Ineens chronisch nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Goedenavond,

Ik ben hier nieuw en heb zoveel mogelijk gelezen overnierfalen bij katten, maar blijf toch met wat onduidelijkheid zitten vwb mijn eigen kat en zijn waardes en diagnose.

Mijn kat van 11 jaar is sinds afgelopen week nierpatientje en inmiddels heb ik speciaal dieetvoer en semintra in huis. Alleen ik ben nog wat verbaasd over de diagnose en de snelheid waarmee dit dan is ontstaan.

4 weken geleden ben ik met mijn kat naar de DA gegaan, omdat hij toch wel veel was afgevallen. Hij was wat te zwaar en ik was al een tijdje bezig om er wat af te krijgen en nog steeds heeft hij een mooi gewicht (nu 5,8), maar ik vond het toch wel veel/snel. Verder geen ziektesymptomen: vrolijk, speels, goed eten, geen koorts, niet extra veel plassen of drinken, niet braken. Alleen dus dat gewicht.
Bloed laten testen en alle waardes waren goed.

Kat nog wormenkuur gegeven.

Afgelopen week, 2 week werd zijn eetlust wel minder. Verder nog steeds een alerte kat, geen koorts, niet extra drinken of plassen, niet braken. Ontlasting weet ik helaas niet. Opnieuw naar DA gegaan en toen tabletjes gekregen tegen misselijkheid, want ik hoorde zijn maagsappen wel duidelijk en kennelijk was er toch iets waardoor hij minder eetlust had.

Na paar dagen toch weer naar DA omdat zijn eetlust niet echt beter werd en hij nog steeds te weinig at. Al die tijd heeft hij trouwens wel altijd gegeten, zowel brokjes als natvoer maar gewoon te weinig. En was intussen ook weer wat lichter geworden. En af en toe hoorde ik dus zijn maagje rommelen. Verder nog steeds niet echt wat aan hem te zien of te merken.

Weer bloed laten testen. Nu was de creatine verhoogd. 175, terwijl dit max 155 zou mogen zijn. Bun was goed.
Vervolgens urine laten testen. De concentratie was goed, alleen een minimale verhoging van aanwezige eiwitten.

En dus nierpatient en met dieetvoer en semintra naar huis gegaan.
Ik ben toch wel verbaasd dat in zo een korte tijd de uitslag van het bloed zo anders kan zijn, dat hij nu nierpatient zou zijn en dus hele slechte nieren zou hebben.

Kan dit toch acuut nierfalen zijn? Of moet ik op basis van die eiwitten in de urnie ervan uitgaan dat het chronisch is en daarmee ook verstandig om met semintra te beginnen.
Ik lees namelijk ook dat dit averechts effect kan hebben.
Kan het toch ook nog wat anders zijn?

De DA was er duidelijk in, het zou chronisch zijn. En misschien is dit ook wel zo, maar vind ik het nog gewoon wat moeilijk te bevatten.
1 omdat het dan heel snel zou zijn gegaan,
2 op het slechte eten na, ik geen zieke kat heb (inmiddels voer ik hem een beetje bij).

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

Groetjes,
Basja
Cerna

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Cerna »

Ik ben ook wel verbaasd over zo'n snelle conclusie vooral omdat het ureum niet verhoogd is en ik ook wel eens meegemaakt heb bij een kat dat ze opeens verhoogd creatinine had (202) en toen we twee maanden later weer lieten controleren was het 145. Onze dierenarts trok ook niet onmiddellijk de conclusie dat Cerná nierfalen had omdat verder alle waardes goed waren.

