Weer een kat met nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Fijn dat Kathy zich thuis weer lekker kan voelen.

Hopelijk is de dip van je oudste (Sydney toch?) maar tijdelijk. GLOB zijn globulines. Hoge waardes kunnen duiden op chronische ontstekingen. Met haar leef je ook al een paar jaar met een nierfalertje. Hopelijk kunnen daar nog twee jaartjes bij maar ik weet ook uit ervaring dat je leeft van dag tot dag en week tot week met een nierpatiëntje op leeftijd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Raakt Kathy in de stress van alles wat je in haar bek probeert te stoppen?

Bij Amber lukt het ons ook niet om een pil te geven, maar een spuitje lukt wel.
Mocht het zich nu nog een keer voordoen dat je pillen moet geven die écht noodzakelijk zijn kun je misschien proberen om het pilletje fijn te maken, dan een heel klein beetje warm water toevoegen zodat het oplost en dan opzuigen. Deze methode kan alleen niet met filmomhulde tabletten.

Nierpatiënten hebben vaak last van droge ontlasting. Ik gaf Noa daarom 2x daags 1,5 ml Lactulose dmv een spuitje. Dit is verkrijgbaar bij de apotheek.

Sterkte met Sydney en fijn dat het steeds beter met Kathy gaat!
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Met Kathy nog steeds alles best goed, ze eet echt goed, vooral haar natvoer vindt ze heerlijk. Ze is best actief en verzorgd zichzelf weer. De tip van de natte borstel werkte ook goed, die klitten een beetje natmaken bleek ook te helpen, ze kwamen steeds losser te zitten en gisteren kon ik het laatste beetje toch wegknippen. Ze komt nog niet aan in gewicht. Toen ze uit de kliniek kwam woog ze 3 kilo precies en daar blijft ze nu op steken. Is dat verontrustend, moet ze alweer aankomen?

Van Sydney hebben we vandaag gehoord dat er niets uit de kweek is gekomen en dat ze nu nog controleren op eiwitten in urine. Morgenochtend is de dierenarts van vrijdag er pas weer, die was vandaag vrij en de kliniek wil de kat dan het liefst bij 1 da houden. Dus morgenochtend worden we pas gebeld over de eiwitten en het vervolgplan (vandaag heb ik ze zelf even gebeld). Ik word toch ook wel een beetje onrustig van dat wachten, het weekend is er natuurlijk ook al overheen gegaan. Op zich is Sydney nog oke hoor en ze heeft door de medicatie dit weekend ook niet meer gespuugd en ze eet en is best nog actief, maar ze in ook wel afgevallen de afgelopen tijd en haar waardes zijn dus verhoogd. Is het dan wel verstandig om er een paar dagen overheen te laten gaan of is het zaak om zo snel mogelijk te gaan spoelen?
Sowieso zijn we ook wel erg benieuwd hoe dat spoelen zal gaan bij haar, ze is een erge bange kat, thuis wil ze echt niets van vreemden weten en ze is nogal op zichzelf, ze is alleen tegen ons lief en ook wij moeten goed kijken naar haar en op tijd stoppen met aaien enzo. Ergens vinden we het wel sneu om haar 2 dagen weg te brengen, aan de andere kant kan het haar ook helpen natuurlijk, zeker als ze minder misselijk wordt enzo. Ze is 16 jaar oud. Maar toch neig ik er naar om te kijken of we met spoelen die waardes nog een keer wat kunnen laten zakken. Hebben jullie dat ook gedaan met katten op leeftijd?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Fijn dat het goed gaat met haar.

Dat ze nu nog niet direct aankomt hoeft nog geen reden voor zorgen te zijn. Het is je meer concentreren op het voorkomen van het gewicht verliezen. Bowy kreeg op 18 jarige leeftijd haar tia en nierfaal diagnose. Ze woog toen 3 kg. Ik heb haar ruim een jaar stabiel kunnen houden (tussen 2,8 en 3kg). Maar op een gegeven moment begon ze toch weer af te vallen. Het laatste halve jaar was dat zelfs veel. Op het laatst woog ze 2 kg (toen had het ook geen zin meer om door te gaan met dokteren nadat ze stopte met eten).

