Ineens chronisch nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

En als je nou gewoon genoeg neerzet op meerdere plaatsen en toch ook 2 of 3 smaken natvoer in halve porties. De eerste dagen zal de deugniet van drie zich wat overeten, maar dit wordt vazelf minder als de nieuwigheid ervan af is.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Ja daar heb ik ook al aan gedacht. Dat als de nieuwigheid eraf is, hij ook weer wat normaler gaat eten. Maar ik zag op de weegschaal dat de laatste weken hem al wel goed gedaan hadden.
En dan blijft het probleem dat ik niet weet of Tygo wel eet en als ik weg ben. En hoeveel.
Dus ik ben er nog niet helemaal uit. Maar heb ook die variant (genoeg neerzetten en even door de nieuwsgierigheid heen gaan) in mijn hoofd.
Maar voorlopig staat dat ding gewoon aan de kant en doe ik er nog helemaal niets mee. En red ik het nog met zelf thuis zijn doordat ik ook regelmatig thuis kan werken.
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Hier even een update.
Vandaag naar DA met de bedoeling zijn waarden te laten meten.
Met het idee dat dan definitief vastgesteld zou kunnen worden of er sprake is van chronisch nierfalen.
Maar ipv bloed prikken eerst gekozen voor een echo. Bij het voelen van de buik was ook al iets hards te voelen (leek niet pijnlijk). Op de echo hebben ze nu ook iets gevonden. Het lijkt tussen de nieren te zitten, maar ze weten niet wat het is. (Zit het aan nier vast, zit het in de darm?). Er wordt nog overlegd met een collega met de vraag of hij of zij wel weet wat het zou kunnen zijn.
En dan word ik teruggebeld voor vervolg.
Wel spannend, ben bang voor een tumor, maar hopelijk is het iets wat weggehaald kan worden.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is inderdaad spannend, natuurlijk ben je dan bang voor een tumor.... Mijn Dalí had op een gegeven moment ook iets hards in de buik, ter grootte van een duivenui - bleek een cyste te zijn.
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Vanmiddag gebeld. Het is nog moeilijk te beoordelen op basis van echo wat het is. Misschien een haarbal of harde ontlasting of iets anders. Voor nu laxeermiddel gekregen om te kijken of het daar mee weggaat. En volgende optie is operatie.
Maar op basis van de echo is conclusie nu wel dat het niet zijn nieren zijn die de verminderde eetlust veroorzaken, maar dat ding/iets wat daar zit. De darm is niet volledig afgesloten, maar het zou de oorzaak er van kunnen zijn dat hij niet zoveel eet, ondat hij gauw vol zit.
Deze dagen dus even afwachten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Rik »

Als het een haarbal is, is een endoscopie dan geen optie? Of zit het op een plaats waar dat niet lukt? (endoscopie lijkt mij minder ingrijpend dan een operatie)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Oh dat weet ik niet. Ik ging ervan uit dat als het een haarbal of harde ontlasting is, het laxeermiddel zijn werk kan doen. En als dat niet werkt er vanuit wordt gegaan dat het iets anders is : een ingeslikt voorwerp of misschien een tumor. Maar misschien dat bij volgende optie dat ook aan de orde komt als mogelijkheid. Maar hoop is dus eerst gevestigd op het laxeermiddel de komende 3 dagen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Rik »

Zelfs met een haarbal hoeft ie niet persé met laxeermideel gepasseerd te worden. Ik heb Bowy ooit een keer mee naar huis gekregen na ruim een halve week opname, opgegeven. Ze wilde niet eten. Als ze thuis niet ging eten, kon ik de volgende dag terugkomen om haar in te laten slapen. "Nee, meneer, we weten zeker dat het geen haarbal is". Thuisgekomen komt ze uit haar mandje... twijfelt even en gooit er een enorme haarbal uit en wil gelijk eten. Ik heb me toen voorgenomen eerst alles te laten onderzoeken (echo, endoscopie, bliedonderzoek etc.) voordat ik een inslaapadvies van een DA zou volgen.

Mocht het met het laxeermiddel niet werken kun je natuurlijk altijd even aankaarten (of vragen) of een endoscopie zijn heeft. Misschien heeft de DA het al overwogen en is het geen optie maar vragen kan nooit kwaad. Is het een tumor dan vinden ze met een endoscopie natuurlijk ook niets.

Maar hopelijk werkt het laxeermiddel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 27 jun 2018 17:42 Misschien heeft de DA het al overwogen en is het geen optie maar vragen kan nooit kwaad. Is het een tumor dan vinden ze met een endoscopie natuurlijk ook niets.
Dit begrijp ik niet helemaal, Rik. Als ze via de anus kijken (coloscopie) dan zie je toch wat het is dat de darm afsluit. (ik heb dat jaren geleden ook gehad, hebben ze op die manier een (gelukkig nog goedaardige) darmtumor ontdekt, en ook verwijderd)
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 27 jun 2018 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Rik »

Ja, ik bedoel een endoscopie. Dat gaat door de mond naar de maag om te kijken of er een obstructie is. In dat geval zul je niet zo makkelijk een tumor vinden. (Oeps, gastroscopie, zie edit #2)

Ik weet eigenlijk niet of er ook wel eens een coloscopie gedaan wordt bij katten. Ik denk dat ze dan misschien eerder kiezen voor een operatie om ook direct dat tumor te verwijderen.

Edit: ik zie dat ze ook een coloscopie kunnen doen. Maar ik neem aan dat de DA wel kan zien en dan weet aan welke kant hij moet beginnen a.d.h. van de echo ;)

Edit #2: Sorry voor de verwarring. Ik zie nu dat alles valt onder de noemer "endoscopie". Ik bedoelde dus eigenlijk een gastroscopie. Daar gaat via de mond.

https://www.allesoverdarmonderzoek.nl/d ... ndoscopie/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, helemaal duidelijk Rik...

PS Was bij mij het woordje 'goedaardig' vergeten te tiepen - niet onbelangrijk.....
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Ik hoop dat dit helpt, maar zal het zeker bespreken als alternatief nodig is!
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Helaas heeft het laxeermiddel niet geholpen. Het harde in zijn buik was nog steeds voelbaar en lijkt inmiddels ook pijn te doen. Morgen wordt hij geopereerd. In het gunstige geval is het toch iets van een haarbal of ander voorwerp wat er niet hoort. In een minder gunstig scenario een tumor, maar kunnen ze het nog weghalen. En in het slechte scenario een tumor en krijg ik het advies hem niet meer wakker te laten worden. Ik ga eigenlijk wel uit van een tumor.
Ben nu al erg verdrietig en zie erg op tegen morgen...
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ooh, dat kan ik me zo goed voorstellen. Wat een tegenslag. Ik hoop dat het goed komt....mijn duimen draaien voor jullie.

Heel veel sterkte voor jullie allebei!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door pinguin »

Sterkte vandaag

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie