Weer een kat met nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Ipakitine is een poeder dat je door het "slechte" natvoer kunt doen. Dat is een schepje per maaltijd. Ik gaf Bowy 's-ochtend vaak toch Felix gelei omdat ik perse wilde hebben dat ze de medicijnen at die daar doorheen gingen. Dat was een klein hapje en daar ging dan ook wat ipakitine doorheen. Gelukkig at ze dat wel goed. Ook als ze weer eens in een dipje kwam en ander nierdieet niet wilde eten gaf ik haar toch wel eens de Felix gelei met ipa. Want ze moest wel blijven eten. Uiteindelijk heeft ze het laatste halve jaar toch de integra nierdieet natvoer goed gegeten (leek een beetje op boerepaté, beetje grof). Maar bij een nierpatientje is het elke keer je hart vasthouden als ze het eten laten staan. Uiteindelijk voelde ze zich op haar 20ste verjaardag niet lekker (ze kroop in de zon tegen de schutting en ik dacht "ai, dat is mis"), en in het weekend volgde een complete eetstaking. Toen kon ik haar zelfs met Felix of zelfs gekookte koolvis (waar ze vroeger altijd een moord voor deed) niet verleiden om weer te gaan eten. En in plaats van op dat moment nog meer noodgrepen toe te passen heb ik besloten haar te laten gaan. Dat was 2 jaar na de diagnose op haar 18e (nét 3 dagen na haar 20e verjaardag).

Maar Kathy is nog zo jong. Bij een kat van 18 tot 20 kun je je nog berusten in het feit dat ze aan het einde van hun levensfase zitten. Maar Kathy is nog maar 5. En dat lijkt mij inderdaad heel moeilijk. Wat is die 2 jaar dan... als je haar al zo ver kunt krijgen. Het enige dat je kunt doen is zoveel mogelijk van haar genieten.

Als ze slecht (of minder) drinkt dan is natvoer extra belangrijk. Als dat niet met nierdieet lukt dan maar met wat anders. Maar vocht moet ze echt binnen krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Ah, dat klinkt ook heftig met Bowy......Huisdieren is genieten, maar als het niet goed is, is het zo verdrietig, Wel mooi dat je wist dat het moment daar was om haar te laten gaan. Maar ook zo moeilijk. pffff.....ik hoop echt dat we nog even de tijd hebben.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Ipakitine bindt fosfaat in het voer, zodat het fosfaat in inactive toestand het lijf weer kan verlaten. Ipakitine bindt (in beperkte mate) ook ureum-achtige stoffen in het lichaam, dus ook dat is goed voor nierpatienten. Ik maak voor Gaudí iedere dag een 50-50 mengsel van nierdieet en hoogwaardig normaal voer, en daar doe ik dan een half schepje Ipa doorheen.

Als ik een maaltje puur kip of konijn maak, dan doe ik er ook altijd Ipa doorheen. Een gezonde kat kan je best een stukje fijn gesneden rauwe kip geven - maar als de conditie niet optimaal is, zou ik daar toch voorzichtig mee zijn. Bovendien: als je het (kort)kookt, dan vindt ze misschien het kookvocht wel lekker....

Reactiv Tonicum is eigenlijk om een verzwakt dier (b.v. na een operatie) weer snel in goede conditie te krijgen. Ik geef het omdat er veel goede voedingsbestanddelen in zitten (een flesje Reactiv is eigenlijk een complete maaltijd), waardoor de kat in goede conditie blijft, het is weer extra vocht, en het bevorderd ook de eetlust. Oscar doet er een moord voor, en ook Gaudí likt het zo puur uit een kommetje. Misschien moet je de eerste keer wat met een spuitje geven, omdat het een nieuwe smaak is.

Dat ze minder goed drinkt, is opmerkelijk en ook wel wat zorgelijk. Zorg voor voldoende drinkplekken met vers water, ook buiten. Ik doe altijd ook wat extra water bij het natvoer. En misschien hebben anderen nog tips, b.v. wat kattenmelk bij het water doen misschien?

Succes!
Erik
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Bedankt voor je uilteg! Als ik nou kip of koolvis kook en alleen het kookvocht geef, krijgt ze dan niet de schadelijke eiwitten binnen? En mag je dat zo vaak geven als je wilt?
En Reaktiv Tonicim kan/moet je dus puur geven, niet aangelengd?
Ik gooi inderdaad al water door het natvoer, tenminste over de mouse en pate-achtige, de zakjes met saus van Hills zijn stukjes, dat gaat wat lastiger. Het is wel gek ja dat ze weinig drinkt, onze andere nierkat ging juist meer drinken.
We zijn de komende 3 dagen thuis en kunnen dan goed kijken hoe het gaat. Overdag werken we normaal, dat is heel onrustig want je ziet het niet. Maar ja, al die dieten enzo moeten ook betaald worden ;)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Het kan ook een fase zijn dat ze wat minder drinkt. Of een beetje misselijk/hoge ureum (en daardoor wat minder eet en drinkt). Natvoer aanlengen met water helpt goed om wat meer vocht binnen te krijgen maar je moet wel opletten dat ze ook nog genoeg echt eten/voedingsstoffen binnen krijgt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

In kookvocht van koolvis zit niet veel eiwit, dat is echt laag-calorisch vocht. En in kookvocht van b.v. kip zit hoogwaardig eiwit, en dat is juist wat een nierkat nodig heeft! Eiwitten waar de spijsvertering van katten niet goed mee overweg kan, zoals b.v. plantaardige eiwitten, zou je schadelijk kunnen noemen voor nierfalers. Er is op zich niks mis met die eiwitten, maar omdat die eiwitten voor een groot deel nutteloos zijn (ofwel een lage biologische waarde hebben voor de kat), moeten ze dus worden afgebroken in de ureum-cyclus - en aangezien de nieren nog maar voor max 25% kunnen filteren, krijg je een verhoogde ureum-spiegel in het bloed.

Oei, of zit ik nu een beetje teveel college te geven :-)
Het antwoord is dus: het is prima om kookvocht van (hopelijk biologische) kip aan een nierfaler te geven...

Groetjes,
Erik
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Oke, bedankt, voor het eerst dat school interessant is hahaha ;), ben er blij mee om deze info te krijgen! En wat Rik zegt is ook een dingetje, ze eet nu dus inderdaad meer natvoer waardoor er minder brokjes ingaan, lijkt het wel. Maar goed, ik heb Ipakitine en Reaktiv besteld vandaag, dat in combi met kookvocht van kip of koolvis en verschillende soorten voer is voor nu even wat ik kan doen. Zo fijn dit forum!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Sydney schreef: 21 jun 2018 16:59 Zo fijn dit forum!
You're welcome.