Stond er nog een spoeling op de planning? Dat de crea zo hoog is hoeft nog niet direct een probleem te zijn. Het mogelijk verlies van eiwit via de urine is denk ik belangrijker. Ik weet niet of nogmaals een paar dagen spoelen op dit moment nog veel zin heeft (maar dat zal de DA wel aan kunnen geven). Als ze nu goed eet dan is de ureum waarschijnlijk nog goed.

Bij Bowy heb ik nooit gespoeld. De creatinine viel mee en het was een ware hel om bij haar de 2e keer bloed af te nemen. Dus ik heb er geen moment over gedacht om haar te spoelen. Op momenten dat ze niet wilde eten was het met ander merk voer haar weer aan het eten krijgen. En dat is altijd (behalve op het laatst) goed gelukt.

Wat krijgt ze nu te eten (hoeveelheid en soort)? Even afhankelijk van het eiwit verlies zou je kunnen kijken naar het dieet om er zoveel mogelijk goede eiwitten in te krijgen om te kijken of je haar op die manier weer wat zwaarder kan krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Voor Sydney stond er nog geen spoeling in de planning. Vrijdag bleek dus dat haar crea wat omhoog is gegaan, we hebben haar toen nog gewoon mee naar huis genomen omdat het nog wel redelijk met haar gaat. We zouden deze week beslissen of we wel of niet gaan spoelen. Sydney is trouwens nog nooit gespoeld. Toen we te horen kregen dat ze nierfalen heeft (ik denk zo'n 1,5 a 2 jaar geleden, moet ik even nazoeken) zijn we gelijk gestart met niervoer en hebben ook geen echo laten maken. Ik merk dat elke da daar ook wat anders mee omgaat. Toen zeiden ze dat ze al een oudere kat is dat nierfalen dan vaak voorkomt. Ze was er ook niet heel ziek van op dat moment, dus kregen we het advies om aan de gang te gaan met een nierdieet en haar goed in de gaten houden. Dat is dus tot vorige week best goed gegaan. Toen begon ze af te vallen en steeds meer over te geven.
Vanochtend belde de da, de eiwitten in haar urine waren nog goed en gisteren bleek er dus ook geen bacterie of zo te zijn. Gisterenavond heb ik haar nog een keer gewogen en ze was een ons aangekomen, daar waren we blij mee. Vanochtend hebben we samen met de da besloten om toch nog even niet te gaan spoelen. We hebben haar afgelopen dagen cereniapilletjes gegeven tegen misselijkheid en braken en ze heeft dus ook niet meer gebraakt. Het eten gaat redelijk nu. We gaan kijken hoe het blijft gaan, we kunnen die cereniapilletjes blijven geven (met om de 4 dagen een dag geen pil) of we kunnen ook even stoppen met die pilletjes om te kijken hoe het dan gaat. Als ze dan toch weer misselijker wordt/gaat braken, kunnen we we weer een pilletje geven. Mocht ze nog wel achteruit gaan (gewicht, minder actief, veel braken etc.) dan bellen we de da om te overleggen en misschien alsnog te gaan spoelen. Altijd lastig beslissen, maar goed, we houden haar goed in te gaten.
Ze eet trouwens Hills brokken k/d en verschillende soorten nier natvoer (hills, kattovit, beaphar, Intergra, ik wissel af). Sinds gisteren heb ik er ook een zakje Kattovit nierbrokjes bij besteld, die luste ze ook. De hoeveelheid kan ik lastig aangeven, want de andere katten eten ook mee uit de bakjes. Ze eet niet veel, dat heeft ze nooit gedaan, het is een kleine poes en ze is altijd al een vrij moeilijke eter geweest.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Oeps, Ik was even in de war met Kathy. Ja, het verhaal van Sydney lijkt veel op dat van Bowy.

In dat geval moet je even gaan kijken of het nierdieet voldoende geeft om haar op gewicht te houden. Erik heeft het vorig jaar bij Dalí gezien en ik 2,5 jaar geleden bij Bowy, dat katten met nierfalen op een gegeven moment behoorlijk af kunnen vallen. Of dit nu door het nierdieet komt of gewoon door de ouderdom (minder voedingsstoffen opnemen) zijn we nog niet helemaal over uit.
ErikPhilippus schreef: 27 feb 2018 18:28 Wat Annet zegt, is waar: de meeste nierpatienten hebben een structureel tekort aan eiwitten doordat ze te weinig nierdieet (met al een laag gehalte eiwit) eten. Ik heb mijn nierfaler altijd een klein beetje wit vlees (kip, konijn) door zijn nierdieet gegeven in een poging om het gewichtsverlies af te remmen.
Was haar ureum vrijdag ook te hoog?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Het is ook een beetje verwarrend dat het ene verhaal nu doorloopt in het volgende verhaal, sorry... Ik zou dus een klein beetje witvlees kunnen bijgeven, kan dat bijvoorbeeld ook kip van almo uit een blikje zijn of beter een stukje gekookte kipfilet ofzo? Of is het toch beter om het strikt bij het nierdieet te houden? Het enige dingetje met het misselijkheidspilletje is dat we dat erin krijgen in een snoepje van Miamor (zo'n klein 'stokje'), is volgens mij ook belastend voor de nieren, of zou zo'n stukje per dag niet erg veel kwaad kunnen?
Haar ureum was vrijdag niet echt te hoog, wel aan de hogere kant van normaal, alleen haar crea schoot uit. Ik heb de waardes nu niet bij me, die liggen thuis. Ik zal ze nog even opzoeken of per mail opvragen bij de da.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat je deze bedoeld. Nee, ik kan me niet voorstellen dat dat echt slecht is. Weinig eiwit en bevat grotendeels vocht.

Ik weet niet precies meer wat Erik aan Dalí gaf en hoe dat beviel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Af en toe zo'n snoepje kan volgens mij echt geen kwaad. Het zou anders zijn als je iedere dag een handje vol zou geven.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Een kleine update over Kathy, waar dit topic eigenlijk mee begon :). Ze deed het aanvankelijk goed, het voer ging er goed in, ze dronk en was actief. Ze was zelfs zo'n 2 ons aangekomen. Maar een paar dagen geleden vond ik het weer minder worden. Ik zag haar minder eten en drinken, ze werd ook weer steeds rustiger en haar gewicht was weer gedaald. Gisterenmiddag kwam ik uit het werk en toen dacht ik echt dat het niet goed ging. Ik kon gisteren gelijk langskomen.
Ze hebben opnieuw bloed onderzocht. Ze ging 2 weken geleden de kliniek uit met een creawaarde van 170, dat was nu 197, daar was de dierenarts eigenlijk tevreden mee, geen hele grote stijging maar dus helaas ook geen daling. Ze heeft ook fosfor gemeten, die was gezakt naar 1.27, ooit in het begin was die 1.88, dat gaat dus goed. Ook klinisch vond ze haar best oke. Helaas was ze wel weer afgevallen. We brachten haar in de kiniek 2 weken geleden binnen op 2.9 en ze ging daar weg met een gewicht van 3.25, maar dat kan ook veel vocht zijn geweest van het infuus. Gisteren woog ze 2.95. Helaas dus geen toename in gewicht. Ze vond haar wel een beetje uitgedroogd, dus hebben ze onderhuids vocht toegediend.
Ook kunnen we ze af en toe 1/4 pilletje geven van een eetlustopwekker. Ik vroeg aan de dierenarst of dit eigenlijk allemaal 'lapmiddelen' zijn en toen gaf zij inderdaad aan dat dit allemaal is ter ondersteuning omdat het echt een ziek katje is. Ik heb voorzichtig naar haar prognose gevraagd, ze gaf aan dat Kathy met deze waardes in fase 2 zit en dat bijvoorbeeld oudere katten met nierfalen met dit soort waardes maar zonder niersteenproblemen meestal nog wel zo'n 2 jaar goed kunnen leven (uiteraard zijn daar ook veel verschillen is). Maar dat het er voor Kathy ook slechter uit kan zien omdat ze met die nierstenen zit.
Ik vroeg of zij hadden gehoopt dat het beter zou gaan met Kathy nu we 2 weken verder zijn, maar zij vonden het eigenlijk best oke gaan. Alleen zei ze dat ze aan de hand van mijn verhaal kan concluderen dat Kathy wel een beetje kwakkelt, dat het wat instabiel is en dat dat wel zorgelijk kan zijn, ze zei dat er misschien nog iets anders zou kunnen spelen maar dat weten we nu niet. We hadden al gepland om over 2 weken een echo te laten maken en opnieuw bloed te prikken, de dierenarts belt nog terug of die afspraken blijven staan of dat dat nog veranderd.
Ik ben toch best weer geschrokken, ik geloof dat ik me gisteren pas echt besefte hoe de situatie is en hoe kwetsbaar die is. Ik word er ook overbezorgd van, ik ben vaak aan het observeren, probeer er eten en drinken in te krijgen en houd haar binnen als het erg warm is buiten (wij werken overdag en zij ligt dan meestal de hele dag buiten, ze kan wel naar binnen via het kattenluik maar ligt liever buiten en dan eet en drinkt ze weinig). Het is toch wel triest dat het nog zo'n jonge kat is en dat de vooruitzichten niet heel rooskleurig zijn. Maar ja, we proberen te doen wat we kunnen en hopen dat het nog een tijdje goed gaat. Ik ga eens kijken naar de supplementen bij Medpets en huisdierendokter die jullie hebben genoemd, misschien kan ik daar nog wat mee doen.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Kan me heel goed voorstellen dat dit als een slag komt en je teneergeslagen voelt. Ik hoop dat je haar nog heel lang goed kan houden en kan genieten van elkaar.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Als het pilletje mirtazapine is dan is het maximaal 1/4 per 72 uur. Maar eigenlijk voor een nierfalertje zou het 1/8 om de dag zijn. Dus daar moet je even rekening mee houden.

Verder denk ik dat de crea-waarde, zoals de DA al aangeeft, schommelend tussen 160 een 220 gewoon redelijk zijn. Je kunt niet echt zeggen dat als het de ene keer 170 is en de andere keer 197 dat het een echte verslechtering is. Dat kan de volgende keer weer 180 zijn. Hoe was de ureum? Want die zou e.v. de misselijkheid aan kunnen geven.

Hoe eet ze nu haar dieetvoer? Als dat niet zo goed gaat kun je weer een ander merk proberen (soms werkt dat bijzonder goed). En anders gewoon "slecht" voer met ipakitine er doorheen. Dan krijgt ze toch wat binnen en daardoor kan die ureum weer wat verbeteren en de misselijkheid wat minder worden waardoor ze ook haar nierdieet weer kan gaan eten. Dat ze goed blijft eten is het meest belangrijke.

Ik denk dat de DA het wel goed aangegeven heeft. Ze is goed ziek. En dat kan eigenlijk niet beter worden. Het enige waar je op kunt hopen is haar zo lang mogelijk stabiel te houden. En als het een keer wat slechter gaat, haar uit die dip proberen te helpen. Hopelijk kan haar leeftijd dan toch helpen, dat ze nog zo sterk is om, samen met jouw hulp, uit die dipjes te komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Dat de crea weer een beetje is gestegen naar 197 is te verwachten, en op zich niet alarmerend. Dat zou het pas zijn als die stijging zich de komende weken zou doorzetten - maar hopelijk blijft het schommelen rond dit niveau. Dat het fosfaat sterk is gezakt, vind ik eigenlijk ook wel bemoedigend.

