Verwijderde nier

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NeleDL
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018 10:40

Verwijderde nier

Bericht door NeleDL »

Hallo allemaal

Ik ben hier nieuw, en heb me geregistreerd omdat ik met een vraag zit waar ik nergens antwoord op kan vinden.

Ik heb een 3 jarige Savannah kater, Casanova, die we al van kitten bij ons hebben. Een koppel dat ook een Savannah katin heeft van bij dezelfde kweker, is nu op zoek naar een nieuwe thuis voor hun 3 jarige kattin Gaia. Dit weekend gaan we op bezoek, en indien alles goed verloopt zou Gaia met ons mee komen. :grin:

Maar..

Ze hebben bij Gaia een jaar geleden een van haar nieren weggehaald, omdat hier een tumor op zat. De tumor was niet kwaadaardig, maar ze moet natuurlijk met een nier minder door het leven. Haar huidige baasjes geven haar hierdoor Integra nierdieet.

Ik heb hierover al eens gebeld met mijn dierenarts, en hij liet me weten dat een nierdieet niet absoluut nodig was indien haar andere nier perfect gezond zou zijn. Om dit te weten moet hij natuurlijk haar waardes nakijken, en dit gaan we dus ook laten doen van zodra ze bij ons is. Maar ik wou hier toch al eens even horen of er hier nog katten zijn die met 1 nier door het leven gaan, en hoe dit loopt? Ik vind veel topics terug over nierfalen of nierproblemen, maar niet specifiek over 1 nier minder..

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verwijderde nier

Bericht door Rik »

Welkom.

Nee, 1 nier verwijderd komt ook hier niet zoveel voor. Ik ben wel benieuwd hoe ze de capaciteit van de andere nier willen meten. Het is, zover ik weet, niet mogelijk om te weten hoe die nier ervoor staat. Ze kunnen meten wanneer die nier voor 75% niet meer werkt (dus nog voor 25% wel), maar er is geen test die kan zeggen hoe het staat boven die 25%. Dus je weet niet of de nieren op 30% zitten of op 90%. Vandaar dat Gaia waarschijnlijk op nierdieet is gezet.

Overigens is het sowieso verstandig om om het jaar de nierwaarden & urine te laten controleren. Want als de resterende nier slechter wordt moet je op een gegeven moment ook medicijnen gaan geven (afhankelijk van het eiwitverlies in de urine).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
NeleDL
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018 10:40

Re: Verwijderde nier

Bericht door NeleDL »

Ik weet ook niet hoe de dierenarts dit kan meten. Hij zei me dat hij het bloed en urine zou testen, maar ik heb zelf geen ervaring met katten met nierproblemen.
Ik ga een kleine bestelling doen van nierdieet in afwachting van de resultaten bij de DA denk ik, beter op safe spelen.. Als de resultaten dan goed zijn kan ik alsnog overstappen op andere voeding, of anders verder gaan met nierdieet.

Kan het kwaad dat een gezonde kat nierdieet eet? Ik vermoed niet dat Casanova hiervan zou eten, aangezien hij RC exigent savour sensation krijgt omdat hij zo'n moeilijke eter is (zelfs snoepjes of kip haalt hij zijn neus voor op :roll: ) , het zou me dus verbazen moest hij zich aan nierdieet brokjes wagen.. maar stel dat?
Ik heb ook wel bang dat, indien Gaia op nierdieet moet blijven, ze haar brokjes gaat laten staan en gewoon van die van Casanova gaat mee eten..
Cerna

Re: Verwijderde nier

Bericht door Cerna »

Nee, dat kan geen kwaad.
Ik heb jaren twee katten met nierfalen gehad en de andere katten aten ook hun Hills KD-brokjes. Eén van hen was al wat ouder (11 jaar) en had zelfs toen ze 17 was nog uitstekende nierwaardes.
En wanneer Casanova ook RC Exigent eet dan kan het sowieso geen kwaad.

Onze Noa had zwaar nierfalen en wilde zelf geen natvoer eten dus haar hebben we 4,5 jaar met de spuit gevoerd, maar brokjes at ze wel zelf. Alleen waren dat geen nierbrokjes maar RC Fit en Exigent en dat ging prima. Ik wilde het haar ook niet verbieden omdat ik allang blij was dat ze zelf ook wat at.
Aten de gezonde katten nierbrokjes en de zieke kat gewone brokjes :eshifty:
Gebruikersavatar
NeleDL
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018 10:40

Re: Verwijderde nier

Bericht door NeleDL »

Super! Bedankt voor de uitleg.
Ik weet dat Gaia nu ook een zakje per week natvoer krijgt van RC Renal. Misschien als ik dit dan dagelijks geef (zo heeft ze toch meer vocht binnen en een voer aangepast aan haar nieren), is het niet zo erg dat ze er nog wat brokjes bij eet van Casanova :smile:
Cerna

Re: Verwijderde nier

Bericht door Cerna »

Wanneer ze graag natvoer eet zou ik haar dat inderdaad iedere dag geven (en wanneer Casanova ook natvoer lust is dat voor hem ook prima, maar dan natuurlijk geen nierdieet). Katten drinken over het algemeen veel te weinig en natvoer is dus eigenlijk wel een noodzaak (vind ik :smile: ).
Bij ons krijgen de katten elk twee keer daags een kwart blikje natvoer. Dat kan zijn Gourmet, Porta 21 (lekker!) of Applaws, maar er zijn natuurlijk veel meer merken. En mijn laatste nierpatiënt vond zakjes in saus van Kattovit niet te versmaden: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ef=reorder
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verwijderde nier

Bericht door ErikPhilippus »

De standaard methode om nierfalen vast te stellen, is het meten van het vermogen om creatinine uit het bloed te filteren. Zoals Rik al zegt, zijn de nieren (of nier) pas bij een vermindering van zo'n 70% niet meer in staat om een gezonde creatinine-spiegel te handhaven. Bovendien hangt het creatinine-nivo ook samen met de hoeveelheid spierweefsel, en het zou ook zo maar kunnen dat een Savannah een andere referentiewaarde heeft.

Er is een andere (aanvullende) test, SDMA, die nierfalen in een vroeger stadium kan signaleren, en ook onafhankelijk is van de spiermassa/gewicht van de kat.

Je zou met een voederautomaat kunnen voorkomen dat de nierfaler veel normale brokjes of ander voer gaat eten dat bedoeld is voor de andere kat. Ik heb deze situatie hier ook. Dat gezonde katten wat mee-eten van nierdieetvoer, kan geen kwaad, maar zeker als het jonge katten zijn moeten ze daarnaast toch ook wel normaal, gezond voer krijgen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
NeleDL
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018 10:40

Re: Verwijderde nier

Bericht door NeleDL »

Cerna schreef: 24 mei 2018 08:47 Wanneer ze graag natvoer eet zou ik haar dat inderdaad iedere dag geven (en wanneer Casanova ook natvoer lust is dat voor hem ook prima, maar dan natuurlijk geen nierdieet). Katten drinken over het algemeen veel te weinig en natvoer is dus eigenlijk wel een noodzaak (vind ik :smile: ).
Bij ons krijgen de katten elk twee keer daags een kwart blikje natvoer. Dat kan zijn Gourmet, Porta 21 (lekker!) of Applaws, maar er zijn natuurlijk veel meer merken. En mijn laatste nierpatiënt vond zakjes in saus van Kattovit niet te versmaden: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ef=reorder
Ik was inderdaad al aan het overwegen om voor het natvoer van Kattovit te gaan omdat katten dit meestal graag lijken te eten (als ik zo wat rond lees op het forum), en dan zeker voorlopig de brokjes van Integra te behouden :smile: (een nieuwe thuis en meteen ook nieuw eten is misschien wat te veel verandering in een keer).

Casanova echter.. :roll: die eet echt niets behalve zijn RC exigent flavour sensations.. zelfs wat verse kip eet hij niet, hij haalt voor alles zijn neus op. :eeh: Ik probeer regelmatig nog nieuwe snoepjes uit die ik dan maar koop in de dierenwinkel tegen beter weten in, maar hij laat echt alles liggen.. Natvoer heeft hij tot nu toe dus ook nog niet willen eten, maar ik moet wel zeggen dat ik nog niet zoveel merken getest heb. Misschien moet ik hier toch ook maar eens terug werk van maken :eshifty:
Gebruikersavatar
NeleDL
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018 10:40

Re: Verwijderde nier

Bericht door NeleDL »

ErikPhilippus schreef: 24 mei 2018 09:32 De standaard methode om nierfalen vast te stellen, is het meten van het vermogen om creatinine uit het bloed te filteren. Zoals Rik al zegt, zijn de nieren (of nier) pas bij een vermindering van zo'n 70% niet meer in staat om een gezonde creatinine-spiegel te handhaven. Bovendien hangt het creatinine-nivo ook samen met de hoeveelheid spierweefsel, en het zou ook zo maar kunnen dat een Savannah een andere referentiewaarde heeft.

Er is een andere (aanvullende) test, SDMA, die nierfalen in een vroeger stadium kan signaleren, en ook onafhankelijk is van de spiermassa/gewicht van de kat.

Je zou met een voederautomaat kunnen voorkomen dat de nierfaler veel normale brokjes of ander voer gaat eten dat bedoeld is voor de andere kat. Ik heb deze situatie hier ook. Dat gezonde katten wat mee-eten van nierdieetvoer, kan geen kwaad, maar zeker als het jonge katten zijn moeten ze daarnaast toch ook wel normaal, gezond voer krijgen.

Groetjes,
Erik
Ben dan wel benieuw hoe mijn dierenarts dit wilt testen.. hoe dan ook zou ik met Gaia wel bij hem langs gaan voor gewoon een algemene controle en kijken of haar vaccins in orde zijn, dus ik zal het dan verder wel horen wat zijn bedoeling juist is.

Verder maak ik mij over Casanova, de gezonde kater, niet echt zorgen. Buiten zijn RC exigent flavour sensation wil hij niets eten :roll: Geen natvoer, geen snoepjes, geen verse kip of vis, geen andere brokjes... Ik hoop vooral dat Gaia dan niet te veel van zijn brokjes zou eten, omdat RC exigent flavour sensation volgens mij voor katten echt wel geweldig moet smaken :lol: Van mij mag ze natuurlijk wel, maar als ze echt niervoeding nodig heeft voor haar gezondheid wil ik natuurlijk dat ze dat ook eet.. Maar misschien dat het natvoer dit dan wel kan compenseren als ze dat wel vlot eet.
Ik denk dat ik het een paar dagen ga bekijken, en als ze aan elkaars eten zitten en dat van hun laten liggen is een voerautomaat inderaad misschien wel de beste oplossing. :smile:
Plaats reactie