Ik heb dus even voor je gegoogled en kwam dit tegen:

Creatinine
Creatinine is een afbraakproduct uit spierweefsel en wordt door het lichaam met een vrij constante snelheid geproduceerd, afhankelijk van de aanwezige hoeveelheid spieren. Het wordt in de nier uitgescheiden. Een verhoogd creatinine wijst op een slechte nierfunctie.
Behalve door een nierziekte, kan een verhoogd creatinine ook worden veroorzaakt door een lage bloeddruk of een beschadiging aan de blaas.
Als bij bloedonderzoek het creatinine verhoogd blijkt te zijn, moet onderzocht worden waardoor het verhoogd is.

Heb je een kopy van het bloedonderzoek? Zo ja, gaat het alleen om creatinine?
En wat is de waarde SDMA (= indicatie over de gesteldheid van de nieren)?

Ik zou wat betreft Semintra dus nog even wachten tot een volgend bloedonderzoek omdat je schrijft: "alleen een minimale verhoging van aanwezige eiwitten."
En wanneer hij wel nierdieet lust, zou ik hem dat geven totdat duidelijk is of hij écht nierfalen heeft. Beperkt nierdieet is voor een 11-jarige kat sowieso niet slecht.
Lust hij geen nierdieet (mijn laatste nierpatiënt vond Kattovit erg lekker) dan kun je Ipakitine over zijn vertrouwde natvoer doen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Rik »

De diagnose Chronisch nierfalen kan ook pas na minimaal 2-3 maanden en meerdere metingen gesteld worden. Dus hier ook de verbasing over die diagnose.
Pas na maanden weten we wat er is: AKI of CNZ ....
Pas als er na 2-3 maanden nog steeds sprake is van nierfalen dan kan met zekerheid gesteld worden dat het nierfalen chronisch is. De schade aan de nier is dan blijvend (irreversibel).
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... lemen.html

En Semintra zou ik inderdaad ook pas doen als er een goede diagnose gesteld is.

Bij mijn poes werd wel direct chronisch nierfalen vastgesteld. Maar zij was dan ook 18 jaar, slecht zicht, hoge bloeddruk en had net een tia gehad. Ja, dan kun je wel van chronisch uitgaan. Maar bij een enkele meting en een meting ervoor die goed was... nee, dan heb ik ook het gevoel dat de diagnose wel erg snel gesteld is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad al gelezen dat sommigen een kopie van de uitslag krijgen. Helaas heb ik die nog niet. Ik zal er naar vragen, maar moet het nu doen met wat tegen mij gezegd is.
het bloedonderzoek zag er goed uit alleen licht verhoogde creatine (en ureum dus goed. Andere waarden mij verder niet bekend). Daarop de urine opgevangen en concentratie was goed alleen lichte verhogingvan aanwezige eiwitten.

En op basis daarvan dus nierdieet en semintra mee.
Heb Sanimed meegekregen. Nog even uitrpoberen of hij dat lekker vindt. Heeft paar brokjes ervan gegeten, maar eet nu sensible van RC. Normaal krijgen ze hier sterilised van RC, maar geeft nu voorkeur aan die sensible.
Verder geef ik een half blikje recovery van RC met een spuitje. Zo hoop ik dat hij samen met de brokjes genoeg binnen krijgt.
En snoepjes van whiskas , daar is hij nog steeds gek op.

Heb nu twee voederbakken met chip besteld en hoop zo beter beeld te krijgen van de hoeveelheden die hij eet. En hoop dat hij zo ook wat meer de kans krijgt om kleine porties verdeeld over de dag te eten. Nu kan ik de brokjes niet laten staan, omdat de andere kat dan alles opeet.

Ik moest over een half jaar opnieuw bloed laten prikken, maar zo wat ik hier lees denk ik dat ik over 2 maanden of eerder het opnieuw laat doen.
Met de semintra wacht ik sowieso nog even tot hij zelf weer goed eet. Of tot de volgende meting.

Maar weet dus ook niet zo goed wat het anders zou kunnen zijn. Heef geen pijn in de buik, plast wel en heb net ook ontlasting gezien. Was niet heel stevig, maar ook niet helemaal diarree.

Ik begrijp dat nierfalen heel snel kan gaan en wil alles doen wat nodig is, maar juist omdat die semintra ook contraproductief kan zijn, beetje huiverig. Aan de andere kant, als het hem kan helpen, is het dan erg om toch er nog even mee te wachten?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door ErikPhilippus »

Hoe is de concentratie eiwitten in de urine bepaald? Met een dip-stick, of is de eiwit/creatinine ratio (UPC)bepaald? En als de laatste analyse is uitgevoerd, wat was dan de UPC waarde?

Ik begrijp dat de concentratie van de urine goed is, wat is het soortelijke gewicht? En ook de concentratie ureum in het bloed is OK, alleen de creatinine licht verhoogd.

Ik ben het met Annet en Rik eens: voor een definitieve diagnose 'chronisch nierfalen' is het tamelijk vroeg, en Semintra zou ik toch nog even mee wachten. En wat Annet zegt: voor een kat van 11 jaar is (voor een deel) nierdieet geven niet verkeerd, dus dat zou ik gewoon uitproberen.

Wat je ook kan overwegen, is Reactiv Tonicum: vol met goede stofjes, en stimuleert ook de eetlust. Daarmee blijft de kat ook in goede conditie.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Ik zal me eerst richten op het eten. Heb zojuist de chip voerders gekregen en inmiddels ingesteld. Zo hoop ik dat ik wat meer zicht krijg op wat hij eet. Zal dat reactiv tonicum even opzoeken en dan inderdaad ook aanschaffen.

Nav jullie reacties wacht ik nog even met semintra en doe zo snel mogelijk weer een bloedtest. En intussen de verschillende niervoeren maar eens proberen.
Net een zakje sanimed geprobeerd, maar dat wilde hij niet hebben. Van de brokjes eet hij af en toe wel wat. Nu eerst weer gevoerd met een spuitje. Dat gaat wel goed en laat hij ook redelijk toe, dus zonder al te veel stress.
De waarden ga ik naar informeren of ze die willen mailen.
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Heb de reactiv tonicum inmiddels besteld. Hopelijk gaat dat helpen. Bedankt voor de tip.
Het voersysteem heb ik ook inmiddels in gebruik en beide katten hadden vrij snel door hoe het werkt. Ook Tygo heeft inmiddels alweer wat brokjes binnen. En ik kan zo mooi een beetje testen aan welke brokjes hij de voorkeur geeft, aangezien er ook een bakje bij zit dat uit twee delen bestaat. Nu met sensible van rc en sanimed nierdieet.
Voor nu ben ik blij dat hij eet en hoop ik dat hij samen met half blikje rc recovery in elk geval genoeg binnenkrijgt.
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Ik heb inmiddels ook de waarden binnen van de laatste test 2

BUN: 7,4 (4,9-11,9)

Creatine: 175 (67-155)

Albumine 23 (23-35)

Tpro. 48 (52-77)


Eiwit in urine 0.15 g/L
SG 1038
Heb nog niet gezien of ik uit de test kan halen hoe de eiwit in urine gemeten is. En dat SDMA kan ik ook nog niet zo gauw vinden. Maar ga zo nog even verder kijken.

En voor de rest alles binnen de norm lijkt het. Onderstaande nog wel andrs:
MCH 1.13 (112)
MCHC 25.8 (22.3)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Rik »

Je zou eigenlijk ook het creat in de urine moeten hebben. Want de verhouding eiwit/creat is van belang voor die bepaling geloof ik.

Misschien ligt het aan mij maar mij lijken deze waardes eigenlijk helemaal niet zo slecht. Ook het SG van de urine zit in de goede range. De Creatinine is wat hoog maar dat zou op zichzelf volgens mij ook een andere oorzaak kunnen hebben. Wel wat eiwitverlies maar je zou dat dus in combinatie moeten zien met de creat in de urine.

Is die MCH ook echt 1.13 (referentie 112) of is het 113? Want 1.13 ipv 112 is wel heel erg afwijkend (verlaagd is bloedarmoede als gevolg van ijzergebrek?).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Basja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2018 21:16

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Basja »

Foutje de MCH is 1.13 (ref 1.12)

En wat ik verder nog tegenkwam bij urinetest:
P/C <80.0 mg/gCR

Maar zie verder niet wat dit is en of dit binnen de referentie ligt. Is dit de eiwit/creatineratio?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Rik »

Ja, dat is de eiwit/creat in de urine.
Een P/C van <80 mg/gCR. Dat is even vogelen.
Ik meen me te herinneren dat 200 op de grens zou zitten.

In deze pdf wordt echter met andere waardes gerekend (en is een heel gecalculeer).
https://www.mcvoordieren.nl/userfiles/3 ... folder.pdf
https://www.idexx.eu/united-kingdom/pro ... -menu/upc/
The urine protein:creatinine ratio is obtained by dividing the protein concentration [UPRO] (mg/dL) by the creatinine concentration [UCRE] (mg/dL). The result is a unitless ratio.
http://www.diagnostykaweterynaryjna.com ... ki/upc.htm

Achter die <80 staat echter mg/g dus ik weet niet helemaal welke eenheden ze gebruikt hebben met de deling.

Maar er staat dus <80 dus volgens mij zit dat dan ook onder de grens.
Dan begrijp ik al helemaal niet waarom er van chronisch en over Semintra gesproken wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Cerna »

Albumine zit je op de ondergrens en dat vind ik toch zorgelijk en daarom zou ik wel overgaan op Semintra om die waarde omhoog te krijgen. Ik zou overleggen met de dierenarts of een halve dosis een goed idee is.
Heb je ooit gezien dat er wit schuim op zijn plas zit in de kattenbak?

Wat betreft de nierwaardes, maak ik mij ook niet ongerust. Creatinine is wel iets verhoogd en dat zou je (misschien) naar beneden kunnen krijgen door Ipakitine over zijn normale voer te doen. Dan hoef je verder nog niet over te stappen op nierdieet tenzij hij een bepaald merk toch erg lekker vindt.

MCH laat ik aan de heren over; geen idee wat het is :smile:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door ErikPhilippus »

Het is inderdaad een gevogel, snap ook niet waarom niet simpel de goed gedocumenteerde richtlijn wordt gevolgd van de eiwit/creatinine ratio, met bijbehorende indicatie van stadium proteïnurie. Maar het lijkt er dus op dat het wel meevalt met het eiwitgehalte in de urine, en ik kan dan ook niet meegaan met het advies van Annet om Semintra te gaan geven alleen op de (tamelijk) lage waarde van Albumine in het bloed. Ik vraag me zelfs af of er wel sprake is van nierfalen....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door Rik »

Dat gevoel bekruipt mij ook. Dat de nierfaal diagnose dus wel erg snel gedaan is. En met deze waarde (eigenlijk alleen creatinine een beetje verhoogd) zit ik ook met die twijfel. Zeker kun je hier niet nu al van chronisch spreken.

4 weken geleden waren bij de bloedtest alle waardes goed en vorige week wordt a.d.h.v. één bloedonderzoek, op één waarde, chronisch nierfalen geconstateerd? Raar.

Ik zou gewoon eens met deze uitslagen een andere DA raadplegen. Want het niet goed eten moet natuurlijk wel ergens vandaan komen en misschien dat dit samen met de lichte afwijkingen toch een andere oorzaak heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ineens chronisch nierfalen?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, mijn gedachte Rik. De licht verhoogde creatinine en een klein beetje eiwit in de urine kan ook ergens door komen. Ureum ligt keurig in de range, en ook kunnen de nieren de urine prima concentreren gezien het SG. Dus als er al sprake is van (chronisch) nierfalen, dan is het in een hele lichte vorm.
Plaats reactie