Weer een kat met nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Onze jonge poes van 5 jaar schommelt nogal in gewicht. Toen we haar kregen (geadopteerd toen ze 1,5 jaar was) woog ze rond de 3.2 / 3.4 kg. In de lente en zomer is ze altijd lichter, in de winter wat zwaarder. 4 maanden geleden woog ze opeens meer dan 4 kilo en zijn we even naar de dierenarts gegaan. Ze is onderzocht maar er was niet echt reden tot ongerustheid. De afgelopen periode begon ze weer af te vallen, maar dat is altijd in het voorjaar, ze is dan heel veel buiten (in de afgesloten tuin). In de eerste instantie dus niets aan de hand dachten wij. De afgelopen 2 weken of zoiets ging het echter steeds sneller, voor het weekend woog ze net iets meer dan 3 kilo, zondagavond 2.8 kg. Ik had gelijk door dat er iets niet goed ging. Ze dronk ook veel, leek minder te eten en ploft zomaar neer op allerlei plekken. Ook haar vacht ziet er niet meer zo goed uit.
Maandag gelijk naar de dierenarts gegaan en ter plekke is er bloed afgenomen en onderzocht. Haar nierwaardes waren niet goed (haar preciese waardes heb ik hier even niet bij de hand, maar de crea was rond de 250 zo uit mijn hoofd). Haar urine is ook aangeprikt en daar zat wat bloed in wat ook zou kunnen duiden op een bacterie/onsteking. Urine is op kweek gezet, vanochtend gehoord dat er geen bacterie zit. Vrijdag is er nu een echo ingepland om verder te zoeken naar een niersteentje, nierverkalking, tumor of andere afwijkingen in blaas of nieren. De dierenarts voelde wel dat haar nieren ongelijk zijn qua grootte.
Als er vrijdag niets uit de echo komt, kan het dus zijn dat ze een nierziekte heeft en dat we niet veel anders kunnen dan met niervoer hopen dat ze het nog een tijdje meegaat. De dierenarts gaf wel aan dat het niet heel hoopvol is als zo'n jonge kat dit heeft.
Ik ben best weer geschrokken. Onze eerste kat zijn we verloren toen ze rond de 9 jaar was, na de diagnose dat haar nieren slecht waren, was ze binnen een paar weken overleden. We hebben ook nog een oudere poes (rond de 16 jaar), ook bij haar zijn een paar jaar geleden verhoogde nierwaardes geconstateerd, maar zij doet het nog goed. Vorig jaar waren haar waardes zelfs naar beneden gegaan.
Maar onze lieve Kathy is nog zo jong, ik maar me echt veel zorgen. De dierenarts vroeg ook nog of ze iets giftigs kan heben gegeten, zoals lelies, druiven, chocola etc. maar dat kan ik me niet herinneren, maar ja, je weet niet altijd wat er gebeurd natuurlijk. Er was nog 1 waarde niet helemaal goed (weet even niet uit mijn hoofd hoe dat heet), de andere waardes waren wel ok.
Ik weet niet helemaal precies wat mijn vraag is, misschien of jullie nog ideeen hebben of kan ik niet meer dan afwachten wat de echo doet? Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door castratenkoor »

Waar leven is is hoop. Mijn Sjaak was 4 jaar toen in een half jaar tijd tweemaal zijn nieren ermee ophielden, hij raakte dan in coma. Uiteindelijk is hij op 3 weken na 16 jaar geworden. Dus ik zou niet te snel opgeven hoor! Kwestie van voer aanpassen, medicatie geven, zorgen dat ze altijd eet en genoeg drinkt. Ik zou haar elke dag met een spuitje drinken laten, als ze dat een beetje toelaat. Je kunt het ook stimuleren door water met smaakje te doen, wat natvoer mouse toevoegen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Omdat je inderdaad niet echt een vraag hebt en helaas inmiddels ervaring hebt met nierpatiëntjes, kan ik je alleen maar sterkte wensen.
De opmerking van de dierenarts dat hij niet erg hoopvol is omdat poes (naam?) nog jong is, kan ik niet echt plaatsen. Juist wanneer een kat nog jong is functioneren de andere organen nog op topniveau en kunnen een heleboel opvangen.

En misschien kun je je onze Noa nog herinneren?
Noa was net drie toen ze nierfalen kreeg en haar waardes waren veel hoger. En JUIST vanwege haar leeftijd kregen we haar er weer bovenop en heeft ze nog 4,8 jaar geleefd.

Het allerbelangrijkste is dat ze blijft eten. Wil ze dat niet uit zichzelf dan zul je een handje moeten helpen.
De meeste nierpatiënten gaan namelijk niet dood vanwege het nierfalen, maar omdat ze vanwege misselijkheid stoppen met eten en daardoor nog misselijker worden. En dan gaat de lever het overnemen en is het einde verhaal.

Maar ik hoop voor je dat er een behandelbare oorzaak wordt gevonden voor de verhoogde creatinine. Ureum wel goed?
Misschien kun je even naar de kliniek bellen en vragen of ze je de uitslag van het bloedonderzoek willen mailen. Dan kunnen we iets beter meedenken.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Woh, dat Sjaak nog 16 is geworden, is echt heel mooi zeg! Wat voor een medicijnen gaf jij dan? Voor onze oudste kat met nierproblemen hebben wij geen medicijnen, alleen nierdieet. Kathy is op dit moment nog dol op water, het lieft uit kranen en allerlei bakjes buiten enzo. Ik denk dat ik zo ben geschrokken omdat onze eerste kat binnen een paar weken overleed. Als het wel iets giftigs is wat ze op heeft en haar nieren zijn al aangetast daardoor, heeft het dan nog nut om daar naar te handelen en zo ja, hoe, is het dan een kwestie van nierspoelen? De assistente had daar niet een heel duidelijk antwoord op.
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Spoelen heeft altijd zin, maar ik vraag me af of het een vergiftiging is want meestal zijn de waardes dan torenhoog. Is er iets in huis of de tuin dat giftig is?
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Volgens mij was het juist het Ureum wat niet goed was, ik zoek dat op als ik thuis ben. En inderdaad een goed idee om te vragen of ze uitslag kan mailen, ik heb het nu op een briefje geschreven. Ook fijn om te horen dat het bij Noa juist nog een tijd goed ging omdat ze jong was. De poes heet trouwens Kathy. Het eten gaat wel wat lastiger, er staan nog vaak veel brokjes (maar we hebben 3 katten) en het natvoer gaat er slecht in op het moment. Alleen de blikjes van minder goede merken wil ze op het moment, maar natuurlijk ga ik nu proberen of ik nier natvoer naar binnen krijg. De nierbrokjes die er sowieso altijd staan vanwege onze oudste poes lust ze op zich graag,
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Wat betreft de giftigheid; ik probeer altijd goed op te letten en ze komt niet buiten de tuin. Maar ja, ze is nogal inventief en behendig dus misschien heeft een keer iets in de keuken gegeten zonder dat ik het weet of heb ik een keer druiven in de gootsteen gehad, ik weet het niet goed. Volgens mij is de kans klein, maar ja, de dierenarts vroeg er naar vandaar dat ik er over na zit te denken. Als als haar waardes dan veel hoger zouden moeten zijn, zal dat het wel niet zijn.
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Wanneer ze slecht eet dan zou ik een potje Ipakitine bij de dierenarts kopen. Eén schepje over het 'verkeerde' eten en het is minder schadelijk. Op dit moment is het het allerbelangrijkste dat ze eet, wat, komt op de tweede plaats.

Goh, chatten op het kattenforum :-P
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Goede tip van die Ipakitine, ik ga daar naar vragen en goed monitioen hoe het met het eten en drinken gaat.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Chatten ja en dat ook nog even stiekem op het werk....
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Zou je alle analyse-resultaten kunnen opvragen bij je DA, en hier kunnen posten?

Ik lees (gelukkig) nergens dat je Semintra of Fortekor hebt meegekregen - want het zou ook acuut nierfalen kunnen zijn, en dan zijn die geneesmiddelen uit den boze. Zeg het maar voor alle zekerheid....

Naast goed eten (liever geen supermarkt blikvoer), is goed drinken ook van levensbelang. Heb je een kamer fontijntje?

Groetjes,
Erik
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Hallo Erik, waar zijn die medicijnen voor? We hebben wel cerenia pillen tegen misselijkheid meegekregen, maar dat hoefde maar 2 keer. We waren ook gestart met antibiotica omdat ze gezien het bloed in urine aan ontsteking/bacterie dacht maar dat hoeft nu dus niet meer. Ik ga de waardes opvragen, wat ik nu weet is 286 crea en idee 21,1. Is volgens mij nog niet zo hoog.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

We hebben trouwens ook 2 drinkfonteinen en buiten nog water.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Sorry, idee moet urea zijn:)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Daarom is de uitslag op papier of e-mail zo van belang. Daar staan dan ook de referentiewaardes op. Want elke soort test (spotchem e.d.) heeft weer eigen referentiewaardes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie