Ineens chronisch nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Cerna

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Cerna »

Hoe gaat het nu?
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Hoi Cerna,
Tja ik denk dat stabiel het beste woord is op dit moment.
Hij wordt niet zieker en blijft op gewicht. Alleen het eten blijft een probleem.
Naast aantal spuitjes dwangvoeren at hij ook zelf, dus heb geprobeerd het dwangvoeren te stoppen. Helaas lijkt het erop dat hij dan zelf ook steeds slechter gaat eten. Is dus nog steeds niet goed.
Nu dan ook weer gestart met 2-3 spuitjes dwangvoeren ‘s ochtends, nadat ik eerst probeer of hij zelf wil eten. ‘s Ochtends loopt hij wel enthousiast op zijn bakjes af, om dan uiteindelijk toch niet te eten.
Dan dus spuitjes en later in de ochtend wil hij dan ineens wel het eten hebben, zowel brokjes als natvoer. En over de dag door eet hij dan zelf en vraagt er ook echt om. Krijgt dan ook uiteindelijk wel genoeg. Maar helaas dus niet zonder dat eerste beetje hulp (lijkt het).
Met natvoer ook wel even zoeken. Ene moment helemaal enthousiast voor het ene ( wat ik dan enthousiast insla), om daarna er niet meer naar om te kijken. Krijgt nu mousse met warm water, dat gaat al paar daagjes goed.
Maar ben dus ook nog niet over op dieetvoer. Ben nu vooral gericht op voldoende eten. En zijn voorkeur gaat uit naar de sensible RC brokjes. Moet het proefpakket ook nog krijgen trouwens.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Rik »

Kan het niet zijn dat hij alleen s'-ochtends misselijk is? Wat als je 's-ochtends eens niet dwang voert. Gaat ie dan 's-middags toch ook wel gewoon eten?

Yuna had het hier vorige maand ook. Wel naar haar bakje lopen en aan het eten ruiken en dan een kotsbeweging maken. Die was ook duidelijk misselijk van het idee van eten (maar dan heel de dag).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Zo heb ik het 1 dag geprobeerd, maar het lijkt of hij dan niet over die misselijkheid heen komt en de hele dag er een beetje tegenaan blijft hikken. Heeft toen steeds alleen het vocht opgelikt en het dikkere deel laten staan. En brokjes waren echt minimaal.
uiteindelijk heb ik om 2 uur ‘s nachts alsnog spuitjes gegeven, omdat ik de indruk had dat hij wel graag wilde eten en echt wel beetje honger had.

Overigens zat het weer ook niet aldoor mee de laatste dagen. En warm/benauwd en dan ook nog af en toe flinke onweer waar hij erg bang voor is.
Dus hoopte dat met het andere weer het ook weer wat beter zou gaan.
Maar DA bezoek blijf in de planning.
Niet idee dat het acuut moet, dus combineer het bezoekje het liefst met een nieuwe bloedtest om dan ook andere opties te bespreken.
Maar dit kan ook zo veranderen en dat ik toch niet langer wil wachten. Niet helemaal besloten nog hoe/wanneer.
Cerna

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Cerna »

Je zou kunnen kijken of eenachtste Mirtazapine wat aan zijn eetlust verandert. Hij zal er van gaan eten, maar wanneer hij daarna gaat overgeven dan is hij dus behoorlijk misselijk en zou hij daar iets tegen moeten hebben.
Zitac is bij brandend maagzuur, maar daar kun je ook behoorlijk beroerd van zijn dus dat is een optie. En anders heb je ook nog Cerenia wat echt tegen de misselijkheid is. En dan is er nog Puur Gastri wat de maag tot rust brengt. Ik ben erg enthousiast over dit middel want onze Amber was een chronische spugerd en sinds ze dit krijgt spuugt ze nog maar zelden en heeft een goede eetlust.

Misschien Mirtazapine samen met Puur Gastri?
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Ik zal eens op die middelen zoeken. Heb net even gekeken wat ik van DA heb, maar dat betreft metomotyl. Dat was tegen de misselijkheid. Maar ik had niet het idee dat het daar anders van werd. En ben uiteindelijk gestopt. Ook vanwege de stress: en dwangvoeren en 2 keer per dag een pil en dus elke keer oppakken voor iets wat hij niet wil.
Alhoewel ik het idee heb dat hij dat spuitje helemaal niet zo erg vindt. Zet hem in de gootsteen in de keuken op een theedoek en hij blijft rustig zitten. En ik kan hem zo voeren met tussendoor een aaitje en knuffeltje.