Ik zou wel oppassen met die eetlustopwekker, is dat trouwens Mirtazipine? Ik vind een ¼ pilletje aan de hoge kant, zeker voor een poes van nog geen 3 kg. Want naast het opwekken van de eetlust, dempen die medicijnen meestal ook allerlei processen in de organen, waaronder ook de nieren. Bovendien is het ook niet bedoeld als iets wat je voortdurend gaat geven. Dus als het niet echt nodig is, zo weinig mogelijk daarvan geven.

Een nierfaler moet je diverse keren per dag eten aanbieden, en ook zo afwisselend mogelijk. Ik begrijp dat Kathy altijd al een lastige eter is geweest, dus dat is in haar geval extra belangrijk. Wat Gaudí erg lekker vindt (en gelukkig de andere katten niet) is Specific nierdieet natvoer, zit in kuipjes van 100 g. Dus daarvan zet ik 's avonds laat vaak twee bakjes van neer, en 's ochtend is het schoon op. En inderdaad fijngesneden stukjes gekookte kip o.i.d. zijn prima om erbij te geven. Hier zijn alle katten ook gek op RC nierbrokjes, soms ligt Gaudí in z'n mandje, en dan geef ik 'm een handje daarvan . Alle beetjes helpen....

Het is even uitvogelen en experimenteren hoe je er zoveel mogelijk voedsel in kan krijgen. En daarnaast is drinken super belangrijk. Ik begrijp dat koolvis vocht er goed ingaat: prima, gewoon mee doorgaan. En Reactiv Tonicum zal ze waarschijnlijk ook lekker vinden: zitten veel nuttige stofjes in, is ook weer vocht, en stimuleert de eetlust ook nog een keer. En als zelf onderhuids infuus geven niet tot de mogelijkheden behoort, zou je net als Mariska, een paar keer per dag met een spuitje wat water kunnen geven. Inclusief het vocht in het natvoer, zou het mooi zijn als je er toch minimaal 200 ml vocht per etmaal in krijgt.

Natuurlijk is het triest dat je al zo'n zorgen hebt over een poes van 5 jaar, dat begrijp ik heel goed. Probeer niet overbezorgd te raken, en kijk ook goed hoe Kathy zich voelt, in plaats van te focussen op de getallen. Want vergis je niet: ze vangt jouw zorgen ook op.... Dus geniet ook van haar, en ik hoop nog een flinke lange tijd!

Groetjes,
Erik

PS Ik zie nu dat mijn bericht dat van Rik heeft gekruist - gelukkig is het niet met elkaar in tegenspraak :grin:
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Bedankt allemaal en ja, ik voel me er inderdaad wel triest onder. We hebben nu 3 katten die ziek zijn (ook 1 met hartproblemen). En met zo'n jonge kat hoop je heel lang te kunnen genieten samen, maar goed, dat wordt dus bijstellen. Dat zal ook wel mijn eigen proces zijn. Maar ik ben heel bang dat het misschien toch opeens hard zal gaan, maar ja, we kunnen het inderdaad alleen maar aankijken en zoveel mogelijk doen om haar te ondersteunen.
Ik ga zo Ipakitine bestellen, gebruiken jullie dat met name als je een keer niet-niernatvoer geeft? En Reaktiv Tonicum, waar is dat nou precies voor? Kan je ze dat puur laten drinken, lusten ze dat meestal? En is af en toe een stukje gekookte kipfilet niet erg? Ze vindt af en toe een stukje rauwe kip lekker, mag dat ook of liever niet?
Op zich lust ze haar niervoer best wel graag, ik heb qua brokken hills staan en kattovit (is kattovit ook goed genoeg?) en vanwege onze oudste kat met nierfalen heb ik veel soorten natvoer nieren staan, vooral de zakjes van Hills lust Kathy graag. De afgelopen dagen gaat vooral het drinken moeilijk, dus daar moet ik echt snel iets op verzinnen. Normaal vond ze de drinkforteinen leuk, maar die negeert ze nu. Haar hobby, drinken uit kranen, doet ze nu ook niet meer.
Plaats reactie