Ennuh..... veel knuffelen! :pdthug: Naast mirtzapine, ipakitine, reactiv, en nierdieet, is liefde een niet te onderschatten medicijn :grin:
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Je hebt helemaal gelijk, we knuffelen haar extra vaak! Vrijdag en zaterdag kwam het allemaal nog niet goed op gang met het eten, ik zag haar nergens drinken en ze wilde amper van haar voer eten. Toen heb ik toch maar een blikje gourmet gepakt (die vindt ze altijd heel lekker), en heb dat in 2 porties gegeven met Ipakitine, daar at ze goed van. Helaas dronk ze niet meer van het koolvis-vocht, dus heb ik kip-kookvocht geprobeerd, ook die wilde ze niet. Ik heb haar wel een paar stukjes gekookte kip gegeven, dat vond ze heerlijk, maar nu lees ik toch ook ergens dat dat niet goed is voor de nieren. Hoe kom ik er nou achter of dat wel of geen kwaad kan zo af en toe? Ook hebben we nog een nieuwe drinkfontein neergezet bij de tuindeur. En nu eet en drinkt ze weer beter, jippie. Gisteren heb ik haar vaak brokjes zien eten en dan niet 1 of 2 brokjes zaols de dagen ervoor, maar echt even dooreten. Ook heeft ze een paar keer gedronken uit de fontein. Ik heb ook nog een zakje Trovet niersnoepjes in huis, die lust ze ook graag, dus daar heeft ze er ook een paar van op. En nog natvoer.
Dat Reaktiv spul lust ze niet helaas. Het is inderdaad Mirtazapine wat we hebben gekregen, maar dat ga ik alleen inzetten in noodgevallen, ik heb het de afgelopen dagen niet gegeven. Wel wilde ik een misselijkheidpilletje geven, maar ik krijg er echt geen pil meer in. Zodra ze het ruikt, weigert ze. We hebben het in haar favoriete snoepje gedaan, in wat smeerleverworst en zelfs in haar gourmet met Ipa hapje wilde ze het niet. Maar goed, voor nu hebben we het weer aan de gang gekregen. Wat houden die nierkatten hun baasjes toch in spanning telkens.....
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Als je een heel bakje vol (gekookte) kip stukjes geeft, is dat wel even een belasting voor de nieren. Maar een paar stukjes kip, zeker als je daarmee de kat weer goed aan het eten krijgt, lijkt me geen probleem. Bedenk ook dat de ene nierfaler de andere niet is, en bovendien staat er veel onzin op internet.

Nierfalers kunnen ook heel wispelturig zijn: wat de ene dag favoriet is, kan de volgende dag alweer afgedaan hebben. Goeie kans dat over een paar dagen het koolvis-vocht er wel weer goed in gaat.... Soms om tureluurs van te worden, I know.

Jammer dat ze het Reactiv tonicum niet drinkt. Is het mogelijk om het eerst wat met een spuitje te geven? Want ze moet er misschien even aan wennen. Als ze het echt niet wil, kan ik het wel van je overnemen, stuur dan even een pb.

JA, op een gegeven moment zijn ze die pilletjes ook zat, kan ik me ook iets bij voorstellen. Pas op met het verstoppen van pilletjes in favoriet voer, voor je het weet wordt daarna dat voer (zonder pilletje) geweigerd.....

Succes!
Erik
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Als ik Reactiv er inderdaad echt niet in krijg, stuur ik je een pb voor, dat is fijn! Ik kan het nog wel eens voorschotelen aan onze andere nierfaler, daar kan het ook goed voor zijn. Wat jij zegt over pilletjes in favoriete eten klopt wel, dat merkte ik al, ik zal daar een een beetje mee opletten. Vandaag nog een andere brok erbij besteld ter afwisseling, het lijkt wel zooplus thuis, maar daar ben ik vast niet de enige in :)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, hier is het ook een dependance van zoo-plus :-)

Afbeelding

Ik geef Reactiv trouwens ook aan andere (volledig gezonde) katten, dan krijgen ze alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen (en een prachtige vacht).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Amber staat al te springen :) Nog even wachten tot etenstijd.
De ipakitine staat laag maar die blieft ze natuurlijk niet ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Wat een fantastische foto! :) Inderdaad net een goed georganiseerd magazijn. En wat een mooie kat zeg!
Gisterenavond nog een keer Ipa neergezet, de andere katten vonden het wel heel lekker, waaronder onze andere kat met nierfalen, dus dat is mooi. Schaaltjes waren zo leeg. Vannacht heb ik een schaaltje laten staan in de buurt van de plek waar Kathy vaak is 's nacht en dat schaaltje was leeg vanochtend, dus misschien heeft ze het toch op.
Hoevaak geef je de katten Ipa?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Uhh, wat bedoel je eigenlijk met 'Ipa neerzetten?'

Op ieder niet-dieet natvoer doe ik een klein beetje Ipa (een half lepeltje ongeveer), dus iedere dag. Maar als je uit de bloedanalyse weet dat het fosfaat-gehalte te hoog is (ik dacht uit m'n hoofd bij jou niet, toch?), dan zou ik er wat meer Ipa overheen doen.
Plaats reactie