Ik ga trouwens ook even wat meer op zijn houding letten. Net eten gegeven en vond hem er knullig bij staan. Is mij al eerder opgevallen. Niet lekker op zijn kont zitten en eten, maar beetje doorgezakt door zijn achterpootjes. Hield snel op met eten, maar toen ik het op zijn kophoogte voor hem hield, begon hij alsnog en heeft hij alles gegeten. Misschien ergens pijnlijke gewrichten/stijve nek of zoiets?
Probeer morgen het bakje wat hoger te plaatsen, je weet maar nooit wat helpt.
(Aan de andere kant: hij wast zichzelf nog volledig met alle bijbehorende standjes, ligt op zijn rug te kroelen, spint als vanouds... niet echt een kat die stram is).
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Bij mijn oude nierpatiënt bemerk ik heel duidelijk dat eten hem laat eten. Ik bedoel hiermee dat je een dagtaak hebt om hem aan het eten te houden. Mijn gevoel zegt: zodra ze minder gaan eten zijn ze geneigd om steeds minder te eten. Ik varieer van vrijwillig eten naar verplicht om hem in het eetritme te houden.

-De etensbakjes met alleen maar natvoer dien ik hem op iedere plaats aan: als hij op de bank ligt, zet ik een bakje bij hem op de bank, als hij op bed ligt...op bed, als hij in zijn koffer ligt waarin hij slaapt...in zijn koffer.
-De hele dag door bied ik hem meerdere bakjes met meerdere smaken aan 2 of 3. Meestal gaat er dan naar 1 of twee smaken zijn voorkeur uit. Dat ligt er maar net aan wat die dag ineens zijn favoriet is. Daar kan je geen pijl op trekken. Dit houdt in dat ik ook veel weggooi. En als het een aantal uur staat...gooi ik het weg, want met uitgedroogde randjes wordt niet gegeten.
-Iedere dag krijgt hij zo'n 100 ml. extra vocht d.m.v. spuitjes
-Eet hij me te weinig uit zichzelf, dan worden de spuitjes water omgezet in spuitjes aangelengde Gourmet mousse
-Vaak naast het normale natvoer ook een bakje Goumet mousse met heet water tot een papje. Eet hij dit niet, dan ga ik het stimuleren door mijn vinger erin te dopen en dit laat ik hem dan eraf likken...meestal na een paar herhalingen....gaat hij toch uit het bakje slobberen.
-1x per week gaat een flesje Reactiv tonicum op (naast vitamine ook weer extra vocht). Als hij het niet van het schoteltje likt...dan d.m.v. spuit.
-gekookte kip gaat er meestal ook goed in...goede eiwitten.
-2x daags een afgestreken schepje Ipakitine door het voer.
En wat je zegt de bakjes en drinkbak wat hoger zetten werkt bij mijn kat ook beter, maar goed hij is 18.

En zo hou ik mijn nierfaler en schildklierkat aan het eten. Misschien kan je er wat mee. Nu moet ik wel zeggen...ik heb makkelijk praten omdat ik meestal vanuit huis werk en mijn kat alles toelaat.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

En vandaag dan toch weer een verbetering.
Vanochtend zelf gaan eten en inmiddels
Een half blikje mousse met warm water, een zakje natvoer saus met stukjes van 50 gr en ik denk zo’n 10gram brokjes naar binnen.
+ meerdere snoepjes en de reactiv tonicum lijkt ook ineens goed te smaken (eerste keren niet, maar nu gewoon van bordje).
Gelukkig, kan ik nu even met een gerust hart naar mijn werk.

Probeer trouwens een avatar te plaatsen van mijn katten, maar plaatje is nog steeds te groot...
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Even een kleine update.
Inmiddels geef ik hem al een paar dagen geen dwangvoer meer en wil hij de hele dag door wel wat eten. Ik herken wel wat Mariska schrijft: elke keer weer uitproberen wat hij wil en op dit moment nog vrij passief in die zin dat ik elke keer weer met wat kom en hij dan gaat eten. En dus niet zelf naar zijn bakje gaat. Alleen ‘s nachts wil hij me nog wel wakker maken om aan te geven dat hij wel wat wil (het kan dus zijn dat ik het overdag dus nooit zover laat komen en hem elke keer weer voor ben).
En ook dus wel uitzoeken wat hij dan wil. Dit wisselt nogal en heb inmiddels een aardige voorraad aan eten in huis.
Van de brokjes nu renal van RC. Dit lijkt hij wel lekker te vinden en de verhouding wordt dan ook steeds meer brokjes en minder natvoer. Daar ben ik wel blij mee.
En geef nu per dag 5 ml reactiv tonicum.
En daarnaast nog de wereld aan snoepjes. Als het aan hem ligt, krijgt hij dat volgens mij graag als hoofdvoer, zo makkelijk en graag wil hij dat.

De natvoer varianten (rc en sanimed) lijken niet zo’n succes.
Het probeerpakket moet ik nog steeds krijgen, maar is voorlopig uitverkocht.
Las ook iets over ipa (nog wat) om over gewoon voer te doen. Misschien doe ik dat wel.

In elk geval hoop ik het zo nog 2 weken te kunnen doen. Dan afspraak met DA voor nieuwe bloedtest en verder overleg.

Tegen die tijd zal ik jullie zeker laten weten wat de uitslag is.

Tot zover in elk geval bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Dinky »

Fijn dat hij weer zelf eet :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Het is inderdaad een hele weg die je moet afleggen om te ontdekken wat bij jou kat het beste werkt. Ik kan alleen uit ervaring spreken wat bij Yoki werkt. Wat voor een 18 jarige telt zal misschien niet opgaan voor een 11 jarige.

Toch zijn velen onterecht naar mijn mening overtuigd dat harde brokjes beter zijn dan natvoer. In het geval van een nierfaler ben ik het hier niet zo mee eens. Vocht, vocht en nog eens vocht is het allerbelangrijkste en dit halen ze meer uit natvoer dan uit droogvoer. Vindt jouw kat brokjes lekker...prima! Lekker erbij geven.

Nierdieet leuk, maar dan moeten ze het wel eten. En ook in het eetproces blijven moedigt ze aan tot eten. Ik zelf varieer van wat niervoeding, maar ook felix, poesie, gourmet en sheba, gekookte kip en koolvis. Over de niet dieetvoeding gaat 2x daags een afgestreken schepje Ipa. Nu kijk ik wel door de ogen van iemand die een kat heeft qua leeftijd in zijn nadagen van het leven. Ik wil hem om die reden dan ook niet meer vemoeien met eten wat hij niet lekker vindt. Hoofdzaak: is voldoende eten en voldoende vocht! Naast de nodige medicatie natuurlijk.

Ps. Yoki is ook niet zo eten gedreven. Als hij niet naar het eten gaat...dan gaat het eten naar hem :-o
Probeer ook eens binnen je huis uit op welke plek hij het beste eet? Ik heb bij Yoki gemerkt dat dit onze slaapkamer is...dat is helemaal zijn thuis en de meeste rust. Geen Nora of mensen die iedere keer voorbij lopen.

Succes met jullie zoektocht.
Laatst gewijzigd door Yo16Ka16No11 op 09 jun 2018 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik had het niet beter kunnen verwoorden, Mariska.
Het is net of ik mezelf hoor praten :-)
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Oh ja, ik geef hem veel (en gevarieerd, naar gelang wat hij blieft) natvoer en maak het expres aan met beetje water, maar waarom ik blij ben dat hij ook weer wat (nier)brokjes eet, is omdat ik deze wat makkelijker kan laten staan wanneer ik weg ben.
Nu ben ik nog veel thuis en heb ik de mogelijkheid wat uit te proberen en aan te bieden, maar wanneer dat niet mogelijk is, wil ik graag dat hij in elk geval wel bij eten kan en brokjes kan eten.
Mijn katten zijn gewend dat er altijd wel brokjes staan, dus ook ‘s nachts en als ik weg ben.

Het natvoer blijft niet zo lang vers, maar het probleem is nog meer dat mijn andere katertje, Ronin (3 jr), hem allang voor zal zijn geweest. Ook deze dagen verdenk ik hem ervan een sensor op zijn snorharen te hebben, die hem aangeeft wanneer er binnen weer wat te halen valt. Ik kan het natvoer echt niet laten staan, helaas. Vandaar dus blij dat ik brokjes heb gevonden die hem aan lijken te staan (nu hem nog laten wennen aan het voerapparaat dat op een chip werkt).
En uiteindelijk hoop ik dan ook niet meer om 3 a 4 uur ‘s nachts wakker te worden gemaakt, omdat Tygo dan ineens bedacht heeft wel zin in wat te hebben 😸
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mag ik eens vragen: waarom hem aan een voerapparaat laten wennen op zijn elfde jaar toch? Net nu voedsel en vocht zo belangrijk zijn met zijn chronische aandoening. Waarom niet doorlopend eten in veel smaken en overvloed?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Zo hoop ik te kunnen zien wat Tygo uiteindelijk aan voer eet op een dag. Als ik het gewoon neerzet, weet ik niet of het Ronin of Tygo is die het heeft opgegeten. En Ronin weet niet helemaal maat te houden helaas.
Maar dit is dus alleen voor wanneer we weg zijn of ‘s nachts om te voorkomen dat Tygo niets kan krijgen, omdat Ronin hem voor is geweest.
Mijn ervaring nu is dat Tygo zijn oude brokjes (die ze allebei kregen) niet meer wil. Probeer voor hem nu wat nieuws, maar dit zijn dan juist ook de brokjes die Ronin snaait zodra hij de kans krijgt. En Ronin laat zijn eigen (normale)brokjes dan wel staan, maar dat zijn net de brokjes die Tygo ook niet meer wil.
En uiteindelijk zit Tygo dus met een leeg bakje op het moment dat hij misschien net wat zou willen.

Maar werkt het niet, dan is het jammer. Maar uiteindelijk bedoelt om de rust hier wat te krijgen voor hem en dat hij zijn eigen moment kan kiezen.
Plaats reactie