker naar buiten, ze heeft lekker in haar huisje gelegen achter in de tuin. De pillen gingen alleen echt niet. Nog met easypill geprobeerd, daar trapte ze niet meer in. Dan maar in de houding, maar ze wordt er echt woest van. Het koste haar zo veel stress en dat vind ik ook wel heftig na al die dagen in de kliniek. Overlegd met de arts, maar ze zei dat die antibiotica niet hoogstnoodzakelijk is, het is meer preventief om ontstekingen van haar linker nier te voorkomen, begreep ik. Als het teveel stress opriep, konden we beter stoppen zei de, dat hebben we gedaan. Verder heb ik geprobeerd de klitten weg te knippen, maar ook dat vindt ze niets. Ik laat het maar even, dat heeft nu niet de grootste prioriteit.
Voor nu lijkt het dus best aardig te gaan gelukkig.
Helaas zijn de nierwaardes van onze oudste poes wel verslechterd bleek vandaag. Ze was aan het afvallen en gaf veel over dus vandaag naar de da. Vorige keer was haar crea 187, nu 259 (referentie 71-212, maar ze gaan dus altijd lager zitten dan het apparaat), volgens de arts zit ze in fase 3. Haar andere waardes vallen nog onder normaal, urea iets aan de hoge kant van normaal en GLOB ook (ik weet niet wat dat is). Ook denkt de da dat ze een lekkend hartklepje heeft en er zat een knobbel bij haar mild. Ze heeft een echo gemaakt om urine aan te prikken (omdat ze zo klein is geloof ik) en heeft 'stiekem' een stukje van de milt meegenomen op de echo en ze ziet daar een massa of zoiets (ik weet even niet meer hoe ze het noemde), kan duiden op een tumor. We concentreren ons eerst op haar nieren, omdat ze daar echt last van heeft (misselijk, ontlasting waarschijnlijk lastig door uitdroging etc.) Ze heeft haar voor nu iets tegen misselijkheid gegeven zodat ze meer gaat eten, moeten dit in pilvorm even blijven geven (jippie...pillen...). Ze zet urine of kweek en kijkt daarna ook naar de eiwitten in de urine. Op zich vond ze haar nog wel fit genoeg (vinden wij ook), dus na het weekend maken we een plannetje, misschien ook haar 48 uur spoelen om de waardes wat te verlagen zodat ze zich beter voelt.
Nou, dit soort dingen komen geloof ik altijd samen, maar goed, we houden ze goed in de gaten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Dinky »

Fijn dat het nu best goed gaat naar omstandigheden :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Zijn wij ook blij mee ja! De koolvistip werkt trouwens goed, vanavond geprobeerd; Kathy vond het heel lekker! Ze vindt ook de k/d natvoer heel lekker, ben ik ook erg blij mee. Vanmiddag was ze dus een paar uur buiten en toen ik ging kijken lag ze neergeploft op de tegels. Het was ook best warm, dus ik heb haar toen toch maar weer even binnen gehaald. Ik heb haar gelijk bij de voerbak gezet en toen at ze veel, heb gelijk natvoer weer aangevuld.
Ik heb al langer het idee dat als ze buiten is overdag als we werken, dat ze dan een soort van vergeet te eten en te drinken. Ze zal heus wel af en toe naar binnen gaan, maar volgens mij eet en drinkt ze veel minder als dat ze binnen is. Ik ga eens nadenken wat ik daar aan kan doen.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Buiten staat trouwens wel een waterbakje
Plaats reactie